slideshow
Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 01-02-08 17:21

fra testsiden www.kristianna.dk/test.html har jeg forsøgt at
linke til et slideshow (nederste link), som jeg har kreeret ud
fra en stump javaskript fra nettet. den flinke mand, der har lagt
det ud på
http://www.peters1.dk/webtools/javascript/slideshow.php, får sit
eget slideshow frem i en lille fiks "kasse" (tryk på eksempel og
se det), mens mit bare kommer frem i et mere klodset dokument
(slide.html) med et vældigt spring fra billede til tekst. Er det,
fordi jeg har ikke har adgang til php eller lignende - eller er
der en fiks måde at tvinge browseren til at vise showet lidt mere
appetitligt, så man ikke skal sidde og trække i hjørnet manuelt.
Jeg har kun ren html.
vh/ Ulla Kristiansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger

Dato : 01-02-08 19:47

"Ulla Kristiansen-Kølster" <ulla@kristianna.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en fiks måde at tvinge browseren til at vise showet lidt mere
> appetitligt, så man ikke skal sidde og trække i hjørnet manuelt.

Kun ved at åbne det i et nyt vindue, via script, i stedet for
target="_blank">Slideshow</a></td>
mener i øvrigt at "target" ikke er en del af HTML 4.0?

f.eks.
onclick="window.open('Slideshow'>http://www.kristianna.dk/slide.html','Slideshow','width=400,height=300');">Slideshow

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-02-08 23:50

Birger wrote:

> mener i øvrigt at "target" ikke er en del af HTML 4.0?

Den er såmænd stadig fuldt gyldig i xhtml 1.0 transitional. Men i strict
(x)html er den ikke valid, det har du ret i.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 02-02-08 00:43

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Den er såmænd stadig fuldt gyldig i xhtml 1.0 transitional. Men i strict
> (x)html er den ikke valid, det har du ret i.

Tak for den oplysning.
For mig hænger "target" sammen med frames, så jeg troede den slags var yt...
;>)

Birger
-----

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-02-08 01:25

Birger wrote:

> For mig hænger "target" sammen med frames, så jeg troede den slags
> var yt... ;>)

Vi kan ikke blive uenige her. Det er ikke en egenskab, jeg kunne finde på at
anbefale nogen at gøre brug af.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-02-08 08:21

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> For mig hænger "target" sammen med frames, så jeg troede den slags var
> yt...

Ja - eller den klassiske holdning om, at eksterne links åbnes i nyt vindue.
target="_blank"

Det brugte jeg selv indtil for et års tid siden.
Min holdning var, at jeg selv som besøgende gerne ville beholde navigationen
fra det "oprindelige" site, jeg var inde på. Det generede mig ikke det
fjerneste at have 20 browservinduer åbne samtidig.
I dag klarer jeg den blot ved at trykke med scrollhjulet (åbn i nyt
faneblad). Så må andre selv rode med, hvordan de ønsker at åbne mine
eksterne links. Det skal jeg ikke bestemme.

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 03-02-08 11:29

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> "Ulla Kristiansen-Kølster" <ulla@kristianna.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kun ved at åbne det i et nyt vindue, via script, i stedet for
&gt; target="_blank">Slideshow</a></td>
> mener i øvrigt at "target" ikke er en del af HTML 4.0?
>
> f.eks.
&gt;

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 03-02-08 11:30

Ulla Kristiansen-Kølster wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
&gt; &gt; target="_blank">Slideshow</a></td>

&gt; &gt;
&gt;

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 03-02-08 11:32

Ulla Kristiansen-Kølster wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

&gt; &gt; target="_blank">Slideshow</a></td>

&gt; &gt;
&gt;

Fra : Rune Jensen

Dato : 03-02-08 18:47

On 1 Feb., 17:20, Ulla Kristiansen-Kølster <u...@kristianna.dk> wrote:

> den flinke mand, der har lagt
> det ud påhttp://www.peters1.dk/webtools/javascript/slideshow.php, får sit
> eget slideshow frem i en lille fiks "kasse"

Jeg ve nu ikke, om jeg vil kalde den "fiks" Jeg spørger mig selv,
hvor mange, som i virkeligheden er interesseret i at enten sidde og
vente, eller blive irriteret over, det går for hritgt. Og manuel frem
og tilbage kan sagtens lave i oprindeligt vindue, man behøverslet ikke
åbne nyt. Det er selvfølgelig så min egen holdning.

> mens mit bare kommer frem i et mere klodset dokument
> (slide.html) med et vældigt spring fra billede til tekst.

Hos mig virker det fuldstændigt, som der hvor du har taget det fra, så
du har måske fundet en løsning...

> Er det,
> fordi jeg har ikke har adgang til php eller lignende

Nej. Det er rent Javascript. Om det så er validt (dvs uden fejl), ved
jeg ikke, men JS burde forstås af langt de fleste browsere af nyere
dato

> - eller er
> der en fiks måde at tvinge browseren til at vise showet lidt mere
> appetitligt, så man ikke skal sidde og trække i hjørnet manuelt.

Som sagt, så lader det til, du har fundet en løsning. Men jeg kunne
godt komme med en kommentar om noget helt andet, som - måske/
sandsynligvis - vil komme dine brugere til hjælp: Din menu er ikke
konsekvent. Når du nu alligevel laver underpunkter, er det smarteste
at lave hele menuen som en liste i en liste. På den måde vil
underpunkter blive indrykket og alle menupunkter klart adskilt som
udgangspunkt, og den vil være nemmere at overskue. Menuens punkter
skal også være ens, så vidt muligt. Hvis du fjerner eller tilføjer
menupunkter fra side til side, skal det være klart for briugeren
hvorfor - ellers løber hun sur i din navigation => spildtid =>
irritation. Derfor, lav hele menuen som liste; du kan style (farve,
grafik, størrelse, skrift mm.) på lister næsten efter behag.

MVH
Rune Jensen

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 04-02-08 16:03

Mange tak til Rune, ja jeg fandt jo en løsning at arbejde videre med. Det med
at åbne i samme vindue, kunne jeg godt være interesseret i - men jeg kan ikke
kapere det lige nu!!

> [...]
> grafik, størrelse, skrift mm.) på lister næsten efter behag.
>
>Det er "sjovt", du kommenterer min menu netop nu. Jeg har brugt lang tid på
at prøve at udtænke, hvad jeg skal gøre ved den, og er blevet klar over, at
der må ske noget NU. Problemet er, at jeg vil have mange flere punkter, end
der er "plads" til i det valgte layout. Altså, sætter jeg flere punkter på
(forsiden), kommer menuen hurtigt til at "hænge forneden" i forhold til det
store billede - og hængepartiet veksler endda fra browser til browser. Æuw -
jeg vil gerne gøre noget ved det, evnerne har hidtil ikke rakt. Og når du
taler om en liste i en liste, hopper kæden af her. Men jeg er totalt enig i,
at menuen burde (bør) være konsekvent.
vh/ Ulla

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 04-02-08 17:09

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> [...]
> taler om en liste i en liste, hopper kæden af her. Men jeg er totalt enig i,

Det kan være denne artikel vil være dig til
hjælp i dine videre overvejelser:
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/

Nu er denne gruppe ikke ris og ros, men alligevel:

Jeg synes det er meget dårligt design at du
ikke har mindsket størrelsen (datamængden) på
dine småbilleder (menupunktet billeder. Du tvinger alle
brugere til at downloade alle billederne i fuld
størrelse, selvom man måske kun vil se nogle få
i fuld størrelse.

Selv med en højhastighedsforbindelse tager
det lang tid at få siden bygget op.

Jeg synes også du underudnytter brugerens
skærmareal ved at bruge en fikseret bredde på siden.
Ved at float'e småbillederne kunne du få billedrækkerne
til at tilpasse sig browservinduet.

Du kan se en demo her:
http://webdesign101.dk/galleri/eksempler/galleri_1.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 04-02-08 18:31

> [...]
> skærmareal ved at bruge en fikseret bredde på siden.
> Ved at float'e småbillederne kunne du få billedrækkerne

---
Mange, mange tak, også til Jørgen Farum Jensen. Der er nu rørt ved en række meget
ømme punkter (dårlig samvittighed), jeg længe har skubbet foran mig som en
voksende snebold. Jeg må tage fat fra en ende af og løse det trin for trin. Nogle
af emnerne vil jeg om nødvendigt vende tilbage til og rådslå om i de (andre)
relevante grupper i den nærmeste tid.
vh/ Ulla

Fra : Rune Jensen

Dato : 05-02-08 08:35

On 4 Feb., 18:31, Ulla Kristiansen-Kølster <u...@kristianna.dk> wrote:

> [...]
> af emnerne vil jeg om nødvendigt vende tilbage til og rådslå om i de (andre)

Så vidt jeg husker, bruger du stones Webwriter... men har den mulighed
for at indsætte "ens filer" eller "samme kodestykke" i alle
dokumenter, eller har den andre muligheder for at lave menuer?

Med "ens filer", mener jeg om man kan lave en batch copy to files af
en menu. For hvis du skal sidde og lave det manuelt (nu du ikke har
serverside), på alle dine HTML-filer kan det godt tage lidt tid. Altså
slet gammel menu, paste ny menu, slet gammel menu, paste ny menu...

Selve menuen er rimelig nem at lave som en fil (eller kodestykke),
hvilket også er en af grundene til, man bruger serverside. Serversiden
kan bruges til, at når man så retter i menu-filen, slår det igennem på
alle dokumenter med det samme. Én menu til alle dokumenter. Det var
lidt en sådan funktion, jeg efterspørger i SW - bare på rent HTML-
niveau.

MVH
Rune Jensen