confit de canard
Fra : Henrik

Dato : 01-02-08 01:09

Inspireret af Jens Bruuns 2 forsøg og spændende delagtigørelse udi hans
forsøg på at lave confit de canard, vil jeg også prøve.

Desværre ligger jeg ikke inde med noget ande-/gåsefedt, så mit spørgsmål går
på, hvor jeg kan købe det.

Jeg har været i Metro (Kolding) for at se efter de franske dåser med
andefedt (går ud fra at det kan bruges, når man ikke har noget "frisk" fedt)
og de havde det ikke.

Ud over gåse-/andefedt, er der så andre "specielle" ting jeg skal bruge?

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 03-02-08 12:03

"Henrik" skrev i en meddelelse
> Desværre ligger jeg ikke inde med noget ande-/gåsefedt, så mit spørgsmål
> går
> på, hvor jeg kan købe det.

Jeg har talt med en kok, der sagde at han brugte svinefedt - dels fordi det
var nemmere at få fat i, dels gav det confit'en en fastere konsistens.

Jeg går lidt og tænker på om der er store smagsforskelle i svine og
andefedt?

Fra : Max

Dato : 03-02-08 12:11

Hej Henrik

> Jeg går lidt og tænker på om der er store smagsforskelle i svine og
> andefedt?

Er det ligemeget om du får flæskesteg eller and til julemiddagen ?

--
Mvh Max

Fra : Henrik

Dato : 03-02-08 14:11

"Max" < skrev i en meddelelse

> Er det ligemeget om du får flæskesteg eller and til julemiddagen ?

Nu plejer jeg at få saltindbagt oksemørbrad, så det er et på mange måder
irrelevant spørgsmål

Henrik

Fra : Max

Dato : 03-02-08 14:35

Hej Henrik

> Nu plejer jeg at få saltindbagt oksemørbrad, så det er et på mange
> måder irrelevant spørgsmål

Ja, der er mange måder at ødelægge julen på :)

Nå, men spurgt på en anden måde, tror du ikke du vil kunne smage
forskel på flæskesteg og and ?

--
Mvh Max

Fra : Henrik

Dato : 05-02-08 01:21

"Max" skrev i en meddelelse

> Nå, men spurgt på en anden måde, tror du ikke du vil kunne smage
> forskel på flæskesteg og and ?

Måske, måske ikke ... jeg fik bare tippet af en kok og ville høre om andre
havde prøvet sig frem efter lignende ...

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 04-02-08 11:33

On Fri, 1 Feb 2008 01:09:07 +0100, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

> [...]
>forsøg på at lave confit de canard, vil jeg også prøve.
>
>Desværre ligger jeg ikke inde med noget ande-/gåsefedt, så mit spørgsmål går

Jeg har set andefedt på dåse i Irma - men det er nok ikke så
interessant, når du bor i Koldingområdet.

En anden mulighed, som nok er den billigste og nemmeste, er at
bestille over nettet, fx på www.bienmanger.com - de har 320 grams
dåser til en fornuftig pris (mener omkring 2-3 euro).

Ang. opskrift og tilberedning så har jeg lidt om confit de canard her:

Confit de canard - fedtkogt and:
http://www.bergholt.net/confit_de_canard.html (inkl. billeder af
processen)

Jeg kunne peresonligt ikke finde på at bruge svinefedt isf. andefedt.
Smagsmæssigt er der stor forskel - himmelvid, nærmest. Husk på, at
andefedtet, du bruger til confiteringen senere kan bruges til alt
muligt andet godt - pommes sarladaises fx, rodfrugter stegt i
aromatisk andefedt, selleriskiver, vagtellår, osv. osv.

En mulighed, som jeg til gengæld varmt kan anbefale, er at købe en hel
and eller to og så tilberede stykkerne forskellige (de fås tit billigt
her efter Mortens aften og jul). Confit af låret, pochere brystet,
smelte fedt til confit, lave god fond på skroget, lave rillette, osv.
Det har jeg et par forslag til her:

En and - dekonstruktion:
http://www.bergholt.net/en_and_mad_til_fem_dage.html

Hvad angår fond og braiserede (isf. confiterede) lår og kogning af
fond, så se her:

Braiserede andelår med choucroute, selleri & persillerod,
rødvinssauce:

http://www.bergholt.net/braiserede_andelaar_med_ovnbagt_selleri_persillerod_kraftig_roedvinssauce.html

Rillette her:

http://www.bergholt.net/rillette_af_and.html

Vend endelig tilbage med beslutninger & resultater.

God fornøjelse!

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net ( Seneste nyt:Intervalstegt tyndstegsfilet med
morkelsauce, rødbede og grillet selleri )
¨'

Fra : Henrik

Dato : 05-02-08 00:55

"Kasper Bergholt" skrev i en meddelelse

>... en masse ...

Jeg skal da lige love for, du er mere grundig end Jens Bruun
Jeg vil læse tingene i fred og ro og så vende tilbage ...

Tak foreløbigt

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-02-08 11:36

On Tue, 5 Feb 2008 00:55:07 +0100, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Jeg skal da lige love for, du er mere grundig end Jens Bruun
>Jeg vil læse tingene i fred og ro og så vende tilbage ...
>
>Tak foreløbigt

Jeg fik kun skimmet Jens' tråd, men mener at huske, at den primært
handlede om saltningsgrad og tid. Trådene kombineret burde give et
godt udgangspunkt for at lave en god confit! :)

Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Andebryst med sprøde kantareller, mos
og rødvinssauce).

Fra : Henrik

Dato : 05-02-08 01:19

"Kasper Bergholt" skrev i en meddelelse

> Jeg har set andefedt på dåse i Irma - men det er nok ikke så
> interessant, når du bor i Koldingområdet.

Jeg har også set det i Irma (og måske også i Salling Århus/Ålborg) - men
troede de havde fjernet det i deres iver for at være "bevidste" på vores
vegne ...

> En anden mulighed, som nok er den billigste og nemmeste, er at
> bestille over nettet, fx på www.bienmanger.com - de har 320 grams
> dåser til en fornuftig pris (mener omkring 2-3 euro).

Det var den her du tænkte på?
http://www.bienmanger.com/2F1447_Duck_Fat.html

24-25 kr er ikke galt, bestemt ikke ... men så kommer fragten på 115 kr
(15?) oveni ... Jeg går ikke ud fra det er mange dåser der skal bruges pr
gang? (naturligvis afhængig af mængden af and der tilberedes)

Måske skal jeg bare vente til Irma overtager Magasins Mad&Vin, det sker vist
også snart...

> En mulighed, som jeg til gengæld varmt kan anbefale, er at købe en hel
> and eller to og så tilberede stykkerne forskellige (de fås tit billigt
> her efter Mortens aften og jul).

Ikke foreløbigt - til en person bliver det en kende for voldsomt

Jeg har 3-4 bryst og ditto lår liggende i fryseren - som jeg vil teste
teknikken af på, inden jeg går yderligere til værks.

mhv
Henrik

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 05-02-08 11:43

On Tue, 5 Feb 2008 01:18:55 +0100, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Jeg har også set det i Irma (og måske også i Salling Århus/Ålborg) - men
>troede de havde fjernet det i deres iver for at være "bevidste" på vores
>vegne ...

Andefedt er skam ikke så usundt. Egner sig godt til stegning ved høj
temperatur. Fedtfordelingen skulle efter sigende minde om en del
sunde, vegetabislke olietyper. I de områder i Frankrig, hvor de
tilbereder en del i ande- og gåsefedt (Sydøstfrankrig) ser tallene
også gode ud for hjerte-& -karsygdomme. Og dette selv om - eller måske
fordi de indtager gode mængder kraftig, garvesyreholdig rødvin (Det
franske paradoks).

Spørg evt. om de kan ta' noget hjem til dig. Ellers hør en god
slagter.

> [...]
>(15?) oveni ... Jeg går ikke ud fra det er mange dåser der skal bruges pr
>gang? (naturligvis afhængig af mængden af and der tilberedes)

Jeg forstår dig ang. fragtgebyret.

Fedtet skal helst dække kødstykkerne fuldstændigt for at undgå
udtørring. Så der skal ofte mere til, end man tror. Eller man skal
være god til at "pakke" sin gryde. En stegepose kunne måske være en
god fedtbesparende metode.

Det, jeg plejer at gøre, er at bestille en masse andre gode sager, når
jeg har brug for andefedt. De har god økologisk kaffe, fine terriner
på and & gås og Karl-Johan-svampe, færdiglavet rilette og confit de
canard (hvorfra fedtet kan genbruges til egentilberedninger).

Se evt. dennes side: Novemberkasse (med confit de canard, rillette, og
andet godt):

http://www.bergholt.net/novemberkasse_fra_frankrig.html

>Måske skal jeg bare vente til Irma overtager Magasins Mad&Vin, det sker vist
>også snart...

Eller hør, om de kan bestille noget hjem.

>Ikke foreløbigt - til en person bliver det en kende for voldsomt

Det kan jeg godt følge dig i. Men husk, at confiteringen er end
konserveringsmetode. Confiet kan holde sig en måned eller længere i
køleskabet - og endnu længere i fryseren.

>Jeg har 3-4 bryst og ditto lår liggende i fryseren - som jeg vil teste
>teknikken af på, inden jeg går yderligere til værks.

Overvej i så fald at skære fedtet fra brysterne og skære det i tern
for efterfølgende at smelte det ved lav temperatur. Køb nogle
stegeposer til selve confiteringen, som så kan foregå i lang tid ved
lav temperatur, fx. 80-90 grader).

Fra : Henrik

Dato : 08-02-08 01:23

Jeg har via en restaurant i Kolding fået fat i 3 dåser andefedt - sjovt nok
sagde de også det med at bruge svinefedt i stedet for ...?!

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 08-02-08 11:31

On Fri, 8 Feb 2008 01:22:42 +0100, "Henrik"
<hallo_derude@hotmail.comXX> wrote:

>Jeg har via en restaurant i Kolding fået fat i 3 dåser andefedt - sjovt nok
>sagde de også det med at bruge svinefedt i stedet for ...?!

Hej Henrik!

Svinefedt er billigere, måske er det derfor, det bruges i
restaurantionsbranchen; jeg skal ikke kunne sige det. Men såvel smags-
som ernæringsmæssigt meneer jeg, som tidligere skrevet, ikke at det er
en god idé. Men lav evt. to versioner og se, hvilken du synes er
bedst.

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste smagenote: Flor de Pingus, 2003)

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-02-08 14:43

Kasper Bergholt skrev i mmboq3t1jhu2u1vcf69nm54am1hap3c1jf@4ax.com
dette:

> [...]
> som ernæringsmæssigt meneer jeg, som tidligere skrevet, ikke at det er
> en god idé. Men lav evt. to versioner og se, hvilken du synes er

Til confit har svinefedt den fordel, at det laver et mere solidt låg, der er
nødvendig for at konserveringseffekten er optimal. Jeg har lært at man
hælder svinefedt på til sidst, når man benytter ande/gåsefedt, der ved
viktualierumstemperaturer kan være delvist flydende i modsætning til
svinefedtet, der stivner helt.

vh
Jan

Panorama fra Grenen i kuling: