EPLEPSI :(
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-02-08 20:54

Min stakkels lille nøgen hund har sgu fået eplepsi hun fik det for første
gang for et år siden - hvor hun fik det i min seng som den gang var en hems
også faldt hun ned af trappen og væltede rundt som en fuld - jeg rinegede
mildest talt hysterisk til først en dyrelæge i sønder jylland ( ja det var
det første der kom op på google ) jeg var sikker på hun var ved at dø - nå
blev så om stillet til først et sted også et andet sted i Kbh - lægen troede
at det opkast der kom var efter fald = hjerne rystelse - men anfaldene er så
kommet med ca 3 - 4 ugers mellem rum siden .... jeg har selvf snakket med
min dyre læge om det men han er ikke meget for at medicinere præventivt i
mod det fordi hunden bliver så sløv af det .... men nu har hun lige haft et
for 2 timer siden og jeg synes sgu det varede længer ind det plejer - hun
var rigtigt syg og bange ... brækkede sig og sked på stue gulvet før jeg
gjorde som jeg plejer ligger hende op på mit bryst imens hendes kramper
tager af og hjertet falder til ro ... men nu her 2 timer efter der har hun
det sgu fint ....
er der nogen som helst der har nogen som helst erfaring med det her ?

Mv.
Bo

signatur på ALLE e-mails :
Gør en forskel :http://www.verdensborn.dk/articles.php?lng=da&pg=185

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 21:03

"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> skrev i en meddelelse

> er der nogen som helst der har nogen som helst erfaring med det her ?

Ja, Fimbe døjer også med det ind imellem. Anfaldende varer som regel kun
5-10 min. Nogengange kommer der kramper- andre gange ikke. Han havde 4-6
anfald det ene år og så var der et års pause. Det sidste anfald han havde
var vist i september sidste år.

Har også snakket med dyrlægen om det. 1. gang han fik et anfald drønede jeg
jo afsted til doktor dyr, men hunden var jo helt sig selv igen, da vi nåede
frem.

Anyway- hvis der er flere anfald end 6 om året, bør man behandle
forebyggende, så synes at du skulle få fat i dyrlægen igen, hvis anfaldende
kommer så tit. Få også lige hende undersøgt for og se om, der er andre
grunde til, at hun får anfaldende....

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 02-02-08 22:19

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> anfald det ene år og så var der et års pause. Det sidste anfald han havde

ok

> [...]
> jeg
> jo afsted til doktor dyr, men hunden var jo helt sig selv igen, da vi

jamen jeg siger dig jeg var hysterisk jeg troede den var ved at dø i mellem
hænderne på mig

> [...]
> anfaldende
> kommer så tit. Få også lige hende undersøgt for og se om, der er andre

vi tager til Thailland på fredag så jeg vil lige ha hende der ned afligevel
men det som min dyrelæge bad mig om var at føre dagbog med anfaledene også
skulle vi se tiden an problemet med den forbygene medicin er
at hunden så vel som mennesker bliver så sløv af det - men det er lidt et
valg i mellem pest og kolera fordi hunden for med tiden hjerne skade af det
men det væreste er hun bliver så frygteligt bange når det sker - tror fan
hun kan hverken få vejeret eller har kontrol over bennene ....

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 22:34

> jamen jeg siger dig jeg var hysterisk jeg troede den var ved at dø i
mellem
> hænderne på mig

Ja, det er ikke spor sjovt, at være vidne til. Jeg har også været
grædefærdig hver gang.

> [...]
> men det væreste er hun bliver så frygteligt bange når det sker - tror fan
> hun kan hverken få vejeret eller har kontrol over bennene ....

Ja, det er ikke sjovt, at skulle give hunden medicin for det. Vores søn fik
epilepsimedicn, da han var yngre og ja- det har nogen dumme bivirkninger.
Jeg ville dog forsøge med medicinen, når anfaldende kommer så ofte. Det er
jo ikke sikkert, at der skal så meget til for, at stoppe anfaldende og med
en lavdosis slipper hun måske også for de værste bivirkninger.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-02-08 00:19

> "Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> skrev i en meddelelse

> mellem
>
> Ja, det er ikke spor sjovt, at være vidne til. Jeg har også været
> grædefærdig hver gang.

ja det er noget trist noget også er man så magtesløs ..

> [...]
> jo ikke sikkert, at der skal så meget til for, at stoppe anfaldende og med
> en lavdosis slipper hun måske også for de værste bivirkninger.

noget skal der gøres det jeg håber er det findes som depot medicin

Fra : lh

Dato : 03-02-08 08:06

> "Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> ja det er noget trist noget også er man så magtesløs ..

> noget skal der gøres det jeg håber er det findes som depot medicin

Vores gamle gravhund havde det også, og det er rigtig, især de første gange
man oplever det tror man de er ved at dø. Da vores fik det første gang var
midt om natten og vi ringede også til dyrlæge, næsten panisk, men da
dyrlægen kom var hunde frisk igen.
Det er mange år siden så jeg kan ikke mere huske hvor ofte hun havde anfald,
men hun fik ikke medicin for det og hun blev da gammel, men døde af kræft.
Så med mindre hundene er meget medtagen med meget ofte anfald, så kan de
leve "godt" med det. Så vidt jeg ved mærker de ikke noget mens anfaldet står
på, det er vist mere lige inden og efter de dels kan brække sig og er lidt
ved siden af sig selv.

lh

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-02-08 18:22

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Vores gamle gravhund havde det også, og det er rigtig, især de første
> gange man oplever det tror man de er ved at dø.

jamen det er frygteligt at se ¨på

>Da vores fik det første gang var midt om natten og vi ringede også til
>dyrlæge, næsten panisk, men da dyrlægen kom var hunde frisk igen.

ja det ser drabeligt ud med over på 4 - 10 minutter

> Det er mange år siden så jeg kan ikke mere huske hvor ofte hun havde
> anfald, men hun fik ikke medicin for det og hun blev da gammel, men døde
> af kræft.

mht medicin så for hun det hvis dyrelægen synes - hvad han umidelbart ikke
gør men jeg kunn godt tænke mig at få noget jeg kunne give i en sprøjte når
det er i udbrud som kan stoppe det med det samme ...

> Så med mindre hundene er meget medtagen med meget ofte anfald, så kan de
> leve "godt" med det. Så vidt jeg ved mærker de ikke noget mens anfaldet
> står på,

ja det er jo svært at sige men min hun bliver utroligt angst hver gang og
prøver at komme hænd til mig - jeg henter hende så og ligger hende op på mit
bryst ind til det går over hvad beroliger hende noget - men lige efter nyt
år der fik hun et om natten og kæmpede sig ind i sengen og brækkede sig ud
over min kæreste det var sgu ikke populært - om end hun da forstod hvorfor

>det er vist mere lige inden og efter de dels kan brække sig og er lidt ved
>siden af sig selv.

ja i går der tømte min så også tarmen - men normalt plejer hun bare at
brække sig

Fra : lh

Dato : 03-02-08 18:27

> [...]
> hvorfor ....

> ja i går der tømte min så også tarmen - men normalt plejer hun bare at

Jamen hvor tit har den anfald? Dagligt, flere gange dagligt? Eller hvad....?
Normalt gives medicin vel for at forebygge at anfaldene opstår overhovedet,
men som sagt det er mange år siden jeg havde en hund med det, så der er
sikkert sket en del på det område siden.

lh

lh

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-02-08 13:08

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen hvor tit har den anfald?

ca hver 3 uge

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 11:34

> noget skal der gøres det jeg håber er det findes som depot medicin

Det er normalt fenemal, at man bruger til epilepsi hos hunde. Du kan lige
google fenemal + hund, så får kommer der flere link frem med lidt info.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-02-08 18:24

> [...]
>
> Det er normalt fenemal, at man bruger til epilepsi hos hunde. Du kan lige
> google fenemal + hund, så får kommer der flere link frem med lidt info.

jeg ved man bruger fenemal til mennesker i mod dette + stærke abstinenser v
længer varende alkohol misbrug

Fra : Ralph

Dato : 03-02-08 11:59

> Min stakkels lille nøgen hund har sgu fået eplepsi hun fik det for første
> gang for et år siden - hvor hun fik det i min seng som den gang var en
> hems

Jeg ved ikke om denne historie er generel, det er bare MIN historie:

Vi havde en Cairnterrie Shaggy, men een var ikke nok så vi købte også hendes
lillesøster Hannah. De havde det godt, men som 3-4 årig faldt Hannah om med
en masse kramper, dyrlæge, piller, gik nogenlunde et års tid, men det blev
kun værre, til sidst var hun bange for os, forståeligt nok, hun gik forbi
far, faldt om og havde ondt bagefter, hvordan kunne hun næsten tro andet end
far havde sparket hende hårdt
Den blå sprøjte

--
Ralph

Fra : lh

Dato : 03-02-08 12:30

> [...]
> nok, hun gik forbi far, faldt om og havde ondt bagefter, hvordan kunne hun
> næsten tro andet end far havde sparket hende hårdt

Det er jo individuelt fra hund til hund , som det er med mennesker: Nogen er
mere plaget af det end andre, ligesom nogen har god effekt fra medicin end
andre har. Nogen hunde har så "kun" enkelte anfald andre har måske rigtig
mange anfald så livskvaliteten forringes kraftigt, og er der i disse
tilfælde ingen hjælp at få via medicin, så vil jeg også mene en aflivning må
være det mest humane. Jeg mener vores hund i sin tid, havde vel et enkelt
eller to anfald om året, så hun var ikke mere plaget af det end at hun trods
alt havde et godt liv ved siden af.
Så om aflivning skal finde sted må være ud fra hyppigheden, livskvaliteten
og om der er effektiv hjælp at hente fra medicin.

lh

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-02-08 18:37

> [...]
> end andre har. Nogen hunde har så "kun" enkelte anfald andre har måske
> rigtig mange anfald så livskvaliteten forringes kraftigt,

jamen dem dar har rigtigt mange skal selvf i medicinsk behandling ...

>og er der i disse tilfælde ingen hjælp at få via medicin, så vil jeg også
>mene en aflivning må være det mest humane.

Ohh den er svær den der - nogen kan jeg ville ikke kunne aflive min hund -
måske hvis hun var 17 år blind døv og ikke længer kunne selv gå ud og
besørge
eller var meget stærkt plaget af smerter ved f.eks kræft - så ville jeg være
nød til det ... men det ville godt nok være et af mit livs sværeste
beslutninger
min hund og jeg høre på en eller anden måde sammen hun er kun sjældent mere
ind 5 meter fra mig 365 dage om året.
men jeg kørte en gang i tog med en klog dyrelæg der sagde til mig hvis man
har haft en god hund i 12- 15 år så må man også lade den dø med værdighed
når den ikke kan mere og det er sådan set rigtigt nok ...

> Jeg mener vores hund i sin tid, havde vel et enkelt eller to anfald om
> året, så hun var ikke mere plaget af det end at hun trods alt havde et
> godt liv ved siden af.

ja det er ikke meget min har det ca hver 3 uge ....

> Så om aflivning skal finde sted må være ud fra hyppigheden, livskvaliteten
> og om der er effektiv hjælp at hente fra medicin.

jeg tror nu medicin virker - og er det det der skal til så det det der skal
til men hunden bliver bare meget sløv af det ...

Fra : Tove Krieger

Dato : 03-02-08 19:52

> jeg tror nu medicin virker - og er det det der skal til så det
> det der skal til men hunden bliver bare meget sløv af det ...

Hej Bo.

Det er rigtigt at hunden i en kort periode bliver sløv af fenemalen,
men det er altså iflg. det medsendte link, noget der går over i
løbet af 2-3 uger, når hunden er blevet vant til medicinen,så jeg
synes da at det er værd at forsøge, når hun har de epileptiske
anfald så ofte som du skriver. Hvis det er hver tredie uge, er det
for ofte, og medicin kan holde den anfaldsfri.

Min datters kat har også epilepsi efter en ulykke hvor den blev ramt
af en bil, men det er ikke så ofte han har anfald, der kan være ret
længe imellem dem. Min datter er dog ikke meget for medicin, for
hvis han bliver sløv selv i en kort periode, så vil han simpelthen
blive "pelset" af de katte der kommer ind i deres have. Han går
sjældent uden for haven, så det ville være synd hvis han ikke kunne
forsvare sig.

Det er jo en helt anden sag med din hund. Den er hos dig hele tiden.
Du skal dog huske på én ting. Når den har anfald skal du bare lade
den ligge til det er overstået. Jeg ved godt at det lyder hårdt, men
man må ikke holde på et dyr der har anfald, fik min datter at vide
af dyrlægen. Så kan du tage den op og trøste den bagefter, det har
den helt sikkert brug for.

Prøv at læse medsendte artikel igennem. Jeg synes at den er *meget*
udførlig og oplysende.

http://www.hunde-info.dk/epi.shtml

P.S. Bemærk sidst i artiklen, at din hund skal undersøges *meget*
grundigt inden der gives medicin, hvis det er andre sygdomme der
ligger til grund for anfaldene. Det er meget vigtigt, men som der
også står, så kan en hund få et godt og langt liv med epilepsi, hvor
medicinen enten helt fjerner anfaldene, eller som et minimum gør
anfaldene meget sjældne.

God bedring med vovsen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-02-08 13:15

> "Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> skrev i en meddelelse
>

> Hej Bo.

Hej Tove :)

> [...]
> værd at forsøge, når hun har de epileptiske anfald så ofte som du skriver.
> Hvis det er hver tredie uge, er det for ofte, og medicin kan holde den

jeg går de igenem med Carsten´= dyrelægen i dag over tlf

> [...]
> katte der kommer ind i deres have. Han går sjældent uden for haven, så det
> ville være synd hvis han ikke kunne forsvare sig.

ja det vil ikke være godt :(

> [...]
> skal dog huske på én ting. Når den har anfald skal du bare lade den ligge
> til det er overstået. Jeg ved godt at det lyder hårdt, men man må ikke

Puhh det er svært at lade være med fordi hun er ikke helt væk men kommer
hænd til mig når det sker og vil op
og det kommer hun så ... jeg holder hende ikke som sådan men hun ligger på
mit bryst

>fik min datter at vide af dyrlægen. Så kan du tage den op og trøste den
>bagefter, det har den helt sikkert brug for.

hun sider som regl 15-20 min også vil hun ned igen ...

> Prøv at læse medsendte artikel igennem. Jeg synes at den er *meget*
> udførlig og oplysende.
>
> http://www.hunde-info.dk/epi.shtml

det vil jeg bestemt gøre ...

> [...]
> få et godt og langt liv med epilepsi, hvor medicinen enten helt fjerner
> anfaldene, eller som et minimum gør anfaldene meget sjældne.

jo tak :)

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 13:20

> [...]
> hænd til mig når det sker og vil op
> og det kommer hun så ... jeg holder hende ikke som sådan men hun ligger på

Fimbe kravler også hen og ligger på mig, når det starter og bliver liggende
til det er overstået igen.
Hvis der er kramper sørger jeg så lige for, at han ikke vælter ned eller
rammer noget imens.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-02-08 20:40

> [...]
> liggende
> til det er overstået igen.
> Hvis der er kramper sørger jeg så lige for, at han ikke vælter ned eller

Nøjagtigt sådan går jeg med Nash :) og det hjælper i mod hendes angst så ...

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-02-08 20:57

> "Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Nøjagtigt sådan går jeg med Nash :) og det hjælper i mod hendes
> angst så ...

Min datters kat er helt væk i et par minutter og har kramper, det
kommer som et lyn fra en klar himmel, så i det tilfælde mener
dyrlægen, at det er bedst at lade ham ligge til det er ovre. Han er
meget træt bagefter og lægger sig til at sove.

Epilepsi forekommer jo i mange forskellige former, så hvis jeres
hunde viser tegn på angst kan jeg da godt forstå at I tager dem op.
Jeg ville gøre akkurat det samme.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-02-08 21:52

Hi Tove

> Epilepsi forekommer jo i mange forskellige former, så hvis jeres hunde
> viser tegn på angst kan jeg da godt forstå at I tager dem op. Jeg ville
> gøre akkurat det samme.

jamen det passer fint med hendes eplepsi fordi hun er ikke helt væk
og det virker i mod hendes angst
Mv
Bo

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 23:27

> [...]
> dyrlægen, at det er bedst at lade ham ligge til det er ovre. Han er
> meget træt bagefter og lægger sig til at sove.

Det er sket en gang her, at Fimbe pludselig lå og havde kramper under
sofabordet, men de fleste gange starter det med slingren på bagbenene og han
bliver lidt fjern i blikket, men er samtidig nærværende nok til, at søge
over til mig. Fimbe bliver også træt bagefter og hvis der har været kramper,
kan han godt være lidt stivbenet, i de første timer efter anfaldet.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 03-02-08 18:27

> [...]
> nok, hun gik forbi far, faldt om og havde ondt bagefter, hvordan kunne hun
> næsten tro andet end far havde sparket hende hårdt

jamen jeg synes ikke min mister bevistheden hun er mere eller mindre klar om
end meget bange og når hun er bange så søger hun til mig
så der er jeg lidt mere heldig - så der er åbenbart forskel på graden af
epleptiske anfald ....

Fra : Mette

Dato : 04-02-08 13:49

"Bo M Mogensen" <usnet1*@gmail.com> skrev i en meddelelse

> er der nogen som helst der har nogen som helst erfaring med det her ?
>
> Mv.
> Bo

Vi mistede vores hund for nogle år siden, det startede med en kræftknude der
blev fjernet, men jeg tror noget gik galt ved narkosen, for samme aften fik
hun et mega epileptisk anfald. Vi gik også fuldstændig i panik, og kørte
babu til dyrlægen - men der var hunden blevet frisk. Efter yderligere et par
anfald fik hun fenemal, som hun blev sløv af. Kan ikke huske om vi stoppede
med pillerne efter dyrlægens anvisning - det tror jeg vi gjorde, for hun
blev meget fuld af dem, og kunne dårlig gå, og dyrlægen sagde at anfaldene
ikke var farlige. Men det endte desværre med at hun fik en hjerneskade
under et anfald, og ikke kunne genkende os og blev bange for sine
omgivelser. Så var der også kun een vej tilbage Så jeg vil altid tage
epilepsi meget alvorligt! Efterfølgende hørte jeg om et homøopatisk middel
som skulle være godt, desværre nåede vi ikke selv at få erfaringer med det,
men jeg ville helt sikkert have prøvet det af. Kan desværre ikke huske
navnet på det, men det må man kunne finde ved en søgning på nettet.

Mette

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-02-08 21:01

"Mette" <sletmoogj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der blev fjernet, men jeg tror noget gik galt ved narkosen, for samme
> aften fik hun et mega epileptisk anfald. Vi gik også fuldstændig i panik,

jamen det ser frygteligt ud

>og kørte babu til dyrlægen - men der var hunden blevet frisk. Efter
>yderligere et par anfald fik hun fenemal, som hun blev sløv af

ja dte gør min så heldivis ikke

> [...]
>og dyrlægen sagde at anfaldene ikke var farlige. Men det endte desværre
>med at hun fik en hjerneskade under et anfald,

ja det passer så nok ikke ...

> [...]
> ville helt sikkert have prøvet det af. Kan desværre ikke huske navnet på
> det, men det må man kunne finde ved en søgning på nettet.

tak skal du ha mette - men efter som hun ikke bliver "fuld" af fenemalen så
forsætter jeg med det
og så håber jeg godt nok det virker

bedste hilsner
Bo MM

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 23:37

> "Mette" <sletmoogj@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Men det endte desværre
>
> ja det passer så nok ikke ...

Nej- det er nok noget andet, der spiller ind her. Det Mette beskriver her
lyder akkurat, som vores lab Buffy og det var altså hjernehindebetændelse
hun havde fået, selvom dyrlægerne også mente, at det var epilepsi de første
par gange, at vi ringede derud. Hjerneblødninger giver vist også lignende
symptomer.

Jeg var også superhysterisk første gang, at Fimbe fik et epilepsianfald,
netop fordi Buffy jo aldrig blev den samme hund igen- men det er alligevel 2
helt forskellige ting.
Buffy kunne vi jo slet ikke få til, at blive sig selv igen og hun var helt
væk og meget bange for os og forvirret, hvorimod Fimbe søger over til os,
når anfaldet er på vej og det er overstået igen på max. 10 min.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 04-02-08 23:49

> [...]
> første
> par gange, at vi ringede derud. Hjerneblødninger giver vist også lignende

ok - kan det kureres ?

> Jeg var også superhysterisk første gang, at Fimbe fik et epilepsianfald,
> netop fordi Buffy jo aldrig blev den samme hund igen-

Det kan jeg gsu godt forstå

>men det er alligevel 2
> helt forskellige ting.
> Buffy kunne vi jo slet ikke få til, at blive sig selv igen og hun var helt
> væk og meget bange for os og forvirret

Det er noget satens noget mest fordi man må være så magteløs

>, hvorimod Fimbe søger over til os,
> når anfaldet er på vej og det er overstået igen på max. 10 min.

jamen det plejer Nash også at vare 5-10 minutter men det for 2 dage siden
varede over 15 min hvor der blev ved med at komme små kramper
imens jeg sad med hende , men det i dag var et lille et hvor hun slingrede
lidt rundt og knækkede så noget slim op igså var det ligesom det
men nu håber jeg det fenemal virker og det glædelige ved det er som sagt på
min hund er der ingen side effelt hun bliver slet ikke sløv - måske er dosis
meget lav ? 2 x 12½ gr om dagen til en 6 kg s hund ?!!

Mv.
Bo

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-08 00:00

> ok - kan det kureres ?

Nej. Hun levede godt nok et år ekstra efter det, men blev aldrig den samme
hund igen. Hun blev urenlig, kunne ikke finde rundt, kunne ikke sit navn
mere, tog gevaldigt på og fik epilepsi. Vi sagde så stop, da hun fik et
kæmpe anfald, der mindede om det, at hun havde den første nat.
Hvis vi havde vist fra starten af, at hun ikke vil blive den samme hund
igen, havde vi givet hende fred med det samme, men dyrlægerne gav os jo
indtryk af, at hun nok kunne blive sig selv igen og det er jo altid nemt, at
være bagklog. Var ellers så superglad for den hund.....

- måske er dosis
> meget lav ? 2 x 12½ gr om dagen til en 6 kg s hund ?!!

Skal ikke lige kunne sige om det er meget eller lidt. Nu er hun jo også en
bette hund, men tror nok, at dyrlægerne altid starter ud med en lav dosis og
hvis det ikke hjælper, sættes den lidt op, indtil hunden er anfaldsfri.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 05-02-08 00:43

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> - måske er dosis
>
> Skal ikke lige kunne sige om det er meget eller lidt. Nu er hun jo også en
> bette hund,

Det må man sige :)

> men tror nok, at dyrlægerne altid starter ud med en lav dosis og
> hvis det ikke hjælper, sættes den lidt op, indtil hunden er anfaldsfri.

dyrelæge sagde man kunne starte på så høj en dosis så hunden aldrig blev
imun over for tildvendningen men det tviler jeg på han gjorde

Fra : Mette

Dato : 06-02-08 14:00

> [...]
> første
> par gange, at vi ringede derud. Hjerneblødninger giver vist også lignende

Okay? Da dyrlægen kom for at aflive hende, mente hun også at hun havde fået
en hjerneskade under et anfald.. Jeg var ikke klar over at de kunne falde
om i kramper ved en hjerneblødning? Hvad så hvis de har mange anfald, er det
så en ny hjerneblødning hver gang? (spørger kun for at blive klogere)

> [...]
> væk og meget bange for os og forvirret, hvorimod Fimbe søger over til os,
> når anfaldet er på vej og det er overstået igen på max. 10 min.

Jeg lærte også at se på vores hvornår der kom et anfald. Så fik hun et
totalt angstfyldt blik, og få sekunder efter lå hun i kramper. Jeg var
hjemme fra arbejde i flere uger for jeg turde ikke lade hende være alene.
Tænk hvis hun faldt ned fra sengen eller kom til skade på anden måde! De
første par gange var hun agressiv efter et anfald og bed efter os - hun var
normalt verdens kærligste hund, og kunne aldrig drømme om at markere eller
bide! Efterfølgende tog det et par timer før hun var helt sit gamle jeg
igen. Det var frygteligt, og jeg glemmer aldrig følelsen af afmagt og sorg!

Mette

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 14:32

"Mette" <sletmoogj@mail.dk> skrev i en meddelelse news:47a9af2c$0$2094

> [...]
det
> så en ny hjerneblødning hver gang? (spørger kun for at blive klogere)

Jeg er ikke så meget inde i hjerneblødninger ( det var hjernehindebetændelse
/ menigitis at Buffy havde), andet end hvad andre har skrevet om og oplevet,
men der står lidt om det her:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=1129/sprog=1/grp=3/menu=9/

Vi har dog besluttet efter oplevelsen med Buffy, at hvis en af vores hunde
får hjerneblødning eller andet med hjernen, så får de fred med det samme.

> Jeg lærte også at se på vores hvornår der kom et anfald. Så fik hun et
> totalt angstfyldt blik, og få sekunder efter lå hun i kramper.

Den nat Buffy blev syg kravlede hun helt op til mig om aftenen.
Ved de efterfølgende anfald startede hun altid med, at savle før anfaldet
kom.
Hun blev aldrig agressiv, men var bange og anede simpelt hen ikke, hvem vi
var.....

>Det var frygteligt, og jeg glemmer aldrig følelsen af afmagt og sorg!

De er nemlig frygteligt og man kommer sig aldrig rigtigt over det....