DateX: Hvad er klokken hvorhenne?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-02-08 16:15

Hej gruppe

Jeg har af og til brug for hurtigt at kunne se hvad klokken er i
udvalgte byer rundtomkring, og hakkede vedhægtede shell-script
sammen. Det kan helt sikkert gøres mere elegant, men scriptet
opfylder mit behov. Måske er der andre der kan have glæde af det:

#v+
#!/bin/sh
ME="${0##*/}"

DIR='/usr/share/zoneinfo'

printf '%s\n' "${@}" \
| tr ' ' '_' \
| while read ARG
do
find "${DIR}" -type f -name "${ARG}" -print \
| { FIL=$(awk -F/ '
NF > 4 {
    print $(NF-1) "/" $NF
    exit
}
')
if [ -n "${FIL}" ]; then
printf '%s: %s\n' "${FIL}" "$(TZ=:${FIL} date)"
else
echo "${ME}: Jeg kender ikke ${ARG}." >&2
   fi
}
done | tr '_' ' '
:
# eof
#v-

Exempler:

#v+
$ datex UTC Jerusalem "Sao Paulo" Rangoon Auckland
Etc/UTC: Wed Feb 6 15:15:21 UTC 2008
Asia/Jerusalem: Wed Feb 6 17:15:21 IST 2008
America/Sao Paulo: Wed Feb 6 13:15:21 BRST 2008
Asia/Rangoon: Wed Feb 6 21:45:21 MMT 2008
Pacific/Auckland: Thu Feb 7 04:15:21 NZDT 2008
#v-

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-08 17:58

Den Wed, 06 Feb 2008 15:15:15 +0000 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
> Det kan helt sikkert gøres mere elegant, men scriptet opfylder mit
> behov. Måske er der andre der kan have glæde af det:

Du er dyygtii - der findes masser af små programmer der er mere elegante
hvis man ønsker den funktion.
Men jeg vil da ikke undlade at rose dig - er du så glad?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 06-02-08 22:28

Karl Erik Christensen wrote:

> Du er dyygtii - der findes masser af små programmer der er mere elegante
> hvis man ønsker den funktion.
> Men jeg vil da ikke undlade at rose dig - er du så glad?

Hvad hedder de programmer?. Og hvor finder man dem?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-02-08 23:14

Karl Erik Christensen <none@none.com> writes:

>Du er dyygtii - der findes masser af små programmer der er mere elegante
>hvis man ønsker den funktion.

Til gengæld bliver man ikke klogere af at bruge dem. Det gør man
af at skrive funktionen selv.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 06-02-08 22:58

On 06 Feb 2008 16:58:14 GMT, Karl wrote:

> Du er dyygtii - der findes masser af små programmer der er mere
> elegante hvis man ønsker den funktion.

Eftersom du ikke giver så meget som et navn eller en eneste henvisning
til den myriade af tilsvarende programmer du påstår findes, er der ingen
småkage til dig.

Mvh.

--
"KOMPRESSOR crush american burger" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-02-08 00:12

Den Wed, 06 Feb 2008 22:58:27 +0100 skrev Adam =?iso-8859-1?Q?Sj=F8gren?=:

> Eftersom du ikke giver så meget som et navn eller en eneste henvisning
> til den myriade af tilsvarende programmer du påstår findes, er der ingen
> småkage til dig.
>

> Mvh.

http://www.gnome-look.org/content/show.php/World+Clock+Screenlet?
content=66756

http://webscripts.softpedia.com/script/Calendar-Systems/Time-and-Date/
Popup-World-Clock-40041.html

http://webscripts.softpedia.com/script/Calendar-Systems/Time-and-Date/
World-Clock--38340.html

http://www.downloadsquad.com/2007/09/19/world-clock-that-will-creep-you-
out/

Flere links kan gives på forlangende.

Får jeg så min småkage?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 11:12

Karl Erik Christensen skrev:

> Får jeg så min småkage?

Ikke af mig. Jeg havde brug for en CLI-dims, og ikke noget GUI-
halløj, så de sikkert fine ure du linker til er ikke noget for mig.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-02-08 01:32

Den Wed, 06 Feb 2008 23:11:57 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Flere links kan gives på forlangende.
>
> Får jeg så min småkage?
>
> MVH.
> Karl Erik.

Kan anbefale at du installerer Python Screenlets. Her findes en
"WorldClock" hvor du hurtigt kan skifte timezone eller starte flere ure
og sætte timezone efter behag. Samtidig får du mulighed for dusinvis af
"Screenlets" til alle mulige formål.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 07-02-08 09:39

Karl Erik Christensen wrote:

> Kan anbefale at du installerer Python Screenlets. Her findes en
> "WorldClock" hvor du hurtigt kan skifte timezone eller starte flere ure

Det kræver jo GUI. Det er ikke alle maskiner der diskuteres i dette
forum der anvender GUI.

Jesper Poulsen

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-02-08 09:46

Den Thu, 07 Feb 2008 09:39:09 +0100 skrev Jesper Poulsen:

> Det kræver jo GUI. Det er ikke alle maskiner der diskuteres i dette
> forum der anvender GUI.

Jamen så må man jo finde på noget andet ikke?
Alle unix/linux brugere sidder jo også og arbejder ved maskiner uden gui
- ikke sandt?

MVH.
Karl Erik.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-02-08 10:01

>Jamen så må man jo finde på noget andet ikke?

Det var jo lige præcis det, Klaus gjorde, som du så kritiserede ham
for? Er du bare på tværs for at være på tværs, eller er der en
dybere mening med det?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-02-08 11:13

Karl Erik Christensen wrote:

> Jamen så må man jo finde på noget andet ikke?
> Alle unix/linux brugere sidder jo også og arbejder ved maskiner uden gui
> - ikke sandt?

På en unix/linux arbejdsstation kan man da ikke undvære X-window; på
en server er det ikke nødvendigt at køre X.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 11:19

Jørgen Heesche skrev:

> På en unix/linux arbejdsstation kan man da ikke undvære X-window;
> på en server er det ikke nødvendigt at køre X.

Jeg ville have skrevet 'nu sagtens' i stedet for 'da ikke'. Det er
først inden for de seneste fem års tid at jeg er begyndt at logge ind
i X. De foregående ca. 10 år brugte jeg næsten udelukkende console /
CLI.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-02-08 11:51

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> først inden for de seneste fem års tid at jeg er begyndt at logge ind
> i X. De foregående ca. 10 år brugte jeg næsten udelukkende console /

I X kan man have flere X-terminaler i spil samtidigt, det
effektiviserer arbejdet; og det er stadigvæk CLI.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-02-08 11:57

=?ISO-8859-15?Q?J=F8rgen_Heesche?= <heesche@webspeed.dk> writes:

>I X kan man have flere X-terminaler i spil samtidigt, det
>effektiviserer arbejdet; og det er stadigvæk CLI.

screen gør det samme i CLI.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 12:42

Jørgen Heesche skrev:

> I X kan man have flere X-terminaler i spil samtidigt, det
> effektiviserer arbejdet; og det er stadigvæk CLI.

Det er korrekt, men jeg valgte nu at bruge tty1-tty6 på console
i stedet, og fik spoolet forskellige logfiler og beskeder ud på
tty9-tty12. Jeg savnede ikke X på nogen måde. Smag og behag.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 07-02-08 16:37

> [...]
> i stedet, og fik spoolet forskellige logfiler og beskeder ud på
> tty9-tty12. Jeg savnede ikke X på nogen måde. Smag og behag.

Når jeg siger at man ikke kan undvære X er pointen, at det er for
'tungt' at arbejde i 'nøgen' konsol. Det bliver ikke bedre af at
bruge virtuelle konsoller: 'CTR AlT + Funktionstast'.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-02-08 16:44

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Når jeg siger at man ikke kan undvære X er pointen, at det er for
>'tungt' at arbejde i 'nøgen' konsol. Det bliver ikke bedre af at
>bruge virtuelle konsoller: 'CTR AlT + Funktionstast'.

Hvem er "man"?

Personligt er jeg nu på mit 13. år som Unix-systemadministrator
og stadig med holdningen, at 80x25 i grønt-på-sort er rigeligt.

Af praktiske årsager kører jeg Windows på min arbejdstation og
har alt mit Unix-arbejde i ét PuTTY-vindue på førnævnte 80x25.
Som naturligvis kører screen.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 17:13

Jørgen Heesche skrev:

> Når jeg siger at man ikke kan undvære X er pointen, at det
> er for 'tungt' at arbejde i 'nøgen' konsol.

Jeg opfatter det bestemt ikke som 'tungt', hvad man så end skal
lægge i det, at arbejde i ren textmodus uden X. Snarere tvært-
imod.

> Det bliver ikke bedre af at bruge virtuelle konsoller:
> 'CTR AlT + Funktionstast'.

Det er kun hvis man skifter fra X til console at man har brug for
både at trykke Ctrl+Alt. Hvis man udelukkende arbejder i console,
kan man nøjes med Alt+Fn. Jeg kan ikke se at det skulle være værre
end at bruge andre tastetryk (eller mus) for at skifte mellem
terminalemuleringer i X. Det kan allerhøjst være et spørgsmål om
hvad man er vant til.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-02-08 14:00

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> På en unix/linux arbejdsstation kan man da ikke undvære X-window; på
> en server er det ikke nødvendigt at køre X.

Jeg klarer mig nu oftest med screen og en enkelt login. Det sker
højst et par gange om måneden, at jeg absolut har brug for at køre en
X-applikation.

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : N/A

Dato : 07-02-08 10:01

Fra : N/A

Dato : 07-02-08 10:01

Fra : N/A

Dato : 07-02-08 10:01

Fra : N/A

Dato : 07-02-08 10:01

Fra : N/A

Dato : 07-02-08 10:01

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-02-08 12:50

Den Thu, 07 Feb 2008 10:12:23 +0000 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Ikke af mig. Jeg havde brug for en CLI-dims, og ikke noget GUI- halløj,
> så de sikkert fine ure du linker til er ikke noget for mig.
>
> Mvh,

Hmmm - SLM, WMWARE på Windows - ja ja

MVH.
Karl Erik.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 13:00

Karl Erik Christensen skrev:

> Hmmm - SLM, WMWARE på Windows - ja ja

Jeg står af, jeg aner ikke hvad du snakker om.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 07-02-08 15:09

Den Thu, 07 Feb 2008 13:59:57 +0100 skrev Anders Wegge Jakobsen:

> Jeg klarer mig nu oftest med screen og en enkelt login. Det sker
> højst et par gange om måneden, at jeg absolut har brug for at køre en
> X-applikation.

Undskyld mig, men hvorfor har "nørderne" så pisse travlt med at fortælle
at de kan dikke dikke dik enter, og så er de logget ind på NASA, FBI og
fanden og hans pumpestok. Det er da ok og sikkert meget fornøjeligt for
jer, men I udgør sikkert kun ca. 2% der bruger unix/Linux på en atypisk
måde. Resten bruger sgu da grafisk brugerflade, men I fylder 98% her. Det
er også ok, men styr jer lige.

MVH.
Karl Erik.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 07-02-08 15:34

> [...]

> unix/Linux på en atypisk måde. Resten bruger sgu da grafisk
> brugerflade, men I fylder 98% her. Det er også ok, men styr jer

Ovenfor har du i et eneste indlæg brugt mere end dobbelt så meget
plads på at beklage dig over min eksistens, end jeg har bidraget med i
denne gruppe det sidste års tid. Jeg hidser mig ikke op over at der er
folk der bruger grafiske grænseflader, og jeg bruger dem gerne, når
det er nødvendigt. Men af en eller anden grund lader det til at gå dig
enormt meget på at der findes folk der ikke er som dig. Hvorfor det?

(Og nu har jeg så tredoblet min tilstedeværelse i d.e.s.unix, men jeg
fylder stadig mindre end din meningsløse vendetta mod kommandolinien)

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-02-08 19:19

On Thu, 07 Feb 2008 10:13:06 +0000, Jørgen wrote:

> På en unix/linux arbejdsstation kan man da ikke undvære X-window; på
> en server er det ikke nødvendigt at køre X.

Det er en besynderlig absolut måde du udtrykker dig på. Det er muligt at
_du_ ikke kan undvære X på en unix/linux arbejdsstation - men det
betyder ikke at _alle_ andre har det på samme måde.

On Thu, 07 Feb 2008 15:36:45 +0000, Jørgen wrote:

> Når jeg siger at man ikke kan undvære X er pointen, at det er for
> 'tungt' at arbejde i 'nøgen' konsol.
[...]

For 'tungt' for dig kan være 'lige tilpas' for andre. Folk er mere
forskellige end du (giver udtryk for du) tror.

Mvh.

Adam, som benytter X hele tiden, men ikke forventer at alle andre har
samme behov og præferencer.

--
"Först kom ingenting Adam Sjøgren
Sen kom ingenting" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-02-08 19:42

On 06 Feb 2008 23:11:57 GMT, Karl wrote:

> http://www.gnome-look.org/content/show.php/World+Clock+Screenlet?
> content=66756

Løser et andet problem (grafisk brugerinterface).

> http://webscripts.softpedia.com/script/Calendar-Systems/Time-and-Date/
> Popup-World-Clock-40041.html

> http://webscripts.softpedia.com/script/Calendar-Systems/Time-and-Date/
> World-Clock--38340.html

Løser et andet problem (kører i en browser, javascript).

> http://www.downloadsquad.com/2007/09/19/world-clock-that-will-creep-you-
> out/

Løser et andet problem (kører i en browser, flash).

> Flere links kan gives på forlangende.

> Får jeg så min småkage?

Nej, for du har ikke løst opgaven.

Den gik såmænd bare ud på at bevise din påstand om at der findes masser
af programmer der kan det samme som Klaus' script.

On 07 Feb 2008 00:32:15 GMT, Karl wrote:

> [...]
> "WorldClock" hvor du hurtigt kan skifte timezone eller starte flere ure
> og sætte timezone efter behag. Samtidig får du mulighed for dusinvis af

Smart og fint. Det har bare intet at gøre med det du påstod.

Mvh.

Adam

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-02-08 19:42

On 07 Feb 2008 14:08:43 GMT, Karl wrote:

> Undskyld mig, men hvorfor har "nørderne" så pisse travlt med at
> fortælle at de kan dikke dikke dik enter, og så er de logget ind på
> NASA, FBI og fanden og hans pumpestok.

Hør hov, det var dig der startede med at gøre nar af Klaus' lille script
til at slå klokken i forskellige tidszoner op, hvor du påstod at der
fandtes en myriade af programmer der kunne det allerede.

Da du så blev taget på ordet foreslog du alene programmer der ikke løste
samme problem.

Det er helt fint at du er ligeglad med kommandolinien og kun
interesserer dig for grafiske brugerinterfaces, men i så fald er det da
ganske fjollet at gøre nar af noget du ikke interesserer dig for, og
endda påstå at du ved noget om det, når du helt åbenbart ikke gør.

> [...]
> kun ca. 2% der bruger unix/Linux på en atypisk måde. Resten bruger sgu
> da grafisk brugerflade, men I fylder 98% her. Det er også ok, men styr

Der burde vel være plads til alle, uden at nogen behøver at blive mobbet
fordi de bidrager med et script?

Mvh.

Adam