MS Windows
briani 27239
Hjælp! - min computer løber løbsk!
Fra : Erik K.

Dato : 03-02-08 22:45

Min computer er ca. 1 år gammel og har Vista Premium. - Det er en Acer AMD
Athlon 64x2 4000+
Jeg har selv fornyet grafikkort til et Radeon X1300 og forøget Ram fra 1 til
2 GB DDR2.
Fra starten har den haft det problem, at den ved tunge opgaver bliver
overvarm og lukker ned. Køleren blæser op til de store omdrejninger, og når
CPU´en er nået til omkring 100 grader så lukker den!
Det jeg kalder tunge opgaver er kun, når jeg er ned og "rode" i
registreringsdatabasen, f.eks. hvis jeg kører et antispy-program som SpyBot.
Det kan den ikke klare! - Eller hvis jeg som i dag forsøger at brænde en DVD
med slideshow tilsat musik - så går den også ned. - Almindeligt arbejde med
netsurfing og mailing klarer den godt nok.
Den fabriksmonterede køler larmede alt for meget, så den har jeg også fået
skiftet ud til en NorthQ, som godt nok er mere lydløs, men som heller ikke
kan klare opgaven. CPU´en bliver stadig alt for varm og lukker ned ved visse
opgaver.
Hvad kan der være galt, og hvad kan jeg gøre??
Håber at få et godt bud på det, for jeg er ved at være godt træt af den. -
På forhånd tak.

Mvh
Erik

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 03-02-08 22:55

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvad kan der være galt, og hvad kan jeg gøre??
> Håber at få et godt bud på det, for jeg er ved at være godt træt af den. -

Det har du faktisk selv fortalt. Der er noget helt galt, når din cpu bliver
så varm. Huskede du kølepasta, da du monterede den nye køler? Er du sikker
på, at den nye køler er stor nok til den cpu du har? Det er jo ikke alle
kølere, som kan køle alle størrelser cpu.
Hvis du er sikker på, at den nye køler er stor nok, så prøv at tage den af,
rens kølepastaen af og giv den et nyt lag. Husk, at det skal være et meget
tyndt lag. Hvis det bliver for tykt, så køler den dårligere.
Har du noget andet i pc.en som evt. varmer meget? Prøv evt. at tage siden af
kabinettet og se om den så kan køle.

Kurt

Fra : Erik K.

Dato : 03-02-08 23:36

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@privat.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> meget tyndt lag. Hvis det bliver for tykt, så køler den dårligere.
> Har du noget andet i pc.en som evt. varmer meget? Prøv evt. at tage siden

Problemet var der allerede med den fabriksmonterede køler, og den nye køler
er monteret af et EDB-firma, så laget af kølepasta er sikkert OK. - Der er
ikke andet i kabinettet, der varmer. Kan det mon være en fejl i bundkortet
eller måske i kablerne?? - Jeg har i øvrigt også prøvet at geninstallere
Vista uden virkning.

Mvh
Erik

Fra : Rado

Dato : 04-02-08 09:10

On Sun, 3 Feb 2008 23:35:54 +0100, "Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk>
wrote:

>Problemet var der allerede med den fabriksmonterede køler, og den nye køler
>er monteret af et EDB-firma, så laget af kølepasta er sikkert OK. - Der er
>ikke andet i kabinettet, der varmer.

Har du god ventilation igennem kabinettet (nogle gode store blæsere)?
For hvis der er 50-60 grader i kabinettet på grund af manglende
ventilation så hjælper selv den bedste CPU køler ikke meget.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Ole Bole

Dato : 04-02-08 09:56

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> --
> Rado
>
> Protester imod EUs intelligent design resolution:

prøv lige en klassiker: Fjern evt. støv. Få fat i en dåse trykluft og giv
maskinen en omgang.

Fra : Rado

Dato : 04-02-08 11:40

On Mon, 4 Feb 2008 09:56:07 +0100, "Ole Bole" <fake@fake.fake> wrote:

>prøv lige en klassiker: Fjern evt. støv. Få fat i en dåse trykluft og giv
>maskinen en omgang.
´
Jep, der kan hurtigt sætte sig støv i CPU køleren.

Pas iøvrigt lidt på med de trykluftdåser, for det er ikke luft men
bl.a. metan og altså brand- og eksplosionsfarligt (fyr ikke en halv
dåse af i et lokale og så tænd en smøg bagefter!)

Fra : Jørgen E.

Dato : 04-02-08 18:47

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> ´
> Jep, der kan hurtigt sætte sig støv i CPU køleren.

Jo jo, men dog ikke så hurtigt at ingenting kan nå at virke.
Bemærk det har været et problem helt fra ny af, derfor
er jeres forslag nok ikke særlig realistiske. Jeg har set
mange PC-er inden i der har kørt i flere år og de kan
godt blive temmelig tilstøvede ved køleren, men det tager
dog tid. 50-60 gr. i kabinettet lyder også ret usandsynligt
alt taget i betragtning og skulle dette alligevel være tilfældet
uvis af hvilken grund, tror jeg næppe CPU vil ende på 100 gr.

Er der nogen dokumentation for 100 gr. ? Det lyder voldsomt
og jeg vil formode at der automatisk vil blive lukket ned for
den inden af sikkerhedshensyn.
Da temperaturaflæsning via software/BIOS helt og aldeles er
styret af BIOS information kunne der måske være en fejl i din
BIOS som gør, at temperaturer bliver aflæst alt for højt, hvilket
får bundkortet til at afbryde som den gør, men dog ved en helt
anden temperatur end du tror.
Tjek så vidt muligt, om CPU bliver så varm som du påstår ved
at afmontere et sideplade i kabinettet - så kan også se køler
og der bliver formentlig heller ikke 60 gr. i kabinettet

Efterfølgende ville jeg tjekke hos producenten om der ikke var
en nyere BIOS og se hvad de i givet fald måtte ændre.
Kontroller også samtidig ved hvilken temp. din BIOS er sat
til at lukke systemet ned.

Fra : fix

Dato : 03-02-08 23:58

> [...]
> overvarm og lukker ned. Køleren blæser op til de store omdrejninger, og
> når CPU´en er nået til omkring 100 grader så lukker den!

jeg fik samme problem på min bærbare, at blæseren kørte næsten konstant,
hvilket den næsten aldrig gør med Xp.
Jeg fik den opfattelse at det er en Vistafeature, hvorfor jeg
tilbagegraderede :til Xp -)

finn