Er det muligt?
Fra : Claus Holmelin Høyer

Dato : 04-02-08 18:24

Hej!

Jeg har gammel Toshiba Satellite CS110 Laptop (Pentium 100MHz 24MB RAM),
som jeg gerne vil bruge til en in-house webserver.

Har prøvet med Win95 + PWS og Abyss webserver, men nu vil jeg gerne prøve
med
en webserver under Linux.

Hvilken Linux distribution skal jeg være?

Link til download, må meget gerne vare i svaret.

Skal understøtte PCMCIA NE2000 kompatibelt netkort.

Mvh. Claus

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 04-02-08 20:23

Claus Holmelin Høyer wrote:
> [...]
>
> Hvilken Linux distribution skal jeg være?
>
> Link til download, må meget gerne vare i svaret.
>
> Skal understøtte PCMCIA NE2000 kompatibelt netkort.

Tag et kig på LAMPPIX mini. Den har også mysql og php med sig, hvis du
gerne vil prøve at lege med det en dag. Man ved jo aldrig.
http://lamppix.tinowagner.com/en/mini/screenshot/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 05-02-08 05:15

Den Mon, 04 Feb 2008 18:23:37 +0100 skrev Claus Holmelin Høyer:

> [...]
>
> Hvilken Linux distribution skal jeg være?
>
> Link til download, må meget gerne vare i svaret.
>
> Skal understøtte PCMCIA NE2000 kompatibelt netkort.

http://www.ubuntu.com/products/WhatIsUbuntu/serveredition

MVH.
Karl Erik.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-02-08 11:57

Claus Holmelin Høyer wrote:
> [...]
>
> Hvilken Linux distribution skal jeg være?
>
> Link til download, må meget gerne vare i svaret.
>
> Skal understøtte PCMCIA NE2000 kompatibelt netkort.

I linux bruges Apache.

Her er noget om Linux Web Service http://lws.dk/
Men prøv google: linux webservice
der en masse links til emnet.

Jeg ser ingen grund til at fremhæve en bestemt distribution, men her
er noget om: Setting up an Internet server on Mandriva 2006
http://www.desktoplinux.com/news/NS3498501808.html

NB. I dag er det Mandriva 2008.
The Perfect Server - Mandriva 2008 Free (Mandriva 2008.0)
http://lxer.com/module/newswire/view/93951/index.html
This is a detailed description about how to set up a Mandriva 2008
Free (Mandriva 2008.0) server that offers all services needed by ISPs
and hosters: Apache web server (SSL-capable),

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 05-02-08 12:01

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> I linux bruges Apache.

Kan man bruge...

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-02-08 12:07

<heesche@webspeed.dk> writes:

>NB. I dag er det Mandriva 2008.

Kan den overhovedet installeres med 24 MB RAM?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-02-08 12:14

Klaus Ellegaard wrote:

> Kan den overhovedet installeres med 24 MB RAM?

Ok, det overså jeg; det kan man nok ikke. Men med så lidt RAM kan det
næppe blive til webserver overhovedet, der skal sikkert sættes noget
mere RAM i.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 05-02-08 12:17

On 2008-02-05, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Ok, det overså jeg; det kan man nok ikke. Men med så lidt RAM kan det
> næppe blive til webserver overhovedet, der skal sikkert sættes noget
> mere RAM i.

Jeg kører debian på maskiner med 32 mb ram - inklusiv webserver. Mon
ikke det kan lokkes ned på den maskine også?

Det er nok ikke apache, men thttpd eller lighttpd man skal vælge i
stedet.

/Sune

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 05-02-08 15:44

Sune Vuorela wrote:

.... SKIP ...

> Jeg kører debian på maskiner med 32 mb ram - inklusiv webserver. Mon
> ikke det kan lokkes ned på den maskine også?
>
> Det er nok ikke apache, men thttpd eller lighttpd man skal vælge i
> stedet.

Ukendte for mig, men findes til Mandriva.

lighttpd - A fast webserver with minimal memory-footprint ?

lighttpd is intented to be a frontend for ad-servers which have to
deliver small files concurrently to many connections.

thttpd - Throttleable lightweight httpd server
Thttpd is a very compact no-frills httpd serving daemon that can
handle very high loads. While lacking many of the advanced features
of Apachee, thttpd operates without forking and is extremely efficient
in memory use.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 05-02-08 12:20

=?ISO-8859-1?Q?J=F8rgen_Heesche?= <heesche@webspeed.dk> writes:

>Ok, det overså jeg; det kan man nok ikke. Men med så lidt RAM kan det
>næppe blive til webserver overhovedet, der skal sikkert sættes noget
>mere RAM i.

Ork da, min AmigaUNIX kører det hele på en 25 MHz 68030 med 18 MB
RAM. Inklusiv en Apache 1.3.

Det er selvfølgelig en SYSVR4 fra noget tilbage i det forrige
årtusinde, men hvis man trimmer kernen godt nok (eller finder
en distro der allerede har gjort det), så kan man sagtens.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 05-02-08 23:51

Claus Holmelin Høyer wrote:
> Hej!
>
> Jeg har gammel Toshiba Satellite CS110 Laptop (Pentium 100MHz 24MB RAM),
> som jeg gerne vil bruge til en in-house webserver.

Hvilke "opgaver" har du i tankerne til en in-house webserver ?

For 500 kan du sikkert købe en brugt 500-1000 MHz maskine med 256-512
MBytes RAM - og for ligeså mange penge en ny stor harddisk til data. Men
igen - hvad skal den bruges til og skal den være tændt 24/7 ?

Jørn