Tørfoder og vandpumper til Kenya
Fra : Bo Warming

Dato : 01-02-08 08:09

Tørfoder og vandpumper til Kenya

"Når krybben er tom bides hestene" siger ordsproget og når ulande har
konflikt er del af årsagen at de er overbefolkede, hvilket Vestens teknologi
forårsagede, da vi var koloniherrer, fordi vi lærte dem at hindre
infektioner og afskaffe spædbørnsdødelighed, så slumkvarterernes
befolkninger mangedobledes.

Selvom ulandshjælp aldrig har vist sig langsigtet gavnlig, så flæber vor
godhedsindusri, at der skal gives katastrofehjælp, selvom dette er den mest
kortsigtede hjælp. Erhvervshjælp er bedre.

Hvis hele befolkninger, der er drevet ud i ødemarken, skal have hjælp af os,
så er det et sagligt forslag, at man nedkaster fra fly noget billig mad ,
der skal røres op i vand, og nogle hånd- og benkraft drevne metalpumper der
kan skaffe drikkevand op af borehuller, og nogle bor til at nå ned til
brøndvandet. Fra luften kan vestens ingeniører, dels se hvilket boregrej er
egnet på den jordbund, dels hvor der er ledige hænder og sulte maver og
hvormange, så det billige hjælpeudstyr ikke smides ned i for stor mængder og
de forkerte steder..

Da jeg var Danida-ansat ekspert i undervisnings-TV og radio for Zambias og
Afghanistans skolebørn (1972-4 og 1974-6) arbejdede jeg tæt sammen med
nogle højtravende norske og hollandske ulandseksperter, der var sikre på at
protein-mangel er den værste underernæring, og at intermediate tecknology
med cykeldrevne radioer og filmprojektorer var vejen frem.

I min tid så jeg kun fiaskoer med dette. Hospitalerne fik kun ofre for sult
pga kulhydrat-mangel, og skoleinspektører var for snobbede til at lade
elektricitet blive fremstillet ved muskelkraft - man så ned på os vantro og
afventede, at de milde gaver omfattede batterier og indlæggelse af 220 volt.

Vedr mad på sultegrænsen - så overlevede de fattigste tyskere 1917-1922 via
suppekøkkener, hvis foregangsmand er den britiske oplysningsvidenskabsmand
Rumford, der havde godser omkring München da Georg3 af Hannover var britisk
konge. Han opfandt jernringe om gryders bund, så varme fra ildsted kunne
blive brugt til kun suppekogningen og ikke gå op i røg.

Han købte billigt og stort ind af kartofler, roer, andre rødder, ben,
suppegrønt, affaldskød og krydderier og salt, og denne ultrabillige
overlevelsesmad har man udenfor Danmark søgt tilflugt til når hård nød og i
fængsler. LuksusDanmark bød aldrig fangerne tristere mad end vand og brød.

Næringsmangel undgås let hos voksne med Rumford-suppen og store dele af
Afrika koger majsgrød og kan supplere med suppe, der giver vitaminer, og i
Asien er ris basaldiæten.

Sække med majs, ris og kasavarødder kan fra fly nedkastes hvor folk sulter,
fordi de er fordrevne.

Hvis der er mange børn, så også tørmælk, men tæpper, tøj og medicin er
pjat - folk kan varme hinanden, og placeboeffekt klarer medicinmanden lige
så godt og en vis dødelighed er godt for folk uden jord..Også disse
ultra-spare-forslag er faktisk kortsynede når "hård kz situation" som i
Kenya p.t.

Parboiled ris kan være som havregryn - det kan røres op med vand og er
direkte fordøjeligt uden kogning, og man kan ´nedkaste kiks, der kan spises
under flugt, uden at gøre stop.

Disse folk ønskede uafhængighed og fik den - nu ligger de som de har redt,
og hvis vi gider nødhjælp, skal det være hjælp til selvhjælp fx nævnte
tørfoder og vandpumpegrej og har de set det virke én gang, så kan de let
selv gentage det. Men de vil hellere bruge de penge, de har eller får
forærende, på at købe våben.

Eller deres ledere køber sexede mercedesbiler - evt firhjulstrækkere som
ministrene bruger midt inde i storbyen kun. Oplevede jeg.

Min norske fysioterapeut kone var dansk ulandsfrivillig, da jeg var udsendt
og hun blev i starten sendt ud at se på slumkvarterer, men fik detaljerede
instrukser om ikke at se på de sorte som på dyr i Zoo og derved krænke dem.
Men alle de unge Mellemfolkelig Samvirke idealister (især kvinderne) tænkte
især på at få en god loyal tjener og barnepasser, havemand osv og så sladre
om tyendes primitivitet. Hjælpen satsede alt for meget på værdiløse
forholdsregler såsom overfladisk takt og tone, Kun få lagde vægt på, som min
kone, at bruge de forhåndenværende materialer (til proteser) og aflære
enkel, brugbar, "intermediate tecknology", som er hvad ulandene især har
brug for fra os. Der er meget snobberi og overfladiskhed i
hjælpeprogrammerne.