router hvor man kan styre hastigheden
Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-02-08 16:32

Jeg leder efter en router hvor man kan indsætte så en PC altid har en hvis
mængde båndbrede til rådighed, så hvis de andre PC´er på nettet begynde at
bruge forbinelsen fuldt ud vil den begrænse dem

andrer ting der kunne være meget fint at få med er

Wlan
USB tilslutning af printer

Jeg har idag en Windows-server PC til at står tændt altid, er der evt en
mulighed for at inst noget software på den så den kan køre router, eller
skal jeg leder efter en alm router

Mvh Jesper

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-08 16:58

On Mon, 4 Feb 2008 16:32:12 +0100, "Jesper Pedersen"
<duval@grovfjern.dk> wrote:

> Jeg leder efter en router hvor man kan indsætte så en PC altid har en hvis
> mængde båndbrede til rådighed, så hvis de andre PC´er på nettet begynde at
> bruge forbinelsen fuldt ud vil den begrænse dem

Logisk set kan det ikke rigtig lade sig gøre at garantere det, i hvert
fald ikke i downstream retning (fra Internet til dig).

Hvis der bliver sendt 4 Mbps til dig på en 4 Mbps forbindelse, så kan
routeren jo ikke rigtig gøre noget ved det. Når først data er sendt
til dig, *er* båndbredden jo brugt.

Man kan godt smide 2 Mbps væk på routeren og håbe på, dem der var
igang med at sende de 2 Mbps, er venlige og sætter farten ned (det vil
meget TCP gøre), men nogen garanti giver det ikke. Mange applikationer
opfører sig ikke så venligt.

-A

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-02-08 17:10

> [...]
> igang med at sende de 2 Mbps, er venlige og sætter farten ned (det vil
> meget TCP gøre), men nogen garanti giver det ikke. Mange applikationer

Det er på upload det skal sættes filter på, jeg har kørt med Netlimiter på
en maskine, men det hjælper ikke meget hvis de alle står at til max må bruge
80%, da det jeg skal være sikker på er at der som min altid er 20% upload
til rådighed til en PC

Vi har 4 pc´er i huset

Mvh Jesper

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-02-08 17:15

Jesper Pedersen wrote:

> Det er på upload det skal sættes filter på, jeg har kørt med Netlimiter på

Det kan Linksys WRT54G(L) gøre. Den har så ikke printserver, men der
findes mange gode printservere (bare ikke NetGear), så burde være muligt
at sammensætte noget der virker

Jesper Poulsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-08 19:07

On Mon, 4 Feb 2008 17:09:32 +0100, "Jesper Pedersen"
<duval@grovfjern.dk> wrote:

> Det er på upload det skal sættes filter på

Så bliver det en anden historie.

En WRT54G med alternativ software kan gøre det.

-A

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-02-08 20:40

> Så bliver det en anden historie.
>
> En WRT54G med alternativ software kan gøre det.
>
> -A
> --
Jeg takker, jeg har bestilt sådan en, den er ike dyr hvis den kan løse mit
problem

Mvh Jesper

Fra : John V.

Dato : 05-02-08 00:59

Min Zyxel P335 med printserver kan også gøre det.

--
Malermester
John Vedsegaard

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-02-08 07:58

John V. wrote:

> Min Zyxel P335 med printserver kan også gøre det.

Jeg frygter lidt for at lade dig udføre malerarbejde, når du ikke er i
standt til at læse og følge netiketten vedr. citatteknik.

FUT:dk.admin.netikette

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-02-08 07:56

Jesper Pedersen wrote:

> Jeg takker, jeg har bestilt sådan en, den er ike dyr hvis den kan løse mit

Har du bestilt en G'er eller en GL'er?

Det er nemlig kun sidstnævnte der kan udstyres med alternativt software.

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-02-08 08:31

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> crashed Echelon writing

> Har du bestilt en G'er eller en GL'er?
>
> Det er nemlig kun sidstnævnte der kan udstyres med alternativt software.

De kan begge, men WRT54G er kommet i så mange versioner at man ikke kan
føle sig sikker på hvad som bliver langet over disken, og de seneste
versioner kan kun køre microbuilds.

Men ja, en WRT54GL er at foretrække, eller en anden af de mange andre
supporterede routere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 05-02-08 08:59

> Har du bestilt en G'er eller en GL'er?
>
> Det er nemlig kun sidstnævnte der kan udstyres med alternativt software.

> [...]

Jeg havde bestilt en G, men fik det lavet om til en GL

Mvh Jesper

Fra : Jens G

Dato : 05-02-08 16:17

On Tue, 5 Feb 2008 08:59:08 +0100, "Jesper Pedersen"
<duval@grovfjern.dk> wrote:

>Jeg havde bestilt en G, men fik det lavet om til en GL

Lyder godt.

Min foretrukne firmware har længe været Tomato, som har en udmærket
udgående QOS.
Derudover kan man lave båndbreddestyring med et script der nemt laves
med et en generator som kan downloades her:
http://www.linksysinfo.org/forums/downloads.php?do=file&id=9

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jens G

Dato : 05-02-08 16:10

On Mon, 4 Feb 2008 20:40:07 +0100, "Jesper Pedersen"
<duval@grovfjern.dk> wrote:

>Jeg takker, jeg har bestilt sådan en, den er ike dyr hvis den kan løse mit
>problem

Du skal lige være opmærksom på at ikke alle versioner af WRT54G er
lige nemme at lægge alternativ firmware i.

WRT54GL kører Linux, og er dermed det oplagte valg.

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-02-08 16:45

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal lige være opmærksom på at ikke alle versioner af WRT54G er
> lige nemme at lægge alternativ firmware i.
> WRT54GL kører Linux, og er dermed det oplagte valg.

Var der ikke noget med at der var nogle bestemte versioner af WRT54G som
også havde mindre RAM-mængde? Gør det samme sig gældene med GL'eren?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-02-08 17:53

Per Nielsen wrote:

> Var der ikke noget med at der var nogle bestemte versioner af WRT54G som
> også havde mindre RAM-mængde? Gør det samme sig gældene med GL'eren?

Det nye versioner af G'eren har det problem. GL'eren lider ikke under det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wrt54g

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-02-08 18:30

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Det nye versioner af G'eren har det problem. GL'eren lider ikke under det.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Wrt54g

Det var også sådan jeg huskede det. At jeg så ikke lige huskede at checke
Wikipedia i farten er en anden sag Takker