MS Windows
briani 27239
Ny harddisk i en WIN2K maskine
Fra : Max

Dato : 01-02-08 23:52

Hej

Jeg har en WIN2K maskine hvor jeg mistænker
harddisken for at være ved at stå af. Hvor stor
harddisk kan jeg købe og smide i den uden at
få problemer med størrelsen under nyinstallation ?

--
Mvh Max

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-02-08 01:19

> [...]
> harddisken for at være ved at stå af. Hvor stor
> harddisk kan jeg købe og smide i den uden at
> få problemer med størrelsen under nyinstallation ?

Det afhænger af hvilket bundkort/bios du har.

Kurt

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-08 07:19

Kurt B. Andersen wrote:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Det afhænger af hvilket bundkort/bios du har.

Nej. Servicepack 4 er nødvendig for at kunne benytte en (ATA, scsi er en
anden situation) disk som er større end 137 GB. En anden vej uden om
problemet er i øvrigt midlertidigt at benytte en pci controller, så er det
nemlig scsi-interfacet som er i brug og det har ikke den begrænsning. Tryk
[f6] under installation for at installere driver til en anden harddisk
controller. Gamle highpoint controllere tror dog også at verden slutter ved
137 gb.

> Kurt

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Rado

Dato : 02-02-08 09:59

On Sat, 2 Feb 2008 07:18:42 +0100, "Peter Larsen"
<digilyd@hotmail.com> wrote:

>Nej.

Jo det gør det også - bundkort/BIOS skal have 48-bit LBA support. Men
de skal nok være en ret gammel maskine hvis den ikke har det.

>Servicepack 4 er nødvendig for at kunne benytte en (ATA, scsi er en
>anden situation) disk som er større end 137 GB.

Plus at man skal lave en manuel ændring i registry:

http://support.microsoft.com/kb/305098

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : N_B_DK

Dato : 02-02-08 10:26

"Peter Larsen" <digilyd@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> begrænsning. Tryk [f6] under installation for at installere driver
> til en anden harddisk controller. Gamle highpoint controllere tror

Det er altså W2k uden sp4 der ikke kan håndtere den størrelse diske, det
gælder ligemeget hvilken interface der benyttes (du blander disk detektering
i BIOS og OS sammen)

--
MVH. N_B_DK
LTO robot købes.

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-08 12:31

N_B_DK wrote:

> [...]

> Det er altså W2k uden sp4 der ikke kan håndtere den størrelse diske,
> det gælder ligemeget hvilken interface der benyttes (du blander disk

Der kun ata driveren i os'et som har den begrænsning. Det er fordi den
forventer at bundkortet har den begrænsning idet bundkort som kan håndtere
større ata diske først kom på markedet efter w2k. SCSI driveren i OS'et ved
at scsi kan være en array some er op til 64 terabyte stor.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 02-02-08 07:15

Max wrote:

> [...]

> harddisken for at være ved at stå af. Hvor stor
> harddisk kan jeg købe og smide i den uden at
> få problemer med størrelsen under nyinstallation ?

120 GB, du kan sagtens sætte en større disk i, men lad være med at skrive
NOGETSOMHELST til den ud over 137 GB grænsen, gør du det vil du med
sikkerhed overskrive rodblokken og miste alt. Lav f. eks. et 16 GB (en blok
mindre aht. blokstørrelse hvis FAT32) c-drev til OS og programmer og vent
med at partitionere resten af en eventuel større disk til du har opgraderet
til servicepack 4 og kørt maxtors big drive enabler.

Endnu enklere: køb dig en 80'er til OS og programmer og relokér
dokumenter-folderen til en anden disk.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Max

Dato : 02-02-08 09:27

Hej Peter

> Endnu enklere: køb dig en 80'er til OS og programmer og relokér
> dokumenter-folderen til en anden disk.

Jeg har i forvejen en stor harddisk i maskinen som sekundær drev
til at opbevare data på, så det er den løsning jeg skal bruge, jeg
går ud og finder en 80 Gb ting.

Takker alle for info.

--
Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-02-08 17:15

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
> harddisken for at være ved at stå af. Hvor stor
> harddisk kan jeg købe og smide i den uden at
> få problemer med størrelsen under nyinstallation ?

Du kan evt bruge en XP til at klargøre HDD'en med og så afbryde
installationen og fortsætte med W2K.

--

"Any girl can be glamorous. All you have to do is stand still and look
stupid."

Fra : Max

Dato : 03-02-08 19:50

Hej Axel

> Du kan evt bruge en XP til at klargøre HDD'en med og så afbryde
> installationen og fortsætte med W2K.

Win2k installations CD'en klare nu selv at klargøre HD'en.

--
Mvh Max

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-08 00:25

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Axel

> Win2k installations CD'en klare nu selv at klargøre HD'en.

Pointen var, at du ikke har samme begrænsninger mht størrelse i XP som
du har i W2K.

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-02-08 05:39

Axel Hammerschmidt wrote:

> Pointen var, at du ikke har samme begrænsninger mht størrelse i XP som
> du har i W2K.

W2k sp4 er ok, men verificer med big drive enabler ... eller hvad nu elles
den maxtor util hedder nu.

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 04-02-08 20:36

Peter Larsen <digilyd@hotmail.com> wrote:

> W2k sp4 er ok, men verificer med big drive enabler ... eller hvad nu elles
> den maxtor util hedder nu.

Ah! Der er noget jeg har overset. Med min W2K installeres SP4
efterfølgende. Det er i øvrigt en opgradering, så jeg regner ikke med
den kan slipstream'es.

Fra : Peter Larsen

Dato : 04-02-08 05:38

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]

Det er så dejlig enkelt at have sit operativsystem på en 120'er, men de er
jo noget småtteri nu om dage.

> Du kan evt bruge en XP til at klargøre HDD'en med og så afbryde
> installationen og fortsætte med W2K.

Lad være, det kan give problemer senere at installere en filsystems-version
som er nyere end det OS, som skal køre i maskinen. Du kan sagtens benytte de
første 136 gigabyte af en større disk, men lad være med at oprette partition
derudover fra start af.

Jeg synes det er en god strategi at nøjes med 16379 megabyte til OS og
program-installation, så er backup og geninstallation langt lettere at
håndtere og defrag altid nemt og hurtigt. Når du så har oprettet resten af
drevet som data partition relokerer du dokumenter-folderen dertil, men inden
da: flyt brænderen op på drevbogstat S så den er af vejen!

Med venlig hilsen

Peter Larsen