Varme med central varme on the road
Fra : Per J

Dato : 02-01-08 19:41

Jeg har fået en Knaus Nordic Plus årgang 2008 med Alde central varme vistnok
den nye model.

Men der er noget der undrer mig, jeg har godt nok fået monteret den helt
store batteri og lade pakke.

Bil 12 volt lader 100 AH Knaus
Strøm fra Generator 12V til 14,4V 14,4V Gele batteri 12V 12V anlæg
DC08

Batteri Refresher
BR12
Fast 220V 220v lader
220V 220V til 14,4V 14,4V
IU1512 NY
1 2 3 4
ON OFF ON OFF 12V

Inverter
12V til 220V
MSK 350

220V

Prioritetsvælger Knaus
220V VS230 220V 220V anlæg

Således at jeg kan lade batteriet op under kørsel med 12 volt via en booster
og med 220 volt lader ved ophold på campingplads.

Der er desuden monteret en sinus inverter med en prioritets vælger så der
udenfor campingpladser bliver lavet 220 volt til alle 220 volt strømstik i
campingvognen. Så jeg kan bruge pc og fladskærm og hvad der nu skal til.

Har ved samme lejlighed fået monteret en Truma SE mover og Alko ATC.

??

Hvis nu ikke jeg havde ofret hele denne batteri pakke, kunne alde central
varme så overhovedet have virket, skal der ikke 12 volt til for at
cirkulations pumpen virker.

Se min nye vogn på www.12post.dk

Med venlig hilsen Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-01-08 19:58

Per J skrev i 477bdabd$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:

> skal der ikke 12 volt til
> for at cirkulations pumpen virker.

Jo.

Et råd: Tjek at dit Aldeanlæg er luftet godt ud - min cv med Alde
centralvarme virkede ikke anden gang jeg var afsted - årsagen var luft i
systemet, der samlede sig ved cirkulationspumpen. Og - iflg. leverandøren -
dette sker typisk efter at den har været i brug og har været ude at skrumple
på landevejen.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Per J

Dato : 02-01-08 20:24

Vores har ligesom en stor beholder i toppen inde i klædeskabet hvor der så
går 2 rør fra ind og ud i systemet, så mon ikke det på en måde er
selvudluftende. Så eventuelle luftbobler vil ende i denne tank

Mvh Per

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-01-08 08:33

Per J skrev i 477be4e9$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk dette:
> Vores har ligesom en stor beholder i toppen inde i klædeskabet hvor
> der så går 2 rør fra ind og ud i systemet, så mon ikke det på en måde
> er selvudluftende. Så eventuelle luftbobler vil ende i denne tank

Vores helt nye Alde har skam også en sådan, men vi altså alligevel
problemet. Og iflg. min leverandør har Alde just udviklet en tingest, der i
nærmeste fremtid bliver leveret til værkstederne, til gennemskyldning af
helt nye anlæg, netop med det formål at drive luft ud af systemet før
levering til kunden - så det er jo nok ikke et enkeltstående tilfælde, jeg
har været ude for.

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-01-08 12:42

"Per J" <perj@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> går 2 rør fra ind og ud i systemet, så mon ikke det på en måde er
> selvudluftende. Så eventuelle luftbobler vil ende i denne tank

Hej Per.

Jo du har ret, små bobler men en stor luft samling kan virke som en blokade
da pumpen ikke er stærk nok til at få trykket den igennem.

Men det burde faktisk hjælpe at køre en tur da rystelser og op og ned af
bakke hjælper.

Noget andet som også kan hjælpe er at få monteret en 230 v cirkulation pumpe
da denne har noget større tryk.

En helt anden ting, kan jeg ikke lokke dig at til at svare under det du
svarer på samt klippe det overflødige væk, da gør det mere overskueligt hvad
der egentligt svares på.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Jørgen L.

Dato : 03-01-08 12:47

> Hvis nu ikke jeg havde ofret hele denne batteri pakke, kunne alde central
> varme så overhovedet have virket, skal der ikke 12 volt til for at
> cirkulations pumpen virker.

Hej Per.
Jo det skal der, og det ville den kunne have fået fra bilen, men det er ikke
en så stabil forsyning, så du kan tit opleve at fyret er slukket eller andre
underlige problemer, så du har valgt den rigtige løsning.

Bemærk hvordan både Jan og jeg har klippet det uvæsenlige fra samt svarer
under det du skrev, hvis nu der havde været flerre punkter, sa havde jeg
delt din tekst op og svaret under hver punkt.