Service i DK på campingvogn købt i ud
Fra : Ped

Dato : 04-02-08 11:07

Hej Gruppe,

Jeg tror der er gode chancer for at jeg bliver ejer af en campingvogn -
min første - i løbet af i år. Budgettet rækker til en nyere brugt, og
jeg agter at købe der hvor jeg føler at jeg kan gøre den bedste handel.
Derfor er bl.a. Tyskland i høj grad inde i billedet - ikke nødvendigvis
hos en dansk forhandler med filial i Tyskland, men tysk forhandler eller
tysk privat. Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål:

- Hvordan ligger det med muligheden for at få lavet service,
reparationer eller påmonteret ekstraudstyr hos en dansk forhandler når
vognen er købt i udlandet? Er der nogen forhandlere der simpelthen
nægter det? Eller skruer prisen i vejret som hævn?

- Er ALT på en tysk campingvogn fra f.eks. 2005 eller nyere kompatibelt
med danske normer og regler? Jeg tænker på gastryk, gastilslutning,
vægtforhold, eltilslutning osv., eller der der noget man skal være
opmærksom på?

- Er der noget med at tyske fortelte er noget skrammel i forhold til danske?

- Er der en venlig sjæl der kan poste eller henvise til en checkliste
for køb af campingvogn i Tyskland?

- Hører desuden gerne om egne erfaringer gjort i forb. m. køb/afhentning
af campingvogn i Tyskland.

Jeg kan alliere mig med en meget erfaren campist ved købet, så selve
gennemgangen af en campingvogn før køb ser jeg på med fortrøstning.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-02-08 13:27

> [...]
> udlandet? Er der nogen forhandlere der simpelthen nægter det? Eller skruer

Det er jo op til den enkelte forhandler, hvis det var mig der var forhandler
ville jeg nok, hvis du eks. havde brugt en masse af min foretnings tid og
der efter køber du i Tyskland, der ville jeg nok ikke være så glad for at
hjælpe.

Men kommer du derimod og siger du vil have service og/eller ekstra udstyr
monteret så ser jeg ikke noget stort problem, bare du ikke tror at en dansk
forhandler vil yde garanti rep på din vogn.

Jeg ville dog ikke lige opgive at købe en cv i DK, da der står i øjeblikket
rigtig mange brugte vogne rundt omkring, og der burde man kunne forhandle en
god pris.

> [...]
> med danske normer og regler? Jeg tænker på gastryk, gastilslutning,
> vægtforhold, eltilslutning osv., eller der der noget man skal være

Ja alt burde efter 1997 være identisk om det er dansk eller tysk.
Der kunne være et problem med garanti/reklamations retten.
ellers skal du generalt være obs på disse 3 punkter, fugt, fugt og fugt. Så
der skal være en fugt test inkl. i salget.

> - Er der noget med at tyske fortelte er noget skrammel i forhold til
> danske?

Ja det syntes jeg, men dwt er lidt bedre, men kommer på ingen måde op siden
af Isabella.

> - Er der en venlig sjæl der kan poste eller henvise til en checkliste for
> køb af campingvogn i Tyskland?

Eks. LMC sælges med en del mindre udstyr i Tyskland, eks. mangler som regel
stor tagluge, dobbelt bund i magasiner, alufælge, affalds tank på hjul osv.
i en lmc kaldes det winner pakke. der er også modeller der ikke har varmt
vand som standart.
Derfor kan priser ikke lige sammenlignes.

> - Hører desuden gerne om egne erfaringer gjort i forb. m. køb/afhentning
> af campingvogn i Tyskland.

Jeg har kun købt i DK og afhentet i D.

> Jeg kan alliere mig med en meget erfaren campist ved købet, så selve
> gennemgangen af en campingvogn før køb ser jeg på med fortrøstning.

God ide, da du er ny bør du måske overveje at leje forskelige vogne så du
ikke køber helt forkert.
Der er jo en masse forskelige parametre der skal med i overvejelserne, hvad
kan din bil trække, har du BE kørekort, hvad har du af økonomi, har du børn
osv.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Knud

Dato : 04-02-08 18:40

"Ped" <pedmail@danskbredbaandmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe,
>
> Jeg tror der er gode chancer for at jeg bliver ejer af en
> campingvogn -

Du er da godt heldig, gid du så får en den vogn du ønsker dig.
Du skriver en masse, som jeg har klippet væk.
Vil bare fortælle dig en ting, en dansker handler i Danmark, det koster
lidt mere... Men du får også mere i løn end end en tysker.
Sparer du lidt MOMS? Ja, du har ret. Køb også alt det andet skrammel i
Tyskland med 19 % moms, så sparer du mere.
Er du også en af dem som bruger et par fridage på at hente billigt øl?
Er du også en af dem som farer til Tyskland og køber dansk kød?
I Tyskland kan de slagte dyr 3 kroner billigere end i Danmark, så skride
være med at grise, kalve, får og geder skal lide i en masse timer, bare
en dansker kan spare 47 øre på en øl, to kroner og seks øre på et kilo
kød.
Fortsæt med at få din løn i kroner, betal din campingvogn i kroner.
Erkend at du lever i Danmark, og det koster nok et par kroner mere.
Mvh Knud

Fra : Per

Dato : 05-02-08 05:39

> Vil bare fortælle dig en ting, en dansker handler i Danmark, det koster
> lidt mere... Men du får også mere i løn end end en tysker.
> Sparer du lidt MOMS? Ja, du har ret. Køb også alt det andet skrammel i

Sikke en gang pjat. Køb du blot i Tyskland. Du får den samme service.
På mange rep. er der fast priser, ligesom med biler.
De danske priser er kraftigt opskruede og mange priser er, sjovt nok,
meget ens hos forskellige forhandlere, hvilket kunne tyde på et
vis ulovligt prissamarbejde, som hos de danske bådudstyrsforhandlere

--
Hilsen Per J.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 05-02-08 07:52

"Knud" <manden-i-syd@mand.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Sparer du lidt MOMS? Ja, du har ret. Køb også alt det andet skrammel i
> Tyskland med 19 % moms, så sparer du mere.

Mange køber igennem en dansk forhandler og betaler 19% moms minus nogle
udgifter forhandleren slet ikke har. Vil forhandleren lade en vogn
transportere til DK, når den alligevel skal sælges i D? Men udgifterne
hertil bliver i nogle tilfælde tillagt forhandlerens pris.

Næh, så hellere henvende sig direkte hos en tysk forhandler. Brug en dag på
at køre rundt til forhandlere i D og giv dem en seddel over hvilken vogn og
i særdeleshed hvilket udstyr du ønsker med. Teltfabrikat, køleskabsstørrelse
(kan variere i forhold til DK), varme, antenne m.m.m. og bed dem ringe til
dit nummer, som selvfølgelig også er på sedlen. Gør dem klart du er seriøs.

Oftest er forhandlerne et stykke væk fra grænsen billigst.

Når det så kommer til fugteftersyn vil du opdage, at de er meget billigere i
Tyskland, lige som campingudstyr er (måske undtaget stole og grill´er)

> Er du også en af dem som bruger et par fridage på at hente billigt øl?

Hvorfor dog ikke?

> Er du også en af dem som farer til Tyskland og køber dansk kød?

Nej, - men hvis det er billigt, så vil jeg da tage den til mig.

> [...]
> dansker kan spare 47 øre på en øl, to kroner og seks øre på et kilo kød.

Det er fint nok du har penge nok. Deler du med os andre?

> Fortsæt med at få din løn i kroner, betal din campingvogn i kroner. Erkend
> at du lever i Danmark, og det koster nok et par kroner mere.

Når vi snakker campingvogne, sparer man nemt 10.000 af kroner.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Jørgen L.

Dato : 05-02-08 13:10

> [...]
> transportere til DK, når den alligevel skal sælges i D? Men udgifterne
> hertil bliver i nogle tilfælde tillagt forhandlerens pris.

Hej Per nu taler du vist igen om noget du ikke styr på, langt de fleste
forhandlere tager vognen hjem og sætte det ekstra udstyr på som kunden har
bestilt, derefter transporteres den til D for at sælge den til kunden, som
derved sparer dif mellem DK og D moms også på udstyret/fortelt osv.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-02-08 12:59

"Jørgen L." <nomail.nospam@noemail.nono> skrev i meddelelsen

> [...]
> bestilt, derefter transporteres den til D for at sælge den til kunden, som
> derved sparer dif mellem DK og D moms også på udstyret/fortelt osv.

Hvilket udstyr tænker du på der ikke bliver monteret på fabrikken?

Fra : Jørgen L.

Dato : 06-02-08 17:57

> Hvilket udstyr tænker du på der ikke bliver monteret på fabrikken?

Eks. Mover, antenne/parabolantenne, isabella fortelt, andet udstyr hvor man
eks.ikke vil ´have den type som fabrikken sætter i eks. bageovn.
Eller udstyr som normalt ville blive monteret af fabrikken men vognen er
allerede på vej eller er forbi den dato hvor der kan ændres på den.
en helt anden type vogn som du heller ikke har med er de svenske vogne, de
bliver jo nok heller ikke hentet på fabrikken.

Det er dog rigtigt at man kan hente sin vogn på fabrikken, men så må ekstra
udstyret ikke stå på den tyske slut seddel og derved få tysk moms.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 07-02-08 07:31

> [...]
> en helt anden type vogn som du heller ikke har med er de svenske vogne, de
> bliver jo nok heller ikke hentet på fabrikken.

Med transportpriser som få en hel del år siden var 4-5 kr. pr. km kan jeg
sagtens se en besparelse i at forretningen smider campingvognen i Tyskland
(f.eks.) og sender en mand ned og laver disse ændringer medbringende f.eks.
isabella?

> Det er dog rigtigt at man kan hente sin vogn på fabrikken, men så må
> ekstra udstyret ikke stå på den tyske slut seddel og derved få tysk moms.

Jeg troede det var formålet med det?

Fra : Jørgen L.

Dato : 07-02-08 12:40

> Jeg troede det var formålet med det?

Problemmet er at er udstyret ikke i vognen når den afhentes af kunden og det
først udleveres/monteres i dk, ja så er det moms svindel.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-02-08 08:07

> Problemmet er at er udstyret ikke i vognen når den afhentes af kunden og
> det først udleveres/monteres i dk, ja så er det moms svindel.

Men langt det meste udstyr leveres jo fra fabrikken?

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-02-08 01:29

> Men langt det meste udstyr leveres jo fra fabrikken?
nej ikke det jeg nævnte højere oppe.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-02-08 22:01

> nej ikke det jeg nævnte højere oppe.

Des mere udstyr man vil have med, des mere er der at spare ved at købe ved
en tysk forhandler ;)

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-02-08 22:23

> Des mere udstyr man vil have med, des mere er der at spare ved at købe ved
> en tysk forhandler ;)

enig

Hvis man er tryk ved det og man vil løbe risikoen v.garanti, der er jo langt
og besværgeligt hvis man bor i eks.nordjylland eller på sjælland.

Du skal tænke på at ikke alle vil lige bore en tv mast i vognen eller et
aircon i vognen etc.

Fra : Jens

Dato : 07-02-08 14:51

> Nej, - men hvis det er billigt, så vil jeg da tage den til mig.

Det er godtnok lidt uden for emne, men det er meget billigere end i DK se
www.real.de svinekød ligger på 4-6 euro pr hele Kg for de fleste
udskæringers vedkommende sidst havde de en ½gris grovparteret til 2 euro/kg.
Du skal lige vælge dit realmarked for at se ferskvaretilbudene.
Mvh
Jens

Fra : ls

Dato : 23-02-08 16:52

> [...]
> udlandet? Er der nogen forhandlere der simpelthen nægter det? Eller skruer

Jeg har altid kørt i importerede vogne og har aldrig haft problemer med min
lokale forhandler selv om han har vidst den var importeret.
Så hvis forhandleren opfører sig "dumt" så find en der er bedre at
samarbejde med. Dem er der mange af men desværre hører man kun om de "dumme"

vh
LS