MS Windows
briani 27239
Win2000/XP/HD/Ghost problem
Fra : Thore

Dato : 02-02-08 10:33

En lidt lang en, men for at få det hele med 1. gang:

Hej... stødte ind i følgende problem forleden:

PC'en er 1af 4 Compaq Ipaq Desktop (den hedder DESKTOP og er en
sædvanlig PC - dog ret lille - og IKKE en PDA-sag) med harddisk og intet
andet (heller ikke cddrev i den dertil indrettede port)
Der er 1 IDE-controller på mainboard.

Jeg skifter single IDE-kablet til et dobbelt, altså med master/slave
stik. Monterer løst et cddrve som slave og sætter HD'en (20GB) som
master. Det fungerer. Installerer Win 2000 på maskinen incl SP4 og alle
drivere. Det kører fint, både med og uden CDrom.

Kører sysprep (som mange gange før) afmonterer harddisken, sætter den i
en anden PC (X), som så har 2 HD (1 på 20 og en på 40GB), CDrom og
floppy. Ghost'er fra Ipaq-HD'en (20GB) til et image på 40'eren.

Alt forløber efter "bogen". Booter PC(X) fra CD med en anden 20GB HD,
ghost'er imaget over på den. Alt forløber fint.

Monterer 20'eren tilbage i en anden Ipaq, og forsøger at boot'e, og HER
knækker keden....

Bios har fundet HD'en, men den booter ikke. Cursor blinker i ø.v. hjørne
og så sker der ikke mere....

Har selvfølgelig prøvet med en anden 20GB og en 6,4GB HD. Samme problem.
Har prøvet at installere XP på den 1. Ipaq, og lave samme procedure som
ovenfor. Samme problem... har prøvet at formattere både som Fat32 og
NTFS inden installation.

Har søgt lidt rundt - nogle er ude i noget med Ghost, der ikke kopierer
swap-filen, andre at Win 2000 ikke er så gode til Fat32 (derfor også
prøvet med NTFS og XP...

Nu er jeg lost...
Anyone?

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-08 12:36

Thore wrote:

> [...]

> HER knækker keden....

> Bios har fundet HD'en, men den booter ikke. Cursor blinker i ø.v.

Det mest sandsynlige: du mangler at gøre den partition, der er kopieret til,
aktiv.

> [...]

> Har søgt lidt rundt - nogle er ude i noget med Ghost, der ikke
> kopierer swap-filen, andre at Win 2000 ikke er så gode til Fat32

Swapfilen bliver genskabt hvis den mangler. FAT32 i w2k fejler ikke noget.

> Nu er jeg lost...

Hvis du er rigtigt uheldig har du et mbr problem, det er ikke altid den
bliver overført korrekt, og det kan ske at windows synes at de notater, det
har lavet der, er vigtigere end det, som står i boot.ini. Men er boot.ini
korrekt?

> Anyone?

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Thore

Dato : 04-02-08 13:21

On Sat, 2 Feb 2008 12:36:05 +0100, "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com>
wrote:

>Thore wrote:
>
>Det mest sandsynlige: du mangler at gøre den partition, der er kopieret til,
>aktiv.

Partitionen er aktiv...

>Swapfilen bliver genskabt hvis den mangler. FAT32 i w2k fejler ikke noget.

Mente jeg også...

> [...]
>har lavet der, er vigtigere end det, som står i boot.ini. Men er boot.ini

Har ikke haft tid til at gøre mere ved det, men prøver ved lejlighed
fdisk/ mbr...:)

Boot.ini er OK, og peger på den eneste partition der er tilgængelig på
disken...

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-02-08 14:35

Thore wrote:

[ghost problem]

> Har ikke haft tid til at gøre mere ved det, men prøver ved lejlighed
> fdisk/ mbr...:)

jeg er ikke vildt overbevist om at det løser det.

> Boot.ini er OK, og peger på den eneste partition der er tilgængelig på
> disken...

Jeg var ude for med en 98'er som skulle flyttes til en ny maskine og så
opgraderes til xp først at jeg måtte sætte en ATA disk i maskinen fordi 98
ikkee kunne finde den SATA disk, den var leveret med og dernæst at jeg ikke
kunne Ghoste den fra ATA disken til SATA disken, fordi den blev ved med at
ville boote fra ATA disken uanset hvad hulen, jeg gjorde. Maskinen er en del
af kasseapparat systemet i en butik og skulle være klar næste morgen, så den
kører stadig på ATA disken.

Jeg har siden ladet mig fortælle at Acronis True Image skulle være bedre til
manøvren ATA til SATA. Min opfattelse er at problemet må være noget i
retning af at Windows stoler mere på sin kopi af boot.ini i MBR end på
boot.ini .... det er så bare mit indtryk at det må være sådan, ikke min
viden.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Rado

Dato : 04-02-08 17:24

On Mon, 4 Feb 2008 14:34:54 +0100, "Peter Larsen"
<digilyd@hotmail.com> wrote:

> [...]
>af kasseapparat systemet i en butik og skulle være klar næste morgen, så den

Har du været i BIOS og sætte CD eller diskettedrev (der hvor du har
Ghost CD/disketten) til første bootenhed? Ellers vil den boote på
harddisken, uanset hvad du propper i drevene.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-02-08 17:36

Rado wrote:

> Har du været i BIOS og sætte CD eller diskettedrev (der hvor du har
> Ghost CD/disketten) til første bootenhed? Ellers vil den boote på
> harddisken, uanset hvad du propper i drevene.

Det var ikke problemet, den ville ikke boote BAGEFTER hvis ikke ATA disken
sad i.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Blob

Dato : 02-02-08 17:17

"Thore" <dinotec@mail.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Venlig hilsen / Best regards
> Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund
> (Erstat evt .invalid med .dk for direkte mail)

Jeg er sikker på at du har husket det, men siger det alligevel:
Er boot-partitionen gjort aktiv?
Mvh Frits

Fra : Thore

Dato : 07-02-08 14:32

On Sat, 02 Feb 2008 10:33:07 +0100, Thore <dinotec@mail.invalid> wrote:

> [...]
>
>Har søgt lidt rundt - nogle er ude i noget med Ghost, der ikke kopierer
>swap-filen, andre at Win 2000 ikke er så gode til Fat32 (derfor også

Lidt mere...

Nu havde jeg PC'erne på bordet igen.

Den ene er helt komplet installeret, og kører.

Laver et ghost-image af HD'en.
Ingen fejl.

Restore'r imaget til en af de andre harddiske (både PC og HD er
identiske)

Monterer den tilbage i PC'en... ingen boot. Kun en blinkende cursor.
Har monteret et cddrev midlertidigt og bootet fra cd'en med Part.Magic.
Partitionen var aktiv.

Bootet fra XP-cd'en og kørt fixmbr, fixboot, chkdsk /r og /p...no luck.

Repaired fra XP-cd'en (nr. 2 gang efter F8-accept af licens) no luck...

Har slettet partitionen og installeret XP forfra... fungerer...

Har som sagt brugt ghost i mange år - både disk/disk og disk/image og
retur, lavet utallige installationer/reparationer, men denne er jeg helt
lost udi...

Har sågar købt TeraBytes Image for Dos/linux/Windows og prøvet med den,
men samme resultat...

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-02-08 15:58

Thore wrote:

> ghostet harddisk booter ikke

Har været der, måtte lade en midlertidig harddisk sidde i en maskine. Jeg
ved ikke præcis, hvad forklaringen er, min formoding er at det er noget med
mbr som ikke er korrekt overført, måske fordi der ligger flere data der end
Ghost-versionen forventer. Måske kan Acronis True image hjælpe dig, det er
ikke noget, jeg har afprøvet selv, der er en Ghost12 ude, måske er den
løsningen.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Thore

Dato : 08-02-08 16:26

On Fri, 8 Feb 2008 15:57:44 +0100, "Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Ghost-versionen forventer. Måske kan Acronis True image hjælpe dig, det er
>ikke noget, jeg har afprøvet selv, der er en Ghost12 ude, måske er den

Hej og tak for tilbagemeldingen.

Har en ældre Acronis (vist nok ver. 7).
Ville ikke købe sidste vesrion som test, så jeg købte istedet TeraByte's
Image for DOS/Linux/windows, men samme problem...

For nu endte det med en nyinstallation fra XP-cd'en... på en maskine
mere, så nu har hun to... jeg mangler stadig to, og selvfølgelig kan man
bare installere fra XP-cden, men det irriterer mig bare, at jeg efter
alle de år med Ghost ikke ka' hit'u'aet...