router og switch
Fra : brian

Dato : 01-02-08 10:25

Er der nogle der har fingeren på pulsen.

Skal til at opgradere mindre netværk og har brug for viden om hvad der
er der spiller (når det er til ikke vildt mange penge)

hvad mærker skal man gå efter / unlade at gå efter.

Router Jeg hælder selv til Linksys men tager jeg fejl?
Switch min24 port hvad skal man købe?
(De fleste porte er meget lavt belastet, til sammenligning har jeg en
3Com Superstak II dual speed 500.

Jeg foretrækker stabilitet fremfor højest mulige datamængder.

håber der er nogen der vil give et indspark

Hilsen

Brian

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-02-08 10:59

brian wrote:

> [...]

> hvad mærker skal man gå efter / unlade at gå efter.

> Router Jeg hælder selv til Linksys men tager jeg fejl?

d-link har et dejligt brugerinterface og en problemfri dhcp server, linksys
wap54g acesspoint er pragtfuldt, men som router synes jeg bedre om d-link.

> Switch min24 port hvad skal man købe?
> (De fleste porte er meget lavt belastet, til sammenligning har jeg en
> 3Com Superstak II dual speed 500.

> Jeg foretrækker stabilitet fremfor højest mulige datamængder.

Jeg har gode erfaringer med den d-link som nu er "den billige".

> håber der er nogen der vil give et indspark

Et oplæg blev det vist til.

> Brian

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 15:03

brian wrote:

> Skal til at opgradere mindre netværk og har brug for viden om hvad der
> er der spiller (når det er til ikke vildt mange penge)

Hvad er der af krav til udstyret.

Jesper Poulsen

Fra : no@no.dk

Dato : 01-02-08 18:40

>Hvad er der af krav til udstyret.

Krav og krav ja
Hjemme kontor løsninger da pengene ikke går til mere.
Gennerelt stabilitet og oppetid er det vigtigste hvorimod hastighed
kan undværes.

router
trådløs 10 eller 54 er ok
WPA eller bedre kryptering
Statisk route (men det er vist standart)
DHCP (men det er vist standart)
(VPN ting ikke nødvendige jeg laver det "nat til lokal server" om
routeren)
Firewall ville da være dejligt men klares på lokale pc'er idag.
Virus ville være dejlig men klares på lokale pc'er.

Stabilitet er det mest afgørende.
Vil gerne være fri for reset.

(Den netgear jeg har idag fejler ved static route og der er ikke den
firewall der skulle være så tror ikke rigtigt på netgear ting.)

Switch

24 porte

Ville være dejligt med nogle gigabbit porte men ikke tvungen
Stabil så den kan slæbe og slæbe og slæbe uden reset.

Både router og switch ønsker
Ønsker er alle mulige dejlige ting så som load balance, mulighed for
nørd linux alternativ software.
Ja og alt andet man kunne forestille sig. men det er ikke krav det er
ønsker.

Jeg spørger da jeg håber der er nogle der sidder inde med en hot/not
liste i hovedet om hvilke produkter der er bedst til hjemme stabille
løsninger.

Tror det er det tætteste jeg kommer til krav spec.

hilsen
Brian

Fra : no@no.dk

Dato : 01-02-08 18:41

Damm

Man glemmer i farten

Nat mulighed i router hvor det er lovligt at nat til xxx.xxx.xxx255

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 21:00

no@no.dk wrote:

> Nat mulighed i router hvor det er lovligt at nat til xxx.xxx.xxx255

Det er broadcastadressen.

Jesper Poulsen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-02-08 21:10

On 2008-02-01, Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> wrote:

> Det er broadcastadressen.

Det kommer an på din netmaske.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-08 22:31

>Det kommer an på din netmaske.

Kan man komme ud over at man ikke må natte på xxx.xxx.xxx.255 ved at
ændre netmasken. har prøvet andre subnet men kan heller ikke
broardcaste på dem.

Brian

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 01-02-08 22:38

On 2008-02-01, brian <brian> wrote:

> Kan man komme ud over at man ikke må natte på xxx.xxx.xxx.255 ved at
> ændre netmasken.

Ja, men så er det ikke en broadcast-adresse mere, så du har ikke løst
dit problem.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-08 23:41

>Ja, men så er det ikke en broadcast-adresse mere, så du har ikke løst
>dit problem.

Ved det men den nye broardcast adresse vil så heller ikke

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-08 22:30

>Det er broadcastadressen.

Ja og vældig dejlig hvis man wil WOL over internettet

Brian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 21:03

no@no.dk wrote:

> Både router og switch ønsker
> Ønsker er alle mulige dejlige ting så som load balance, mulighed for
> nørd linux alternativ software.

Linksys WRT54GL. Jeg har en med standardsoftware og en med DD-WRT.
Sidstnævnte er ikke sat i drift endnu, men det kommer

Stabilitet - meget høj. Det sidder foran et mindre mail- og webhotel og
TDC har dårligere oppetider på det udstyr der i min nærhed end jeg har
på min Linksys.

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-08 22:34

> [...]
>
>Stabilitet - meget høj. Det sidder foran et mindre mail- og webhotel og
>TDC har dårligere oppetider på det udstyr der i min nærhed end jeg har

ok ja det er et bud tror hvis ikke andre input det kan ende der.
Har selv en NAS linksys men alternativ firmware der binder 5 gutter på
tværs af landet i en VPN.

Dejligt med deling af div.

Men kan man over hovedet virus checke og firewall på en router så man
ikke nødvendigvis skal på lokal pc?

VPN'en tvivler jeg på at man kan firewalle og virus checke for den er
jo helt luket.

Brian

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-02-08 02:06

brian wrote:

> Men kan man over hovedet virus checke og firewall på en router så man
> ikke nødvendigvis skal på lokal pc?

Ja, men det kræver noget andet udstyr og det er ikke sikkert at det kan
klares med samme lave latency.

Hvad vil du viruschecke for i routeren?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 09:53

>Hvad vil du viruschecke for i routeren?

Alt hvis dette da overhovedet er muligt.

Ser selv at min VPN løsning ikke kan viruscheckes på routeren da data
er volapyk for routeren når det er krypteret.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-02-08 10:35

On Sun, 03 Feb 2008 09:52:49 +0100, brian wrote:

>Alt hvis dette da overhovedet er muligt.
>
>Ser selv at min VPN løsning ikke kan viruscheckes på routeren da data
>er volapyk for routeren når det er krypteret.

Jeg kan ikke forestille mig at viruscheck på router niveau vil give
mening. Routeren ser ip-pakker og har ingen mulighed for at vurdere
indholdet af pakkerne.

<mlr>

Fra : Karsten Aarhus

Dato : 08-02-08 13:18

Jeg kan anbefalde en SonicWall Tz190 router/firewall

Den antivirus gateway,Content filter, Intrusion Prevention, Anti-spyware,
VPN, NAT
Jeg kan godt se det smarte i viruscheck på router niveu. Det kommer lidt an
på hvordan routeren ser ip pakkerne.

Den er nem at sætte op via en web interface.

/Karsten