Stående bølger og absorption af fotoner.
Fra : Poul E Hansen

Dato : 01-02-08 12:02

Stående bølger er bølger, som hvis man kigger på dem, eller på grafen
for dem, ser ud til at beholde deres form - eller bevæger sig op og
ned og ikke bevæge sig langs bølgens udbredelsesretning. De kendteste
af slagsen fra bølgeteorien danner en cosinuskurve men hvor højden
varierer med tiden. Dermed er de steder, hvor funktionen er nul, de
samme hele tiden. Antagelsen at mikrobølger i en mikrobølgeovn
tilnærmelsesvist danner den slags stående bølger, fik Ulrik Smed til,
i debatten om ujævnheder i varmeafsætningen i en mikrobølgeovn, til at
mene at denne ujævnhed må være stor. Det er ikke emnent for denne
tråd, men lad os antage at vi har en mikrobølgeovn hvor der dannes
stående bølger, med faste punkter eller flader, hvor det elektriske
felt i mikrobølgestrålingen er nul. Vi stiller nu en ting ind i ovnen
og antager, at der stadig tilnærmelsesvist gælder, at der er flader
hvor det elektriske felt stort set forbliver nul. Ville mikrobølge
strålingen afsætte mindre varme der? Vi forestiller os, at den stående
bølge dannes af en planbølge, der sendes afsted fra den ene ende af
oven plus en bølge der reflekteres af den modsatte side. Ser vi på
bølgen, er der ikke rigtigt noget stråling ved nulpunkterne - men det
er kun hvis man ser på bølgen for det elektriske felt - bølgen for det
magnetiske felt er som bekendt faseforskudt. Og fotonerne bevæger sig
langs hele bølgen. Er der mere sandsynligt, at en foton absorberes
nogle steder end andre?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-02-08 22:32

"Poul E Hansen"
Vi stiller nu en ting ind i ovnen
og antager, at der stadig tilnærmelsesvist gælder, at der er flader
hvor det elektriske felt stort set forbliver nul. Ville mikrobølge
strålingen afsætte mindre varme der?

Ja - i knuderne afsættes der mindre energi.
Et kendt forsøg er at placere en række chokoladestænger i en mikrobølgeovn,
som tændes i et kort øjeblik.
Chokoladen vil smelte visse steder og ikke andre steder - disse punkter vil
danne et mønster svarende til de stående bølger i ovnen.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 01-02-08 22:38

"Poul E Hansen" :
men det er kun hvis man ser på bølgen for det elektriske felt - bølgen for
det
magnetiske felt er som bekendt faseforskudt.

Ikke mig bekendt - de 2 felter er normalt i fase

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 03-02-08 04:05

On 1 Feb., 22:37, "Regnar Simonsen" <rel...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> det
> magnetiske felt er som bekendt faseforskudt.
>
> Ikke mig bekendt - de 2 felter er normalt i fase

Ja hvis det er en lysstråle i én retning; i den stående bølge er der
faseforskel.

Fra : Poul E Hansen

Dato : 11-02-08 07:00

On 1 Feb., 22:31, "Regnar Simonsen" <rel...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> Chokoladen vil smelte visse steder og ikke andre steder - disse punkter vil
> danne et mønster svarende til de stående bølger i ovnen.

Ja det er vel det elektriske felt der trigger absorptionen, er det
også det magnetiske? Hvis vi har en genstand placeret symetrisk i en
et rent nulpunkt for e stående bølge, mon absorptionen så helt ville
stoppe? hvis den blev placeret symetrisk i et maksimum ville
genstanden sikkert stadig absorbere fotoner, sommetider fra den en
side og sommetider fra den anden.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 11-02-08 14:15

> [...]
> Chokoladen vil smelte visse steder og ikke andre steder - disse punkter vil
> danne et mønster svarende til de stående bølger i ovnen.

Skal stængerne placeres midt i ovnen vertikalt? Ved at dække hele
arealet med chokoladeplader kunne man vel får et billede af bølgerne i
et plan i ovnen?
Man kunne jo anvende pålægschokolade, så man ikke pludselig stod med 2
kg Marabou man var nødt til at konsumere

Lyder som noget der er værd at prøve.

J.O.