Hvilken strømstyrke
Fra : Jesper

Dato : 31-01-08 18:03

Hej,

I forbinmdelse med udskiftning af pc udstyr på arbejdet har jeg fået en
gammel pc og en skærm - men uden netledninger.

Jeg tør ikke bare sætte et alm. 3 benet stik til - så jeg har lige flg.
spørgsmål vedr. computeren.

Der står følgende bagpå:

Input:

Hz 50 - 60

A 5/2.5 (2.5)

V 100-127/200-240

Kan jeg bare sætte en alm. netledning til mine 220 v uden at computeren
brænde sammen? (Nogle gange synes jeg, at der er omformere til pc udstyr)

Jeg vender tilbage m.h.t. skærmen, når jeg har studeret den...

Mvh

Jesper

Fra : Optimus Prime

Dato : 01-02-08 08:16

Jesper skrev:
> [...]
>
> Kan jeg bare sætte en alm. netledning til mine 220 v uden at computeren
> brænde sammen? (Nogle gange synes jeg, at der er omformere til pc udstyr)

Det bør du kunne - den strømforsyning der sidder kan klare enten 115V
eller 230V som vi bruger herhjemme (som du også har læst kan jeg se).
Mange forsyninger kan selv skifte om - og enkelte har en lille omskifter
der skal stilles. Hvis der er en omskifter, så sidder den umiddelbart
ved siden af det stik til netledningen - den er som regel rød og normalt
sidder der et lille stykke klar plast foran (for at forhindre man får
skiftet ved et uheld).

Hvis computeren har været brugt her i DK, så er det overvejende
sandsynligt at du bare kan slutte den til vores 230V - kan ikke lige se
nogen grund til dit job skulle ha benyttet 115V med mindre der er tale
om en meget speciel installation.

> Jeg vender tilbage m.h.t. skærmen, når jeg har studeret den...

På skærmen skal der ligeledes stå hvad den kan tåle (det er "V'et" du
skal kigge efter) - mange fladskærme kan, som computere, tåle begge dele
(eller skiftes om) mens ældre billedrørsskærme kan som regel kun tåle
enten 115V (+/-) eller 230V (+/-)

Håber det er svar nok