sikkerhedsaktivering af trådløst netværk?
Fra : taina

Dato : 06-02-08 19:24

Jeg kan godt se, at dette emne har været oppe at vende før, og har forstået
så meget, at man skal "ind på routeren" for at lave sikkerhedsaktivering af
trådløst netværk. Jeg har prøvet at sige ja til et-eller-andet under
netværkets egenskaber, men det eneste jeg fik ud af det, var jeg ikke selv
kunne komme på. Nogen der kan forklare på ikke-alt-for-computersk?

Jeg har ikke ret meget forstand på det her, og situationen bedres ikke af,
at:
1. Jeg har ikke selv opsat mit trådløse netværk, det har min ekskæresten,
som er ret så meget eks og ikke kan forventes at yde "brandslukning"...
2. Jeg har købt en trådløs accespoint (altså ikke usb-dims!) brugt, og den
kom uden installations-cd, men dog med en eller anden kode, som jeg måske
skal bruge til et eller andet? Eller også har ekskæresten allerede brugt
den til det, den skal bruges til?

Den trådløse dims hedder Netgear, og Cybercity har leveret et modem (eller
router??), der hedder Xyzel... hvis det er informationer, der skal bruges?
Computeren er en bærbar IBM T22, som er gaaaammel (mindst seks år) - jeg har
også fået et indtryk af, at det har betydning i forhold til, hvilken "kode",
man bruger?

På forhånd tak!

mvh. tina

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-02-08 21:14

ons, 06 02 2008 kl. 19:24 +0100, skrev taina:
> [...]
> også fået et indtryk af, at det har betydning i forhold til, hvilken "kode",

På netgear "dimsen" står der sikkert et model navn også - ka du ikke
lige skrive hvad det er?

Og er computeren med Windows XP + SP2

Så skulle det nok være muligt at hjælpe dig. Og det er en god ide at du
får skiftet kode r m.m. hvis X'en er såmeget X som jeg forstår.

/A

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-08 22:01

Den Wed, 06 Feb 2008 19:24:19 +0100 skrev taina:

> [...]
> seks år) - jeg har også fået et indtryk af, at det har betydning i
> forhold til, hvilken "kode", man bruger?

Hvis jeg kan blive din nye kæreste, en min. 14 dages tid, så skal jeg
sætte det op for dig
Hvor bor du henne?

Og så det alvorlige - vi er altså nødt til at vide hvad "dimserne"
hedder, gerne navn, type og nummerbetegnelse.

MKH.
Karl Erik.

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-02-08 22:08

ons, 06 02 2008 kl. 21:01 +0000, skrev Karl Erik Christensen:
> Hvis jeg kan blive din nye kæreste, en min. 14 dages tid, så skal jeg
> sætte det op for dig
> Hvor bor du henne?

satans - det var jo mit næste træk ;)

/A

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-02-08 22:15

Den Wed, 06 Feb 2008 22:08:24 +0100 skrev Andreas Lorensen:

> satans - det var jo mit næste træk ;)
>
> /A

Måske kan vi finde en lille opgave til dig Andreas - kan du gøre rent og
lave mad?

MVH.
Karl Erik.

Fra : taina

Dato : 06-02-08 22:30

"Karl Erik Christensen" <none@none.com> skrev i en meddelelse

> Måske kan vi finde en lille opgave til dig Andreas - kan du gøre rent og
> lave mad?

Hahaha, hvor er I søde )

Jeg har kigget på dimserne og er allerede blevet lidt klogere - nu ved jeg
for eksempel, hvad der er modem og hvad der er router (men aner stadig ikke,
hvad forskellen er på det ene og det andet

Der er et Netgear 54 Mbps Wireless router, som der står WGR614 v5 TDC på
Og et Xyzel Prestige 660R-61 modem
Så er der også et netkort, som hedder Level one WPC-0301
Computeren kører xp, og der er servicepack 2.

Og i øvrigt kan jeg ikke finde papiret med koden - nu har jeg vel
problemer??

mvh. tina

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 06-02-08 23:04

ons, 06 02 2008 kl. 22:30 +0100, skrev taina:
> Hahaha, hvor er I søde )

jeg er nu klart den sødeste ;)

> [...]
> Computeren kører xp, og der er servicepack 2.
>
> Og i øvrigt kan jeg ikke finde papiret med koden - nu har jeg vel
Nix - ingen problemer - jeg er her jo til at hjælpe dig ;)

Du kan finde en vejledning i Netgear routeren her (den er ikke så
fylstgørende såvidt jeg kan se...)
http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/kundeservice/netgearrouter54_2.pdf

Du skal nok starte med at resætte netgearen - det gør du med en spidst
genstand i et lille hul på boksen (der står nok reset)
Prøv at holde reset inde i 1 sek - sæt strøm til mens du fortsat holder
den inde også i 10 sek - så kan vi håbe den er resat og har glemt
passwords m.m.

Lidt om at sætte kryptering på en netgear
http://kundeservice.tdc.dk/privat/internet/faq.php?id=8168

Jeg anbefale at du bruger WPA (WPA-PSK) hvis du kan det. Måske din T22
bærbare ikke understøtter WPA, men umidelbart så når jeg googler ser det
ud til den kan.

Har du styr på hvordan du forbinderledningerne ?

Forøvrigt så er den rigtige gruppe til trådløs nok
dk.edb.netvaerk.traadloest

/Andreas

PS 37 år - singel og lækker - københavn/nordsjælland

Fra : Søren Blom

Dato : 07-02-08 00:47

> [...]
>dk.edb.netvaerk.traadloest
>
>/Andreas
>
>PS 37 år - singel og lækker - københavn/nordsjælland

Hvis det bliver ved med at drille dig Taina og du helt mister kamp gejsten
over for det, så kommer jeg gerne og hjælper dig med at sætte det op, hvis
du bor et sted i Midtjylland, det bør ikke tage 5 minutter og koster dig
intet.

P.S. jeg er hverken singel eller lækker

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Svend

Dato : 07-02-08 08:59

Søren Blom wrote:

> [...]
> gejsten over for det, så kommer jeg gerne og hjælper dig med at sætte
> det op, hvis du bor et sted i Midtjylland, det bør ikke tage 5 minutter

Jeg kan høre violiner og sød musik.

--
Svend

Fra : Søren Blom

Dato : 07-02-08 12:01

"Svend" <2@lazy.dk> skrev

> Jeg kan høre violiner og sød musik.

Tror du skal søge læge, tinitus er ikke sundt hvis det udvikler sig

Fra : taina

Dato : 09-02-08 12:51

> [...]
> du bor et sted i Midtjylland, det bør ikke tage 5 minutter og koster dig

Tusind tak for tilbuddet! Men det lykkedes at få det til at køre, og så
bliver man jo lige 10 centimeter højere Så er der også en chance for, at
jeg måske kan huske det næste gang, når jeg selv har bakset med det...

Hvor er I altså bare søde!!

mvh. tina

Fra : taina

Dato : 09-02-08 12:49

"Andreas Lorensen" <andlo@fita.dk> skrev i en meddelelse
> jeg er nu klart den sødeste ;)

Sæføli )

> Nix - ingen problemer - jeg er her jo til at hjælpe dig ;)

Og det har du gjort! Det hele fungede i første hug, men så ville den
alligevel ikke gå på. Så jeg kylede skidtet og droppede det. Dagen efter kom
jeg i tanker om, at jeg måske skulle prøve at installe netkortet, og så
virkede det!!

Eneste minus er, at den ikke kobler på automatisk, men at jeg skal ind
omkring netkortet og logge på, når putte har været slukket eller sovet -
lidt pisseirriterende! Nogen ideer til, hvordan jeg laver om på det? Da jeg
installerede netkortet, var der to installationsmuligheder, en der brugte
windows og en, der var netkortets "egen". Jeg brugte netkortets, da den var
anbefalet, men måske jeg skulle have brugt den anden?

>Har du styr på hvordan du forbinderledningerne ?

Griner MEGET højt!! Det er jo et MEGET relevant spørgsmål, men det havde jeg
(forunderligt nok) styr på

>Forøvrigt så er den rigtige gruppe til trådløs nok
>dk.edb.netvaerk.traadloest

Ups! Jeg syntes godt, at jeg kunne huske, der var sådan en, men kunne ikke
finde den - og da der allerede var spørgsmål om trådløs i denne gruppe,
tænkte jeg, at jeg nok havde husket forkert...

TUSIND TAK for hjælpen - det er altså lidt fedt, når man kan få hjælp til at
få tingene til at lykkes.

> /Andreas
> PS 37 år - singel og lækker - københavn/nordsjælland

tina
29 år - meget nysingle, stadig med triste øjne - kolding ))