Hvem ved
Fra : Kim Pörtner

Dato : 24-01-08 18:40

Jeg er dag blevet den lykkelige ejer af en Hobby 495 UFE, 2008. Men egenvægt
kan man ikke få oplyst ude at skal have den vejet. Er der nogen der har
erfaring med om man kan regne med de vægtangivelser, der står i angivet som
egenvægt.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-01-08 22:21

"Kim Pörtner" <kimportner@msn.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> egenvægt kan man ikke få oplyst ude at skal have den vejet. Er der nogen
> der har erfaring med om man kan regne med de vægtangivelser, der står i

Find en DLG eller lignende og kør på vægten. Det koster dig måske en kage
til kaffen, og så ved du hvad din campingvogn den vejer. Skriv det nede, så
du kan huske hvad du havde ombord (gasflaske, telt m.m.m.).

Campingvogne vejer mere end der står i papirerne - det kan du regne med! :)

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-01-08 11:51

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> Campingvogne vejer mere end der står i papirerne - det kan du regne med!
> :)

Glemte at tilføje at fabrikanterne opgiver egenvægten med et udsving på 5% -
og det er som regel til den forkerte side. Når vognen så er kommet lidt op i
alderen, har campingvognen optaget så meget fugt at 5% er for lidt. Ikke
fordi vognen er blevet fugtskadet, men fordi sådan er det bare :)

Fra : SB

Dato : 26-01-08 23:27

"Per Henneberg Kristensen" <phk@fjern_klikpost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt op i alderen, har campingvognen optaget så meget fugt at 5% er for
> lidt. Ikke fordi vognen er blevet fugtskadet, men fordi sådan er det bare

Nu koster det heller ikke alverden at få den vejet, tror jeg gav 150 kr. for
min
Egenvægten er nu heller ikke den primære, selv om den skal fremgå af reg.
attesten, det primære er hvad den vejer når du har den på krogen, og det er
selvf. noget nemmere at regne ud når du har egenvægten.

min vogn vejede 50 kg. mere end dem man køber i DK, selv om det var en
"magen til model" og jeg kørte til vejning med den helt tom, selv hynderne
var fjernet
om det så skyldes at der er en schwerlast aksel på den, så den har en
tilladt total på 200 kg. mere end tilsvarende model i DK ved jeg ikke.

Men forvent den vejer mellem 50 og 100 kg. mere end der er oplyst fra
fabrikken af

Søren

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-01-08 00:06

"SB" <sobo@SLETTESofir.dk> skrev i meddelelsen

> Egenvægten er nu heller ikke den primære, selv om den skal fremgå af reg.
> attesten, det primære er hvad den vejer når du har den på krogen, og det
> er selvf. noget nemmere at regne ud når du har egenvægten.

Spørgeren ville vide hvad hans nyerhvervede cv vejer - måske fordi den er
importeret. Men fremgår vægten ikke af officielle papirer, f.eks. tidligere
indregistreringsattest, så skal den vejes for at blive synet.

> [...]
> om det så skyldes at der er en schwerlast aksel på den, så den har en
> tilladt total på 200 kg. mere end tilsvarende model i DK ved jeg ikke.

Nogle campingvogne kører med den samme aksel uanset om de er godkendt til
f.eks. 1400 eller 1500 kg. Importøren tjener så kassen på at "fremskaffe"
papirer på den højere vægt. Har personligt prøvet det med en Knaus. 3-4000
for et sådan stykke papir er ikke usædvanligt.

Andre cv skal bestilles med den højere vægt fra fabrikken, så den kan
forsynes med den rigtige aksel.

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-01-08 00:54

> Men forvent den vejer mellem 50 og 100 kg. mere end der er oplyst fra
> fabrikken af

Sådan er det ikke altid,
eks. mine sidste 2 LMCer er vejet af fabrikken, som det sidste inden de blev
sendt til dk.
min første vejede 45 kg mindre en egenvægten, når man modregnede de ekstra
kg jeg selv var skyld i
stor køleskab, alde centralvarme 105 amp bat, lader osv.
Dette blev kontroleret igen da jeg fik fingrer i den, det passede inden for
10 kg.

nr 2 lå kun 10 kg under, igen selvfølgelig med det ekstra udstyr jeg havde
besluttet der skulle være var modregnet, dette passede også med min kontrol
vejning.

Og dette uden at fjerne hynder og gøre andre underlige ting.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D