Problemer med ny version af Danske Banks n~
Fra : Jesper Holck

Dato : 06-02-08 22:58

Efter at Danske Bank har skiftet system for deres netbank, kan jeg ikke
mere komme på med Firefox og nyeste Java-version fra Sun.
Java-installationen virker (http://www.javatester.org/version.html
rapporterer Java Version 1.7.0 from Sun Microsystems Inc.)

Jeg kører 64-bit Firefox men har kun installeret 32-bit Java.

Er der andre, der har fået det til at virke?

Jesper

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-02-08 23:11

On Wed, 06 Feb 2008 22:58:16 +0100
Jesper Holck <nobody@nowhere.com> wrote:

> Er der andre, der har fået det til at virke?

Så de har ikke fået det fikset endnu:-\ Problemet er en
sikkerhedsrettelse i Java-1.6.0.4, der ikke fungerer sammen med Danske
Banks Webbank. Løsningen er, at installere Java-1.5-plugin i Firefox,
og du er kørende igen

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jesper Holck

Dato : 06-02-08 23:33

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
> sikkerhedsrettelse i Java-1.6.0.4, der ikke fungerer sammen med Danske
> Banks Webbank. Løsningen er, at installere Java-1.5-plugin i Firefox,

Tak for hurtigt svar - hvor finder jeg den plugin? Jeg synes de
versionsnumre er forvirrende ... jre-6u3-linux-i586.rpm giver
tilsyneladende Java 1.7, og du snakker om 1.6.0.4 og 1.5?

Tak,
Jesper

Fra : Jan Birk

Dato : 08-02-08 07:38

Hej,

> [...]
> sikkerhedsrettelse i Java-1.6.0.4, der ikke fungerer sammen med Danske
> Banks Webbank. Løsningen er, at installere Java-1.5-plugin i Firefox,

Mit fungerer ikke på Ubuntu og java 1.5.0.13. Bankbilledet siger (Ingen
data pt).

Nogle ide'er til hvad der kan prøves?

/Jan

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-02-08 23:43

On Wed, 06 Feb 2008 23:32:55 +0100
> [...]

> versionsnumre er forvirrende ... jre-6u3-linux-i586.rpm giver
> tilsyneladende Java 1.7, og du snakker om 1.6.0.4 og 1.5?

Det er jo lidt svært at svare på, når jeg ikke ved, hvilken
distribution du anvender

Hvad angår Java version, kan jeg garantere, at det ikke er Java 1.7 du
anvender, da den version først skal udkomme engang i 2009

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-02-08 09:42

On Thu, 07 Feb 2008 09:35:14 +0100
Jesper Holck <nobody@nowhere.com> wrote:

> Jeg kører Fedora 8. Jeg er nu skiftet til 32-bit Firefox og til
> version 1.5.0.14 af Sun's Java. Nu accepterer Danske Bank så min
> browser og min Java, men når jeg logger på får jeg - der hvor
> indholdet skulle være - bare beskeden "Ingen data p.t." Et opkald til
> kundesupport gav ikke andet, end at de anbefalede netop denne version
> af Java.

Har du husket at slette din cache? firefox->edit
preferences->advanced->network

Eventuelt skal du også slette gemte certifikater:
rm ~/.java/deployment/security/trusted.certs

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bo Bichel Nørbæk

Dato : 07-02-08 12:57

Jesper Holck wrote:

> [...]
>
> Jeg kører 64-bit Firefox men har kun installeret 32-bit Java.
>
> Er der andre, der har fået det til at virke?

Ja, jeg har - men jeg måtte bruge Internet Explorer i Windows XP for at
skifte min adgangskode, første gang jeg skulle logge på. Danske Bank brugte
vistnok noget ActiveX i den dialog, hvor man skifter sin adgangskode.

Jeg bruger OpenSUSE 10.3 (32 bit) og har installeret alle de opdateringer,
der er kommet, siden OpenSUSE 10.3 kom i oktober.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-02-08 18:02

Jesper Holck skrev:
> [...]
>
> Jeg kører 64-bit Firefox men har kun installeret 32-bit Java.
>
> Er der andre, der har fået det til at virke?

Det fungerer også fra min computer med ActivCard og SUN Java (build
1.6.0_03-b05), men jeg undrer mig ikke desto mindre over én ting:

Hver gang jeg logger på netbank laver den et ~/e-Safekey/ directory,
hvori der ligger et par filer. Og hvis jeg sletter dette directory,
forandrer det (umiddelbart) intet ved netbanks opstart og funktioner.
Biblioteket bliver bare automatisk lavet næste gang jeg logger ind i
netbanken (og ikke slettet ved logout fra netbanken).

----
pb-b3236d ~ $ ls ~/e-Safekey/
global.dat pcid.dll
----

--
Mvh. Jacob Tranholm <http://jtranholm.dk/>
Karl R. Popper: Observation statements and statements of experimental

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 18:37

Jacob Tranholm skrev:

> Hver gang jeg logger på netbank laver den et ~/e-Safekey/
> directory, hvori der ligger et par filer.

Har du kigget nærmere på filerne?

Banker der bruger BEC's java-applet har den frækhed at installere
nogle system-libraries (det er dog ikke særlig kløgtigt lavet, for
der installeres i386-libs uanset hvilken platform man kører på):

· http://mink.zone237.dk/2008/01/spyware-fra-bankernes-edb-central.html

Er det på Linux?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 07-02-08 19:27

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Har du kigget nærmere på filerne?

Filen global.dat er en tekstfil, hvor teksten ligner en eller anden
krypteringskode. Hvis jeg lader være med at slette filerne, forbliver
denne fil den samme og fornyes ikke ved et nyt login.

Og 'file' fortæller følgende om den:
pb-b3236d ~/e-Safekey $ file global.dat
global.dat: ASCII text, with no line terminators

For filen pcid.dll er jeg lidt mere ude på dybt vand, men dette er hvad
'file' fortæller:
pb-b3236d ~/e-Safekey $ file pcid.dll
pcid.dll: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1 (SYSV),
not stripped

Denne sidste pcid.dll fil skrives igen ved ethvert login i netbanken.
Men størrelsen af filen forandres ikke, og ifølge md5sum er indholdet
også det samme:
jt@pb-b3236d ~/e-Safekey $ ll
total 28
-rw-r--r-- 1 jt jt 44 2008-02-07 18:02 global.dat
-rw-r--r-- 1 jt jt 22463 2008-02-07 18:52 pcid.dll
jt@pb-b3236d ~/e-Safekey $ md5sum pcid.dll
2a187c8569b316bc8a97e729143ac0ab pcid.dll

Her startes netbanken... Og afsluttes igen.

jt@pb-b3236d ~/e-Safekey $ ll
total 28
-rw-r--r-- 1 jt jt 44 2008-02-07 18:02 global.dat
-rw-r--r-- 1 jt jt 22463 2008-02-07 19:17 pcid.dll
jt@pb-b3236d ~/e-Safekey $ md5sum pcid.dll
2a187c8569b316bc8a97e729143ac0ab pcid.dll

For sikkerheden håber jeg da ikke, at der ligger oplysninger om mine
passwords osv. i disse filer, da de er globalt læselige. Ellers er det
en sikkerhedsfejl fra Danske Banks side.

> Er det på Linux?

Ja...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 19:37

Jacob Tranholm skrev:

> Filen global.dat er en tekstfil, hvor teksten ligner en eller
> anden krypteringskode. Hvis jeg lader være med at slette filerne,
> forbliver denne fil den samme og fornyes ikke ved et nyt login.

Ok.

> [...]
> er hvad 'file' fortæller:
> pb-b3236d ~/e-Safekey $ file pcid.dll
> pcid.dll: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version 1 (SYSV),

Mon ikke det er lissom BEC's skidt: Noget der kan lave "PC DNA"?

> For sikkerheden håber jeg da ikke, at der ligger oplysninger om
> mine passwords osv. i disse filer, da de er globalt læselige.
> Ellers er det en sikkerhedsfejl fra Danske Banks side.

Har du kigget på DLL'en i en hexeditor? Hvis du har emacs installeret,
har du sikkert osse hexl:

$ hexl pcid.dll | less

eller

$ strings -a pcid.dll | less

(Ikke at det behøver at give brugbare oplysninger.)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 08-02-08 02:46

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Mon ikke det er lissom BEC's skidt: Noget der kan lave "PC DNA"?

Muligvis...

> $ strings -a pcid.dll | less

Ved anvendelse af ovenstående kommando læste jeg indholdet af filen, og
umiddelbart ser der hele ret uskyldigt ud, hvor det ligner en hurtig
analyse af udvalgte programmer og udvalgt hardware på computeren. Så
vidt jeg kan se, indeholder den ikke fortrolige/hemmelige informationer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-02-08 19:03

On Thu, 7 Feb 2008 17:37:01 +0000 (UTC)
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> Er det på Linux?

Det er det ihvertfald her. Hvad en dll-fil så skal kunne lave på Linux,
aner jeg ikke?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 19:08

Michael Rasmussen skrev:

> Det er det ihvertfald her. Hvad en dll-fil så skal kunne
> lave på Linux, aner jeg ikke?

Det lader til at være lisså kløgtigt udtænkt som BEC's snavs.
Med mindre, selvfølgelig, at der er tale om noget Mono-halløj. ;)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-02-08 19:40

On Thu, 7 Feb 2008 18:08:19 +0000 (UTC)
Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> wrote:

> Det lader til at være lisså kløgtigt udtænkt som BEC's snavs.
> Med mindre, selvfølgelig, at der er tale om noget Mono-halløj. ;)

Det er det så ikke:
$ file e-Safekey/pcid.dll
e-Safekey/pcid.dll: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386, version
1 (SYSV), dynamically linked, not stripped

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 19:55

Michael Rasmussen skrev:

> Det er det så ikke:
> $ file e-Safekey/pcid.dll
> e-Safekey/pcid.dll: ELF 32-bit LSB shared object, Intel 80386,
> version 1 (SYSV), dynamically linked, not stripped

Hm, næh, de ser da godt nok helt anderledes ud, kan jeg se:

$ file /usr/lib/ironpython/IronPython.dll
/usr/lib/ironpython/IronPython.dll: MS-DOS executable PE for MS \
Windows (DLL) (console) Intel 80386 32-bit Mono/.Net assembly
$

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Thomas Jensen

Dato : 10-02-08 09:46

Den Sat, 09 Feb 2008 16:16:40 +0100 skrev Jesper Holck:

> Tak for dine forslag, som jeg har prøvet, men uden at det har hjulpet.
> Jeg har prøvet med måde Sun Java version 1.5.0.14 og 1.6.0_03, men det
> virker fortsat ikke. Her er et link til et screenshot
> (di-vers.dyndns.org/snapshot.gif)

Jeg kunne heller ikke få det til at fungere. Jeg gav op til sidst, og
brugte min kones windows-pc. Efter at have lavet en ny personlig
adgangskode på windeos-pc'en, virkede det også på Ubuntu-pc'en.

--
Thomas Jensen

Fra : Jesper Holck

Dato : 10-02-08 22:05

Jesper Holck wrote:
> [...]
>
> Jeg kører 64-bit Firefox men har kun installeret 32-bit Java.
>
> Er der andre, der har fået det til at virke?

Jeg fik nedenstående svar fra Danske Bank, og det virkede!
Jeg installerede font-pakken fra
http://avi.alkalay.net/software/webcore-fonts/webcore-fonts-3.0-1.noarch.rpm

Fra : aarobertxtr@gmail.co~

Dato : 18-03-08 16:43

Firefox Danske Bank Netbank Active Card virker ikke med Stop Autoplay
- Be Aware

Hej...

Bruger også Firefox og har Danske Bank, hvis netbank jeg bruger via
Activcard...

Idag fandt jeg ud af noget som man skal være opmærksom på!

Firefox Add-on'et "Stop Autoplay" skal deaktiveres før man kan logge
på Danske Bank Netbank

Når jeg skulle logge på netbanken kunne jeg ikke få markøren til at
blive i bruger-id eller password feltet... så snart jeg trykkede på
det, forsvandt markøren igen = ergo jeg kunne ikke skrive mit bruger-
id og password for at logge ind.

Dette kunne jeg godt i Internet Explorer, men når jeg trykkede "næste"
tænkte den lidt, hvorefter den så stoppede med at loade og ikke gik
videre...

Så prøvede jeg at logge ind på min skoles WTS og se om det virkede
der... det gjorde det sørme...

Det var så ved at resultere i, at jeg var lige ved at ringe til Danske
Banks kundeservice, men først prøvede jeg lige noget:

I Firefox deaktiverede jeg diverse add-ons og fandt ud at at netbanken
fucker når man har "Stop Autoplay" add-on'et aktiveret. Også selvom
man har sat danskebank.dk på whitelist og fravalgt alt blokering. Så
snart jeg trykkede deaktiver på dette plugin og genstartede virkede
det hele i fineste vis.

Så husk: Deaktiver altid "Stop Autoplay" og genstart Firefox når i vil
logge ind på jeres Danske Bank netbank med activcard.

Hvad angår Internet Explorer så kan jeg stadigvæk ikke logge på med
den, men jeg gider ikke ringe til kundeservice, nu når jeg godt kan i
Firefox

Er i gang med at skrive denne information alle de steder som popper up
øverst når man søger på "firefox danske bank activcard" på Google så
andre hurtigt kan finde ud af hvad der kan være galt.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-02-08 23:16

On Sun, 10 Feb 2008 22:05:25 +0100
Jesper Holck <nobody@nowhere.com> wrote:

> Jeg fik nedenstående svar fra Danske Bank, og det virkede!
> Jeg installerede font-pakken fra
> http://avi.alkalay.net/software/webcore-fonts/webcore-fonts-3.0-1.noarch.rpm

På Debian baserede distroer:
$ sudo aptitude install msttcorefonts