/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Tændingsproblem GS 450E
Fra : OleG


Dato : 27-01-08 22:27

Min ellers så trofaste GS 450E vil ikke starte mere og det skyldes, at der
ikke er gnist på tændrøret.

Historien er at jeg for nogle måneder siden var nødt til at lave en
undvigemanøvre, som resulterede i at jeg kom for tæt på et vejskilt. Jeg
slap uskadt, men højre side af motoren strejfede skiltet, med det resultat
at det lille dæksel som skjuler pickupperne, blev knust. Den forreste
pickup kom i klemme mellem dæksel og rotor, så den endte sine dage
garnnøgle :-/

Jeg har været heldig at finde en "ny" brugt pickup, som jeg har loddet på.
Men desværre var det ikke nok til at der kom gnist på tændrørene igen.

Når jeg kører med starteren (uden tændrør i) og måler den spænding, der
kommer fra hver af pickupperne, ligger den på ca. 0,5 V AC. Både fra den
gamle og den "nye". Derfor regner jeg med at selve pickupperne er iorden.

Rotoren derimod er jeg i tvivl om. Den er jo permanent magnetisk og skal
inducere spændingen i pickuppernes spoler. Men jeg synes ikke den er
særlig kraftig magnetisk. Jeg har ikke noget at sammenligne med, men den
er på ingen måde kraftig nok til at kunne bære sin egen vægt, når jeg
forsøger at løfte den med enden af en skruetrækker. Den er kun lige
kraftig nok til at jeg kan rulle med den på bordet, ved at hive forsigtigt
i den med skruetrækkern. Måske er de 0,5 V AC langt fra nok som impuls til
tændingsenheden...?

Tændspolerne virker, dem har jeg checket ved at tilslutte dem 12V og så
afbryde minus. Der kommer gnist, dog ikke en imponerende én, men der er
gnist.

Så er der tændingsenheden (TCI) tilbage... Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg
kan checke den, men min mistanke er at den måske kan have taget skade, da
pickuppen blev flået fra hinanden.

Håber der er nogen som har et bud på, hvordan jeg kommer videre. Jeg har
selvsagt ikke så meget lyst til at købe en ny tændingsenheden før alle
andre muligheder er afprøvet.

Mvh OleG


 
 
Steen Gruby (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-01-08 22:42

On Sun, 27 Jan 2008 21:27:02 +0000 (UTC), fuglslev@notmail.com (OleG)
wrote:

Hej Ole.
>
>Når jeg kører med starteren (uden tændrør i) og måler den spænding, der
>kommer fra hver af pickupperne, ligger den på ca. 0,5 V AC. Både fra den
>gamle og den "nye". Derfor regner jeg med at selve pickupperne er iorden.
>
Du kan ikke måle spændingen ud af pick-up'erne med et voltmeter.
Du kan konstatere at den reagerer, ikke andet.
Hvis du vil måle pulsen ud af pick-up'en er det et oscilloscop der
skal i anvendelse.

>Rotoren derimod er jeg i tvivl om. Den er jo permanent magnetisk og skal
>inducere spændingen i pickuppernes spoler. Men jeg synes ikke den er
>særlig kraftig magnetisk. Jeg har ikke noget at sammenligne med, men den
>er på ingen måde kraftig nok til at kunne bære sin egen vægt, når jeg
>forsøger at løfte den med enden af en skruetrækker. Den er kun lige
>kraftig nok til at jeg kan rulle med den på bordet, ved at hive forsigtigt
>i den med skruetrækkern. Måske er de 0,5 V AC langt fra nok som impuls til
>tændingsenheden...?
>
Rotoren er ikke magnetisk - Den er blot en jernklods der flyver forbi.
Magneten sidder normalt bag spolen i dennes ophæng eller selve kernen.
Når du tager en lille metalklods og fører hurtigt forbi en PU skal den
reagere på det.
Er du sikker på at du har fået magneten med over?
Prøv at nærme skruetrækkeren til kærnen - den skulle gerne være
magnetisk.
Noget andet er at visse tændbokse benytter både for og bagflanken fra
PU'en.
Du han forsøgsvis prøve at vende ledningerne til PU'en.

>Tændspolerne virker, dem har jeg checket ved at tilslutte dem 12V og så
>afbryde minus. Der kommer gnist, dog ikke en imponerende én, men der er
>gnist.
>
Spolerne er sikkert i orden.

>Så er der tændingsenheden (TCI) tilbage... Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg
>kan checke den, men min mistanke er at den måske kan have taget skade, da
>pickuppen blev flået fra hinanden.
>
Den er sikkert stadig i orden.

>Håber der er nogen som har et bud på, hvordan jeg kommer videre. Jeg har
>selvsagt ikke så meget lyst til at købe en ny tændingsenheden før alle
>andre muligheder er afprøvet.
>
Jeg lavede på et tidspunkt et lille skrift om tænding - Det kan være
det er til inspiration:
http://www.gruby.dk/MC-tænding.pdf


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (27-01-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-01-08 22:47

OleG skrev:
> Min ellers så trofaste GS 450E vil ikke starte mere og det skyldes, at
> der ikke er gnist på tændrøret.
>
> Historien er at jeg for nogle måneder siden var nødt til at lave en
> undvigemanøvre, som resulterede i at jeg kom for tæt på et vejskilt. Jeg
> slap uskadt, men højre side af motoren strejfede skiltet, med det
> resultat at det lille dæksel som skjuler pickupperne, blev knust. Den
> forreste pickup kom i klemme mellem dæksel og rotor, så den endte sine
> dage garnnøgle :-/
>
> Jeg har været heldig at finde en "ny" brugt pickup, som jeg har loddet
> på. Men desværre var det ikke nok til at der kom gnist på tændrørene igen.
>
Tændrørene?
NGK??
Det er sq nok dém der er druknet fatalt ved opstrtsforsøg med gammel
bensin i karbunaderne :-/

Pil hætterne af og prøv om ikke tændkablerne kan trække gnister til stel
(motor)!
Gør de dét starter den nok også med et par friske tændrør - I så fald:
Drop de lorte NGK'er og køb nogle alternative :-|

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste