Printserver - er den helt død?
Fra : David List

Dato : 15-07-01 19:11

Jeg har en print-server med en RJ-45 ethernet tilslutning og en
parallel-port tilslutning. Den har længe haft et problem med at komme til
live igen, efter at jeg har slukket for den. Den har sin egen 6VDC
strømforsyning, som jeg har målt på, og den er der ikke noget i vejen med.

Nu virker det imidlertid som om printserveren er helt død. Dioderne lyser
som de iifølge manualen skal, når man har sendt en flash-memory opdatering
til den. Det er imidlertid aldrig blevet gjort, og jeg har en mistanke om
at den blot har låst sig selv i en tilstand hvorfra den åbenbart er svær at
få kontakt med. Det er et noname produkt, som tilsyneladende har været
tænkt som et produkt, man kunne købe som OEM-producent, og stemple sit eget
navn på. Der er intet at finde nogetsteds i manual eller på selve dimsen om
producenten, og derfor kan jeg naturligvis ikke finde noget support eller
en flash-opdatering til firmwaren.

Når jeg lader den sidde tilsluttet og prøver at få kontakt med den gennem
den medfølgende software, er der dels ikke hul igennem til hubben
(port-dioden på hubben lyser ikke), og dels finder programmet ikke
printserveren. Når jeg lytter på netværket med tcpdump, er der heller ikke
noget at "høre" fra printserveren. Jeg har prøvet med andre kabler og en
anden port på hubben.

På printserverens etiket står MAC-adressen trykt. Er der nogen der har en
idé til hvordan jeg kan komme i kontakt med printserveren, evt. ved hjælp
af denne adresse?

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Jens

Dato : 15-07-01 20:10

"David List" <david@davidlist.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> producenten, og derfor kan jeg naturligvis ikke finde noget support eller

Der er garanteret en eller anden form for produktnr. på den, som en tur
igennem http://www.google.com med sandsynlighed vil give en eller anden form
for resultat.

> [...]
> idé til hvordan jeg kan komme i kontakt med printserveren, evt. ved hjælp

Der var noget du kan bruge. Ud fra MAC-adressen kan du finde producenten.
Kan desværre ikke lige huske hvor jeg fandt den side hvorpå det kunne
udledes. Men prøv evt. http://www.google.com.

Jens

Fra : David List

Dato : 15-07-01 21:52

On Sun, 15 Jul 2001 21:09:40 +0200, Jens wrote in
<YTl47.444$oH6.23319@news010.worldonline.dk>:

> Der er garanteret en eller anden form for produktnr. på den, som en tur
> igennem http://www.google.com med sandsynlighed vil give en eller anden
> form for resultat.

Tja, der står at den er FCC-compliant, men FCC-nummeret har man omhyggeligt
undladt at påtegne. Det virker faktisk som om man har gjort sig umage for
at gøre det umuligt at finde producenten.
Jeg prøver dog lige en søgning på alle tal- og bogstavrækker der er
påtegnet, så får vi se hvad der kommer ud af det.

> Der var noget du kan bruge. Ud fra MAC-adressen kan du finde producenten.
> Kan desværre ikke lige huske hvor jeg fandt den side hvorpå det kunne
> udledes. Men prøv evt. http://www.google.com.

Det vidste jeg vist egentlig godt, nu du siger det, men jeg havde ikke lige
tænkt over det. Det virker også naturligt, hvis producenterne får tildelt
rækker af MAC-adresser, så de ikke kolliderer i diverse opsætninger. Jeg
kender vist nogen, der ved noget om det, så jeg må lige spørge ved
lejlighed.
Foreløbig tak for svaret.

Fra : David List

Dato : 15-07-01 22:21

On Sun, 15 Jul 2001 22:52:11 +0200, David List wrote in
<rpvsi9.eh1.ln@dt.davidlist.dk>:

> [...]
> Jeg prøver dog lige en søgning på alle tal- og bogstavrækker der er
> påtegnet, så får vi se hvad der kommer ud af det.

Det gav noget. Det viser sig at være et Edimax produkt, og der findes en
psrom.bin fil til at opgradere firmwaren med. Jeg tvivler dog på at jeg får
held med det, sålænge jeg ikke kan komme i kontakt med printserveren med
dens egen medfølgende software, men jeg prøver i morgen. Der står noget om
5 års garanti, så jeg prøver nok også at skrive til deres support, og se om
de har interesse i at se på problemet.

Fra : Jakob K. Nielsen

Dato : 15-07-01 20:18

Du kan opløse MAC adresser til IP ved hjælp af arp. Men det hjælper jo ikke
meget hvis der ikke er fysisk kontakt med den. Har den ikke en knap hvor den
kan udskrive dens IP konfiguration?

--
Mvh Jakob K. Nielsen
www.geforce.dk

Fra : David List

Dato : 15-07-01 21:57

On Sun, 15 Jul 2001 21:17:50 +0200, Jakob K. Nielsen wrote in
<9isq94$4qv$1@sunsite.dk>:

> Du kan opløse MAC adresser til IP ved hjælp af arp. Men det hjælper jo
> ikke meget hvis der ikke er fysisk kontakt med den. Har den ikke en knap
> hvor den kan udskrive dens IP konfiguration?

Nej, der er ingenting. Som du skriver: sålænge jeg ikke kan komme i kontakt
med den, hjælper værktøjer som arp ikke. Det er det forbandede ved det. Jeg
har prøvet at åbne den, for at se, om der var en reset-kontakt eller
lignende, men selv vold får ikke åbnet dimsen. Der er vist en limning ved
parallel-stikket, og jeg tør ikke lægge flere kræfter i end jeg allerede
har forsøgt.
Foreløbig tak for svaret.