Tilføjelse til opvarm. af Camper
Fra : Bodil Anhøj

Dato : 03-01-08 22:40

Jeg er i anden gruppe foreslået benzin ell dieselvarmer, men mener de er
meget dyre at installere.. Er der andre ejere af vogne uden varme der måske
kan give mig en billigere løsning så vi kan få taget toppen af kulden på
ture hvor vi holder uden for campingpladser ??

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : claus b.p.

Dato : 04-01-08 18:49

"Bodil Anhøj" <bo.an@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måske kan give mig en billigere løsning så vi kan få taget toppen af
> kulden på ture hvor vi holder uden for campingpladser ??

En Webasto varmer til fastmontering koster 10-15000, så det er ganske
rigtigt en dyr løsning.
Gasvarmere fås fra ca. 500 + flaske, men fylder meget.
Kaminovne (Zibro/petroleum) fra 600 har jeg set. Fylder meget mindre end
gasovne. Dunkene fås som 5 liter, så de er også nemme at stuve.
God ide at have et par vinduer på klem for at være sikker på der er ilt nok.
Prøv at kigge hos fx. Harald Nyborg.

/Claus

Fra : Carsten Stage

Dato : 04-01-08 20:52

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> En Webasto varmer til fastmontering koster 10-15000, så det er ganske
> rigtigt en dyr løsning.

Men effektiv...

> Gasvarmere fås fra ca. 500 + flaske, men fylder meget.

LIVSFARLIG! GØR DET IKKE!

> Kaminovne (Zibro/petroleum) fra 600 har jeg set.

LIVSFARLIG! GØR DET IKKE!

> God ide at have et par vinduer på klem for at være sikker på der er ilt
> nok.

Nix, det er en ommer. Det du forelår er simpelthen livsfarligt og bør end
ikke overvejes!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Gismo

Dato : 05-01-08 00:58

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Men effektiv...

Ganske rigtig, men en Webasto vil også tømme batteri for strøm hvis den
skal køre en hel nat, så har vi balladen om morgnen.

Alternativt, kunne køre hjemme fra så tidligt at i kunne nå ned under
varmere
himmelstrøg inden natten.

Gismo.

Fra : XS1100

Dato : 05-01-08 03:58

> [...]
>
> LIVSFARLIG! GØR DET IKKE!

> Nix, det er en ommer. Det du forelår er simpelthen livsfarligt og bør end

Enig og fuldstændig enig. Helt igennem ugennemtænkt.
Mvh
Jarl
--
Yamaha XS1100
Ford Transit Scout Arca 1980,, 2,0 77hk og max 125 på toppen

Fra : Bodil Anhøj

Dato : 05-01-08 10:59

Tusinde tak for alle jeres svar. Det ser ud til at der ikke findes nogen
lette/billige løsninger.. Livet vil vi jo gerne beholde lidt endnu, så det
er enten hjem før kulden kommer, på campingplads så vi kan få strøm eller
købe et ordentligt men dyrt anlæg.. Vi er, som det måske kan regnes ud,
førstegangsejere af camper, så det er dejligt med de gode råd tak for
det..
Vh Bodil.

--

"Kun døde fisk følger med strømmen"

Fra : Jens

Dato : 05-01-08 16:58

> [...]
> købe et ordentligt men dyrt anlæg.. Vi er, som det måske kan regnes ud,
> førstegangsejere af camper, så det er dejligt med de gode råd tak for

Hvis der kan findes plads til den er truma ovne jo ikke så dyre i
anskaffelse. ca 3-4000kr incl alle nødvendige dele i tyskland.
Hvis i selv kan lave det meste af montagen iincl huller i tag og gulv også
få en fagmand(f.eks, en VVS-gasmontør) til at lave gassen/ tjekke aftrækket
er monteret korrekt skulle det kunne laves rimeligt billigt.
Ellers prøv at få en pris incl montage ved www.immlerplane.de eller
www.skandic-camping.de
Mvh
Jens

Fra : Carsten Stage

Dato : 05-01-08 17:33

"Bodil Anhøj" <bo.an@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Tusinde tak for alle jeres svar. Det ser ud til at der ikke findes nogen
> lette/billige løsninger..

Måske alligevel... Se denne link, det er måske brugbart.

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=53118822

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : peter hansen

Dato : 06-01-08 11:07

Hej.
Jeg har da set vogne monteret med et par små el-radiatorer.
Du kan ikke forvente at der er strøm nok på alle pladser, og
el-radiatorerne er næppe helt så effektive som gas, men kan da give god
varme alligevel.
Ved een af de vogne med el-radiatorer snakkede jeg med campisten for at
få at vide hvorfor de havde el, når de samtidig havde en god Truma
installation. Det var fordi at konen ikke turde sove med gasset tændt,
så om natten brugte de el varmen. Aha......

Fra : XS1100

Dato : 06-01-08 15:25

> [...]
> måske kan give mig en billigere løsning så vi kan få taget toppen af
> kulden på ture hvor vi holder uden for campingpladser ??

Hej Bodil.
Jeg kom til at tænke på en ide. I køber en generator på benzin, selv har jeg
en på 750 watt. Den gav jeg 1200 kroner for i sin tid. så kobler i en
radiator på 220 volt 500-600 watt til generatoren og vupti der er noget
varme i bilen. Min generator bruger 4 liter benzin på 6 timer ved 650 watt.
Mvh
Jarl

Fra : Sten Bo

Dato : 06-01-08 18:36

"XS1100" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> radiator på 220 volt 500-600 watt til generatoren og vupti der er noget
> varme i bilen. Min generator bruger 4 liter benzin på 6 timer ved 650

G f b,

Oversæt selv. men sikke en larm - og energispild. Så ville det da være
MEGET bedre at lade bilens motor køre i tomgang og hente varmen og fra den.
Kan være køleren skal ha lidt afdækning hvis det er meget koldt. Sæt en
"løs" skorsten på udstødningen så den rager 1 m over camperen og køb en
kuliltealarm hvis i ikke allerede har en gasalarm der dækker.

Spontant syns jeg IKKE at man skal sove i bilen mens motoren kører.

Der er da både en ordentlig lyddæmper på bilen, katalysator eller hvis
diesel, partikelfilter? De der billige generatorer er vist lige så slemme
som plæneklipperne. (Venner i Sverige har dog en plæneklipper med
katalysator, men den er vist sjælden).

Vores oliekamin Inverter 3003 blæsertypen Harald Nyborg bruger startet 20
Watt til blæser og elktronik, og i opstartfasen hvor olien forvarmes,
antagelig 3-500 watt.
Den kører udmærket på Harald Nyborgs 600 watt inverter og duer dermed også
på bilstrøm. Regn, tiden, med 10 watt tab i inverteren. Det her virker
altså kun i forteltet.
Oliekaminerne uden aftræk til det fri også dem med elektronik og sikkerhed
luftovervågning må ikke bruges i rum hvor man sover. Men zibro har en stor
model med aftræk til det fri.

Bortset fra det behøver man vel IKKE at holde hele kareten fuldt opvarmet
mens man sover. Køb eventuelt et par OBH el varmetæpper

http://www.skiftselv.dk/main.asp?side=Type%204532%20-%20OBH%20Nordica%20Deluxe%20varmet%E6ppe&id=1788

og læg dem i
sengene. 60 watt på max. Vores kan reguleres i 3 trin. Kan nemt trækkes af
inverteren der har batterivagt indbygget. I har vel i forvejen et godt stort
batteri i vognen og en times tid med sengevarme er nok uden betydning. Så
er den kuldskære familiedel panikdækket for det er meget effetivt, bare
man har dynen på toppen.

Folk har el - gulvvarme og hvorfor skal man ikke ku forvarme sengene lidt.

Jeg har ladet mig fortælle at man i USA og Canada kan få camper og
teltvogns madrasser med 12 volt varmelegemer. Helt på linie med varme i
bilsæderne.

Mvh

,

Fra : Sten Bo

Dato : 06-01-08 19:05

> "XS1100" <no@email.invalid> skrev i en meddelelse

,

En lille tanke tilføjelse - der findes vel ikke "bil" generatorer der, ud
over den normale 12 volt jævn har 230 volt vekseludtag som de transportable
generatorer har?

Ville sikkert blive populære. Jeg kan godt se at der ku blive noget § bøvl
men det ville vel nok være vært handy. Må ku laves med den samme enkle
tilslutning som på de transportable.

Ku også bruges til redning skades køretøjer osv. hvor noget af udstyret
simpelthen ikke laves i 12/24 volt udgaver og kræver nogle ordentlige
mobbedimser til invertere.

Fra : XS1100

Dato : 06-01-08 22:43

> [...]
>
> Ku også bruges til redning skades køretøjer osv. hvor noget af udstyret
> simpelthen ikke laves i 12/24 volt udgaver og kræver nogle ordentlige

Hmm...
Jeg vil tro at man kan love noget i stil med at tage generatordelen fra
sådan en lille generator og så montere i motorrummet. Den skal vel bare
geares med et remhjul der passer - regne, regne - 1000 omdr/m i tomgang,
generator, omkring 3000 omdr/m. Så skal hjulet på generatoren bare være
noget mindre end det trækkende hjul. Mon ikke det kan give noget 220 volt i
kabinen?

Kan være jeg skal lave sådan en i Forden, der er god plads i motorrummet og
så kan jeg have en mikrobølgeovn når ikke jeg gider tænde gassen for at lave
mad
Mvh
Jarl

Fra : XS1100

Dato : 06-01-08 19:01

> [...]
> en
> kuliltealarm hvis i ikke allerede har en gasalarm der dækker.

Er jeg ikke enig i.

> Spontant syns jeg IKKE at man skal sove i bilen mens motoren kører.

Nemlig.

> [...]
> slemme
> som plæneklipperne. (Venner i Sverige har dog en plæneklipper med

Det betyder ikke så meget for mig hvis jeg har en camper uden varme, men jeg
kan osse godt lide at campe autonomt - noget man kun kan med en autocamper

> [...]
> Oliekaminerne uden aftræk til det fri også dem med elektronik og sikkerhed
> luftovervågning må ikke bruges i rum hvor man sover. Men zibro har en

Jojo absolut en mulighed.

> [...]
> batteri i vognen og en times tid med sengevarme er nok uden betydning. Så
> er den kuldskære familiedel panikdækket for det er meget effetivt, bare

Genialt, kræver kun lige et godt ekstra batteri.

> Folk har el - gulvvarme og hvorfor skal man ikke ku forvarme sengene lidt.

Det gør min kone for mig.

> Jeg har ladet mig fortælle at man i USA og Canada kan få camper og
> teltvogns madrasser med 12 volt varmelegemer. Helt på linie med varme i
> bilsæderne.

Jeps, de har en god kultur hvad angår autocampere. Der må vi snart over.
Mvh
Jarl

Fra : Sten Bo

Dato : 07-01-08 09:31

> "Sten Bo" <fjerngoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

, Men zibro har en

> Jojo absolut en mulighed.

Har haft, måske?

Jeg kan ikke genfinde den med aftræk på deres side, var vistok "tilbehør" en
særlig model af Laser 56

Og mindste effekten på den man ser nu er 2.4 kw - med 6.3 kw som max.

De der mindste 2.4 , er vist alt for meget i en camper. Mindste må skyldes,
at der skal en hvis effekt til at holde brændkammeret varmet op til ren
forbrænding. Mindste på de fleste andre er vist 800 watt.

Det var ellers interesant hvis de ku køre på diesel. prisen, og så man var
forsyningssikker.

Jeg ser via google en pris på den normale laser 56 af kr 12.995 og så
er et normalt bil oliefyr vel også aktuelt. For ikke at tale om ganske
normal gas campingvarme.

Bortset fra det var det vel smart hvis campinvarmen ku fås i en
dieseludgave.

Dometic laver køl/frys der kan køre på petoleum og hvorfor ikke diesel?

> Genialt, kræver kun lige et godt ekstra batteri.

> Det gør min kone for mig.

Ha. påstår du at hun går i seng en ½ time før dig fordi sengen er kold?

Vi har et par hunde der meget gerne hopper op på sengen inden vi selv skal
bruge den. Men de har deres egne soveposer og vatterede hundesenge til hvis
det er rigtig koldt. Før det havde vi dem ud og ind af sengen 20 30 gange i
løbet af natten. Evig kamp. Luk et øje og de var der.

mvh Sten

--
http://www.hundelufterne.dk/7797361