Uh den med æggene...........
Fra : Cindy

Dato : 02-02-08 15:47

Er der nogen der lige kan sige mig, hvordan den regel er, som siger en om æg
stadig er holdbare. Synker de til bunds, hvis de duer eller hænger de oppe i
overfladen, hvis de er gode?

Cindy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-02-08 16:04

> Er der nogen der lige kan sige mig, hvordan den regel er, som siger en om
> æg stadig er holdbare. Synker de til bunds, hvis de duer eller hænger de
> oppe i overfladen, hvis de er gode?

Æg kan holde i månedsvis. Hvis du er i tvivl, så slå dem ud i en kop.

Jeg ruger dem normalt ud til kyllinger, og hvis de flyder, er der liv i
kyllingen - egentlig er det bare luftblæren, der er stor nok til at holde
ægget oppe. Der kan dog sagtens være liv selv om de synker, så.........

Mvh Maria

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-02-08 18:30

On Sat, 2 Feb 2008 16:04:19 +0100, Maria Frederiksen wrote:

> Æg kan holde i månedsvis. Hvis du er i tvivl, så slå dem ud i en kop.

Ikke nemt at få det til at hænge sammen som et blødkogt æg bagefter

> Jeg ruger dem normalt ud til kyllinger, og hvis de flyder, er der liv i
> kyllingen

Hvor brutalt; lidt lissom hekseprøverne i gamle dage. Er du sikker på det
ikke er dyrplageri?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 02-02-08 18:34

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse >>> æg stadig
er holdbare. Synker de til >> Jeg ruger dem normalt ud til kyllinger, og
hvis de flyder, er der liv i

> Hvor brutalt; lidt lissom hekseprøverne i gamle dage. Er du sikker på det
> ikke er dyrplageri?

Ja og hvis de overlever bliver de stegt. Det er også ligesom med heksene

Steen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-08 16:17

> Ja og hvis de overlever bliver de stegt. Det er også ligesom med
> heksene

Værre endnu. De bliver halshugget og flået - dog i den rækkefølge

Mvh Maria

Fra : Emil

Dato : 02-02-08 16:10

"Cindy" wrote:

>Er der nogen der lige kan sige mig, hvordan den regel er, som siger en om æg
>stadig er holdbare. Synker de til bunds, hvis de duer eller hænger de oppe i
>overfladen, hvis de er gode?

Her er et klip fra tidligere indlæg om æg:

Holdbarheden for friske æg i køleskab (under 12 grader C.), regnes
normalt for max. 90 dage, hvis de skal tjene som menneskeføde.
Efter så lang tid, kontrollerer man æggene ved at lægge dem i koldt
vand.
Et friskt æg vil lægge sig vandret på bunden.
Et 45 dage gammelt æg, vil løfte den buttede ende 45 grader over
bunden.
Et 90 dage gammelt æg vil stille sig lodret på bunden, med den buttede
ende øverst.
Er æggene ældre, vil de stige til overfladen, eller de kan måske være
fordærvede. Det afgøres af en duftprøve af et udslået æg.

Som dyrefoder vil 180 dage normalt være ok. Problemet er, at man ikke
først kan lave duftprøven, hvis dyrene vil have hele æg.

Blødkogte æg har fået ødelagt æggenes naturlige forsvarsmekanismer, og
kan kun holde sig spiselige i et par dage.
Det samme gælder, hvis æggene er blevet renset for ekskremener med
vand eller sandpapir, som begge ødelægger den naturlige beskyttelse.

m.v.h. Emil

Fra : Cindy

Dato : 02-02-08 16:40

"Emil" skrev i en meddelelse

> [...]
> Det samme gælder, hvis æggene er blevet renset for ekskremener med
> vand eller sandpapir, som begge ødelægger den naturlige beskyttelse.

Tak til Jer begge for de gode råd. Da det kun er til mig selv, vil jeg
tillade mig at bruge dem, på grund af hvad Emil skriver om 9o dage. De 3 af
dem er pakket den 1. december og det er så 60 dage siden. De ligger også
fint på bunden og det gør de to andre fra 7. januar også.

Så skulle jeg jo kunne tillade mig at koge dem til hårdkogte æg.

Denne gang må jeg gemme de gode råd.

Tak tak

Venlig hilsen Cindy

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-08 16:21

> [...]
> bunden.
> Et 90 dage gammelt æg vil stille sig lodret på bunden, med den buttede

Det er da noget forbavlet sludder. Har æggene ligget lidt fugtigt, så er
luftlommen lille og de synker helt ned på bunden uanset alder. Har de ligget
tørt, vil de flyde i løbet af få dage og blive ved med det.

> Det samme gælder, hvis æggene er blevet renset for ekskremener med
> vand eller sandpapir, som begge ødelægger den naturlige beskyttelse.

Den holder ikke helt, men det er altid bedst at slå æg ud, der har været
beskidte af den ene eller anden grund - og de skal aldrig bruges til mad,
der ikke er varmebehandlet

Mvh Maria
- min viden er ren erfaring

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-02-08 19:37

> [...]
> været beskidte af den ene eller anden grund - og de skal aldrig
> bruges til mad, der ikke er varmebehandlet

Næppe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 03-02-08 22:17

> Næppe.

Ikke forstået?

Mvh Maria

Fra : Emil

Dato : 05-02-08 03:03

"Maria Frederiksen" wrote:

>Det er da noget forbavlet sludder. Har æggene ligget lidt fugtigt, så er
>luftlommen lille og de synker helt ned på bunden uanset alder.

Hvis dine æg opfører sig som du beskiver, kan du blive mangemilionær
inden der er gået et år!

Ægproducenterne opbevarer æggene i et ægrum, hvor temperaturen er
under 12 grader (så smagen bevares) og luftfugtigheden holdes et sted
mellem 75-85%, hvorved fordampningen minimeres optimalt, så luftblæren
bliver så lille som mulig.

Producenterne afregnes nemlig efter hvilken æg-klasse et æg sorteres
til. Skal et æg i æg-klasse A, må luftblæren i ægget højest være 6 mm,
hhv 4 mm for æg-klasse A Extra, som er de _eneste_ to æg-klasser der
må sælges i detailhandlen, herunder stalddørssalg.

Så selv ægproducenter - med deres HI-Tech udstyr - kan ikke forhindre
fordampningen fra æg.

> Har de ligget
>tørt, vil de flyde i løbet af få dage og blive ved med det.

Det er altså nogle sjove æg du finder. De må være gode til æggesnaps.
Æg kan ligge i en butik i tre uger, selv om luftfugtigheden er lav
(som ved frostvejr), og alligevel flyder de ikke til tops, når de
lægges i vand.

>Den holder ikke helt, men det er altid bedst at slå æg ud, der har været
>beskidte af den ene eller anden grund - og de skal aldrig bruges til mad,
>der ikke er varmebehandlet

Du havde glemt at citere, HVAD jeg udtalte mig om, nemlig holdbarheden
af æg som er vaskede, slebne, varmebehandlede eller på anden måde
beskadiet. OG du kan tro, at det gælder.

Nævnte, og ALLE andre fejl gør, at de ikke kommer i æg-klasse A,
hvorefter de kun må sælges til fødevarervirksomheder, herunder til
fremstilling af pasteuriserede æg.
De må ikke sælges i detailhandlen, herunder stalddørssalg, så den alm.
forbruger vil aldrig opleve problemet.

Desuden er der er et EU-direktiv, der foreskriver, at æg ikke må
opbevares ved under 5°C, hvorfor det faktisk er forkert at sætte dem i
køleskab; se linket i min signatur.

>Mvh Maria
>- min viden er ren erfaring

Æggeviden?

m.v.h. Emil

--
Hvorfor står æggene ikke på køl i de spanske butikker og
supermarkeder? Se midt på siden:

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 05-02-08 17:48

> [...]
> Æg kan ligge i en butik i tre uger, selv om luftfugtigheden er lav
> (som ved frostvejr), og alligevel flyder de ikke til tops, når de

Nu har jeg høns, så jeg taler blot af erfaring. Æg kan sagtens flyde selv om
de kun er et døgn gamle - og de kan også flyde efter en uge, 2 uger, 3 uger
uanset om de er befrugtede eller ej. Kommer du forbi Ringsted, så kan du få
en bakke æg og selv prøve

> Du havde glemt at citere, HVAD jeg udtalte mig om, nemlig holdbarheden
> af æg som er vaskede, slebne, varmebehandlede eller på anden måde
> beskadiet. OG du kan tro, at det gælder.

Jeg har haft æg liggende ved 38,4 grader celcius i 3 uger uden at de fejlede
noget som helst. Nogle af dem var vasket, så æg er forbløffende holdbare.
Kulde er de der imod ikke så gode til. 10 grader er bedre end 2.

Vi kan sagtens være enige om at man ikke skal spise æg, der kan være
fordærvede - og at man ikke skal løbe risikoen.

Mvh Maria