RHEL: NIS klienter kan pludselig ikke se g~
Fra : JoeX

Dato : 01-02-08 15:16

Jeg har en ypserv kørende på en RHEL4. For et par dage siden, blev den
opdateret fra 2.6-x til 2.13-5. Egentligt troede jeg at alt gik godt men her
et par dage efter kan jeg se, at klienterne ikke kan se mine NIS server
grupper. Den kan fint se passwords med "ypcat passwd". "ypcat group" giver
bare de lokale grupper på klienten?

ypserv.conf filen på serveren er den samme som tidligere - hvad kan jeg
ellers kontrollere?

Fra : JoeX

Dato : 01-02-08 17:08

> [...]
> server grupper. Den kan fint se passwords med "ypcat passwd". "ypcat
> group" giver bare de lokale grupper på klienten?

Jeg kan se, at det faktisk ikke er de lokale grupper - det er et udsnit af
mine grupper på NIS serveren!?

Hvis jeg retter i group filen på serveren og køre en make under /var/yp/:

[root@]# make
gmake[1]: Entering directory `/var/yp/.mydom.dk'
Updating group.byname...
Updating group.bygid...
Updating netid.byname...
gmake[1]: Leaving directory `/var/yp/.mydom.dk'

/var/yp/.mydom.dk/group* filerne har den rigtige dato og bliver opdateret,
men de indeholder kun et udsnit af det samlede antal grupper!?
Jeg prøvede og rette i en gruppe som jeg kunne se blev syncet, og den bliver
godt nok opdateret på klienten.
Jeg fatter ikke noget!?

Jeg har prøvet at gå tilbage til den gamle ypserv version, 2.8.6, og det er
samme problem.

Gode råd modtages meget gerne.

Fra : JoeX

Dato : 02-02-08 00:56

> Jeg har prøvet at gå tilbage til den gamle ypserv version, 2.8.6, og det
> er samme problem.
>
> Gode råd modtages meget gerne.

Problemet er løst - det viste sig, at /var/yp/Makefile var blevet
modificeret. Den nye Makefile tillod ikke grupper under GID 500 hvor mine
grupper, der ikke blev synchet, alle var under 500. Jeg antager at Makefile
blev overskrevet, da jeg installede den nye ypserv.