Idé til en god bradpandekage - efterlyses
Fra : Astrid

Dato : 01-02-08 22:26

Kære NG
Er der nogen der kender en opskrift på en god bradpandekage?
Alt har interesse!!

MVH
Astrid

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-02-08 22:33

"Astrid" <staerevej@webspeed.dk> writes:

> Er der nogen der kender en opskrift på en god bradpandekage?

Jeg har lige bagt brunsviger i dag. Det kan kun anbefales.

Ingredienser

* Dej:
o ½ l mælk
o ½ pund margarine
o 50 g gær
o 700 g mel
o salt
* Snask:
o ½ pund margarine
o 1 pund mørk farin
o kanel

Fremgangsmåde

1. Margarinen smeltes og mælken hældes i.
2. Når det er afkøles opløses gæren der i.
3. Saltet tilsættes og dejen æltes med melet.
4. Dejen hæver til dobbelt størrelse.
5. Ingredienserne til fyldet smeltes i en gryde.
6. Dejen fordeles i en stor bradepande og der prikkes fordybninger
i den med knoerne.
7. Snasket fordeles på dejen.
8. Bages ca. 20 minutter ved 200°C.

Mvh Trine

Fra : Lucy

Dato : 01-02-08 23:40

> Jeg har lige bagt brunsviger i dag. Det kan kun anbefales.
>
> Ingredienser
Klip
* Dej:
> o ½ pund margarine
> * Snask:
> o ½ pund margarine

Jeg vil anbefale at bytte margarinen ud med smør.
/Lucy

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-02-08 09:20

Lucy wrote:

> Jeg vil anbefale at bytte margarinen ud med smør.
> /Lucy

bare man ikke bruger det aller billigste margarine så smager det da fint...

jeg synes til gengæld nogle kager har tendens til at blive for "fede" /
snaskede i smagen når der bruges smør...

Rasmus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-08 10:18

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> writes:

> jeg synes til gengæld nogle kager har tendens til at blive for "fede" /
> snaskede i smagen når der bruges smør...

Jeg kan ikke fordrage smagen af smør i bagværk, så hellere lade det
stå. Men margarine/smør-debatten bliver aldrig nogensinde afgjort her
i gruppen.

Mvh Trine

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-02-08 10:31

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Jeg kan ikke fordrage smagen af smør i bagværk, så hellere lade det
> stå. Men margarine/smør-debatten bliver aldrig nogensinde afgjort her
> i gruppen.

hehe... formentlig ikke...

jeg synes heller ikke smør er lykken til alt, men det er billig margarine
godt nok heller ikke... adr... det kan smages mindst ligeså meget som smør /
margarine...

Rasmus

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-02-08 10:43

Rasmus M. Jensen skrev:

> hehe... formentlig ikke...

En tredje mulighed er at erstatte en del af smør/margarine med kokos-
olie. Det kan ikke anvendes til alle former for bagværk; dels fordi
den smager af kokos, dels fordi dens smeltepunkt ligger på en 24-25°C
(så om sommeren kan kager bagt med en stor andel kokosolie let blive
en fedtet omgang at holde i hånden). Nogle vil formentlig osse blive
afskrækket af prisen.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Simon Johan

Dato : 02-02-08 11:53

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message

> [...]
> (så om sommeren kan kager bagt med en stor andel kokosolie let blive
> en fedtet omgang at holde i hånden). Nogle vil formentlig osse blive

Er det ikke bare palmin?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-02-08 12:38

Simon Johan skrev:

> Er det ikke bare palmin?

Jeg burde nok have været mere specifik: Med kokosolie mente jeg
koldtpresset kokosolie ('jomfrukokosolie'). Palmin er bleget,
raffineret kokosolie. Det er to vidt forskellige produkter.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 02-02-08 12:52

Hej Trine

> Jeg kan ikke fordrage smagen af smør i bagværk, så hellere lade det
> stå. Men margarine/smør-debatten bliver aldrig nogensinde afgjort her

Jeg foretrækker også at bruge en god bagemargerine i mange
tilfælde, det gør mine gæster såmændt også når de nyder mit
"smørbagte" hjemmebag. Smør syntes jeg har en tildens til
at få tingene til at smage harsk, ikke en smag jeg bryder mig om.
Naturligvis skal man bruge smør de steder hvor det kommer
til sin ret, men generelt har jeg ikke den store forståelse for
at planteolie nødvendigvis skal igennem en ko for at det
kan bruges.

--
Mvh Max

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 02-02-08 15:20

Max wrote:

> Naturligvis skal man bruge smør de steder hvor det kommer
> til sin ret, men generelt har jeg ikke den store forståelse for
> at planteolie nødvendigvis skal igennem en ko for at det
> kan bruges.

hehe... som du kan sige det Max...

Rasmus

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-02-08 11:30

"Rasmus M. Jensen" <rmje03flafflaf@kom.aau.dk> skrev i en
meddelelse news:fo193q$3lv$1@newsbin.cybercity.dk

> bare man ikke bruger det aller billigste margarine så smager det
> da fint...
> jeg synes til gengæld nogle kager har tendens til at blive for
> "fede" / snaskede i smagen når der bruges smør...

Jeg bruger altid flydende Becel. Det lykkes hver gang.

100 g. margarine/smør svarer til 1 dl. Becel, og det smager faktisk
en del bedre end med "fast" fedtstof.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-08 11:38

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Jeg bruger altid flydende Becel. Det lykkes hver gang.

Det troede min mor også hun kunne sidste år til jul. Men pebernødder
bliver altså ikke helt det samme. :)

Da jeg bagte brunsviger den anden dag, havde jeg lige købt en ny pakke
margarine, men da jeg åbnede den, var margarinen gråblå i hjørnerne og
ind i margarinen. Så jeg brugte også Becel og det virkede fint. Der
var i hvert fald ingen klager. Men det er også svært at brokke sig
over en helt nybagt brunsviger der stadigvæk er varm...

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-02-08 13:34

> Det troede min mor også hun kunne sidste år til jul. Men
> pebernødder bliver altså ikke helt det samme. :)

Det tror jeg da på, men jeg er så tilpas doven, at jeg køber Karen
Wulffs pebernødder til jul. Både dem og deres brune kager er
virkelig gode.

> [...]
> virkede fint. Der var i hvert fald ingen klager. Men det er også
> svært at brokke sig over en helt nybagt brunsviger der stadigvæk

Den margarine har været gammel, vil jeg skyde på. Det er sikkert
begyndende mugdannelse. Det har jeg også være ude for da jeg brugte
margarine. Det skulle forretningen da have at vide.

En helt nybagt brunsviger er noget af det bedste jeg ved - mums, og
en varm kanelstang er heller ikke det værste man komme ud for.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-02-08 17:11

> [...]

> Det tror jeg da på, men jeg er så tilpas doven, at jeg køber Karen
> Wulffs pebernødder til jul. Både dem og deres brune kager er virkelig

Min mor begyndte for nogle år siden at bage pebernødder til at stå på
disken i butikken. Og jeg kunne lige forestille mig et ramaskrig, hvis
hun en dag satte købe-pebernødder op i stedet for!

> Den margarine har været gammel, vil jeg skyde på. Det er sikkert
> begyndende mugdannelse. Det har jeg også være ude for da jeg brugte
> margarine. Det skulle forretningen da have at vide.

Tja, i følge produktionsdatoen var den hele 14 dage gammel. Det burde
ikke betyde noget. Men jeg har sendt en mail til forretningen og
producenten.

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 03-02-08 11:00

> Jeg bruger altid flydende Becel.

Jeg vil ikke sige noget! Jeg vil ikke sige noget! Jeg vil ikke sige noget!

Hurra, det lykkedes.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-02-08 11:21

Jens Bruun wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke sige noget! Jeg vil ikke sige noget! Jeg vil ikke sige
> noget!
> Hurra, det lykkedes.

Så vil jeg. Flydende Becel er ulækkert.

Forbandet er den dag da Becel stoppede med at lave deres bagemargarine
og i stedet lancerede den flydende.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-08 15:03

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Så vil jeg. Flydende Becel er ulækkert.
>
> Forbandet er den dag da Becel stoppede med at lave deres
> bagemargarine og i stedet lancerede den flydende.

Jamen sådan er vi jo så forskellige. Mit bagværk bliver altid godt
med Becel, og jeg synes ikke at man kan smage forskel. Jeg kunne
derimod ikke drømme om at bruge smør. Det synes jeg til gengæld
giver en grim smag.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-02-08 15:11

Tove Krieger wrote:

> [...]
> med Becel, og jeg synes ikke at man kan smage forskel. Jeg kunne
> derimod ikke drømme om at bruge smør. Det synes jeg til gengæld

Man kan ikke bruge flydende Becel til tebirkes. Dertil var Becel
bagemargarine uovertruffent.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-08 15:22

> Man kan ikke bruge flydende Becel til tebirkes. Dertil var Becel
> bagemargarine uovertruffent.

Det vil jeg så ikke modsige, for jeg bager aldrig tebirkes, så du
har sikkert ret, men det bagværk jeg plejer at lave, er da ikke
mislykkedes - endnu

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-02-08 15:35

Tove Krieger wrote:

> Det vil jeg så ikke modsige, for jeg bager aldrig tebirkes, så du
> har sikkert ret, men det bagværk jeg plejer at lave, er da ikke
> mislykkedes - endnu

Hjemmebagte tebirkes er vores morgenbrød nr. 1.

Nr. 2 på listen er hjemmebagte kanelsnegle. Man kan heller ikke bruge
flydende Becel til kanel/sukker/margarineblandingen i kanelsnegle,
dertil var Becel bagemargarine uovertruffent.

Så du forstår forhåbentlig nu hvorfor jeg ønsker flydende Becel hen hvor
peberet gror. Bortset fra at flydende Becel har et ulækkert udseende.

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-08 16:09

> Så du forstår forhåbentlig nu hvorfor jeg ønsker flydende Becel
> hen hvor peberet gror. Bortset fra at flydende Becel har et
> ulækkert udseende.

Det kan jeg faktisk godt forstå, men landet ligger således at jeg
har en mand med hjerteproblemer (han har stenter i kranspulsåren),
og skal have så lidt af de "dårlige" fedtsyrer som muligt, så
hospitalet foreslog flydende Becel som et alternativ, hvilket jeg
tog til efterretning.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 03-02-08 16:42

Tove Krieger wrote:

> [...]
> og skal have så lidt af de "dårlige" fedtsyrer som muligt, så
> hospitalet foreslog flydende Becel som et alternativ, hvilket jeg

Tja, når de nu ikke længere fører Becel bagemargarine, er det
selvfølgelig et rimeligt valg. Det er altid noget at Becel
diæt/plantemargarine (eller hvad de kalder den nu) stadig findes, selvom
jeg på brød foretrækker smør. Diæt/plantemargarinen er bare for blød til
tebirkes og kanelsnegle

Fra : Astrid

Dato : 02-02-08 16:32

Tak for opskriften. Den vil jeg prøve med margarine.
Mvh
Astrid.

Fra : -V-

Dato : 04-02-08 03:18

On 2 Feb., 11:38, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:
> Der var i hvert fald ingen klager.

Sjov kommentar, som man tit hører.
Det er nok de færreste der har nosser til at sige til værtinden, hvis
kagen smager af brændt olie, fordi der er brugt margarine eller andre
underlødige produkter i.

Ikke at din kage nødvendigvis gør det, Trine - det er kommentaren, jeg
undrer mig over.

-V-