NAS, SAN, any buzzword...
Fra : Peter Mogensen

Dato : 01-02-08 22:44

Hej,

Jeg overvejede en periode at sætte noget netværkslager op med det formål
at lave en total solid-state computer i stuen.
Jeg blev dog lidt fortvivlet, da jeg opdagede (har jeg ret?) at "NAS"
pt. dækker over diverse Windåse-fikserede SMB/CIFS bokse, som kan alt
muligt ligegyldigt (FTP?) ... enkelte kan dog rsync.

Anyway... jeg havde håbet jeg kunne finde noget, som talte iSCSI og som
kunne mountes over en dedikeret Gbit/s forbindelse og fungere som en
hvilket som helst blok-device og formateres som jeg havde lyst til.

Der findes noget iSCSI, men det ser urimeligt dyrt ud til 2-3 SATA-diske.

Tager jeg fejl?
Er der alternativer?

Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-02-08 23:35

freeNAS

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 02-02-08 10:41

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote in message

> freeNAS

Men fungerer ikke op imod alle ISCSI Initiatorer, da der ikke er indbygget
password sikkerhed på selve ISCSI forbindelsen.

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-02-08 10:40

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> [...]
> en hvilket som helst blok-device og formateres som jeg havde lyst til.
>
> Der findes noget iSCSI, men det ser urimeligt dyrt ud til 2-3

Ja.

> Er der alternativer?

Ja, Openfiler ISCSI, gratis, og ja gratis ;)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 02-02-08 11:51

N_B_DK wrote:
> "Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message

> Ja.

> Ja, Openfiler ISCSI, gratis, og ja gratis ;)

Hmm... 2 gode software forslag... men så mangler jeg jo stadig
hardwaren. Jeg havde jo egentlig håbet at hvis man kunne finde et lille
dedikeret system, så kunne man få noget, der slugte mindre strøm.
FreeNAS og Openfiler kræver jo nok at jeg går ud og leder efter noget
low-power hardware, som ikke bliver en CPU-mæssig flaskehals.

Peter