FTP Problem
Fra : Morten Bach

Dato : 03-02-08 09:56

Hejsa,

Jeg har et lille "sjovt" problem som jeg håber nogen har en løsning på.

Scenario: Der er en ekstern lokation (kaldet den anden ende) og en lokal
(kaldet min ende). Begge lokationer har en ADSL+router. Hos den eksterne
lokation er der 2 ftp-servere. Den ene på en windows pc - den anden er en
Synology 207 NAS box.

Jeg forbinder perfekt til begge. På ftp-serveren der ligger på win-pc'en får
jeg også oprettet en korrekt data-forbindelse, så jeg kan få en directory
listning og hente/sende filer. MEN det gør jeg IKKE på Syno-ftp serveren,
idet min lokale ftp-client forsøger at skabe en datakanal til den LOKALE
ip-adresse i den anden ende!

Det virker fint på andre lokale ftp-clienter på andre maskiner i min ende -
det er er altså kun 1 pc, der har problemet. Denne kører (som de andre) Win
XP Pro og Smartftp client. Har dog forsøgt med flere andre ftp-clienter og
her er problemet det samme.

Her er en beskrivelse fra min ftp-client:

[23:44:36] Connected to XX.XXX.XX.99.
[23:44:36] 220 Disk Station FTP server at Storageserver03 ready.
[23:44:36] USER MortenBach
[23:44:36] 331 Password required for MortenBach.
[23:44:36] PASS (hidden)
[23:44:36] 230 User MortenBach logged in.
[23:44:36] SYST
[23:44:46] 215 UNIX Type: L8
[23:44:46] Detected Server Type: UNIX
[23:44:46] FEAT
[23:44:46] 211- Extensions supported:
[23:44:46] AUTH TLS
[23:44:46] PBSZ
[23:44:46] PROT
[23:44:46] SIZE
[23:44:46] MDTM
[23:44:46] REST STREAM
[23:44:46] 211 End.
[23:44:46] PWD
[23:44:46] 257 "/" is current directory.
[23:44:46] TYPE A
[23:44:46] 200 Type set to A.
[23:44:46] PASV
[23:44:46] 227 Entering Passive Mode (10,10,10,241,254,227)
[23:44:46] Opening data connection to 10.10.10.241 Port: 65251

Som det ses i sidste linie forsøger den at åbne "data connection" til den
lokale ip-adresse i den anden ende og det fungerer naturligvis ikke. Der
burde have stået:
[23:44:46] Opening data connection to XX.XXX.XX.99 Port: 65251

Hvad hulen er galt her - og hvordan fixer jeg det? Må vel være et lokalt
problem på maskinen siden det fungerer på andre PC'er bag samme router.

På forhånd tak,

MVH
Morten

Fra : Michal

Dato : 03-02-08 13:25

On Sun, 3 Feb 2008 09:56:17 +0100, Morten wrote:
> [23:44:46] PASV
> [23:44:46] 227 Entering Passive Mode (10,10,10,241,254,227)
> [23:44:46] Opening data connection to 10.10.10.241 Port: 65251

Det er et todelt problem.

1. din ftp-server fortæller din klient skal forbinde til ftp-serverens
private adresse - det kan man nogle gange ændre (eller bør kunne ændre)
i ftp-serveren. ProFTPd har vist f.eks. en setting "masquerade ip" eller
noget i den stil, hvor man kan få ftp-serveren til at få klienter til at
forbinde til ydersideadressen. Prøv at lede efter en sådan indstilling.

2. routeren på ftp-serverens ende laver ikke fixup af ftp når den ser en
privat ip i ftp control trafikken. Prøv evt. at skifte til active ftp i
klient-enden og se om det hjælper, det kan være routeren i klient-enden
er smartere. Prøv evt. at checke routeren i server-enden for sådanne
fixups.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Morten Bach

Dato : 03-02-08 21:49

Michael skrev:

> 1. din ftp-server fortæller din klient skal forbinde til ftp-serverens
> private adresse -

Men hvorfor gør den det kun til en PC/klient - og ikke til andre? Burde det
ikke være ens over hele linien?

> 2. routeren på ftp-serverens ende laver ikke fixup af ftp når den ser en
> privat ip i ftp control trafikken.

Samme spørgsmål her - burde det ikke give problemer for alle klienter?

Men ellers tak for dine svar Michal - jeg vil forsøge om dine råd kan
hjælpe.

MVH
Morten

Fra : lkjbkjh