SF glemmer CO2 fra kalkbrænding
Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-08 15:32

SF glemmer CO2 fra kalkbrænding

Både når vi brænder calciumkarbonater til calciumoxid og når vi brænder
leret kalkjord til cement så forurener vi atmosfæren med CO2 - og det er
vist aldrig medtaget i årsager til global warming(som jeg ikke tror på men
nu lader jeg som om).

Annegrethe Holmsgård flytter rundt med kurve om vind og vand og halmkraft -
men glemmer ret meget - også at vand fra forbrænding og udånding er en
drivhusgas.

Men hvis du står med en nabo, der vil brænde halm eller brænde olie, og du
skal afgiftsbelægge møgsvinet, skal du så ikke straffe ham lige hårdt, om
hans tons af CO2 kommer fra olie fra bregner, der groede i kultiden, eller
det kommer fra hvede. der groede i fjor.?

CO2 er CO2. og upåvirket af forhistorien.

Bør vi belønne dem, der laver olie til plastik fx styrporfundamenter ?

Så bliver den C ikke til CO2

Og bør vi belønne alle, der finder anvendelser for noget, der ellers rådner
eller brændes til CO2 fx halm. Husfundamenter af halm må være god isolering
og presset hårdt nok og med et tyndt cementlag mod ild, så er det måske
fremtidens byggemateriale?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-02-08 16:07

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev
> SF glemmer CO2 fra kalkbrænding

> Både når vi brænder calciumkarbonater til calciumoxid og når vi brænder
> leret kalkjord til cement så forurener vi atmosfæren med CO2 - og det er
> vist aldrig medtaget

Det skal det heller ikke, når cementen hærder tages det tilbage igen.

>... i årsager til global warming(som jeg ikke tror på men
> nu lader jeg som om).

Tænk at skulle finde noget at være enig med dig i.

> CO2 er CO2. og upåvirket af forhistorien.

Olien er også en del af CO2 kredsløbet, det har bare en længere
omsætningstid.

> Husfundamenter af halm må være god isolering
> og presset hårdt nok og med et tyndt cementlag mod ild, så er det måske
> fremtidens byggemateriale?

Mon ikke alvorlige fugtproblemer stopper det projekt?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-08 17:00

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> Det skal det heller ikke, når cementen hærder tages det tilbage igen.

OK - men er byggeindustri værd at nævne sammenlignet med varme-kraft og
landbrugsforhold?

> Tænk at skulle finde noget at være enig med dig i.

At kende mig er at elske mig

> Olien er også en del af CO2 kredsløbet, det har bare en længere
> omsætningstid.

SF kan bedre lide halmafbrænding end olieafbrænding
Hvis samme antal CO2 molekyler er det vel et fedt?

> Mon ikke alvorlige fugtproblemer stopper det projekt?

Sportshaller af halm er vist en god ide

og i fundamenter hvor styropor ellers bruges kan man nok bruge halm, der har
så meget silicium i sig at det vanskeligt rådner

Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-08 22:20

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> Det skal det heller ikke, når cementen hærder tages det tilbage igen.

Cement hærder under vand, så det tager vist ikke sin CO2 tilbage ?

Mørtel gør
Ca(OH)2 + cO2 _> CaCO3 + H2O

Hvordan binder cement egentlig?

Da Bazalgette omsider i 186oe fik lov at efterligne Berlins, Hamburgs og
Paris kloakker i London gjorde han meget ud af at bruge Portland Cement med
fin trækstyrke - var det virkelig vigtigt?
Eller tomt blær?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-02-08 22:27

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev
> Cement hærder under vand, så det tager vist ikke sin CO2 tilbage ?

CO2 optages fint under vand.

> Mørtel gør
> Ca(OH)2 + cO2 _> CaCO3 + H2O
>
> Hvordan binder cement egentlig?

Det er nogle silicatbindinger udover kalkbindingerne, men jeg er altså ikke
hverken kemiker eller cementekspert.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-02-08 02:04

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev
>
> CO2 optages fint under vand.

Men der er cement der hurtigt størkner under vand og i luften er der o,o3%
CO2 og i vand kan der vel være mindre, nu og da, så

SKER HÆRDNING VED CO2 optagelse der har samme omfang som carbonatafgasningen
ved brændingen af cement?

JEg har aldrig hørt at indre dele af cement blev hårde sent fordi CO2 skulle
diffundere ind i midten af emnet?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 02-02-08 20:11

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev

> Men der er cement der hurtigt størkner under vand og i luften er der o,o3%
> CO2 og i vand kan der vel være mindre, nu og da, så

At cement har sat sig er et langt stykke fra at det er hærdet. Der er vist
en del gips i cement, der kan bevirke at det sætter sig hurtigt. Men ellers
tager det en uge om at hærde nogenlunde, en måned om at få fuld styrke, og
100 år om at afhærde helt.

> [...]
carbonatafgasningen
> ved brændingen af cement?
>
> JEg har aldrig hørt at indre dele af cement blev hårde sent fordi CO2

Næ, men jeg har hørt at for hurtig tørring ødelægger hærdningen, så
vandindholdet er måske det der skal til for at flytte CO2en.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-02-08 00:36

> [...]
>>

> Næ, men jeg har hørt at for hurtig tørring ødelægger hærdningen, så
> vandindholdet er måske det der skal til for at flytte CO2en.

HVIS MAN TROR PÅ CO2SKADELIGHED så er det måske ulempe ved cement frem for
CaOH2 mørtel for cementen æder ikke CO2 tilbage i sig så meget som mørtel
gør - det er vist mest hydratdannelse der gør cement hård.

HVIS MAN HAR NÆVNTE RELIGION SÅ HADER MAN FORRÅDNELSE og undgår at pløje
halm ned, selvom meget nedpløjet kun langsomt danner CO2 og i lang tid
danner humus i muld

Og man hader unyttig forrådnelse af gylle og ønsker biogas så denne
CO2dannelse bruges til at danne energi så mindre fossilt brændsel bruges

MAn bør da værdsætte at olie bliver til plastik der ikke brændes

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 01-02-08 18:37

> Mon ikke alvorlige fugtproblemer stopper det projekt?

Ikke nødvendigvis. DR havde en række udsendelser om at bygge halmhus og
her står lidt om fugt: http://www.dr.dk/halmhuset/svamp.htm

Tomas

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-02-08 11:36

> [...]

> hans tons af CO2 kommer fra olie fra bregner, der groede i kultiden,
> eller det kommer fra hvede. der groede i fjor.?

Holmsgaard/Auken flytter en del rundt på SFs hjemmeside, men der er lidt
galt
med kemien i dit regnestykke.
Ganske vist uddrives meget CO2 når man brænder kalk til Ca(OH)2, men
der bindes en tilsvarende mængde CO2 når mørtel hærdner -
Ca(OH)2 + CO2 -> CaCO3 + H2O.
Det er korrekt at vand fra forbrænding er en drivhusgas - forudsat den
ikke fortætter til vanddråber .- så er det sket med den drivhusvirkning.
Desværre kendes ikke tal for, hvad der sker med vaddampen fra forbrænding,
man regner fejlagtigt med, at alt fortætter og regner ned igen.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-02-08 11:50

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> Desværre kendes ikke tal for, hvad der sker med vaddampen fra forbrænding,
> man regner fejlagtigt med, at alt fortætter og regner ned igen.

Det kan da kun midlertidigt, lokalt sætte fugten op. Overordnet må den
samlede mængde vanddamp i atmosfæren være styret af klima og sol. Det er
også derfor det er selvmodsigende at tale om G.opvarmning og dalende
ismængde samtidig, sålænge der kun meget sjældent eller slet ikke hersker
plusgrader ved Polerne.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-02-08 21:50

> [...]
> også derfor det er selvmodsigende at tale om G.opvarmning og dalende
> ismængde samtidig, sålænge der kun meget sjældent eller slet ikke hersker

Jeg har gjort opmærksom på fejlen ved CO2-udslip fra brænding af kalk -
den udledte CO2 anvendes igen ved mørtelens hærdning.
Det er lidt af en frase at tale om at vanddamp styres af klima og sol.
Der er ret så store mængder overmættet vanddamp, som man ikke har styr på -
det kan ikke udelukkes at vanddamp fra forbrænding øger disse mængder, der
er
ganske afgørende for skudannelsen.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-02-08 21:59

> [...]
på -
> det kan ikke udelukkes at vanddamp fra forbrænding øger disse mængder, der

Jamen hvis det skulle give ekstra skyer, ville vi da allerede have haft
istid nu.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 03-02-08 16:55

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Desværre kendes ikke tal for, hvad der sker med vaddampen fra forbrænding,
> man regner fejlagtigt med, at alt fortætter og regner ned igen.

Brændt kalk optager samme mængde CO2 i mørtelen som hvd blev brændt af ved
kalkbrænding

Men cement hvor samme proces skete ved brænding, optager især vand for at
blive hårdt

Fra : Per A. Hansen

Dato : 04-02-08 21:53

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Brændt kalk optager samme mængde CO2 i mørtelen som hvd blev brændt af ved
> kalkbrænding

Ja - det var jo præcis den fejl, jeg gjorde opmærksom på - og som du kan se
i mit indlæg.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-02-08 04:08

> Ja - det var jo præcis den fejl, jeg gjorde opmærksom på - og som du kan
> se
> i mit indlæg.
og tak for det og så er det jeg spørger om det samme gælder
cementafbrændning, hvor vistnok samme carbonatafgasning sker, men desuden
afvandes ler og når størkning sker uden adgang til luft er hydratdannelse
NOGET AF hærdningen?

Er den langsomme hærdning af cement TO PROCESSER hvor den mørtelagtige er
relativ uvigtig?

Er de lynhurtigt hærdende cementtyper CO2-neutrale?

Er spørgsmålene uvigtige for de global-opvarmning-troende, fordi
forbrændingsskabt CO2 er langt større mængder?