Hej Armand
"Armand" skrev i en meddelelse >
> Ved trailer-fastspænding har jeg altid brugt, og derfor også anbefalet, at
> fastspænde forenden af motorcykler under(!) affjedringen, hvilket i
> praksis vil sige en remslynge omkring teleskopets inderrør, lige over
> yderrøret, og frem/ned i ca 45° til et fastspændingspunkt på
> påhængsvognen. Men ved forekommende USD-forgafler kan dette princip
> umidelbart ikke bruges - og så alligevel: Princippet er det samme hér,
> blot ført så langt ned som til akselhøjde og trods sin enkelthed er
> "tingen" absolut et bud på "fastspændings-princip for påhængsvogne"!
Jeg er ikke helt enig med dig om principperne for fastspænding på en
påhængsvogn (i mit tilfælde en 1500 kg boogietrailer med metalsider og
"bodex-bund").
Jeg tænker primært på, at jo lavere MCen er anhugget, jo større kræfter
(bræk) kommer der på surringen ved sideværts kræfter forårsaget af kørslen
(sving og ujævnheder), samt på, at jo mere stift (under affjedringen) der er
anhugget, desto større kræfter skal optages af MCen eller traileren.
Jo mere uelastisk surring der bliver brugt (wire), jo større kræfter vil der
være i dette system.
Er det nu nødvendigt? og hvorfor? Risikerer man ikke skader på MC-en, eller
at rive surringsøjer ud af traileren?
Min CX, som er ret høj, og vejer mindst 225kg blev sidste weekend fragtet
fra Auning til København, for en Triple By-Pass operation.
Jeg valgte at bruge 4 surringer, hver med ca 45 grader fremad/bagud og
nedad. Det er tekstilsurringer, som blot trækkes til i en klemme, ligesom
en nylonstrip.
MC-en blev stillet på centralstøtten, og det styrlåste forhjul lagde an mod
en plast-mælkekasse mod forenden af traileren.
De 2 forreste surringer blev ført ind under kåben, og op over øverste
forbro, og tilbage igen. Disse blev spændt ned, til forgaffelaffjedringen
satte sig ca 5 cm.
Herefter blev de 2 bagerste surringer ført op og rundt om hver sin side af
Wingracket og ned igen. Baghjulet rører fortsat ikke trailerbunden. De
bagerste surringer strammes ikke nær så hårdt som de forreste, fordi der er
færre kræfter på spil bagude. Deres funktion er mere at styre bagenden, og
hjælpe med at holde MCen oprejst.
Således er MCen fikseret i 7 punkter (forhjul, 2 fremadsurringer, 2
støtteben, og 2 bagudsurringer).
Jeg kørte 385 km med den nævnte opstilling, og passerede både
Vejlefjordbroen, Lillebæltsbroen og Storebæltsbroene i 22m/S blæst uden
problemer.
Det var tydeligt at se, at MCen arbejdede og bevægede sig, men man skal
huske, at en trailer ikke er helt stiv, så den arbejder også.
Jeg var flere gange ude for at kontrollere og spænde efter, men der var
intet at komme efter.
Jeg tror på at en "fastspænding" skal være fleksibel, så tingene kan
arbejde, og kræfterne blive fordelt så der ikke opstår skader.
vh
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057