ip release fra router? (Zyxel)
Fra : Sven

Dato : 04-02-08 15:42

Hej.
Dansk Bredbånd låser forbindelsen til MAC adressen (fibernet), så inden jeg
købte en router, skulle min søn og jeg hver gang skrive "ipconfig /release"
fra den PC der var låst hos DB, når vi skulle have den andens PC på nettet,
ellers fik den ingen IP-adresse fra Dansk bredbånd. Det var irriterende, men
det virkede. Så købte jeg en router, og fik releaset forbindelsen, sat
routeren til, og det har kørt siden, da forbindelsen nu er låst til
routeren, så begge vores PC'ere kan nu gå på nettet uden "ipconfig
/release", samtidig endda. Men nu skal sønnen låne routeren med til lanparty
(den har indbygget switch) i vinterferien, så nu kan jeg ikke få min egen PC
på nettet. Hvis jeg skriver "ipconfig /release", så er det ip-adressen
mellem min PC og routeren der bliver releaset, IKKE mellem routeren og DB.
Hvis jeg sætter kablet fra boksen direkte i min PC, så får den ingen
ip-adresse, men sætter jeg kablet i routeren, så kommer IP-adressen inden
for få sekunder.
Hvordan gør jeg det?
Det er en Zyxel P-320W router. Dansk bredbånd vil umiddelbart ikke hjælpe,
da de siger de ikke supporterer routere!!

Sven

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-02-08 16:13

Sven wrote:

> [...]
> Det er en Zyxel P-320W router. Dansk bredbånd vil umiddelbart ikke
> hjælpe, da de siger de ikke supporterer routere!!

Den må jo have et web-interface, men en mini-switch med en 5-8 porte koster
da ikke alverden!

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-02-08 16:31

On Mon, 4 Feb 2008 15:42:28 +0100, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]

>Det er en Zyxel P-320W router. Dansk bredbånd vil umiddelbart ikke hjælpe,
>da de siger de ikke supporterer routere!!

Kender ikke din Zyxel router, men der plejer at være muligheder for at
frigive wan ip-adressen i den slags routere..

Men ellers er problemet ikke større end at du slukker routeren og
venter tålmodigt ½- 1 time, så er DHCP-serverens lease-time udløbet og
ip-adressen frigivet.

Men fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt bør du ikke køre uden router.
Så jeg foreslår du giver sønnen 300 kr til en ny switch, og bevarer
routeren hjemme hos dig selv...

<mlr>

Fra : Sven

Dato : 04-02-08 21:17

> Men ellers er problemet ikke større end at du slukker routeren og
> venter tålmodigt ½- 1 time, så er DHCP-serverens lease-time udløbet og
> ip-adressen frigivet.

Skal jeg forstå det sådan, at hvis jeg f.eks slukker routeren om aftenen, så
kan jeg forbinde min PC uden problemer næste morgen? Jeg har godt nok ikke
prøvet, men det lyder som en nem løsning, forudsat at mac-låsningen så er
ophævet, men det må den vel være, som jeg forstår dit indlæg?

> Men fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt bør du ikke køre uden router.
> Så jeg foreslår du giver sønnen 300 kr til en ny switch, og bevarer
> routeren hjemme hos dig selv...

Korrekt, sikkerhed var da også inde i billedet, da jeg valgte at købe en
router igen efter Cybercity fik deres igen da jeg forlod dem. Nu håber jeg
så bare, at routeren ikke går i stykker, så jeg ikke kan komme på nettet og
få hjælp til at få gang i nettet igen

Sven

Fra : Sven

Dato : 05-02-08 06:54

> Men ellers er problemet ikke større end at du slukker routeren og
> venter tålmodigt ½- 1 time, så er DHCP-serverens lease-time udløbet og
> ip-adressen frigivet.

Yep. Det virker fint. Stod natten over, og ingen problemer. Så er det bare
sådan jeg gør, hvis jeg skal fjerne routeren. tak for hjælpen.

> Men fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt bør du ikke køre uden router.
> Så jeg foreslår du giver sønnen 300 kr til en ny switch, og bevarer
> routeren hjemme hos dig selv...

Det har du da ret i. Den bliver indkøbt i dag hos den lokale "pusher".
Sønnike skal alligevel ikke bruge den trådløse del i 320w, så en ganske alm.
switch må kunne gøre jobbet.

Sven

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-08 16:53

On Mon, 4 Feb 2008 15:42:28 +0100, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> Hvordan gør jeg det?
> Det er en Zyxel P-320W router.

Jeg kender ikke din ZyXEL-router, men kig i web-interface'et efter
noget release for WAN-interface'et. Læs evt. manualen. Brug evt.
supporten.

Men i øvrigt bør du ikke have noget problem med at skifte udstyr hos
DBnet. Der er vist ingen steder, hvor man ikke har mindst to adresser.
Hvor sidder du henne?

> Dansk bredbånd vil umiddelbart ikke hjælpe, da de siger de ikke
> supporterer routere!!

Fjern din router. Sæt kablet i din pc. Ring til dem. De supporterer
dig nemlig gerne *uden* router.

-A

Fra : Sven

Dato : 04-02-08 21:13

> Men i øvrigt bør du ikke have noget problem med at skifte udstyr hos
> DBnet. Der er vist ingen steder, hvor man ikke har mindst to adresser.
> Hvor sidder du henne?

Det har nu været et problem, fra første gang vi skiftede PC'ere. Da jeg
sluttede min egen PC til allerførste gang, gik det fint, men efter denne ene
gang, virkede det ikke, når vi skiftede PC. Der var så en herinde, der lærte
mig kommandoen "ipconfig /release" fra en cmd, og det virkede fint, så længe
jeg huskede at gøre det fra den PC der kunne tilgå internettet. Hvis jeg
bare skiftede kablet, og derefter skrev kommandoen i den PC der IKKE fik en
ip-adresse/gateway, så virkede det ikke. Vedkommende herinde mente det var
fordi DBnet låser til MAC-adressen i den virksomme PC, og at man derfor er
nødt til at release den, før en ny mac-adresse kan komme i brug. Jeg ved
ikke hvorfor det er lavet sådan. Da jeg tidligere var kunde hos Cybercity
(ADSL), var dette problem der ikke, der kunne man skifte rundt som det
passede en, men det var selvfølgelig også EFTER deres router man gjorde det.
Når du skriver, at man ikke bør have problemer med at skifte udstyr, mener
du så, at denne "fejl" kan fjernes? Det lyder dejligt, hvis det er
tilfældet. Er det noget jeg kan gøre, eller er det DB der skal gøre det? jeg
kan intet finde om det på deres kundeservice side, og der står heller ikke
noget om MAC-låsning.
Jeg sidder i Næstved, og selve fibernettet er fra SEAS-NVE. jeg har både
telefoni, bredbåndsTV og Fibernet fra DB.

> Fjern din router. Sæt kablet i din pc. Ring til dem. De supporterer
> dig nemlig gerne *uden* router.

Hehe, ja selvfølgelig! God ide, især hvis bare de så kan gøre et eller andet
permanent, så jeg kan skifte udstyr

Sven

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-08 21:23

On Mon, 4 Feb 2008 21:12:50 +0100, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> Jeg sidder i Næstved, og selve fibernettet er fra SEAS-NVE.

Nåh.

Så er det faktisk SEAS-NVE, ikke DBnet, der styrer adressetildelingen.
Jeg kender ikke deres defaults (lease-periode, antal adresser etc), så
jeg ved ikke, om det du oplever er standard-opførsel.

(For de uforstående: DBnet leverer deres produkter på både sit eget
net (typisk i større boligforeninger) og via flere af elselskabernes
netværk. Der er en del forskelle på, hvordan disse andre netværk er
opbygget).

-A

Fra : Hans

Dato : 04-02-08 17:56

Sven wrote:
> [...]
> Det er en Zyxel P-320W router. Dansk bredbånd vil umiddelbart ikke
> hjælpe, da de siger de ikke supporterer routere!!

Du skal ind i SMT interfacet med telnet. Telnet til routeren på dens
ip-adresse, og såvidt jeg husker er det et underpunkt til menu 24.

Hans

Fra : Sven

Dato : 04-02-08 21:04

> Du skal ind i SMT interfacet med telnet. Telnet til routeren på dens
> ip-adresse, og såvidt jeg husker er det et underpunkt til menu 24.
>
> Hans

Øhh, hvordan gør jeg det? jeg har hidtil kun brugt webinterfacet via
browseren, password osv.

Sven

Fra : Hans

Dato : 04-02-08 21:23

Sven wrote:

> Øhh, hvordan gør jeg det? jeg har hidtil kun brugt webinterfacet via
> browseren, password osv.

I en kommandopromt skriver du: telnet 192.168.1.1 <Enter>

Indtast kodeordet og du er i SMT menuen.

Vælg punkt 24, og jeg mener så at det er punkt 4 du skal ind i.

Hans

Fra : Sven

Dato : 04-02-08 21:55

> I en kommandopromt skriver du: telnet 192.168.1.1 <Enter>

Så får jeg flg. fejl:

"Opretter forbindelse til 192.168.1.1...Der kunne ikke oprettes forbindelse
til værten på port 23: Forbindelsen blev ikke oprettet."

Og jeg kommer dermed ikke videre.

Sven

Fra : Svend

Dato : 04-02-08 22:06

Sven wrote:

> Så får jeg flg. fejl:
>
> "Opretter forbindelse til 192.168.1.1...Der kunne ikke oprettes forbindelse
> til værten på port 23: Forbindelsen blev ikke oprettet."
>
> Og jeg kommer dermed ikke videre.
hvad er ip adr. på din pcår du er tilsluttet routeren ?

--
Svend

Fra : Sven

Dato : 04-02-08 22:33

> hvad er ip adr. på din pcår du er tilsluttet routeren ?

192.168.1.33
Tallene fra 2 til 32 (sidste ciffer i IP-adressen) er reserveret til enheder
der ikke selv kan modtage en IP-adresse, så den dynamiske tildeling starter
med 33.

Sven

Fra : Hans

Dato : 04-02-08 22:11

Sven wrote:

> Så får jeg flg. fejl:
>
> "Opretter forbindelse til 192.168.1.1...Der kunne ikke oprettes
> forbindelse til værten på port 23: Forbindelsen blev ikke oprettet."
>
> Og jeg kommer dermed ikke videre.

Jeg skimmede lige manualen igennem på din router, og det ser ud til at den
model ikke har et SMT interface.

Med andre ord. Du har desværre ingen mulighed for at frigive din IP-adresse
fra routeren.

Hans