Uforklarlig tør hud i ansigtet..? :(
Fra : Thrash75

Dato : 28-01-08 08:15

Hey gruppe! :)

Jeg er en 32 årig mand. Jeg har de sidste mange uger lidt under meget
tør hud i ansigtet - det kom noget pludseligt synes jeg. Nærmere
beskrevet, er det faktisk kun der hvor jeg har skæg (ha..). Jeg synes
jeg har prøvet alt..

o Vaske ansigtet med forskellige sæber
o Ikke at vaske ansigtet
o Barbering med sæbe og/eller barberskum
o Barbering uden (kun varm vand).
o Forskellige cremer

Jeg er en smule negativt til mode. Det er sgu lige meget hvad jeg
prøver, så har jeg altid tør hud der hvor jeg har skæg. Der er et
næsten evigt "snevejr" ned fra mit ansigt. Bittesmå hudflager der
skaller af konstant. Det er træls!! :-/ Jeg har selv lavet lidt
research, og har fundet ud af at det kan skyldes den tøre luft i
vinterhalvåret - men hvorfor kun i ansigtet hvor jeg har skæg? Og jeg
har ikke haft det før?

Har nogen her haft det samme? Hvad kan man gøre?

Mvh. Brian

Fra : Sabina H.

Dato : 28-01-08 17:53

"Thrash75" <thrash75@gmail.com> wrote in message
> [...]

> tør hud i ansigtet - det kom noget pludseligt synes jeg. Nærmere
> beskrevet, er det faktisk kun der hvor jeg har skæg (ha..). Jeg synes

har du prøvet at undlade at barbere dig?

> o Vaske ansigtet med forskellige sæber
> o Ikke at vaske ansigtet
> o Barbering med sæbe og/eller barberskum
> o Barbering uden (kun varm vand).
> o Forskellige cremer

mit råd ville være at enten droppe barberingen i en periode, og så trimme
skægget kort...
ellers prøve at barbere ansigtet i feks hårkur, i stedet for sæbe eller
skum...

> [...]
>research, og har fundet ud af at det kan skyldes den tøre luft i
>vinterhalvåret - men hvorfor kun i ansigtet hvor jeg har skæg? Og jeg

det kan komme pludseligt.... ligesom allergi kan...

> Har nogen her haft det samme? Hvad kan man gøre?

kæresten døjer med noget lignende....
han klarer det med hormoncreme fra lægen, sjældne barberinger og ekstremt
fed creme i ansigtet (helosan feks)

--
Knus,
Sabina

Fra : Steen F.

Dato : 28-01-08 21:44

Thrash75 wrote:
> Har nogen her haft det samme? Hvad kan man gøre?

Hvordan rengør du dit barbergrej?
Hvis det skyldes bakterier i huden eller noget skægpest-halløj, så prøv at
afspritte skraberen før og efter brug, f.x. med klorhexedin eller
husholdninggssprit i en 2 % opløsning.
Ellers er det måske en sag for din læge.

Fra : Sabina H.

Dato : 28-01-08 22:50

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in message

> [...]
> afspritte skraberen før og efter brug, f.x. med klorhexedin eller
> husholdninggssprit i en 2 % opløsning.
> Ellers er det måske en sag for din læge.

skægpest udviser ikke denne adfærd.... det vil i typiske tilfælde vise sig
som rødmen og irriterede hårsække, med små betændelseslommer der ligner
bumser...

men indrømmet, havde det været skægpest, så kunne dit forslag have gjort
sit....

under alle omstændigheder hjælper det ofte at smøre kinderne med feks
helosan salve (kopattesalve), pga den desinficerende effekt denne creme også
kan have....

når huden reagerer med "skæl" skyldes det en øgning af hudens normale
afstødelsesfrekvens, lidt som når man får skæl i hovedbunden....
jeg burde måske have nævnt det før, men kom faktisk først til at tænke på
det nu, en anden mulighed for hvad der kan være galt, kan også være svamp i
huden...
i dette tilfælde skal lægen ind over, og nok mere en hudlæge end en
almindelig læge ;)

--
Knus,
Sabina

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 28-01-08 22:51

Thrash75 frembragte:
> [...]
> tør hud i ansigtet - det kom noget pludseligt synes jeg. Nærmere
> beskrevet, er det faktisk kun der hvor jeg har skæg (ha..). Jeg synes
....snip

Lyder som skæleksem, snak med din læge om en henvisning til en hudlæge.

--
mvh.

Fra : Thrash75

Dato : 28-01-08 17:19

On 28 Jan., 22:49, "Sabina H." <sab...@mandezonen.dk> wrote:

> under alle omstændigheder hjælper det ofte at smøre kinderne med feks
> helosan salve (kopattesalve), pga den desinficerende effekt denne creme også
> kan have....

Takker for dine svar (ja, også jer andres .

Jeg tænker jeg vil prøve med noget Helosan, og forsøge at skære ned på
barberingen. Så må vi se hvad der (ikke) sker. ;)

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 08:02

"Thrash75" <thrash75@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Har nogen her haft det samme? Hvad kan man gøre?

Har af gode grunde ikke skæg, men døjer med samme tørre ud, hver vinter-
både i ansigtet, men også i ørerne, hvor der kommer sår pga., at huden
skaller af.

Bruger en fed creme og har så også en hormoncreme fra lægen ( Mildison
fedtcreme ), når den alm. fede creme ikke hjælper. Før jeg putter creme på
skrubber jeg huden med en scrubcreme, så de døde hudceller falder af- den
behandling hjælper i ansigtet.