Visning af CSS i Firefox kontra IE
Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 05-02-08 23:45

Jeg har på det seneste fået øjnene op for brugen af CSS på min
hjemmeside. Jeg har løbende testet mine sider af i Firefox som
jeg selv bruger, og i IE som mange andre bruger. Hidtil har der
ikke været de store problemer med at tingene tilpasset så det så
nogenlunde fint ud i begge browsere.
Men nu tror jeg at jeg har lavet en ændring som jeg ikke kan
finde tilbage til og rette.
Bl.a. er al tekst skrevet med rødt (som jeg har skrevet i min
CSS) når jeg ser siden i Firefox, men i IE er det skrevet med
sort og uden den tekst-formatering som man kan se i Firefox. Er
der mon én der kan fortælle mig hvad jeg har gjort forkert på
siden

www.roedestjerne.dk ?

Jeg har brugt de to samme stylesheets til denne side

www.roedestjerne.dk/skabeloner/layout.htm

og her fungerer det hele fint i begge browsere.

Håber der er en der kan hjælpe, for jeg kan simpelthen ikke se
fejlen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 05-02-08 23:52

Måske skulle jeg lige på de CSS'er jeg bruger:

layout.css:
div#banner h1 {
   margin: 15 0 25 10; color: #000000;
   font-family: "berlin sans fb demi";
   font-size: 28px; color: red; text-decoration: overline
underline; letter-spacing: 8px;
   text-transform: uppercase; text-align: center;   no-border;
   }

div#leftcol {
   width: 170px; float: left;
   margin-top: 175px;
   border: 1px solid black; height: 275px;
   }

#indhold   {
   height: 425px; margin: 10px 180px 0px 180px;
   padding: 10px;
   border: 1px solid black;
   }

div#indhold p {
   text-align: center;
   }

div#indhold background {
   position: absolute; width: 250px; height: 250px;
   left: 50%; top: 50%;
   margin-left: -200px; margin-top: -150px;
   background-repeat: no-repeat;
   }

div#indhold logo img {
   float: left; width: 200px; height: 240px;
   border-color:#ccc #999 #999 #ccc;
   border-width: 3 5 5 3; border-style: groove;
   padding: 2px; margin-top: 20px; margin-right: 10px;
   }

#rightcol   {
   position: absolute; right: 15px; top: 90px;
   width: 170px; height: 410px;
   border: 1px solid black;
   }

#footer {
   color: #000; width: 100%; margin: 1px;
   }

div#footer p   {
   text-align: center;
   }
div#footer img {
   float: right;
   }

global.css:
body    {
   background-color: #efefef;
   font-family: verdana;
   font-size: 14px;
   margin: 10px 15px;
   }

h1   {
   background-color: none;
   font-family: "berlin sans fb demi";
   font-size: 28px;
   color: red;
   text-align: center;
   text-decoration: overline underline;
   text-transform: uppercase;
   letter-spacing: 8px;
   }

h2   {
   font-size: 14px;
   color: red;
   text-align: center;
   }

h3   {
   font-size: 10px;
   color: red;
   text-align: center;
   }

p   {
   font-size: 13px;
   margin-left: 0px;
   color: black;
   }

span.redstyle {color:red}
span.yellowstyle {color:purple}
span.greenstyle {color:blue}
span.italic {font-style:italic}
span.navn {font-style:italic}

a   {
   color: blue; text-decoration: none;
   }

Fra : David Trasbo

Dato : 06-02-08 09:45

"Denis Egebæk Pedersen" skrev:

> Måske skulle jeg lige på de CSS'er jeg bruger:
>
> layout.css:

<klip>

Det behøver du ikke. Man kan sagtens finde dit stylesheet, hvis man kigger i
din kildekode.

--
David Trasbo.
http://lki.dk - L u k K u n d e r n e I n d.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-02-08 00:06

Denis Egebæk Pedersen skrev:

> Håber der er en der kan hjælpe, for jeg kan simpelthen ikke se
> fejlen.

Hvis du bruger

   http://validator.w3.org/

kan du måske fange mange fejl selv, men du er naturligvis altid
velkommen til at spørge her.

Jeg tror at du er kommet til at kvadre doctypen. På denne her
side:

   http://www.w3.org/QA/2002/04/valid-dtd-list.html

kan du se en liste over gyldige doctype-erklæringer. Jeg kan ikke
lige lure hvilken der passer.

Uden den rigtige doctype giver det ikke mening at prøve at spore
fejlene.

--
Bertel

Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 06-02-08 02:22

Tak for hint'et - det fungerer nu.
Jeg undrede mig bare lidt over at jeg fik forskellige resultater på
de to nævnte sider, når det var den samme doctype-kode jeg brugte.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-02-08 02:21

Denis Egebæk Pedersen wrote:

> Bl.a. er al tekst skrevet med rødt (som jeg har skrevet i min
> CSS) når jeg ser siden i Firefox, men i IE er det skrevet med
> sort og uden den tekst-formatering som man kan se i Firefox.

Jeg ser ikke nogen væsentlig forskel, om jeg ser siden i FF eller IE.

> www.roedestjerne.dk

At siden overhovedet bliver formateret med css er lidt af et mirakel, for
dine css-filer ligger ikke der, hvor stien i din html angiver at serveren
skal kigge efter dem.

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/layout.css">
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../css/global.css">

I begge kodelinjer skal du fjerne .. før første /, da der ellers skal kigges
efter css-filerne "et mappeniveau over roden" og derefter ned i mappen css.
Men mappen css ligger i roden.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Denis Egebæk Pederse~

Dato : 06-02-08 02:32

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Jeg ser ikke nogen væsentlig forskel, om jeg ser siden i FF eller IE.

Det kan jeg godt forstå - problemet er nemlig løst. Jeg savner bare muligheden
for atredigere i egne indlæg, så jeg evt. kunne rette overskriften til noget der
tilkendegav at jeg ikke behøver hjælp længere.

> [...]
> efter css-filerne "et mappeniveau over roden" og derefter ned i mappen css.

Det har jeg så gjort nu. Jeg må indrømme at jeg ikke har tillagt dette den store
betydning, da jeg jo ikke oplevede at det gav problemer. CSS'erne blev jo
indlæst, og jeg spekulerede slet ikke i at stien ikke var korrekt.

Men tak alligevel.