Rigtig camping
Fra : KHH

Dato : 16-01-08 12:32

Inspireret af Teltcamping (Rigtig camping)

I Juli 2002, lå vi på Sokol camping i Prag, da konen og jeg gik tog ind til
Prag, var der sol fra en skyfri himmel, men på vejen så vi en dansker, der
var ved at sætte et villatelt op, og vi hilste på dem og havde en kort
samtale med, hvor de spurgte hvor vi lå, og jeg pegede på vores campingvogn,
han sagde så, ja vi er jo rigtige campister.

Skæbnen ville, at da vi var undervejs hjem til campingpladsen, kom der et
skybrud, der resulterede i, at vandet stod op af kloarkene på vejen.

Da vi kom hjem til campingpladsen stod vandet faktisk til navet på
campingvognens hjul.

Men næste morgen var vandet væk, og solen skinnede igen fra en skyfri himmel
og jeg gik efter noget spiselig i kiosken, og kom igen forbi "de rigtige
campister", spurgte lidt drilsk, når hvordan går det de rigtige campister,
hvorpå konen svarede, nu vil jeg også have en teltvogn.

Men hvad er rigtige campister?

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 16-01-08 12:38

> Men hvad er rigtige campister?

Rigtige campister er folk der nyder at campere uanset vejret. De mest
ægte af slagsen er dem som får stor nydelse og tilfredsstillelse i, at
gøre en dyd ud af, at fortælle alle andre om netop dette fantastiske
fænomen.. at campere uanset vejret - at elske og nyde det inderligt.

Well.. det er ihvertfald hvad jeg altid har fået af vide - og oplevet.

Og ud fra det er jeg en af de mest uægte af slagsen der findes.. .hvis
ikke solen skinner så gider jeg ikke.

Fra : Manhatten

Dato : 16-01-08 13:15

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rigtige campister", spurgte lidt drilsk, når hvordan går det de rigtige
> campister, hvorpå konen svarede, nu vil jeg også have en teltvogn.

Fin historie. Kan vel kalde det en slags 'snobberi' uden at det er snobbet.

> Men hvad er rigtige campister?

Vil hellere vende den om og spørge hvad er forkerte campister?

(Og her tænker jeg ikke på hensynsløshed og hvad man ellers kan finde på i
den dur)

/Jacob

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-08 14:25

,

Bedst en combicamp eller gerjak type m gulv ved sengene. så er der da 30 35
cm før våde sko og bagage.

> Fin historie. Kan vel kalde det en slags 'snobberi' uden at det er
> snobbet.

Jo det kan udmærket være "snobberi". Mange teltcampister ser ned på dem i
campingvogne - og mener de har misforstået et eller andet.

Og for så vidt også med de pladser nogle foretrækker. Ophold på
"tivolipladser" er ikke rigtig camping.

Vi hører det samme fra dem med små campingvogne om dem med de store 7 -8 m
voldsomt udstyrede vogne. Jo men så er det ikke camping mere.

Mange campister er bortset fra det glade for teknik der gør at de kan
"overleve" helt uafhængigt i ødemarken. Og det kunne vel også være
kriteriet på en rigtig campist. Man, nogle, er i alt fald svært stolt af
udstyret og har også brugt en i forhold til udbyttet, farlig masse penge på
at kunne.

Er vintercampister mere rigtige campister? Det koster i alt fald kassen.

Er det mig teltvogn der buher nu Vi tar en hytte i Norge hvis vi vil
vintercampe. Syns det er mer ægte vare. Der er sku ikke noget som at komme
hjem til kakao mm, og en buldrende ild i pejsen. OG derefter en ½ time i
badekaret til de ømme muskler.
Men da vi ikke har prøvet det andet skal man aldrig sige aldrig.

Finn s camping er nu heller ikke så tosset vel. Vi er bare blevet for fede
og dovne.

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-08 13:46

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
,

> Men hvad er rigtige campister?

http://www.finn-j.dk/index.html

Campist er en følelse. Vi kan flytte, hvis vi ikke vil være HER længere.
Nysgerrige, hvad er der bag det næste verdenshjørne, hvordan har folk det
her, hvordan ser de ud, hvordan smager fremmed mad.

Campister er altså i alt fald teoretisk mobile!

Men det er alle turister jo.

Eller er kriteriet bare, at vi køber vores udstyr det samme sted. Hos
forhandleren eller af hinanden.

Men det er måske lettere at blive enige om hvad en campist ikke er?

Dem der ikke har campingpas, de kan da ikke være campister?

Er man campist hvis man i Dk bor på en plads der IKKE er godkendt af
campingrådet.

Håndværkere i campingvogne er ikke campister. Selv om de bor på
campingpladserne?

De husvilde der er sat ind på campingpladserne af kommunerne er ikke
campister.

Folk der bor i campingvogn fordi de bygger hus, det er brændt oversvømmet
blæst væk, er ikke campister.

Sigøjnere der bor i campingvognen altid, og flytter fra sted til sted - er
ikke campister.

Og hvis nu campingvognen, bopælen har stået samme sted 27 år og man har
folkeregister der?

Folk turister der lejer hytter på campingpladserne er ikke campister. vel? ,

Bare et par forslag.

Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 16-01-08 13:55

,

> Campister er altså i alt fald teoretisk mobile!

Glemte

med mindst deres overnatning.

Folk der tar på vandrehjem er i alt fald ikke campister selv om de har
soveposer med.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 16-01-08 14:21

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> Men hvad er rigtige campister?

Findes de?

En campist må være en der overnatter på en campingplads i sine egne sager
(det være sig campingvogn, teltvogn eller telt). En der overnatter i en
hytte på en campingplads vil jeg ikke kalde campist.

En rigtig campist ... rigtig er vel bare et ord man sætter foran for at
drille lidt - kan sættes foran stort set hver eneste navneord.

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-08 19:19

> En campist må være en der overnatter på en campingplads i sine egne
> sager (det være sig campingvogn, teltvogn eller telt).

Man må altså ikke have lånt eller lejet udstyr ?

Hvis man nu tager (sit) spidstelt (eller kuppeltelt med til f.eks.
Sverige og benytter sig af Allemandsretten, hvad er man så ?

> En rigtig campist ... rigtig er vel bare et ord man sætter foran for
> at drille lidt - kan sættes foran stort set hver eneste navneord.

Er det ikke bare "en rigtig bilist" med campingudstyr..... nå nej, der er jo
også dem på cykel.

Jeg tror det er min måde at gøre tingene på, der er den rigtige. Det er alle
de andre der er forkert på den.

Så fik vi sat det på plads.

Per.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-01-08 19:55

> Men hvad er rigtige campister?

Jeg har boet som fastligger i nogle år i campingvogn - det var rigtigt
hyggeligt og vi så alle ned på "normaderne", der kun lå der nogle dage/uger.
Så blev jeg teltligger, og der blev vi altid henvist til de dårligste
pladser længst væk fra toiletbygningerne, uden hygge mellem teltene og man
kan kun dårligt hilse. Så har vi i mange år brugt teltvogn, og her ville
hverken teltliggere eller campingvognsejere hilse - og ligger vi på en
strømplads går det helt galt. Campingvognene vil i hvert fald ikke ligge ved
siden af os, og hilse - gud forbyde det.

Nu er vi så blevet gamle nok til en gammel campingvogn. Vi får ret til at
ligge tæt ved toilettet (selv om vi nu har toilet i vognen) og jeg glæder
mig som et lille barn til at genopleve den gamle hygge med snak med
naboerne - nå ikke.

Er tiden løbet fra det eller har alle bare nok i sig selv i dag?

Mvh Maria

Fra : SB

Dato : 16-01-08 20:25

> [...]
> naboerne - nå ikke.
>
> Er tiden løbet fra det eller har alle bare nok i sig selv i dag?

Synes jeg ikke, vi har generelt mødt mange flinke og snaksaglige folk på de
forsk. campingpladser vi har besøgt, i de 10 år vi har trukket rundt med
madkassen
og har da også snakket med folk i telt og CC

Søren

Fra : Bent Olesen

Dato : 20-01-08 11:02

Ja, det er straks værre når man som os kommer i en autocamper.Vi har mange
gange følt at vi ikke er velkomne.
Som feks.en gang vi ankom til en campingplads,lillemor var inde for at meld
vores ankomst,stod der to og talte sammen lige udenfor de nedrullede
vinduer.Jeg håber ikke sådan en camper skal ind på pladsen her blev der
sagt.
Så er det man spørger sig selv.Hvad forskel er der på om man kommer med
CV,teltvogn,telt eller autocamper,jeg mener vi betaler det samme som alle
andre.
Bent.

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-01-08 12:18

Bent Olesen skrev i EVEkj.12$1J2.2@news.get2net.dk dette:
> [...]
> Så er det man spørger sig selv.Hvad forskel er der på om man kommer
> med CV,teltvogn,telt eller autocamper,jeg mener vi betaler det samme

Åh, mon ikke grunden til at man ville putte folk i kasser mest er fordi man
er lidt usikker på sig selv. Personligt er jeg lige så 'rigtig' (eller
forker) en campist i dag, hvor vi (jeg og konen) kører i en nogenlunde
luksuriøs stor campingvogn udstyret til vintercamping (uanset at vi nok
aldrig bliver vintercampister) som da vi camperede i 2CV og med spidstelt.
Jeg vil ikke have dårlig samvittighed over at vi kører i en enogenlunde bil
og tillader os en luksus, vi ikke havde råd til som unge.
Vi camperer fordi vi godt kan lide uafhængigheden - har begge jobs, hvor vi
får al trang til at bo på hoteller og spise på reataurent mættet til
overflod - vi synes det er hyggeligt at bo under afslappede forhold og vil
hellere bruge tiden på at lave mad og vaske op end at spekulere på om
skjorten nu er den rigtige og om det er i orden at bede om ekstra salat til
frokosten. Vi synes det er hyggeligt at sidde i forteltet en sommeraften med
en bog og en flaske vin og så glane nysgerrigt på alle de andre campister
(der sikkert glaner på os).
Vi møder søde og rare mennesker, der er hjælpsomme og hensyntagende - men
selvfølgeligt også larmende og selvcentrerede mennesker, der mener at verden
nok kun er skabt for dem - akkurat som mennesker er flest. Så skulle jeg
putte i kasser, så er det nok den første slags jeg vil kalde 'rigtige' og
den anden slags, de 'forkerte'. Og det uanset om det er som campister eller
blot som mennesker i almindelighed. Og helt uanset om de kommer anstigende i
en autocamper eller med et spidstelt.

Har I i øvrigt bemærket at dagen allerede er blevet 3 kvarter længere

vh
Jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Per H

Dato : 20-01-08 12:44

On Sun, 20 Jan 2008 11:01:48 +0100, "Bent Olesen" <b_o@get2net.dk>
skrev:

> [...]
>vores ankomst,stod der to og talte sammen lige udenfor de nedrullede
>vinduer.Jeg håber ikke sådan en camper skal ind på pladsen her blev der

Det må være deres problem, jeg kan ikke se hvorfor Autocamper, skulle
være til gene,

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-01-08 17:06

> Det må være deres problem, jeg kan ikke se hvorfor Autocamper, skulle
> være til gene,

Det er jo netop sagen i en nøddeskal. Man føler sig ikke velkommen, og hvor
rimeligt er det?

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 20-01-08 18:10

On Sun, 20 Jan 2008 17:06:21 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Det er jo netop sagen i en nøddeskal. Man føler sig ikke velkommen, og hvor
>rimeligt er det?

Der er sikkert også nogle der syndtes at campingvogne er for store
til camping, Det er sku kun fis i en hornlygte, Der er sikkert også
mange der syndtes at de er smarte.

Jeg har aldrig hørt noget ligeende.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Per H

Dato : 16-01-08 22:47

On Wed, 16 Jan 2008 19:55:02 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

> [...]
>naboerne - nå ikke.
>
>Er tiden løbet fra det eller har alle bare nok i sig selv i dag?

Jeg syndtes det er lidt med forskel. men generalt har de fleste måske
nok i sig selv.

Mht. telte, så er det vel ok at de får de pladser hvor CV er uegnet at
stille, og telte er langt i mindretal. og koster jo heller ikke så
meget som cv at have med på camping.

Og fordi du nu har CV, er det alså ikke ensbetydende med at du får en
god plads, og sikkert heller ikke tæt ved wc bygningerne.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-01-08 18:44

> Mht. telte, så er det vel ok at de får de pladser hvor CV er uegnet at
> stille, og telte er langt i mindretal. og koster jo heller ikke så
> meget som cv at have med på camping.

Næ, men så kunne man jo godt lave toiletbygningerne så tæt ved at folk ikke
er nødt til at slå verdensrekorden på 200 m.

> Og fordi du nu har CV, er det alså ikke ensbetydende med at du får en
> god plads, og sikkert heller ikke tæt ved wc bygningerne.

Jo, for der er strømmen

Mvh Maria

Fra : KHH

Dato : 17-01-08 19:38

> Næ, men så kunne man jo godt lave toiletbygningerne så tæt ved at folk
> ikke
> er nødt til at slå verdensrekorden på 200 m.

Dette kunne jeg kun være enige med dig i.
> Og fordi du nu har CV, er det alså ikke ensbetydende med at du får en

Nej, det er jo rift om de gode pladser, men rigtig mange campingpladser har
jo ofte mere end en sanitetbygning

Men da vi netop var i Prag, på Sokol ude i Dolni Porcnice, kunne vi næsten
ikke få plads, hvor det var beregnet til CV, teltcampister ville absolut
ligge så tæt op ad os, at vi var ved at falde i deres pløksnore.

Det omtalte skybrud, der gav teltcampisterne vældige problemer, kunne de
være sparet for, hvis de havde brugt den plads der var beregnet til
teltcamping, den lå 1. meter over pladsen for campingvogne, og der var ingen
oversvømmelse.

Fra : Per H

Dato : 17-01-08 20:16

On Thu, 17 Jan 2008 18:43:33 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Næ, men så kunne man jo godt lave toiletbygningerne så tæt ved at folk ikke
>er nødt til at slå verdensrekorden på 200 m.

Ofte ligger toiletbygninger rimelig centralt, De er jo ikke placeret
for at genere nogen.

>Jo, for der er strømmen
Strømkasserne, er nu også placeret langt fra toiletbygningerne.
Jeg tror ikke at Strøm til campingvognene, har så meget med
toiletplaceringen at gøre.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-01-08 21:57

> Ofte ligger toiletbygninger rimelig centralt, De er jo ikke placeret
> for at genere nogen.

Næ, sådan opfatter jeg det heller ikke. Det er mere mangel på omtanke - og
nej, de er sjældent placeret centralt i forhold til teltpladserne.

> Strømkasserne, er nu også placeret langt fra toiletbygningerne.

Ja, med årene har det hjulpet.

> Jeg tror ikke at Strøm til campingvognene, har så meget med
> toiletplaceringen at gøre.

Det er ren logistik.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 17-01-08 22:38

On Thu, 17 Jan 2008 21:56:45 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> skrev:

>Næ, sådan opfatter jeg det heller ikke. Det er mere mangel på omtanke - og
>nej, de er sjældent placeret centralt i forhold til teltpladserne.

De 3-5 stjerner jeg har været på er langt de fleste ok placeret.
Syndtes mere det er ærgeligt hvis rengøringen ikke er iorden.

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : ShutEye

Dato : 17-01-08 22:01

> [...]
> naboerne - nå ikke.
>
> Er tiden løbet fra det eller har alle bare nok i sig selv i dag?

Jeg har nok i mig selv.
Er der nu noget galt i det?
Tager ikke på campingtur for at sludre med 'naboen', tværtimod!
Jeg tager på camping for at få fred og ro!

Derfor er jeg også kun at finde på en campingplads hvis der ikke er andre
alternativer.
Eller hvis et varmt bad kunne være godt :)

Ellers finder man mig laaaangt ude i skoven ved bålet og det lille, enlige
telt.

Men som en anden i tråden skrev:
Camping på den RIGTIGE måde er som JEG gør det :)

Når jeg bliver for gammel til telt køber jeg sgu nok en campingvogn ...

Fra : SB

Dato : 16-01-08 20:22

> [...]
> rigtige campister", spurgte lidt drilsk, når hvordan går det de rigtige
> campister, hvorpå konen svarede, nu vil jeg også have en teltvogn.

Vel alle dem der ikke vælger et hotel eller sommerhus når de skal campere
bor man i noget der står på fast fundament er man vel ikke en campist efter
min mening

Søren

Fra : Inger D.

Dato : 23-01-08 09:52

> Men hvad er rigtige campister?

Tak for at du startede denne tråd. Den er meget inspirerende læsning, og kan
måske endda medvirke til at alle vi campister kommer lidt tættere på
hinanden og finder ud af, at vi ikke er så forskellige endda.

Jeg gør gladeligt brug af begrebet "rigtig camping" med et glimt i øjet -
senest i tråden om Outwelltelte, hvor jeg skrev: "Ps.: Dejligt at der er
nogen herinde, der snakker om "rigtig" camping!". Min reaktion på, at der i
månedsvis ikke var en eneste, der havde nævnt ordet telt i denne
fritid.camping - nyhedsgruppe (inklusiv mig selv

For en ordens skyld; når jeg tager på camping er det i telt og helst til en
af de mange naturcampingpladser eller langt ude i en svensk skov, hvor jeg
så håber på, at der ikke findes mennesker i miles omkreds.

Min oplevelse er dog, at når vi møder mennesker på vores camingture, er de
enormt søde og hjælpsomme og samtidig gode til at respektere privatlivets
fred.

En lille campinghistorie:
En dag besluttede vi os dog for at prøve en af de campingpladser, der er
tilknyttet Back To Nature - en campingplads med vægt på ro og natur, men
stadigvæk en campingplads fyldt med mennesker og campingvogne - vi snakker
starten af maj, så der var ikke mange telte.

Vi nikkede da til folk, og de nikkede da tilbage og kiggede nysgerrigt og
let undrende på vores lille iglotelt. Jeg tror endda, vi udvekslede et par
enkelte ord.

Da det blev hen af aftentide samledes folk inde i varmen i et af forteltene,
mens vi sad udenfor teltet med vores trangiasæt og nød den ro, der faldt
over pladsen. Så kom en mand ud af forteltet og gik hen imod os. De havde
siddet inde i varmen og havde fået ondt af os - at vi skulle sidde der og
fryse - så han kom med kage og slik, vi kunne varme os på.

Jeg er stadig ikke vild med campingpladser, men det var i hvert tilfælde
ikke nogen dårlig oplevelse, jeg havde med campingvognsfolket.

Inger D.