Skrå tekst
Fra : Jesper Lützen

Dato : 31-01-08 09:33

Jeg er blevet bedt på en eller anden måde at konstruere en tekst der
står på skrå. Teksten må ikke være et billede, idet administratoren på
siden selv skal kunne indsætte nye tekster.

Ifm. søgning efter en løsning fandt jeg nedenstående, som virker i
forbindelse med at man klikker på teksten. Men kan man tilpasse den,
så teksten står på skrå allerede når siden loades?

<script type="text/javascript">
function fnSetRotation(oObj,deg) {
   rad=deg;
costheta=Math.cos(rad);
sintheta=Math.sin(rad);
oObj.filters.item(0).M11=costheta;
oObj.filters.item(0).M12=-sintheta;
oObj.filters.item(0).M21=sintheta;
oObj.filters.item(0).M22=costheta;
}
function fnSpin(oObj,deg) {
   fnSetRotation(oObj,deg);
}
</script>

filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.Matrix(sizingMethod='auto
expand')" onclick="fnSpin(this,'45')">KLIK PÅ MIG!</div>

Hvis ikke dette eksempel kan tilpasses, kan I så komme med alternative
forslag til hvorledes denne udfordring kan løses? Eneste krav er at
løsningen skal være tilgængelig i alle nyere browsere (omend jeg med
en js-løsning nok vil undlade helt at printe et resultet, jvis
brugeren har js slået fra).

På forhånd tak

Jesper Lützen

Fra : Rune Jensen

Dato : 31-01-08 10:53

On 31 Jan., 17:33, "Jesper Lützen" <jesperlut...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Ifm. søgning efter en løsning fandt jeg nedenstående, som virker i
> forbindelse med at man klikker på teksten.

Har du ikke en side, hvor scriptet er brugt? Også så man kan teste, om
det virker i FF og Opera?

Jeg er nu ret sikker på, man kan lave en serversideløsning, som også
tillader indtastning af ny tekst, men som fungerer i billeder. Den vil
formodentlig kræve et plugin (eller hvad det nu hedder) til
serversiden, hvadeneten det nu er PHP eller ASP. ASP ved jeg, der
findes plugin, men kan ikke huske navnet.

Så hvis det eneste krav er, at det skal kunne tilføjes ny tekst eller
ændres test, ville jeg vælge serverside. Minder vel om teknikken bag
CAPTCHA-billeder.

Jeg er lidt mistænksom overfor en JS-løsning - mener ikke, det er
mulig at lave ren tekst skrå uden det er Fash f.eks.. I modsat fald er
jeg da også interesseret i at lære nyt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Lützen

Dato : 31-01-08 12:11

On 31 Jan., 18:52, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:
> Har du ikke en side, hvor scriptet er brugt? Også så man kan teste, om
> det virker i FF og Opera?

Jo det kan ses på http://byggetilsynet.dk/test/test.htm hvor det
kræver et klik, førend retningen skifter.

> [...]
> serversiden, hvadeneten det nu er PHP eller ASP. ASP ved jeg, der
> findes plugin, men kan ikke huske navnet.

Jeg benytter i forvejen PHP på sitet, så muligheden for at benytte
dette forefindes naturligvis. Eneste _men_ er, at det ikke må kræve
for megen udviklingstid af hensyn til sitets ejer.

> Så hvis det eneste krav er, at det skal kunne tilføjes ny tekst eller
> ændres test, ville jeg vælge serverside. Minder vel om teknikken bag
> CAPTCHA-billeder.

Et hint eller link til hvad du mener kunne løse problemet?

> Jeg er lidt mistænksom overfor en JS-løsning - mener ikke, det er
> mulig at lave ren tekst skrå uden det er Fash f.eks.. I modsat fald er
> jeg da også interesseret i at lære nyt.

Se ovenstående link.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 31-01-08 20:35

Jesper Lützen wrote:

> Jeg benytter i forvejen PHP på sitet, så muligheden for at benytte
> dette forefindes naturligvis. Eneste _men_ er, at det ikke må kræve
> for megen udviklingstid af hensyn til sitets ejer.

Øøh - kan ikke tage lang tid at lave serverside i php - burde kunne
bygges på 5-10 minutter...

Og hvis du tjekkede kommentarene på php.net er det allerede lavet klart
(hint: tjek nyeste kommentar)

http://dk2.php.net/manual/en/function.imagettfbbox.php

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 31-01-08 20:44

"Jesper Lützen" <jesperlutzen@gmail.com> writes:

> Jo det kan ses på http://byggetilsynet.dk/test/test.htm hvor det
> kræver et klik, førend retningen skifter.

Det er en MSIE specialitet. SÃ¥ ...
--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : N/A

Dato : 31-01-08 20:35

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 31-01-08 22:42

> [...]

> står på skrå. Teksten må ikke være et billede, idet administratoren på
> siden selv skal kunne indsætte nye tekster.

Derfor kan den godt være et billede på siden, bare det er et billede
skabt af serveren ud fra en streng.
Det vil jeg nok anbefale. Tjek en serverside-gruppe der passer til
din server-teknologi.

> [...]
> forslag til hvorledes denne udfordring kan løses? Eneste krav er at
> løsningen skal være tilgængelig i alle nyere browsere

Det udelukker så ovenstående, da filter-styling er en ren Microsoft
opfindelse.

Der er ikke umiddelbart nogen måde at skrive tekst på skrå med HTML
og CSS 2, som virker mere end en browser.

Du kunne indlejre et SVG-billede, men det kræver jo for nogle browsere
at man har et passende plugin. Samme med en Flash-plugin der læser
teksten fra et skjult felt på siden.

/L

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-02-08 05:05

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Du kunne indlejre et SVG-billede, men det kræver jo for nogle browsere
> at man har et passende plugin.

Jeg følger ikke så meget med i browserverdenen, men - 'nogle'?
Er der p.t. andre en 'den', der ikke understøtter SVG?

(ja ja , Lynx osv... men?)

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-02-08 03:43

On 31 Jan., 20:34, Johan Holst Nielsen <s...@phpgeek.dk> wrote:

> Og hvis du tjekkede kommentarene på php.net er det allerede lavet klart
> (hint: tjek nyeste kommentar)
>
> http://dk2.php.net/manual/en/function.imagettfbbox.php

Når jeg engang har lært AJAX, må jeg se at lære PHP
Hvorfor giver BG dog ikke samme indbyggede mulighed...

MVH
Rune Jensen

Fra : Jesper Lützen

Dato : 01-02-08 05:40

> [...]
> bygges på 5-10 minutter...
>
> Og hvis du tjekkede kommentarene på php.net er det allerede lavet klart

Den vil jeg lige tage et seriøst kig på. Tak skal du have.

Venlig hilsen

Jesper Lützen