Kan man selv lave lyddæmpningsrør til airc~
Fra : Niels

Dato : 28-01-08 09:04

Jeg agter at købe en Saphir vario aircondition anlæg.
Hertil skal der bruges nogle lyddæmpningsrør. Disse koster
ca. kr. 300 pr. stk.
Kan man lave denne lyddæmpning selv?
Det synes jeg at have læst i gruppen for et par år siden.
Det er vel blot alm. luftrør overtrukket med et eller andet
lyddæmpende matariale.
Hvilke materialer er lyddæmpende og nemme at arbejde med?

--
mvh Niels J

Fra : Per

Dato : 29-01-08 17:29

Du kan godt lave disse selv, men isoleringen skal være indvendigt.
Prøv at råbe gennem et plastrør og et af tilsvarende størrelse lavet af
glasuld eller rockwool, så kan man høre forskellen i den anden ende.

Problemet er at partikler fra isoleringen ikke må flyve frit rundt. Måske
kan et filtmateriale anvendes, holdt på plads af et net ?

........ Hilsen Per.

Fra : BigMac

Dato : 29-01-08 17:34

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan godt lave disse selv, men isoleringen skal være indvendigt.
> Prøv at råbe gennem et plastrør og et af tilsvarende størrelse lavet af
> glasuld eller rockwool, så kan man høre forskellen i den anden ende.

bor mange huller i røret og læg isolering rundt om udvendigt....

Fra : Per

Dato : 29-01-08 18:02

Ja, men rigtigt mange så de danner et net, ellers virker det ikke !

Hilsen Per.

Fra : Niels

Dato : 29-01-08 23:02

Jamen, hvorfra får jeg et rør som er 65 ø. og som kan bores i.
De alm. luftrør er rundviklet metaltråd i pap. Dem er det vel
noget svært at bore huller i.
Hvilke slags rør er der ellers?

--
mvh Niels J

Fra : Morten Strandgaard

Dato : 21-02-08 20:51

"Niels" <e-post@jokumsen????.com> skrev i meddelelsen

> Jamen, hvorfra får jeg et rør som er 65 ø. og som kan bores i.
> De alm. luftrør er rundviklet metaltråd i pap. Dem er det vel
> [...]
Hvad med at lave et rør af pvc Ø75 som der skæres en del sliser på langs,
omvikles med gase, der efter med 20mm isolering. Det hele pakkes ind i et
110 pvc rør, og lukkes med fittings.
Hvis du bor nord for limfjorden kan jeg evt hjælpe.
\\\Morten

Fra : Per

Dato : 23-02-08 06:00

Jeg har, med en hobbykniv, skåret i rillen på et almindeligt
65ø rør sådan ca. 25 omdrejninger. I hver ende er der
bibeholdt 10 cm. studs til monteringer (dvs. IKKE skåret)
Har købt en 80 x 60 cm ryatæppe i ikea. Har så trukket
det omskårne rør ud i ca. 70 cm. længde, hvilket giver ca.
3-4 cm luftrille mellem hver rørrille.
Herefter er ryatæppet klistret på ribberne (rillerne) lidt af gangen
med ca. 3/8 dåse kontaktlim. Tæppesiden indad og gummi
siden udaf. Der medgik 5 billige pensler pr. rør.
Ryantæppet holder formen på det omviklede skårne rør.
Det hele virker ganske solidt indtil videre.
Det kostede mig ca. kr. 200 pr. 70 cm. lydisoleringsrør.
Det skal lige siges, at rørene endnu ikke er monterede og
afprøvede.

--
Hilsen Per J.