|
| Sådan der forbrændingen ud i en 4-takter (~ Fra : Per |
Dato : 30-01-08 10:24 |
| | |
Nielsen (30-01-2008)
| Kommentar Fra : Nielsen |
Dato : 30-01-08 22:30 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:47a04255$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej NG !
>
> Jeg faldt lige over dette link:
>
> http://video.google.com/videoplay?docid=-5815350492893860613&hl=en
>
> Sjovt at se foræbrændingen indefra - gad vide hvilken type glas de har
> foran kameraet...
Det må være en Harley med den lave stempelhastighed.
/Ths
| |
ukristoff@gmail.com (31-01-2008)
| Kommentar Fra : ukristoff@gmail.com |
Dato : 31-01-08 01:17 |
|
> Det må være en Harley med den lave stempelhastighed.
>
> /Ths
Der er da alt for mange ventiler til det kan være en Harley!
iøvrigt mener jeg at det er en toyota sohc motor, uden at være sikker
på det.
Ulrik
| |
Stephan G (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Stephan G |
Dato : 02-02-08 01:51 |
|
For mange nok vældig elementært, men alligevel:
Hvor mange gange pr. minut er stemplet oppe, kompression og antænding
ved fx 4000 omdrejninger i minuttet?
Er det afhængig af antal cylindre og hvis ja, hvad er det præcis, der
er en "omdrejning"?
Vil bare gerne være helt sikker... Lidt pinligt ikke at vide det ;)
Stephan
(vel hjemme efter en smuttur på mc til Indien fra DK - www.hippietrail.dk)
| |
Per (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 02-02-08 10:32 |
|
Stephan G wrote:
> For mange nok vældig elementært, men alligevel:
>
> Hvor mange gange pr. minut er stemplet oppe, kompression og antænding
> ved fx 4000 omdrejninger i minuttet?
Hver gang stemplet er oppe = 1 omdrejning.
Så 4000 omdr/min = 4000 gange er stemplet i top.
>
> Er det afhængig af antal cylindre
Nej....
og hvis ja, hvad er det præcis, der
> er en "omdrejning"?
Der er en glimrende visuel forklaring af 4-taktsprincippet her:
http://auto.howstuffworks.com/motorcycle1.htm
og nu vi er i gang så får du også lige en visuel forklaring af 2-takteren
her: http://science.howstuffworks.com/two-stroke2.htm
Her gælder det samme: stempel i top = 1 omdrejning.
mvh. Per
| |
Armand (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-02-08 10:53 |
|
Per skrev:
> Stephan G wrote:
>> For mange nok vældig elementært, men alligevel:
>>
>> Hvor mange gange pr. minut er stemplet oppe, kompression og antænding
>> ved fx 4000 omdrejninger i minuttet?
>
> Hver gang stemplet er oppe = 1 omdrejning.
>
> Så 4000 omdr/min = 4000 gange er stemplet i top.
>
Bortset fra det benyttede udtryk: "........ og antænding":
Totaktere tænder hver gang at stemplet er i top => omdrejninger =
tændinger; mens der på firetaktere kun tændes hver anden gang at
stemplet er i top => omdrejninger = tændingerx2.
Men alt i alt er topstilling til topstilling én omdrejning!
--
Armand.
(der er glad for at du ikke spurgte til vankel-motorer)
| |
Ib Jakobsen (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 02-02-08 11:54 |
|
Armand skrev:
> Men alt i alt er topstilling til topstilling én omdrejning!
Jeg har en gammel BSA der er sidestillet. Gælder det så også for den?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Steen Gruby (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-02-08 12:02 |
|
On Sat, 02 Feb 2008 11:53:34 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib.
>
>Jeg har en gammel BSA der er sidestillet. Gælder det så også for den?.
For at få det rigtige billede må du først precisere om du mener
ventiler eller cylindre?
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-02-08 12:31 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sat, 02 Feb 2008 11:53:34 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
> wrote:
>
> Hej Ib.
>> Jeg har en gammel BSA der er sidestillet. Gælder det så også for den?.
>
> For at få det rigtige billede må du først precisere om du mener
> ventiler eller cylindre?
>
- - - eller tændingen!
Ret beset er det eneste der kan ændre ved princippet, at man ilægger en
fremmed knast :-/
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 02-02-08 14:17 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47a4544b$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Steen Gruby skrev:
>> On Sat, 02 Feb 2008 11:53:34 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
>> wrote:
>>
>> Hej Ib.
>>> Jeg har en gammel BSA der er sidestillet. Gælder det så også for den?.
>>
>> For at få det rigtige billede må du først precisere om du mener
>> ventiler eller cylindre?
>>
> - - - eller tændingen!
>
> Ret beset er det eneste der kan ændre ved princippet, at man ilægger en
> fremmed knast :-/
>
> --
> Armand.
Den "knast" skal da vist være meget fremmed for at ændre ved at hver gang
et stempel er i top har krumtappen drejet en omgang
Også på en sidestillet BSA,hvad det så end måtte være...
Mvh
Steen
| |
Ib Jakobsen (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 02-02-08 16:17 |
|
Steen Gruby skrev:
> On Sat, 02 Feb 2008 11:53:34 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
> wrote:
>
> Hej Ib.
>> Jeg har en gammel BSA der er sidestillet. Gælder det så også for den?.
>
> For at få det rigtige billede må du først precisere om du mener
> ventiler eller cylindre?
Jeg har nu aldrig hørt om andet end sideventilede motorer bliver kaldet
sidestillet. Men der skal da nok være nogen der kalder en rækkemotor for
en sidestillet. Men skidt med det. Det var bare en plat bemærkning.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Steen Gruby (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-02-08 16:23 |
|
On Sat, 02 Feb 2008 16:16:53 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib
>Men skidt med det. Det var bare en plat bemærkning.
Velkommen i klubben
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ib Jakobsen (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 02-02-08 16:42 |
|
Steen Gruby skrev:
>> Men skidt med det. Det var bare en plat bemærkning.
>
> Velkommen i klubben
Takker. Men har jeg da været ekskluderet?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Steen Gruby (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 02-02-08 16:52 |
|
On Sat, 02 Feb 2008 16:42:16 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:
Hej Ib.
>
>Takker. Men har jeg da været ekskluderet?.
Næeh, men da mine egne bemærkninger også hørte til i "platteriet",
regnede jeg mad at vi kunne danne en klub.
Det er jo så moderne )
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Michael Dahlberg (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 02-02-08 16:59 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:ml29q3152qgeaa3bbj2gt1i40d185a80me@4ax.com...
> On Sat, 02 Feb 2008 16:16:53 +0100, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
> wrote:
>
> Hej Ib
>
>>Men skidt med det. Det var bare en plat bemærkning.
>
> Velkommen i klubben
Ja-ja, jeg ved det godt, men "Harald", har nu aldrig stemplet i top.
Michael D
(Harald= BMW K75C)
| |
Leif (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Leif |
Dato : 02-02-08 16:46 |
|
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
news:47a48967$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...>
> Jeg har nu aldrig hørt om andet end sideventilede motorer bliver kaldet
> sidestillet. Men der skal da nok være nogen der kalder en rækkemotor for
> en sidestillet. Men skidt med det. Det var bare en plat bemærkning.
>
>
Engang hørtre jeg bemærkningen: Luffe-diesel om sådan nogle
ventilplaceringer..........
Men om det er gældende ved jeg ikke.
Mvh, Leif
| |
Michael Dahlberg (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 02-02-08 17:06 |
|
KLIP
>>
>> Hver gang stemplet er oppe = 1 omdrejning.
Hvad med ældre BMW, der er da kun noget i siderne
>>
--
> Armand.
> (der er glad for at du ikke spurgte til vankel-motorer)
Wankel, det er da let nok, det er hver tredje gang noget kommer forbi, og
ingenting er på toppen, eller........
;0)
Michael D
| |
Harald Blaatand (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 02-02-08 17:53 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
news:47a494e9$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> KLIP
>>>
>>> Hver gang stemplet er oppe = 1 omdrejning.
>
> Hvad med ældre BMW, der er da kun noget i siderne
>>>
> --
>> Armand.
>> (der er glad for at du ikke spurgte til vankel-motorer)
>
> Wankel, det er da let nok, det er hver tredje gang noget kommer forbi,
og
> ingenting er på toppen, eller........
>
> ;0)
>
> Michael D
>
>
Wankel er ligesom en totakter ,1 forbrænding per omdrejning af krumtappen
,de kører fint men jeg ved ikke om de har topstykker eller sidestykker eller
bundstykker
http://www.keveney.com/Wankel.html
- -
Steen
| |
flopper (02-02-2008)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 02-02-08 18:39 |
|
> Wankel er ligesom en totakter ,1 forbrænding per omdrejning af krumtappen
> ,de kører fint men jeg ved ikke om de har topstykker eller sidestykker
> eller bundstykker
>
"Ikke for at være krakiler, og samtidig bringe os endnu længere OT, "( )
, men har sådan en fætter ikke 3 forbrændinger pr omdrejning ?
- -
mvh
Flopper
| |
Harald Blaatand (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 02-02-08 19:28 |
|
"flopper" <odalhan@hotmail.dk> wrote in message
news:47a4aac3$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Wankel er ligesom en totakter ,1 forbrænding per omdrejning af
krumtappen
>> ,de kører fint men jeg ved ikke om de har topstykker eller sidestykker
>> eller bundstykker
>>
> "Ikke for at være krakiler, og samtidig bringe os endnu længere OT,
"( )
> , men har sådan en fætter ikke 3 forbrændinger pr omdrejning ?
>
> - -
>
> mvh
> Flopper
>
Det kræver vist at den har 3 kamre,ifølge tegningen og teksen har den 1
forbrænding per omdrejning .
The drive shaft rotates once during every power stroke instead of twice as
in the Otto cycle.
O.T ? de findes da også til MC !
- -
Steen
| |
Michael Dahlberg (02-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 02-02-08 19:33 |
|
"flopper" <odalhan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
news:47a4aac3$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Wankel er ligesom en totakter ,1 forbrænding per omdrejning af
>> krumtappen
>> ,de kører fint men jeg ved ikke om de har topstykker eller sidestykker
>> eller bundstykker
>>
> "Ikke for at være krakiler, og samtidig bringe os endnu længere OT,
> "( ) , men har sådan en fætter ikke 3 forbrændinger pr omdrejning ?
>
> - -
>
Jo, hvis du regner i omdrejninger af trekant-fidusen, men den kører med et
andet omdrejningstal end den udgående drivaksel i motoren.
Til gengæld har den ikke nogen krumtap!
Michael D
>
| |
Armand (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-02-08 11:42 |
|
Michael Dahlberg skrev:
> "flopper" <odalhan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:47a4aac3$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Wankel er ligesom en totakter ,1 forbrænding per omdrejning af
>>> krumtappen
>>> ,de kører fint men jeg ved ikke om de har topstykker eller sidestykker
>>> eller bundstykker
>>>
>> "Ikke for at være krakiler, og samtidig bringe os endnu længere OT,
>> "( ) , men har sådan en fætter ikke 3 forbrændinger pr omdrejning ?
>>
> Jo, hvis du regner i omdrejninger af trekant-fidusen, men den kører med et
> andet omdrejningstal end den udgående drivaksel i motoren.
> Til gengæld har den ikke nogen krumtap!
>
Har den ikke det?
Hvad er benævnelsen for den excentriske aksel der styrer stemplets
bevægelse rundt i kammerets "ovale ottetals-form"?
Det er forøvrigt dén der kører én omgang pr. forbrænding!
--
Armand.
(der så alligevel fik slået hul på dét emne også)
| |
Michael Dahlberg (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 03-02-08 13:34 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47a59a4a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "flopper" <odalhan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47a4aac3$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Wankel er ligesom en totakter ,1 forbrænding per omdrejning af
>>>> krumtappen
>>>> ,de kører fint men jeg ved ikke om de har topstykker eller sidestykker
>>>> eller bundstykker
>>>>
>>> "Ikke for at være krakiler, og samtidig bringe os endnu længere OT,
>>> "( ) , men har sådan en fætter ikke 3 forbrændinger pr omdrejning ?
>>>
>> Jo, hvis du regner i omdrejninger af trekant-fidusen, men den kører med
>> et andet omdrejningstal end den udgående drivaksel i motoren.
>> Til gengæld har den ikke nogen krumtap!
>>
> Har den ikke det?
> Hvad er benævnelsen for den excentriske aksel der styrer stemplets
> bevægelse rundt i kammerets "ovale ottetals-form"?
> Det er forøvrigt dén der kører én omgang pr. forbrænding!
"Output shaft" på engelsk
"udgangsakslen" på dansk.
I øvrigt roterer rotoren 3 gange hurtigere end udgangsakslen
http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine4.htm
Derfor 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning = 1 forbrænding pr
(udgangsaksel)omdrejning.
>
> --
> Armand.
> (der så alligevel fik slået hul på dét emne også)
Godt slået, her i fastelavnstiden (Stort grin)
Michael D
| |
Armand (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-02-08 13:46 |
|
Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47a59a4a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> .........den excentriske aksel der .........
>> Det er forøvrigt dén der kører én omgang pr. forbrænding!
>
> I øvrigt roterer rotoren 3 gange hurtigere end udgangsakslen
> Derfor 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning = 1 forbrænding pr.
> (udgangsaksel)omdrejning.
>
Jup!
Var det ikke også dét jeg skrev??
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 03-02-08 15:03 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47a5b736$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> news:47a59a4a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>
>>> .........den excentriske aksel der .........
>>> Det er forøvrigt dén der kører én omgang pr. forbrænding!
>>
>> I øvrigt roterer rotoren 3 gange hurtigere end udgangsakslen
>> Derfor 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning = 1 forbrænding pr.
>> (udgangsaksel)omdrejning.
>>
> Jup!
> Var det ikke også dét jeg skrev??
>
> --
> Armand.
If you watch carefully, you'll see the offset lobe on the output shaft
spinning three times for every complete revolution of the rotor.
Nå,men de skriver ellers at udgangsakslen roterer tre gange hver gang
"trekantsfidusen" har foretaget en komplet rotation,burde det så ikke betyde
at der er 1 forbrænding per 3 udgangsaksel omdrejning ,og at rotoren
roterer 3 gange langsommere end udgangsakslen ?
Det kan godt være at jeg tager fejl,men jeg syntes altså at 3
forbrændinger per (rotor)omdrejning ville kræve en frygetig masse tændrør
,karburatorer,udstødninger og lidt flere kantere på fidusen ?
>- -
>Steen
| |
Armand (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-02-08 18:57 |
|
Harald Blaatand skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:47a5b736$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Michael Dahlberg skrev:
> >> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> >> news:47a59a4a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >>>
> >>> .........den excentriske aksel der .........
> >>> Det er forøvrigt dén der kører én omgang pr. forbrænding!
> >>
> >> I øvrigt roterer rotoren 3 gange hurtigere end udgangsakslen
> >> Derfor 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning = 1 forbrænding pr.
> >> (udgangsaksel)omdrejning.
> >>
> > Jup!
> > Var det ikke også dét jeg skrev??
> >
> "If you watch carefully, you'll see the offset lobe on the output shaft
> spinning three times for every complete revolution of the rotor".
>
> Nå,men de skriver ellers at udgangsakslen roterer tre gange hver gang
> "trekantsfidusen" har foretaget en komplet rotation,burde det så ikke betyde
> at der er 1 forbrænding per 3 udgangsaksel omdrejning ,og at rotoren
> roterer 3 gange langsommere end udgangsakslen ?
> ....... 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning ville kræve en frygetig
> masse tændrør ,karburatorer,udstødninger og lidt flere kantere på fidusen ?
>
Rotoren er egentlig et stempel med tre stempelkroner, så når den ene
side/"krone" har været i tænding bruger akslen en hel rotation på at
bevæge stemplet gennem kammerets "ovale ottetal" og bringe den næste
side/"krone" frem gennem kompressions-fasen og til tænding - Og vice versa!
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 03-02-08 19:35 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47a60080$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Harald Blaatand skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>> news:47a5b736$0$2102$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> > Michael Dahlberg skrev:
>> >> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
>> >> news:47a59a4a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >>>
>> >>> .........den excentriske aksel der .........
>> >>> Det er forøvrigt dén der kører én omgang pr. forbrænding!
>> >>
>> >> I øvrigt roterer rotoren 3 gange hurtigere end udgangsakslen
>> >> Derfor 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning = 1 forbrænding pr.
>> >> (udgangsaksel)omdrejning.
>> >>
>> > Jup!
>> > Var det ikke også dét jeg skrev??
>> >
>> "If you watch carefully, you'll see the offset lobe on the output
shaft
>> spinning three times for every complete revolution of the rotor".
>>
>> Nå,men de skriver ellers at udgangsakslen roterer tre gange hver gang
>> "trekantsfidusen" har foretaget en komplet rotation,burde det så ikke
betyde
>> at der er 1 forbrænding per 3 udgangsaksel omdrejning ,og at rotoren
>> roterer 3 gange langsommere end udgangsakslen ?
>> ....... 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning ville kræve en frygetig
>> masse tændrør ,karburatorer,udstødninger og lidt flere kantere på
fidusen ?
>>
> Rotoren er egentlig et stempel med tre stempelkroner, så når den ene
> side/"krone" har været i tænding bruger akslen en hel rotation på at
> bevæge stemplet gennem kammerets "ovale ottetal" og bringe den næste
> side/"krone" frem gennem kompressions-fasen og til tænding - Og vice
versa!
>
> --
> Armand.
Ja,og ..øh.....?
3 omdrejninger af "aksel" per komplet rotation af trekantfidusen med 1
forbrænding som resultat..
- -
>Steen
| |
Armand (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-02-08 20:03 |
|
Harald Blaatand skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> >>
> > Rotoren er egentlig et stempel med tre stempelkroner, så når den ene
> > side/"krone" har været i tænding bruger akslen en hel rotation på at
> > bevæge stemplet gennem kammerets "ovale ottetal" og bringe den næste
> > side/"krone" frem gennem kompressions-fasen og til tænding - Og vice
> > versa!
> >
> Ja,og ..øh.....?
>
> 3 omdrejninger af "aksel" per komplet rotation af trekantfidusen med 1
> forbrænding som resultat..
>
Nej, nej!
Rotoren har tre sider der hver især er i sin fase/"takt" og som
tidligere skrevet i tråden er det formedelst en to-tagger, derved at der
er en kompression og tænding hver gang en af stemplets "trekantfidusens"
sider/"kroner" passerer tændrøret!
Ergo: For hver akselomdrejning føres næste "krone" på rotoren frem
gennem kompressions-fasen og til tænding, ligesom at
forbrændings-"siden" føres videre gennem udstødningsfasen!
--
Armand.
| |
Michael Dahlberg (03-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 03-02-08 21:47 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47a60fd1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Harald Blaatand skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message >>
>> > Rotoren er egentlig et stempel med tre stempelkroner, så når den ene
>> > side/"krone" har været i tænding bruger akslen en hel rotation på at
>> > bevæge stemplet gennem kammerets "ovale ottetal" og bringe den næste
>> > side/"krone" frem gennem kompressions-fasen og til tænding - Og vice
>> > versa!
>> >
>> Ja,og ..øh.....?
>>
>> 3 omdrejninger af "aksel" per komplet rotation af trekantfidusen med 1
>> forbrænding som resultat..
>>
> Nej, nej!
> Rotoren har tre sider der hver især er i sin fase/"takt" og som tidligere
> skrevet i tråden er det formedelst en to-tagger, derved at der er en
> kompression og tænding hver gang en af stemplets "trekantfidusens"
> sider/"kroner" passerer tændrøret!
> Ergo: For hver akselomdrejning føres næste "krone" på rotoren frem gennem
> kompressions-fasen og til tænding, ligesom at forbrændings-"siden" føres
> videre gennem udstødningsfasen!
>
Puha, den er jeg ikke i tvivl om, at du har fat i, men hvordan forklares det
bedst?
Hver side af den trekantede roterende del, danner en enhed, der svarer til
en cylinder.
Når man ser det illustreret, ser man 3 forskellige faser illustreret, !
De samme faser gentager sig 120 grader senere, når rotoren er drejet 1/3
omdrejning, og så igen 1/3 omdrejning senere.
Den tænder hver gang der er en flad side af rotoren ud for tændrørene= 3
gange per rotoromdrejning.
De tilsyneladende 3 takter, er ikke ene fortsættelse, hvor der ikke sker
andet, men, det sker hele tiden samtidig. Rummet over hver trekant virker
uafhængig af hinanden som en lille motor. Tre små motorer, der sørger for
fin balance og turbineagtig jævn motorgang.
Trekant rotorens omdrejningsretning er den modsatte af udgangsakslens.
Trist der aldrig er nogen der har fået styr på brændstof-forbruget!
Michael D
| |
Harald Blaatand (04-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 04-02-08 00:09 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in message klip
>Rummet over hver trekant virker
> uafhængig af hinanden som en lille motor. Tre små motorer, der sørger
for
> fin balance og turbineagtig jævn motorgang.
> Trekant rotorens omdrejningsretning er den modsatte af udgangsakslens.
>
> Trist der aldrig er nogen der har fået styr på brændstof-forbruget!
>
> Michael D
>
>
- -
Yes,der var den ! ;.-)
"Trist" der aldrig er nogen der har fået styr på ´kubik betegnelsen for
sådan en svend.
Jeg har kun prøvet den i en Mazda RX2,og den kørte som en turbine med
rigelig trækkraft næsten uanset gear og omdrejninger.
- -
>Steen
| |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 01:02 |
|
Harald Blaatand skrev:
>
> "Trist" der aldrig er nogen der har fået styr på ´kubik betegnelsen for
> sådan en svend.
> Jeg har kun prøvet den i en Mazda RX2,og den kørte som en turbine med
> rigelig trækkraft næsten uanset gear og omdrejninger.
>
Tjaeh :-/
Folk vil jo helst have noget at sammenligne kontant med - Akkurat som
når jetmotorer gøres op i hk, selvom det er stødtrykket der er den
egentlige faktor og som man bedst sammenligner jetmotorer iblandt v.h.a.!
Men den almindeligt brugte regel á dobbelt op på ccm'sne er ikke helt
ueffen derved at ydelse; motorgang og forbrug svarer til en
seks-cylindret firetakter á dobbelt volumen!
--
Armand.
| |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 00:47 |
|
Michael Dahlberg skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47a60fd1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Harald Blaatand skrev:
>>>
>>> 3 omdrejninger af "aksel" per komplet rotation af trekantfidusen med 1
>>> forbrænding som resultat..
>>>
>> Nej, nej!
>> Rotoren har tre sider der hver især .....................
>>
> Puha, den er jeg ikke i tvivl om, at du har fat i, men hvordan forklares det
> bedst?
>
Jup!
Det er ikke let på skrift alene, men i det mindste ser det ud til at
Bluetooth'en hár informeret sig grundigt ved siden af, så der er håb
> Hver side af den trekantede roterende del, danner en enhed, der svarer til
> en cylinder.
>
En stempeltop (= -krone), ville jeg nærmere sige :-/
> Når man ser det illustreret, ser man 3 forskellige faser illustreret....
> De tilsyneladende 3 takter, er ikke ene fortsættelse, hvor der ikke sker
> andet, men, det sker hele tiden samtidig.
Jup!
Forvirringen skyldes at der samtidig skal holdes øje med at de to øvrige
rotor-sider hver især kører déres eget tilsvarende løb imens!
> ...Rummet over hver trekant virker uafhængig af hinanden som en lille motor.
>
Snarere som en traditionel cylinder :-/
> Trekant rotorens omdrejningsretning er den modsatte af udgangsakslens.
>
Nix!
Den er den samme.
På visualiseringen på howstuffworks.com er det tydeligt at "toppen" af
udgangsakslens excenter passerer kompressions-kammeret (=ved tændrørene)
hver gang en rotor-side er samme sted, og således overhaler "næste"
rotorside for at kunne passere kompressions-kammeret sammen med
næstkommende rotorside!
> Trist der aldrig er nogen der har fået styr på brændstof-forbruget!
>
Det er fordi den har totakteren i sig:
Udstødningssystemet på en vankelmotor består for en stor det af et
"gnistfang" lige udenfor udstødningsporten, fordi denne åbnes kort efter
tænding - Akkurat som den (også) stempelstyrede udstødningsport i en
totakters cylinder.
Firetakterens force er netop at den udnytter forbrændingstrykket under
hele(!) stemplets bevægelse væk fra tændings-punktet!
--
Armand.
| |
Harald Blaatand (04-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 04-02-08 00:08 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47a60fd1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Harald Blaatand skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>> >>
>> > Rotoren er egentlig et stempel med tre stempelkroner, så når den
ene
>> > side/"krone" har været i tænding bruger akslen en hel rotation på
at
>> > bevæge stemplet gennem kammerets "ovale ottetal" og bringe den
næste
>> > side/"krone" frem gennem kompressions-fasen og til tænding - Og
vice
>> > versa!
>> >
>> Ja,og ..øh.....?
>>
>> 3 omdrejninger af "aksel" per komplet rotation af trekantfidusen med
1
>> forbrænding som resultat..
>>
> Nej, nej!
> Rotoren har tre sider der hver især er i sin fase/"takt" og som
> tidligere skrevet i tråden er det formedelst en to-tagger, derved at der
> er en kompression og tænding hver gang en af stemplets "trekantfidusens"
> sider/"kroner" passerer tændrøret!
> Ergo: For hver akselomdrejning føres næste "krone" på rotoren frem
> gennem kompressions-fasen og til tænding, ligesom at
> forbrændings-"siden" føres videre gennem udstødningsfasen!
>
> --
> Armand.
Ok,hvad så med ; 3 forbrændinginger per 1 komplet rotation af
trekantfidusen med 3 omdrejninger af "aksel"
som resultat..
Jeg går her ud fra at ">If you watch carefully, you'll see the offset lobe
on the output shaft
spinning three times for every complete revolution of the rotor."< er
korrekt
I øvrigt roterer rotoren 3 gange langsommere end udgangsakslen
1 forbrænding pr.
(udgangsaksel)omdrejning.
- -
> Steen
| |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 00:56 |
|
Harald Blaatand skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:47a60fd1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Harald Blaatand skrev:
> >>
> >> 3 omdrejninger af "aksel" per komplet rotation af trekantfidusen med
> >> 1 forbrænding som resultat..
> >>
> > Nej, nej!
> > Rotoren har tre sider der hver især er i sin fase/"takt" ....
> > Ergo: For hver akselomdrejning føres næste "krone" på rotoren frem
> > gennem kompressions-fasen og til tænding,
>
> Ok,hvad så med ; 3 forbrændinginger per 1 komplet rotation af
> trekantfidusen med 3 omdrejninger af "aksel"
> som resultat..
>
Heeey - You got it!
--
Armand.
| |
Ukendt (04-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-02-08 07:35 |
|
On Mon, 4 Feb 2008 00:08:33 +0100, Harald Blaatand wrote:
> "Trist" der aldrig er nogen der har fået styr på ´kubik betegnelsen for
> sådan en svend.
Ja, det var der megen politik om, men havde man nu valgt, som med alle
andre motorer, at regne "forberedelsestakterne" med, altså at kammeret
faktisk svarer til tre cylindre, så viser konstruktionen sig jo også i sit
rette lys, som en temmelig ineffektiv konstruktion. :-| Men mange lod sig
forvirre af gearet i udgangsakslen, som jo ikke gør hverken fra eller til
på volume, eller effekt, (Hk.)
> Jeg har kun prøvet den i en Mazda RX2,og den kørte som en turbine med
> rigelig trækkraft næsten uanset gear og omdrejninger.
Men det blegner lidt når at man tænker 3 * Mazda's opgivne slagvolume. :-/
Fordelen er den kompakte opbygning, som ingen rigtig formår at udnytte i
biler eller mc. Men enkelte motorer har fundet vej til små fly, og dér kan
man virkelig få en slank front med en wankelmotor.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 01:09 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Mon, 4 Feb 2008 00:08:33 +0100, Harald Blaatand wrote:
>
>> Jeg har kun prøvet den i en Mazda RX2,og den kørte som en turbine med
>> rigelig trækkraft næsten uanset gear og omdrejninger.
>
> Fordelen er den kompakte opbygning, som ingen rigtig formår at udnytte i
> biler eller mc.....
>
Nortons F1'er var, vægtmæssigt, stærkt handicappet at at der p.g.a. især
behovet for gnistfang, sad et 30kg's udstødnings-system på'en
> Men enkelte motorer har fundet vej til små fly, og dér kan
> man virkelig få en slank front med en wankelmotor.
>
Fly derimod har tilnærmelsesvis fri udblæsning!
Nortons motor lever et af motorcyklister overset liv som drivkraft til
ultralight-fly. men jeg opfatter også afbalanceringen som et væsentligt
argument herfor!
--
Armand.
| |
Ukendt (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-02-08 07:30 |
|
On Tue, 05 Feb 2008 01:09:28 +0100, Armand wrote:
> Fly derimod har tilnærmelsesvis fri udblæsning!
Gammel skrøne :-| Der er faktisk ikke noget sværere at få støjgodkendt end
et UL-fly.....
> Nortons motor lever et af motorcyklister overset liv som drivkraft til
> ultralight-fly. men jeg opfatter også afbalanceringen som et væsentligt
> argument herfor!
Tjae, lav vægt, og effekt ved forholdsvis lave omdrejninger, har høj
prioritet.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Ukendt (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-02-08 07:30 |
| | |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 18:25 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 05 Feb 2008 00:46:56 +0100, Armand wrote:
>
>> Firetakterens force er netop at den udnytter forbrændingstrykket under
>> hele(!) stemplets bevægelse væk fra tændings-punktet!
>
> Øhh ? Ska' vi ikke sige 2/3 sådan ca. for en moderne firetakter.
>
I grader måske, men i bevægelse er det få procent før nedre dødpunkt at
udstødningen begynder(!) at åbne!
--
Armand.
| |
Michael Dahlberg (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 05-02-08 18:45 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47a89bd8$0$2105$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 05 Feb 2008 00:46:56 +0100, Armand wrote:
>>
>>> Firetakterens force er netop at den udnytter forbrændingstrykket under
>>> hele(!) stemplets bevægelse væk fra tændings-punktet!
>>
>> Øhh ? Ska' vi ikke sige 2/3 sådan ca. for en moderne firetakter.
>>
> I grader måske, men i bevægelse er det få procent før nedre dødpunkt at
> udstødningen begynder(!) at åbne!
>
> --
Jeg holder med Orla.
Jeg har altid lært, at en 6- cylindret motor er den mindste(i antal
cylindre), hvor det faktisk tilføres krumtappen energi alle 360?.
Men på den anden side, er det ikke småting jeg "altid" har lært.
| |
Ukendt (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-02-08 22:12 |
|
On Tue, 05 Feb 2008 20:35:54 +0100, Armand wrote:
>> Ka' Du sige 50° BBDC, (18%) for en "gammeldaws" VTR
Hvilket så er en 245° knast.
> 82% er sandelig også væsentlig mere en 2/3 :-|
men mere end et par procent
>> Mon ikke at det overgåes så rigeligt idag.
> - For den også bedagede GPZ900 gælder det at den originale
> udstødningsknast er på 290° med åbning 65° BBDC!
29%, og så dog, det er ikke helt nøjagtigt på grund af plejlstangens
vinkling, tallene bliver en smule mindre.
Men kan det nu også passe med 290°/65° ? det giver 45° ATDC
> - For pumpede Piper-knaster til Barbie'n er tallet: 240° med åbning 42°
> BBDC!
> - Ditto Piper'e til en '03 R6: 240° med åbning 53° BBDC!
>
> Det ligger nok omkring 50-55° i almindelighed :-/
Tjae, jeg kan ikke finde data for "makita".....
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Armand (06-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-02-08 17:35 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 05 Feb 2008 20:35:54 +0100, Armand wrote:
>
>> - For den også bedagede GPZ900 gælder det at den originale
>> udstødningsknast er på 290° med åbning 65° BBDC!
>
> 29%, og så dog, det er ikke helt nøjagtigt på grund af plejlstangens
> vinkling, tallene bliver en smule mindre.
> Men kan det nu også passe med 290°/65° ? det giver 45° ATDC
>
Jup!
Dét er ihvertfald hvad de skævøjede imgeniører i Hammatsu har skrever i
den original manual!
--
Armand.
| |
N/A (06-02-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 06-02-08 19:08 |
|
| |
Harald Blaatand (06-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 06-02-08 19:08 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47a9e1ca$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 05 Feb 2008 20:35:54 +0100, Armand wrote:
>>
>>> - For den også bedagede GPZ900 gælder det at den originale
>>> udstødningsknast er på 290° med åbning 65° BBDC!
>>
>> 29%, og så dog, det er ikke helt nøjagtigt på grund af plejlstangens
>> vinkling, tallene bliver en smule mindre.
>> Men kan det nu også passe med 290°/65° ? det giver 45° ATDC
>>
> Jup!
> Dét er ihvertfald hvad de skævøjede imgeniører i Hammatsu har skrever i
> den original manual!
>
> --
> Armand.
Hammatsu=Yamaha
(Yam 650Twin)=(Hammatsu Bonneville)
Hamamatsu=KawasakiGPZ900
Tokyo Head Office:
World Trade Center Bldg., 4-1, Hamamatsu-cho 2-chome, Minato-ku, Tokyo
105-6116, Japan
Yamaha Product Design Laboratory, Hammatsu-Shizuoka, Japan.
- -
>Steen
| |
Armand (06-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-02-08 20:12 |
|
Harald Blaatand skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:47a9e1ca$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >
> > Dét er ihvertfald hvad de skævøjede imgeniører i Hammatsu har skrever i
> > den original manual!
> >
> Hammatsu=Yamaha
> (Yam 650Twin)=(Hammatsu Bonneville)
>
> Hamamatsu=KawasakiGPZ900
>
Jup!
Min rutine udi det japanske på skrift er desværre ikke større end at dén
smuttede
Kan jeg ikke halvredde ved at bruge m'et i "imgeniør", hvorved det kun
er et "a" at der mangler!?
--
Armand.
| |
N/A (07-02-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 07-02-08 14:07 |
|
| |
Harald Blaatand (07-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 07-02-08 14:07 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:47aa066c$0$2107$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Harald Blaatand skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
>> news:47a9e1ca$0$2112$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> >
>> > Dét er ihvertfald hvad de skævøjede imgeniører i Hammatsu har
skrever i
>> > den original manual!
>> >
>> Hammatsu=Yamaha
>> (Yam 650Twin)=(Hammatsu Bonneville)
>>
>> Hamamatsu=KawasakiGPZ900
>>
> Jup!
> Min rutine udi det japanske på skrift er desværre ikke større end at dén
> smuttede
>
> Kan jeg ikke halvredde ved at bruge m'et i "imgeniør", hvorved det kun
> er et "a" at der mangler!?
>
> --
> Armand.
Det var da også uheldigt at der er to byer i Japan der hedder næsten det
samme )
Jo,smid du bare et ekstra m ind,men jeg tror " ikke at der er plads til
flere"!
Ham-matsu
Hama-matsu
- -
>Steen
| |
N/A (06-02-2008)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 06-02-08 20:12 |
|
| |
Ukendt (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-02-08 19:11 |
|
On Tue, 05 Feb 2008 18:24:43 +0100, Armand wrote:
> Orla Pedersen skrev:
>> On Tue, 05 Feb 2008 00:46:56 +0100, Armand wrote:
>>
>>> Firetakterens force er netop at den udnytter forbrændingstrykket under
>>> hele(!) stemplets bevægelse væk fra tændings-punktet!
>>
>> Øhh ? Ska' vi ikke sige 2/3 sådan ca. for en moderne firetakter.
>>
> I grader måske, men i bevægelse er det få procent før nedre dødpunkt at
> udstødningen begynder(!) at åbne!
Ka' Du sige 50° BBDC, (18%) for en "gammeldaws" VTR
Mon ikke at det overgåes så rigeligt idag.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
2-1-2008
| |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 20:36 |
|
Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 05 Feb 2008 18:24:43 +0100, Armand wrote:
>
>> Orla Pedersen skrev:
>>> On Tue, 05 Feb 2008 00:46:56 +0100, Armand wrote:
>>>
>>>> Firetakterens force er netop at den udnytter forbrændingstrykket under
>>>> hele(!) stemplets bevægelse væk fra tændings-punktet!
>>> Øhh ? Ska' vi ikke sige 2/3 sådan ca. for en moderne firetakter.
>>>
>> I grader måske, men i bevægelse er det få procent før nedre dødpunkt at
>> udstødningen begynder(!) at åbne!
>
> Ka' Du sige 50° BBDC, (18%) for en "gammeldaws" VTR
>
82% er sandelig også væsentlig mere en 2/3 :-|
> Mon ikke at det overgåes så rigeligt idag.
>
Mnjarh :-/
Hvor pokker finder man dé tal, andet end i den originale værkstedsmanual?
- For den også bedagede GPZ900 gælder det at den originale
udstødningsknast er på 290° med åbning 65° BBDC!
- For pumpede Piper-knaster til Barbie'n er tallet: 240° med åbning 42°
BBDC!
- Ditto Piper'e til en '03 R6: 240° med åbning 53° BBDC!
Det ligger nok omkring 50-55° i almindelighed :-/
--
Armand.
| |
flopper (06-02-2008)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 06-02-08 17:09 |
|
>>
>> Ka' Du sige 50° BBDC, (18%) for en "gammeldaws" VTR
>>
> - For den også bedagede GPZ900 gælder det at den originale
> udstødningsknast er på 290° med åbning 65° BBDC!
> - For pumpede Piper-knaster til Barbie'n er tallet: 240° med åbning 42°
> BBDC!
> - Ditto Piper'e til en '03 R6: 240° med åbning 53° BBDC!
>
> Armand.
undskyld en uvidende. BBDC står for ???
--
mvh
Flopper
| |
Ukendt (06-02-2008)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-02-08 17:26 |
| | |
flopper (07-02-2008)
| Kommentar Fra : flopper |
Dato : 07-02-08 09:22 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1rqoafj5m586n$.1ky8su2wn6fiw.dlg@40tude.net...
> On Wed, 6 Feb 2008 17:08:45 +0100, flopper wrote:
>
>> undskyld en uvidende. BBDC står for ???
>
> Before Bottom Dead Camber svjh.
>
> Hvilket betyder før nedre vendepunkt for stemplet.
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/general/clearout oprydning, opdateret
> 2-1-2008
Takker ydmygst.
flopper
| |
Armand (07-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-02-08 11:06 |
|
flopper skrev:
>
> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
> meddelelsen news:1rqoafj5m586n$.1ky8su2wn6fiw.dlg@40tude.net...
>> On Wed, 6 Feb 2008 17:08:45 +0100, flopper wrote:
>>
>>> undskyld en uvidende. BBDC står for ???
>>
>> Before Bottom Dead Camber svjh.
>>
>> Hvilket betyder før nedre vendepunkt for stemplet.
>>
> Takker ydmygst.
>
For lige at komplettere, så omtaler man i samme forbindelse
(knasttiming) også positionen: "efter" (after). Begge gælder tillige for
toppunktet (TDC). Derved forekommer de fire forkortelser: ATDC; BBDC;
ABDC og BTDC!
--
Armand.
| |
Jens Meldgaard (08-02-2008)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 08-02-08 01:30 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:47aad829$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> flopper skrev:
>>
>> "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
>> meddelelsen news:1rqoafj5m586n$.1ky8su2wn6fiw.dlg@40tude.net...
>>> On Wed, 6 Feb 2008 17:08:45 +0100, flopper wrote:
>>>
>>>> undskyld en uvidende. BBDC står for ???
>>>
>>> Before Bottom Dead Camber svjh.
>>>
>>> Hvilket betyder før nedre vendepunkt for stemplet.
>>>
>> Takker ydmygst.
>>
> For lige at komplettere, så omtaler man i samme forbindelse (knasttiming)
> også positionen: "efter" (after). Begge gælder tillige for toppunktet
> (TDC). Derved forekommer de fire forkortelser: ATDC; BBDC; ABDC og BTDC!
Der er da vist nogen der skal have deres skolepenge tilbage.
Det hedder altså: A B C D osv. )
mvh Jens
Sydals
>
> --
> Armand.
| |
Jens Meldgaard (04-02-2008)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 04-02-08 23:38 |
|
"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47a5b4ae$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:47a59a4a$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Michael Dahlberg skrev:
>>> "flopper" <odalhan@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:47a4aac3$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Output shaft" på engelsk
> "udgangsakslen" på dansk.
> I øvrigt roterer rotoren 3 gange hurtigere end udgangsakslen
Nej, omvendt
>
> http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine4.htm
>
> Derfor 3 forbrændinger per (rotor)omdrejning = 1 forbrænding pr
> (udgangsaksel)omdrejning.
Ja, nemlig. Kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=SkPeB1rAagU&feature=related
mvh Jens
Sydals
> Michael D
>
| |
Steen Gruby (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-02-08 00:03 |
|
On Mon, 4 Feb 2008 23:37:52 +0100, "Jens Meldgaard"
<dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:
Hej Jens.
>
>Ja, nemlig. Kan ses her:
> http://www.youtube.com/watch?v=SkPeB1rAagU&feature=related
>
Den film viser også noget af min historie.
Computeren de benytter er en RCA Spectra 70, den første mainframe
computer jeg skruede i.
Den anvendtes i stor stil i Europa under navnet Siemens Systen 4004
efter at RCA lukkede computerbiksen først i 70' erne.
Kan man downloade den film?
Det er virkelig historie for mig
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jens Meldgaard (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Jens Meldgaard |
Dato : 05-02-08 01:42 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:a66fq3ld23b8ffis9d9v4af8upmhcf70d9@4ax.com...
> On Mon, 4 Feb 2008 23:37:52 +0100, "Jens Meldgaard"
> <dsl333271@vip.cybercity.dk> wrote:
>
> Hej Jens.
>>
>>Ja, nemlig. Kan ses her:
>> http://www.youtube.com/watch?v=SkPeB1rAagU&feature=related
>>
> Den film viser også noget af min historie.
> Computeren de benytter er en RCA Spectra 70, den første mainframe
> computer jeg skruede i.
> Den anvendtes i stor stil i Europa under navnet Siemens Systen 4004
> efter at RCA lukkede computerbiksen først i 70' erne.
> Kan man downloade den film?
Hej Steen
Du må da virkelig ikke spørge mig om sådan noget, hvis sønnike
ikke er ved siden af
Jeg har en mappe i foretrukne, hvor jeg gemmer linket.
Ved ikke hvor længe sådan noget ligger på, f.eks. You Tube?
Jeg lagde også mærke til, at der blev tegnet med blyant, lineal og passer :)
Den første RE-5 jeg så, var hos en forhandler i Næstved. Jeg boede
på det tidspunkt i Bromölla, Sverige og vi kørte til Næstved
bare for at se RE-5éren. Det må have været April/Maj ´75.
Uuuuhh, det er godt nok længe siden =
mvh Jens
Sydals
> Det er virkelig historie for mig
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU MAX Special 1956
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk
| |
Emil (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Emil |
Dato : 05-02-08 01:22 |
|
On Feb 5, 12:03 am, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> >Ja, nemlig. Kan ses her:
> > http://www.youtube.com/watch?v=SkPeB1rAagU&feature=related
> Den film viser også noget af min historie.
> Computeren de benytter er en RCA Spectra 70, den første mainframe
> computer jeg skruede i.
> Den anvendtes i stor stil i Europa under navnet Siemens Systen 4004
> efter at RCA lukkede computerbiksen først i 70' erne.
> Kan man downloade den film?
> Det er virkelig historie for mig
http://www.techcrunch.com/get-youtube-movie/
Mvh.
Emil
| |
Michael Dahlberg (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 05-02-08 17:47 |
|
"Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:4207a752-a0e3-464f-9d1a-f2078257639b@z17g2000hsg.googlegroups.com...
On Feb 5, 12:03 am, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:
> >Ja, nemlig. Kan ses her:
> > http://www.youtube.com/watch?v=SkPeB1rAagU&feature=related
> Den film viser også noget af min historie.
> Computeren de benytter er en RCA Spectra 70, den første mainframe
> computer jeg skruede i.
> Den anvendtes i stor stil i Europa under navnet Siemens Systen 4004
> efter at RCA lukkede computerbiksen først i 70' erne.
> Kan man downloade den film?
> Det er virkelig historie for mig
http://www.techcrunch.com/get-youtube-movie/
Mvh.
Emil
Hej, fint link, hvordan virker det?
Jeg kommer ind på den grønne TechCrunch-side, men jeg kan ikke få YouTube
Video Download Tool til at virke. Nar jeg indsætter YouTube URL i boksen og
trykker "Get Video" sker der ikke rigtigt noget.
Venlig hilsen
Michael D
| |
BJ (02-02-2008)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 02-02-08 18:00 |
|
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47a04255$0$2087$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
KLIP
> Sjovt at se foræbrændingen indefra - gad vide hvilken type glas de har
> foran kameraet...
Man har vel anvendt et ovnkamera?
mvh
Bjørn J.
| |
CL (03-02-2008)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 03-02-08 22:21 |
| | |
Michael Dahlberg (04-02-2008)
| Kommentar Fra : Michael Dahlberg |
Dato : 04-02-08 09:35 |
| | |
CL (04-02-2008)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 04-02-08 18:30 |
|
Michael Dahlberg wrote:
>> Lydkvaliteten er dårligere her, men det er da i det mindste en MC
> http://www.youtube.com/watch?v=YFX_-iOgQUM&feature=related
>
>
Lyden er meget dårlig hvilke for mig er en stor del af oplevelsen ved
sådan en motor
Der gives desuden en del oplysninger om motoren i mit link godtnok
med japans tale men billeder siger mere end mange ord
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Harald Blaatand (04-02-2008)
| Kommentar Fra : Harald Blaatand |
Dato : 04-02-08 19:51 |
|
"CL" <PP@PP.PP> wrote in message
news:47a74ba4$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Michael Dahlberg wrote:
>>> Lydkvaliteten er dårligere her, men det er da i det mindste en MC
>> http://www.youtube.com/watch?v=YFX_-iOgQUM&feature=related
>>
>>
> Lyden er meget dårlig hvilke for mig er en stor del af oplevelsen ved
> sådan en motor
> Der gives desuden en del oplysninger om motoren i mit link godtnok
> med japans tale men billeder siger mere end mange ord
> --
> H
> Carsten Larsen
> CBR 1K DUAL
>
>
Den lyder som en gal hveps der er fanget i et glas.lidt hen af lyden fra
en Kawasaki 750 3 cyl totakter med "effektpotter" og for fed blanding,sådan
wankel skal høres nens den kører og bliver belastet,men alt i alt en fed
lyd !
- -
>Steen
| |
Armand (05-02-2008)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 05-02-08 00:53 |
|
CL skrev:
> http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic
> Mazda Le Mans sikke en vankel motor bare lyden wauu
>
Under 1000km-race på Spa i '87 (tror jeg at det var) under Jaguar og
John Nielsens haydays, talte jeg med et par englændere der havde oplevet
den netop på Le Mans og de beskrev den som ligefrem smertende høj og
skarp
--
Armand.
| |
CL (06-02-2008)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 06-02-08 03:35 |
|
Armand wrote:
> CL skrev:
>> http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic
>> Mazda Le Mans sikke en vankel motor bare lyden wauu
>>
> Under 1000km-race på Spa i '87 (tror jeg at det var) under Jaguar og
> John Nielsens haydays, talte jeg med et par englændere der havde
> oplevet den netop på Le Mans og de beskrev den som ligefrem smertende
> høj og skarp >
>
>
Ja jeg har nogle bekendte der var på Le Mans i 91
og de fortalte også at selv med høreværn på var de aldrig i
tvivl om hvornår der kom en Mazda
Ang lyd så er det på klippet tydeligt at høre at trods en
effekt på 268hk/L så går den rimeligt lavt i tomgang
hvilke ikke er muligt på en stempel (suge) motor
med samme effekt p/L
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
|
|