Liste over bruger access
Fra : JoeX

Dato : 01-02-08 11:27

På Linux hvordan får jeg så en liste over hvem der har logget ind på hvilke
maskiner hvornår?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-02-08 11:37

JoeX wrote:
> På Linux hvordan får jeg så en liste over hvem der har logget ind på hvilke
> maskiner hvornår?

Prøv who
Se man who:
who - show who is logged on

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : JoeX

Dato : 01-02-08 11:44

> Se man who:
> who - show who is logged on

Det var lige så meget en historik?
who er (så vidt jeg kan se) kun her-og-nu.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-02-08 11:59

JoeX wrote:

> Det var lige så meget en historik?
> who er (så vidt jeg kan se) kun her-og-nu.

Der er også rusers.
Mandriva har i pakkesystemet:
rusers - Displays the users logged into machines on the local network
The rusers program allows users to find out who is logged into various
machines on the local network. The rusers command produces output
similar to who, but for the specified list of hosts or for all
machines on the local network.

Den findes nok også til din distro.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-02-08 12:42

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Der er også rusers.

....som kræver rwhod. Det er en forholdsvis dårlig plan ud fra et
sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 01-02-08 16:52

Den Fri, 1 Feb 2008 11:43:44 +0100 skrev JoeX:

> Det var lige så meget en historik?
> who er (så vidt jeg kan se) kun her-og-nu.

last

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 01-02-08 11:46

JoeX <jx7810@REMOVE.gmail.com> wrote:

> På Linux hvordan får jeg så en liste over hvem der har logget ind på hvilke
> maskiner hvornår?

Kommandoen last.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 14:52

Allan Willems Joergensen wrote:

> Kommandoen last.

Den fortæller kun hvornår man selv sidst var logget ind.

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-02-08 15:17

Jesper Poulsen skrev:
> Den fortæller kun hvornår man selv sidst var logget ind.

Nej.

/Lars

Fra : JoeX

Dato : 01-02-08 15:32

> Nej.

Nu er der vel ikke en nem måde, at få en liste over hvor meget tid hver
bruger har brugt på systemet i sidste måned?
Det er vel "bare" at summére de forskellige kolonner men er der nogen god
måde at gøre det på?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-02-08 15:36

"JoeX" <jx7810@REMOVE.gmail.com> writes:

> [...]
>bruger har brugt på systemet i sidste måned?
>Det er vel "bare" at summére de forskellige kolonner men er der nogen god

man wtmp

Det kræver lidt programmering - eller at man søger på nettet og
finder noget eksisterende - men det er klart den næstbedste metode.

Den bedste metode er at køre auditing på maskinen. Så kan man i
detaljer få at vide, hvem der har været på (og evt. lavet hvad)
hvornår. Men det virker naturligvis kun fremadrettet.

Mvh.
   Klaus.

Fra : JoeX

Dato : 01-02-08 15:46

> [...]
> detaljer få at vide, hvem der har været på (og evt. lavet hvad)
> hvornår. Men det virker naturligvis kun fremadrettet.

Det er netop noget let auditing jeg skal lave - første skridt ville være, at
se hvem der har logget ind hvornår og sammenlagt hvor meget de har været
logget på. Men hvis man, på en overskuelig måde, kan se hvad de har lavet,
så ville det da være det bedste. Men jeg er ikke interesseret i et stort og
tungt system - så hellere undvære og nøjes med de logfiler der findes per
default.

Det drejer sig om RHEL3-5.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-02-08 16:09

> [...]

>logget på. Men hvis man, på en overskuelig måde, kan se hvad de har lavet,

Google efter "Linux Audit Subsystem". Jeg har ikke prøvet det; jeg
har ikke haft brug for auditing på andet end Solaris og HP-UX.

"last" og andre wtmp-tryllerier bliver aldrig rigtig godt. Det er
svært at parse informationen fra "last", og den er sjældent helt
komplet. For eksempel:

$ last
hest pts/17 krikke.øg Fri Feb 1 14:41 gone - no logout
hest pts/17 krikke.øg Fri Jan 18 09:04 - 09:40 (5+00:35)

Den øverste "forsvandt". Den nederste session har varet 5 dage og
35 minutter.

Det kan auditing gøre en del mere læseligt og detaljeret. I et vist
omfang kan man også gøre det bedre ved selv at pløje igennem wtmp
(se igen "man wtmp"). Men det er stadig lidt noget skidt - hvornår
forsvandt brugeren rent faktisk ved den "gone - no logout"? Det vil
auditing kunne give et kvalificeret bud på.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Niels Baggesen

Dato : 01-02-08 19:11

JoeX <jx7810@remove.gmail.com> wrote:
> Det er netop noget let auditing jeg skal lave - f?rste skridt ville v?re, at
> se hvem der har logget ind hvorn?r og sammenlagt hvor meget de har v?ret
> logget p?. Men hvis man, p? en overskuelig m?de, kan se hvad de har lavet,
> s? ville det da v?re det bedste. Men jeg er ikke interesseret i et stort og
> tungt system - s? hellere undv?re og n?jes med de logfiler der findes per
> default.

man ac accton sa

/Niels

--
Niels Baggesen -- @home -- Århus -- Denmark -- niels@baggesen.net
The purpose of computing is insight, not numbers -- R W Hamming

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-02-08 17:36

Lars Kongshøj wrote:

> Nej.

Jo. Jeg kan kun se mig selv (på en maskine med flere brugere).

Jesper Poulsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-02-08 18:18

Jesper Poulsen skrev:
> Jo. Jeg kan kun se mig selv (på en maskine med flere brugere).

Det er så en fejl ved din last, der evt. er tilrettet i din
distribution. Eller også er et eller flere login-programmer ikke sat op
til at logge korrekt til utmp/wtmp. Hvilke logins kan dine andre brugere
se - deres egne eller dine?

/Lars