Alperne i april
Fra : ulrik_fog@hotmail.co~

Dato : 27-01-08 07:15

Hej gruppe.

Jeg planlægger sammen med en kammerat at tage til Alperne den sidste
uge i april. Vi har ikke den store lyst til at køre derned selv, så
har tænkt at tage autotoget til München og retur fra Lörrach eller
omvendt. Planen er så at køre rundt i det sydlige Tyskland, Schweiz,
vestlige Østrig, nordlige Italien og evt. Liechtenstein i en uges tid.

Spørgsmålet er om det er for tidligt at køre i bjergene på denne tid
af året, altså den sidste uge i april? Nogle skisportssteder har jo
først ved at lukke på den tid. Skal man holde sig i dalene eller køre
et helt andet sted hen og gemme Alperne til senere på året?

Gode forslag til rute modtages meget gerne.

Venlig hilsen og god kamp i aften :)

Ulrik

Fra : Knud Dam

Dato : 27-01-08 20:50

<ulrik_fog@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej Ulrik.

Min kammi, Claus og jeg tager autotoget Hamburg - München 15. april.
Fra München til Toscana og derefter langs kysten til Frankrig, nordpå til
Alsace og hjem igen med autotoget Lörrach - Hamborg.
Vi har afsat en uge til turen, der ikke er detail-planlagt endnu.
Vær opmærksom på, at der er meget stor prisforskel på turen med autotog,
afhængig af rejsedage og ruter.

; - )

KD

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-02-08 22:13

Knud Dam skrev:

> Min kammi, Claus og jeg tager autotoget Hamburg - München 15. april.
> Fra München til Toscana og derefter langs kysten til Frankrig, nordpå til
> Alsace og hjem igen med autotoget Lörrach - Hamborg.

Hvad koster sådan en tur med tog. Jeg så forleden en pris for bil der
hedder kr.750 for bil og en soveplads til piloten. Kan det passe, og
hvad regner i med en returbillet koster for mc?. Til den pris gider man
ikke spilde en dag gennem tyskland.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Knud Dam

Dato : 03-02-08 22:25

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hedder kr.750 for bil og en soveplads til piloten. Kan det passe, og hvad
> regner i med en returbillet koster for mc?. Til den pris gider man ikke

Hej IB.

Turen Hamborg-München og retur Lörrach - Hamborg incl. liggevogn og et let
morgenmåltid er for en person og en mc knapt kr. 1350, så ja, det er meget
billigt.

Det skal siges, at der er meget forskel på, hvilke dage man rejser.

; - )

KD

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-02-08 20:50

Knud Dam skrev:

> [...]
> billigt.
>
> Det skal siges, at der er meget forskel på, hvilke dage man rejser.

Tak for svaret. Det lader til at det er noget man skal overveje. Troede
faktisk det var dyrere.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 05-02-08 01:44

Ib Jakobsen skrev:

> Hvad koster sådan en tur med tog. Jeg så forleden en pris for bil der
> hedder kr.750 for bil og en soveplads til piloten. Kan det passe?.

Jeg mener at kunne huske at hjembringningen af Paso'en fra München
kostede mig lidt over 1.100,-kr, men det var ikke med den optimalt
billigste 6-køjes plads som dén jeg brugte derned, men derimod i
to-personers sovekupe.

Men søg da selv løs på:
<http://www.db.de/site/bahn/de/reisen/zuege/autozuege/autozuege.html>

> Til den pris gider man ikke spilde en dag gennem tyskland.

Hvem gider køre motorcykel, hvis man for under 50Euro kan komme til
München med nattoget fra KBH; Odense eller Kolding?
<http://www.citynightline.de/nachtzugreise/view/angebote/aktionen.shtml>

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-02-08 03:04

Armand skrev:

> Hvem gider køre motorcykel, hvis man for under 50Euro kan komme til
> München med nattoget fra KBH; Odense eller Kolding?
> <http://www.citynightline.de/nachtzugreise/view/angebote/aktionen.shtml>

Sad lige og rodede med et par imaginære trips!
Når nu fruen er for sart til at ligge i så'en en 6-køjes kupé er den
billigste måde at komme til München i en to-personers sove-kupé at man
tager bilen (motorcyklen?) med (á ca. 1.200,-kr hver vej

--
Armand

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 05-02-08 18:35

> [...]
> billigste måde at komme til München i en to-personers sove-kupé at man
> tager bilen (motorcyklen?) med (á ca. 1.200,-kr hver vej

Den der med følsomhed overfor nærværet af fremmede, kan løses på en sjovere
måde, har jeg erfaret. Og billigere. Saml nogle af vennerne og tag flere
sammen på turen. Hvis I er 5 eller 6 kan i få helt jeres eget soveværelse

Min hustru som bestemt ikke er nogen års-unge, synes det var helt fint (og
egentlig også ret hyggeligt) så længe det ikke var helt fremmede.

Just an idea!

Michael D

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-02-08 20:53

Armand skrev:

> Hvem gider køre motorcykel, hvis man for under 50Euro kan komme til
> München med nattoget fra KBH; Odense eller Kolding?
> <http://www.citynightline.de/nachtzugreise/view/angebote/aktionen.shtml>

Om man forstår togpriser. Nyk F. til Århus og retur koster små 700.
Vælger man at køre Prag koster det godt 600.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 05-02-08 01:55

> [...]
> hedder kr.750 for bil og en soveplads til piloten. Kan det passe, og hvad
> regner i med en returbillet koster for mc?. Til den pris gider man ikke

Jeg har lige set på en tur 23.04.08. Hamburg-Lörrach,
retur 29.04.08. München-Hamburg.
Det koster med "Aktionspreis" 99,- Øvro hver vej,
dvs. ca. kr. 1475,- retur. Det er f.. skisme da billigt.

mvh Jens
Sydals

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 05-02-08 19:07

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> retur 29.04.08. München-Hamburg.
> Det koster med "Aktionspreis" 99,- Øvro hver vej,
> dvs. ca. kr. 1475,- retur. Det er f.. skisme da billigt.

Jeg har lige kigget noget mere, de priser kan du faktisk få det til,
det meste af April måned

mvh Jens
Sydals

Fra : N/A

Dato : 06-02-08 20:57

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 27-01-08 21:12

- tjek bogen "lust auf pässe" eller kik ind på min hjemmeside
www.motorcykeltouring.dk, der kan du læse hvornår de forskellige pas er
åbne.

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Ped

Dato : 28-01-08 00:14

ulrik_fog@hotmail.com skrev:
> [...]
> et helt andet sted hen og gemme Alperne til senere på året?
>
> Gode forslag til rute modtages meget gerne.

Hej,

Jeg tør ikke give et bud på det du spørger om - om passene er åbne i
april. Umiddelbart ville jeg forvente, at det er alt for tidligt på
sæsonen - selv med klimaforandringer osv., men... - man kan jo være
heldig. Jeg har tidligere kørt mellem 4 meter høje snevolde i de franske
alper i juni måned, og da jeg engang var der i begyndelsen af maj var
alt over 2000 meter lukket.

Jeg ville faktisk blot lige give et link til en side med de schweiziske pas:

http://www.bikecam.ch/liste.php

Hvis I kommer ned i nærheden af Berchtesgaden, så kan jeg varmt anbefale
Rossfeld Ringstrasse, der er en fantastisk motorcykelvej. Jeg var der
i oktober, og der er et par billeder her:

http://www.pedmail.dk/alpentreffen/

God fornøjelse med planlægningen, og ha' en forrygende tur!

Jens L. Pedersen
'97 GPZ 1100

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-01-08 17:11

skrev den 27 jan 2008 i
> [...]

> har jo først ved at lukke på den tid. Skal man holde sig i dalene
> eller køre et helt andet sted hen og gemme Alperne til senere på

http://www.oeamtc.at/netautor/pages/resshp/anwendg/1013901.html#s :

...." In der Regel müssen Wintersperren von Mitte Oktober bis Anfang Mai
in die Routenplanung miteinkalkuliert werden.".......

Altså fra midt oktober til begyndelsen af maj, skal man tage højde for
at der sandsynligvis er spærret.

Fra : ulrik_fog@hotmail.co~

Dato : 29-01-08 15:11

> [...]
> in die Routenplanung miteinkalkuliert werden.".......
>
> Altså fra midt oktober til begyndelsen af maj, skal man tage højde for

Tak for hjælpen indtil videre.

Ja, den er svær :) Er problemet løst ved at holde sig til dalane og
ikke køre over passene?
Alternativt kan man jo satse og hvis der så er lukket må man jo finde
en anden rute.

En anden idé kunne være at holde fast i München og Lörrach som start/
slut og så køre til Italien og den franske sydkyst? Nogle forslag/
kommentarer i den retning?

På forhånd tak.

Ulrik

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-01-08 00:50

> [...]

En anden idé kunne være at holde fast i München og Lörrach som start/
slut og så køre til Italien og den franske sydkyst? Nogle forslag/

Har kommet en hel del i alperne gennem mange år - ski har været (og er)
målet. Gennem den tid (~35 år) har det vist sig at det er helt umuligt at
forudsige mængden af sne på en given tid af vinteren. Det svinger ikke bare
fra år til år men også gennem hver enkelt vinter. Nogle vintre kommer aldrig
rigtigt i gang, nogle kommer tidligt eller sent medens andre bare er der
hele sæsonen.
Og i år ser det ud til at det er en af de vintre, der kører helt igennem;
det er rigtigt mange år siden de har haft så meget sne fra tidligt på
vinteren.
De fleste skisportssteder dernede har rekord meget sne lige nu - så i skal
ikke satse på at pasvejene er åbne allerede i april.
I det mindste ikke uden vinterdæk og snekæder - det kan være krævet til
biler på den årstid, men jeg ved faktisk ikke om der så er forbuid mod
mc-kørsel på de pasveje, hvor skiltning kan kræve vinterdæk og kæder langt
hen på foråret.
I Østrig har de fleste pasveje nemlig ikke en forud bestemt sæson for at
vinterfodtøj er påkrævet på køretøjer - der er lokal skiltning på de berørte
veje, og skiltningen reguleres efter de faktiske forhold - ikke kalenderen.
Et eller andet sted på nettet mener jeg du kan finde (i det mindste for
Østrig) en side med åbne/lukkede pasveje - men jeg kan da ikke lige huske
detaljer - Google er din ven

Forresten husker jeg et gammelt foto af en engelsk registreret off-road mc,
parkeret i vejsiden på en snenfyldt bjergvej. Bag på bagagen var skiene
spændt fast, så de lignede et X set bagfra - hvis der er en vilje er der en
vej

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-01-08 08:05

ulrik_fog@hotmail.com wrote:

> En anden idé kunne være at holde fast i München og Lörrach som start/
> slut og så køre til Italien og den franske sydkyst? Nogle forslag/
> kommentarer i den retning?

Mit råd er - hvis du er typen der kan grine af problemerne bagefter, og
ser det som en stor del af oplevelsen - by all means - tag afsted på
lykke og fromme - men velforberedt. Er du typen der véd hvilke museer og
kirker du vil besøge på hvilke datoer og hvilket objektiv du vil benytte
til fotograferingen, så skal du nok tage en lidt senere tur.

Er der plads til en til?

--
vh
Torben

Fra : Knud Dam

Dato : 30-01-08 20:41

> [...]

>En anden idé kunne være at holde fast i München og Lörrach som start/
>slut og så køre til Italien og den franske sydkyst? Nogle forslag/

Hej Ulrik.

Som nævnt er det den rute, som vi tager i år.

; - )

KD

Fra : N/A

Dato : 30-01-08 08:05

Fra : Carl Dragert

Dato : 30-01-08 04:56

On 27 Jan., 15:15, ulrik_...@hotmail.com wrote:
> [...]
> et helt andet sted hen og gemme Alperne til senere på året?
>
> Gode forslag til rute modtages meget gerne.

Hej Ulrik
Jeg var i Dolomitterne i påsken sidste år (starten af april), du kan
se billederne her http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1541
Jeg mødte nogle Italienere og kørte et smut til Gardasøen og Pisa med
dem.

Tog toget Hamburg-Munchen-Hamburg, (var billigere end benzin og dæk).
Det var koldt at køre over Østrig, men i Dolomitterne, som billederne
er fra, var temperaturen på 9-14 grader om dagen passende, for man
produrerer jo selv en masse varme under kørslen

Jeg skal også afsted her til foråret, tænker på tog til Munchen, lidt
rundt i Dolomitterne, og så ellers ned til Messina og retur.

En af de gode ting ved Italien er at færdselsloven er vejledende og
motorcykler har forkørselsret - frit oversat fra en indfødt.

/Carl

Fra : ulrik_fog@hotmail.co~

Dato : 04-02-08 11:40

Vi gav 2980 kr. for 2 personer og to motorcykler for turen Hamborg-
Lörrach og München-Hamborg. Den ene vej i 5-personers kupé og hjem i 2-
personers. Vi valgte det billigste og det var kampagnepris og
lavsæson, samt billetter der ikke kan ændres eller refunderes. Synes
det er en ganske fair pris sammenholdt med hvad det vil koste i tid,
penge og træthed at køre derned. Det bliver vist så heller ikke meget
billigere end det vi har fået, men der er rig mulighed for at det
bliver dyrere hvis du vælger andre datoer/destinationer og naturligvis
andre klasser ombord.

Mvh. Ulrik

Fra : google@pein.dk

Dato : 06-02-08 05:21

On 5 Feb., 01:43, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Hvem gider køre motorcykel, hvis man for under 50Euro kan komme til
> München med nattoget fra KBH; Odense eller Kolding?
> <http://www.citynightline.de/nachtzugreise/view/angebote/aktionen.shtml>

Er vi godt nok stadig i motorcykelgruppen dfm? [checker ...; jo, den
er god nok].
Eller er jeg virkelig kommet dertil at jeg kan kalde mig hard-core MC-
ist? Guess so.

Jeg kan faktisk godt lide at køre motorcykel, og konen kan godt lide
at sidde bagpå. Selv på turen gennem Tyskland. Bevares, det gjorde
ikke noget hvis der var 400 km. kortere, men hellere køre på min
motorcykel ned ad de tyske autobahns end sidde i et tog siger jeg
bare.
Selve køreturen er en del af ferien, ja faktisk hele ferien, for vores
vedkommende, også de dele af turen hvor udsigten er mindre interessant
end Furkapass og Via Mala.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Armand

Dato : 06-02-08 20:57

google@pein.dk skrev:

> [...]
> Selve køreturen er en del af ferien, ja faktisk hele ferien, for vores
> vedkommende, også de dele af turen hvor udsigten er mindre interessant

Enig!
Jég har også kun brugt auto-toget den éne gang hvor jeg ikke havde
tillid til at den nyindkøbte Paso kunne stå distancen.

Men jeg synes at nattogs-tilbuddet er bemærkelsesværdigt: Man kan hoppe
på toget i KBH ved spisetid og stå op næste morgen i München til
Oktoberfest; teknisk museum eller Intermot (Hver man sin lyst), for
atter at hoppe på nattoget om aftenen igen og stå op i KBH -
Rejseudgift: Mindre end 750,-kr!

Og når man så roder løs på DB's sider, fremkommer uligheden at det er
billigere at sove i to-mands kupé hvis man tager bilen med

--
Armand.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 07-02-08 01:03

<google@pein.dk>

[...]

Jeg kan også godt lide at køre motorcykel og har heller aldrig været
med AutoZug, men efter at have været Dyskland igennem på langs,
enten ad A1 eller A7, næsten fyrre gange er det ikke længere et
"must" at den strækning indgår i ferie turen .
Grunden til at jeg har undersøgt priserne er, at jeg regner med,
at skulle have en trailer = med næste gang.

mvh Jens
Sydals
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-02-08 21:01

google@pein.dk skrev:

> Er vi godt nok stadig i motorcykelgruppen dfm? [checker ...; jo, den
> er god nok].
> Eller er jeg virkelig kommet dertil at jeg kan kalde mig hard-core MC-
> ist? Guess so.

Nej jeg vil også godt køre i tyskland. Men jeg har bare kørt den
strækning så mange gange at jeg gerne vil snyde og springe over. Omvendt
har jeg det sådan at kommer jeg sydfra og passerer Basel, så er jeg
næsten hjemme. Mange gange er man træt når man er nede i det hjørne. Og
så er der mange ting man overser i f.eks Frankrig. Måske skal man bare
erkende at Marseilles-Rødby eller Torrevieja-Rødby er for meget nonstop.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : ulrik_fog@hotmail.co~

Dato : 06-02-08 10:06

Heldigvis kan man gøre lige som man har lyst til :)

Det er jo ikke fordi jeg ikke kan lide at køre på motorcykel, men har
kun 7 dage til turen, så jeg foretrækker at bruge tiden på det
sjoveste. Med toget kommer man udhvilet frem først på dagen, og så
sjovt er det heller ikke at køre 10 timers autobahn, især ikke når man
ikke har kåbe :) Jeg synes, at det at være godt udhvillet samt
besparelsen på brændstof, overnatning og slid gør det fint op for
udgiften til toget.

Ulrik

Fra : N/A

Dato : 06-02-08 20:57

Fra : google@pein.dk

Dato : 07-02-08 01:03

On 6 Feb., 18:05, ulrik_...@hotmail.com wrote:
> Heldigvis kan man gøre lige som man har lyst til :)

Ja selvfølgelig. Og jeg synes det er fint nok at _nogle_ hellere vil
tage toget.

Det der undrer mig, i denne gruppe, er en udtalelse som:
"Hvem gider køre motorcykel, hvis man for under 50Euro kan komme til
München med nattoget fra KBH; Odense eller Kolding?"

Det burde være indlysende, at det er der rigtig mange der gider.

> [...]
> ikke har kåbe :) Jeg synes, at det at være godt udhvillet samt
> besparelsen på brændstof, overnatning og slid gør det fint op for

Om det reelt går hurtigere, afhænger jo også af hvor god man er til at
sove i et tog, hvor vant man er til at køre motorcykel, og
selvfølgelig motorcyklen selv. Jeg er f.eks. overhovedet ikke mærket
dagen efter, af en tur på 1200 km. i eet stræk gennem Tyskland på mc,
heller ikke på TransAlp med minimal kåbe og høj, bred siddestilling
hvor man fanger vinden, men jeg er til gengæld ikke særlig god til at
sove i et tog (ikke siden soldatertiden i hvert fald).

Toget er et fint alternativ, men jeg vil fortsat protestere imod at
det bliver fremstillet som om det er den eneste fornuftige løsning.
Jeg håber vi er mange der hellere vil køre motorcykel, også gennem
Tyskland.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA (der stadig har sin første alpetur til gode)

Fra : ulrik_fog@hotmail.co~

Dato : 07-02-08 07:13

Hej Niels.

Jeg tror bestemt der er mange der gerne vil køre motorcykel :) Men
denne gang er den fornuftige løsning for mig at tage toget. Hvis jeg
havde længere tid og/eller en anden motorcykel så sagen nok anderledes
ud. Jeg forstår godt at turen frem og tilbage på autobahn også er en
del af rejsen, men på denne tur er det primære formål at køre på små
snoede veje og opleve storslået natur i Alperne. Jeg synes det er
sjovere end at gøre ligeud på autobahn på en 650kubik uden kåbe, så
jeg prioriterer at få de bedste forudsætninger for at være frisk når
det går løs dernede. Jeg har ikke prøvet A7/A1 på MC men efterhånden
nogle gange i bil og synes ikke man falder på halen over hverken
køreoplevelsen eller omgivelserne undervejs. Deraf kan man ikke udlede
at jeg hellere er fri for at køre motorcykel, men denne gang var toget
det rigtige for mig.

Ulrik

Fra : Niels Pein

Dato : 07-02-08 23:26

Hej Ulrik

God tur forresten, det skylder jeg da lige at sige.
Det er 112% kanon at tulle rundt i Alperne og vi tager afsted i år igen
(skal lige have købt nyt telt, og have bygget en eller anden special
topplade til baggage). Ligesom de andre er jeg lidt skeptisk over det med
april, men på den anden side kunne jeg godt tænke mig at prøve det selv. Har
kun været dernede i august og/eller september. Det er nok ikke til at kende
med sne på.

Hvis I har den indstilling, at der kan være steder I bare ikke kan køre, så
er det vel ikke noget problem. Men der er godt nok langt hist og her, hvis
man skal om på den anden side af et bjergmassiv, og de nærmeste pasveje er
utilgængelige (grundet sne). Jeg vil tro det kan koste nogle dage i omveje,
hvis det lige er de allermest uheldige pas der ligger for meget sne i.
Lad os høre hvordan det går.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA