"Benjamin R. Giversen" <garfield_killer@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:479e218a$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har været ved at rode med min motorcykel. Da jeg fjernede
> gummistykkerne ved indsugningen knækkede der 2 af boltene. Så nu har jeg
> et topstykke med 2 stykker gevind som jeg gerne vil have fjernet.
> Æv.
>
> Jeg har tidligere i gruppen læst om brugen af stearin, men det er jo lidt
> svært når bolten går ind i siden på topstykket. Der er i øvrigt heller
> ikke meget plads at arbejde på.
>
> Er det nødvendigt at fjerne topstykket først, eller er der måske en god
> idé til hvordan det kan gøres?
>
> Må der bruges kobberfedt når tingene skal samles igen?
> Venlig hilsen
> Benjamin R. Giversen
Du er ikke den første
Har ikke været ude for det selv, og skal derfor ikke gøre mig klog på den
rigtige fremgangsmåde - og dog:
Hvis du kan engelsk og googler du på "broken Exhaust (eller "intake") stud"
er der nogle gode links, bl. a. dette:
http://www.asashop.org/autoinc/may2003/techtotech.htm (der også viser, hvad
der kan gå galt
Grundlæggende afhænger det vist af, om du har en stump ragende ud, du kan få
fat i (evt. svejse en møtrik på) eller du er nødt til at bore i stumpen og
bruge en "ornepik" (uddrager). Her spænder løsningsforslagende fra at være
god med en boremaskine på fri hånd til at anbefale, at man afmonterer
topstykket og overlader det til profesionelle.
Det er en god idé at give de nye bolte "noget", så problemerne ikke gentager
sig. Jeg ved ikke, om der er problemer med Alu/stål/kobberfedt - selv bruger
jeg alufedt (anbefalet af min mekaniker til alle gevind, inkl. tændrør).
Held og lykke med det.
--
Finn og Angela Christensen
Yamaha XJ 700N Maxim/XJ 900F 4BB
http://hjem.get2net.dk/xjmaximdk/