Kan ikke få min NIS klient til at lykkes
Fra : Hans

Dato : 02-02-08 20:11

Jeg har opsat en ypserv på en VMWare guest og en ypbind klient i en anden
VMWare. På klienten kan jeg godt se mine hosts fra serveren med "ypcat
hosts" (omend de vises dobbelt?) men jeg kan ikke pinge dem!?
Jeg kan godt logge ind som en NIS bruger på klienten!?

Hvad har jeg overset?

Fra : Søren A Christensen

Dato : 02-02-08 21:44

Hej

Har du husket at tilrette klientens /etc/nsswitch.conf ?
Den skal, ud for de relevante nameservices (passwd, shadow, group,
hosts osv.)indeholde ordet 'nis', f.eks:

passwd:   files nis
shadow:   files nis
group:   files nis
hosts:   files nis dns

Ovenstående gør at klienten først kigger i sine lokale filer, dernæst i
nis/yp og endelig, for hosts i DNS.

/SAC

Fra : Hans

Dato : 02-02-08 21:50

> Har du husket at tilrette klientens /etc/nsswitch.conf ?
> Den skal, ud for de relevante nameservices (passwd, shadow, group, hosts
> osv.)indeholde ordet 'nis', f.eks:

Ja, det står korrekt og jeg har også kørt authconfig for at opsætte NIS
autorisation.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 02-02-08 23:36

Hans wrote:

> [...]
> hosts" (omend de vises dobbelt?) men jeg kan ikke pinge dem!?
> Jeg kan godt logge ind som en NIS bruger på klienten!?

De er begge sat til at bruge bridged netværk?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Hans

Dato : 03-02-08 11:30

Ja, nettet fungere fint. Som jeg også skrev så:
> [...]

Så passwd bliver fint synchet og brugt på klienten.

Fra : MikeyMouse

Dato : 03-02-08 22:35

On Sun, 3 Feb 2008 11:29:58 +0100, "Hans" <notavail@gmail.rem.invalid>
wrote:

> [...]
hvad med /etc/nsswitch.conf?

Fra : Hans

Dato : 04-02-08 00:36

> hvad med /etc/nsswitch.conf?

Den burde stå korrekt til "files nis" på alle relevante steder - jeg har
også forsøgt "nis files" men "files nis" burde også kunne fungere.

Fra : Hans

Dato : 07-02-08 00:10

> [...]
> hosts" (omend de vises dobbelt?) men jeg kan ikke pinge dem!?
> Jeg kan godt logge ind som en NIS bruger på klienten!?

Ingen andre gode bud?