pulverlakering af stel og bagsvinger
Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 30-01-08 09:36

Nu har jeg så næsten besluttet for at skille Seca'en ad og få den
stellet pulverlakeret, men efter en tur forbi Kurt nede ved sydfynsmc,
er jeg ikke helt sikker på om det skal være pulverlak. Hans advarsel
omkring rust inde i stellet, fik mig til at tvivle lidt på om den nu
alligevel skal have pulverlak.
Jeg har snakket med HI lakering i Haarby og han vil have 2500kr for at
lakere stel, bagsvinger og en masse små dele.

Er der nogen som har erfaringer med pulverlakering af stel osv. er
rusten inde i stellet noget man skal være bekymret omkring?

Stellet har små rust pletter og bagsvingeren har også overfladisk
rust, hvordan det ser ud næste vinter har jeg ikke lyst til at tænke
på, jeg kører trods alt i alt slags vejr, så lakeres skal den helst,
men hvordan?

Mvh
Ulrik Kristoffersen

Fra : Anders Majland

Dato : 30-01-08 17:45

> Er der nogen som har erfaringer med pulverlakering af stel osv. er
> rusten inde i stellet noget man skal være bekymret omkring?

Uanset om du får den vådmalet eller pulverlakeret vil den ikke blive malet
ordentligt indvendigt - Der er løsningen istedet at gøre som med hulrum i
biler - sort tektyl / dinitrol / pava eller hvad du har mest fidus til ...
Og gør du det inden du samler kan du nemt opsamle det meste af det der løber
ud igen, så den ikke drypper noget af betydning efterfølgende.

Pulverlakering på jern giver en meget stærk overflade - Men får den
alligevel skader kan rusten "krybe" under lakeringen.

En alm vådlakering er knap så stærk, men får nemmere hulle fra stenslag og
lign.

Drejer det sig istedet om "gammelt" aluminium kan det være svært at få
pulverlakering til at binde ordenligt. Det er noget med at man skal lade det
ligge længe i en svedekase for at trække mest muligt gammel skidt ud først.

Men der er meget godt i en alm mc - den ruster ikke sådan lige væk....

Fra : Harald Blaatand

Dato : 30-01-08 17:55

<ukristoff@gmail.com> wrote in message

[...]

- -

2500,er det plus glasblæsning af delene ?

Jeg har ikke haft problemer med mit pulverlakerede stel,.og nu er det da
omkring 8 år siden dét blev gjort.

Det største problem var at rense huller og gevind for pulverlak før
samlingen kunne begynde.

Mvh

Steen

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 30-01-08 11:32

On 30 Jan., 17:54, "Harald Blaatand" <bigtwinca...@larsen.mail.dk>
wrote:
> [...]
> omkring 8 år siden dét blev gjort.
>
> Det største problem var at rense huller og gevind for pulverlak før

det er inkl. sandblæsning, farve + klarlak
der er ingen alu dele imellem, cyklen må være fra før det blev
opfundet!

mvh

Ulrik

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-08 20:09

ukristoff@gmail.com wrote:

> det er inkl. sandblæsning, farve + klarlak
> der er ingen alu dele imellem, cyklen må være fra før det blev
> opfundet!

Klarlak? Det troede jeg ikke man brugte - og jeg ville absolut spare det
væk hvis jeg fik det tilbudt ved pulverlakering af stel.

--
vh
Torben

Fra : Harald Blaatand

Dato : 30-01-08 19:45

wrote:
> [...]
>
> Steen

det er inkl. sandblæsning, farve + klarlak
der er ingen alu dele imellem, cyklen må være fra før det blev

Sandblæsning er nok for groft,men det ved "pulvermaleren "forhåbentlig !

Mvh

Steen

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 20:09

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 30-01-08 13:42

> Sandblæsning er nok for groft,men det ved "pulvermaleren "forhåbentlig !
>
> Mvh
>
> Steen

Ja det tænkte jeg også, men det var ham selv som sagde sandblæsning.
Jeg skal lige høre ham ad om det kan passe, men det giver faktisk en
fin overflade, jeg sandblæste selv mit stel den gang den stod på
knallert, og den blev sgu en af det flotteste monzaer i faaborg, hvis
ikke den flotteste. så det kan godt lade sig gøre at få et flot
resultat med sandblæsning. Det må jo være godt nok hvis de bruger det
i industrien.

Mvh

Ulrik

Fra : Harald Blaatand

Dato : 31-01-08 01:58

> [...]

ikke den flotteste. så det kan godt lade sig gøre at få et flot
resultat med sandblæsning. Det må jo være godt nok hvis de bruger det

Det kan jo være at der er groft og fint sand til sandblæsning og hvis
underlaget er goft og ridset bliver resultatet dårligt ved pulverlak.

Mvh

Steen

Fra : Jørgen

Dato : 31-01-08 00:08

<ukristoff@gmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Har du kigget på Jyderup Sandblæseri
http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/index.htm

Mvh
Jørgen

Fra : ukristoff@gmail.com

Dato : 31-01-08 00:29

> Har du kigget på Jyderup Sandblæseri
>http://www.jyderup-sandblaeseri.dk/index.htm
>
> Mvh
> Jørgen

Det ser meget fint ud bortset fra at de ligger på den forkerte side af
broen, dvs prisen bliver omkring 1000kr dyrere hvis ikke mere.
HI lakering ligger i Haarby på fyn så det er ikke mere end omkring
25-30km væk, i forhold til de 200-250km jyderup gør, så jeg holder mig
lige til Haarby.

Mvh

Ulrik

Fra : Jørgen

Dato : 01-02-08 11:56

> [...]
>HI lakering ligger i Haarby på fyn så det er ikke mere end omkring
>25-30km væk, i forhold til de 200-250km jyderup gør, så jeg holder mig

Hej Ulrik.

Det var nu ikke så meget selve sandblæsningen jeg tænkte på. Det kan man jo
få lavet mange steder i Danmark.
Det var mere den sprøjte-zink-behandling de gi'r stellet.
Har selv fået det gjort på et gammelt Honda stel (til en CB500T fra 1976) og
det fungerede fint - også som underlag for alm. vådlakering.

Men måske er der også andre end dem i Jyderup der gør i zink-sprøjtning?

Mvh
Jørgen

Fra : Andersen

Dato : 05-02-08 16:09

"Jørgen" <jorgen_gerdorf@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det fungerede fint - også som underlag for alm. vådlakering.
>
> Men måske er der også andre end dem i Jyderup der gør i zink-sprøjtning?

Hej

Hvad med at få dit stel metaliseret før lakering, så holder det bogstaveligt
talt evigt. Det er jo en slags galvanisering uden varmepåvirkning.

Iøvrigt vedr. pulverlakering, så kommer den da også på stellet indvendigt,
hvis der er lavet huller, da påføringen sker vha. strøm.

Andersen

Fra : Torben Scheel

Dato : 06-02-08 08:02

Andersen wrote:
> Iøvrigt vedr. pulverlakering, så kommer den da også på stellet indvendigt,
> hvis der er lavet huller, da påføringen sker vha. strøm.

Ikke korrekt. Pulveret skal derind i tilstrækkelige mængder, og det
kommer det ikke. Hjørner i en konstruktion der får transparent
(metallic) pulverlak har synligt tyndere lag i indvendige hjørner.

At få det til at sætte sig indvendigt uden først at sandblæse vil i
øvrigt ikke være ien fordel IMHO. En god gang tectyl og rysten rundt er
vejen frem (efter lak, sandtømning og evt. afspritning).

--
vh
Torben

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-02-08 00:44

"Andersen" <no@spam.com> skrev i en meddelelse

> Iøvrigt vedr. pulverlakering, så kommer den da også på stellet indvendigt,
> hvis der er lavet huller, da påføringen sker vha. strøm.

Det har du nu ikke ret i.
På min arbejdsplads, "kører" vi pulverlakering i stordrift,
det var for nogle år siden Nordeuropas største,
ved ikke om det stadig er.
Der er ingen emner der bliver malet indvendig, det er endda
sådan at der står _to_ mand inde ved pulver påføringen
og sprøjter ekstra pulver på svært tilgængelige _udvendige_
steder, dvs. "underop" og smalle steder.

mvh Jens
Sydals

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-02-08 08:17

Jens Meldgaard wrote:
> Der er ingen emner der bliver malet indvendig, det er endda
> sådan at der står _to_ mand inde ved pulver påføringen
> og sprøjter ekstra pulver på svært tilgængelige _udvendige_
> steder, dvs. "underop" og smalle steder.

Kan i ikke bare købe et anti-gravitationsfelt til kabinen

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 07-02-08 23:08

> Kan i ikke bare købe et anti-gravitationsfelt til kabinen
>
> --
Fås de ikke "upside down" som forgafler?

Michael D

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-02-08 01:27

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Fås de ikke "upside down" som forgafler?

)

mvh Jens
Sydals

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 08-02-08 01:25

> Kan i ikke bare købe et anti-gravitationsfelt til kabinen

Nix, der er ikke råd til personale forbedringer,
så de to "pustere" må pænt blive derinde

mvh Jens
Sydals