Livsfarlige dæktryksmålere
Fra : Splejsen

Dato : 28-01-08 22:55

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-01-08 23:31

"Splejsen" <Splejsen_fyn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:479e4f1a$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Lige til orientering:
> http://www.erhvervsbladet.dk/article/20080128/news06/80128130/
>
> Søren Splejs
Tjah - vel ikke en overraskende nyhed.
Har gennem mange år bemærket de tit meget forskellige værdier, du kan aflæse
på forskellige målere.
På mc er jeg langt mere afhængig af korrekt tryk - her kan bare 0,1-0,2
bar's forskel mærkes tydeligt, så jeg bruger så vidt muligt den samme
tankstations måler - på kolde dæk.
Men i artiklen bed jeg mærke i en dum sammenblanding af årsager: "defekte
dæk eller forkert tryk" syntes jeg slet ikke hører sammen. Enten skyldes
ulykken et defekt dæk - og så er korrekt tryk nok ikke nogen hjælp
alligevel - eller også skal der da meget til før at for lavt tryk er direkte
årsag til en ulykke.
Bevares - et skadet dæk vil nok være mere følsomt over for forkert tryk -
især alt for lavt tryk giver meget varme.

Nogle tankstationers målere er komplet ulæselige - det er dem, der sidder på
slangen med en lille, aflang rude med tallene i. Hvis ikke det er højt
solskin er den ulæselig - i højt solskin er du bare i tvivl om hvilken
skala, den egentligt viser

Men lad os lige sende en "venlig" tanke til "professionelle" dækmontører;
her i sommer skiftede vil bil og fik sat alu-fælge på den lille ny. Jeg
syntes godt nok den var hårdere fjedret end da vi prøvekørte den før købet.
Nå, men afsted med campingvognen på sommerferie - og prøvede netop den der
trykmåler med den lille rude og syntes det så helt skævt ud. Først i Hvide
Sande havde jeg lejlighed til at prøve med en af de klassiske målere fra
tanken; alle 4 dæk lå 30-40 Psi over anbefalet tryk !
Og det er faktisk ikke engang første gang, jeg oplever det med nymonterede
dæk. Hvis montøren så endda f.eks. fortalte dig at du skulle køre med dette
overtryk et vist stykke tid for at få dækkene til at sætte sig el. lign.,
men nej - ingen forklaring.
En montør af mc-dæk havde dog gjort sig umage for et par år siden; jeg
syntes de fine nye dæk kørte "sjovt" - men der var sådan set korrekt tryk i.
Han kunne åbenbart bare ikke se forskel på for- og baghjul - når jeg
"byttede om" på trykket for og bag passede det godt nok som det skulle

Men er det så nok at hejlene tankens måler ned - hvad med at købe en selv ?
Har i set nogen seriøs test af de smarte digitale lomme-ting, alle vil sælge
nu ?
Kan man stole på sådan en ?

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Anders Majland

Dato : 29-01-08 08:32

> Tjah - vel ikke en overraskende nyhed.

Jeg er ikke online så har ikke kunne læse artiklen - Jeg ville ønske at folk
gad quote konkliusionen istedet for bare at smide et link

> [...]
> på slangen med en lille, aflang rude med tallene i. Hvis ikke det er højt
> solskin er den ulæselig - i højt solskin er du bare i tvivl om hvilken

Jeg foretrækker de helt moderne hvor man vælger trykket på standeren og den
dernæst pumper og/ned til det passer. Men de gode gamle med stor analog
viser er nu heller ikke så dumme.

Men som regel pumper jeg hjemme med en harald nyborg dæktryksmåler på
pistolen. Sammenholdt med en manuel dæktryksmåler er den ikke helt ved siden
af (forskel <0.1)

/A

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-01-08 00:55

> [...]
>
> Men som regel pumper jeg hjemme med en harald nyborg dæktryksmåler på
> pistolen. Sammenholdt med en manuel dæktryksmåler er den ikke helt ved

OK - så en lommemåler kan altså bruges som den er beregnet til. Det er jo
slet ikke altid at tingene virker som reklamen lover

Typen med forvalg af lufttryk går jeg langt udenom til bilen. Du vælger
tryk - sætter dimsen til ventilen og venter. 10-15 sek senere starter noget,
der lyder som en 12V kompressor, som har svært ved at levere varen. Så skal
du tilbage til standeren for at vælge trykket til næste dæk. Så vender du
bilen, da slangen ikke kan nå den anden side.....det er bare lettere med en
"opladelig"
Men til et mc-dæk kan sådan en vel klare opgaven - skal huske at teste det
ved lejlighed.