Hundemad contra menneske føde
Fra : Poul Nielsen

Dato : 28-01-08 15:46

Er der nogen der ved om prisen på 15 kg hundemad ca 360 kr om måneden er
dyrere eller billigere end hvis hunden fik menneskemad.

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-01-08 09:19

On 28 Jan., 15:45, "Poul Nielsen" <p...@get2net.dk> wrote:
> Er der nogen der ved om prisen på 15 kg hundemad ca 360 kr om måneden er
> dyrere eller billigere end hvis hunden fik menneskemad.

Det er et lidt vanskeligt spørgsmål at svare på. Det komer an på
hvordan menneket spiser, og arbejder. Hvis man foretrækker at spise på
restauranter så er hundemaden garanteret billigere. Hvis man derimod
er kreativ kan der laves meget godt ud af næsten ingen penge.
Umiddelbart vil jeg nok sige at der burde kunne fås godt hundefoder
der koster mindre end 360 kr for 15 kilo.

Hilsen Kim

Fra : Anette

Dato : 28-01-08 20:18

Kim Christensen wrote:
> [...]
> restauranter så er hundemaden garanteret billigere. Hvis man derimod
> er kreativ kan der laves meget godt ud af næsten ingen penge.

Det skal vel også lige med at det kommer an på hvor stor hunden er.
At koge en ekstra skefuld ris og skære 40g kød ud i 30 g blendede grøntsager
til en chihuahua kan vel ikke vælte budgettet, det bliver en smule mere
overvældende hvis det er en irsk ulvehund der skal fodres på menneskemad.
At hunden så ikke har godt af tilberedt menneskemad er jo så en anden snak.
Den bliver hurtigere syg= dyrlægeregninger,
den får en dårligere knogleopbygning = dyrlæge regninger,
den bliver hurtigere overvægtig= dyrlægeregninger
og hunden bliver ikke så gammel.

Så..på bundlinien....jeg tror faktisk det er billigere at fodre sin bedste
ven med et kvalitetsfoder til 3-400 kr om måneden.

/ Anette - der råfodrer, fordi hundene synes det er super lækker mad - der
så også er sundt og giver motion til kæbemusklerne

www.philana.dk

Fra : Harald Blaatand

Dato : 31-01-08 17:32

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message
> [...]

Umiddelbart vil jeg nok sige at der burde kunne fås godt hundefoder
der koster mindre end 360 kr for 15 kilo.

- -

Okay,hvor meget mindre ? ;-.)

Lige nu prøver jeg Kronch Basic fra Henne pet food til ca 345 for 125
kilo til den yngste Flabrador der halter hvis han får Pedigree eller andet
"dårligt foder",halteriet stoppede 3 dage efter overgang til Kronch,efter 1
uge ved skift til Hills og det tog også 1 uge ved skift til Specific
Labrador fra andet mærke.

Det ser ud til at være godt dansk fremstillet foder ,men den eneste måde
at få de lidt billigere ,er at købe 5 gange 15 kilo på een gang,og så få en
ekstra gratis!

De 2 andre har ingen problemer uanset hvad de spiser.

Dyrehandleren sagde at Pedigree ikke var godt,de bruger flere penge på
reklamer end på hundemaden !

Måske er det bare fiskeolien der gør forskellen ?

Mvh

Steen

Fra : pwh

Dato : 31-01-08 18:29

Harald Blaatand, skrev:

> Måske er det bare fiskeolien der gør forskellen ?

Det kan også værer pgr tilsætning af glukosamin,
det er der feks. i Olivers.
Men både fiskeolie og glukosamin kan du købe i løs
vægt og selv tilsætte. Det får mine da dagligt i deres barfmenu.

/Jens

Fra : Harald Blaatand

Dato : 31-01-08 18:40

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> [...]
> Men både fiskeolie og glukosamin kan du købe i løs
> vægt og selv tilsætte. Det får mine da dagligt i deres barfmenu.

Tak,det var da værd at overveje,så skal "grundfoderet bare være ok .

Mvh

Steen

Fra : pwh

Dato : 31-01-08 19:07

Harald Blaatand, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> Tak,det var da værd at overveje,så skal "grundfoderet bare være ok .
>
> Mvh
>
> Steen

Nu ville jeg aldrig selv begynde at fodrer med et eller andet discountmærke,
så sådan skal du ikke forstå mig
Men mit gæt er at det er glukosaminen der hjælper på haltheden
for din hund, fiskeolie er mere for pelsen og hjernen og alle de
andre posetive egenskaber som Omega 3 og 6 fedtsyrer har.
Check indholdsfortegnelsen på det forder du giver nu
og se om det ikke indenholder glukosamin eller lignene.
Det kan du så som jeg give i mere koncentreret form
ved feks at tilsætte FlexVital.

/Jens

Fra : Harald Blaatand

Dato : 01-02-08 14:33

> [...]
> og se om det ikke indenholder glukosamin eller lignene.
> Det kan du så som jeg give i mere koncentreret form

Det er muligt at det er glukosamin der hjælper,jeg prøver at "fortynde"
foderet lidt med Pedigree,der måske hører til i discount gruppen..

Ok,det lidt "sjovt" se sådan en test af hundefoder og se hvor lidt pris og
kvalitet hænger sammen,og discount er ikke så ringe endda

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

Mvh

Steen

Fra : pwh

Dato : 01-02-08 16:40

Harald Blaatand, skrev:

> discountmærke,
>
> Det er muligt at det er glukosamin der hjælper,jeg prøver at
> "fortynde" foderet lidt med Pedigree,der måske hører til i discount
> gruppen..

Nu giver jeg ikke selv tørfoder mere, men Olivers kan jeg da anbefale.
Det synes jeg er god kvalitet til rimelig penge.
http://www.olivers.dk/ESOlivers.aspx

> Ok,det lidt "sjovt" se sådan en test af hundefoder og se hvor lidt
> pris og kvalitet hænger sammen,og discount er ikke så ringe endda
>

> http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=3440&paid=5&scid=3550

Den test har været diskuteret mange gange her i gruppen,
husk på at den tager udgangspunkt i hundens basale behov.
Den fortæller feks. intet om hvilket slags kød de forskellige proteiner kommer fra,
jeg ville ikke selv bryde mig om at fodrer med roetrævler og slagteriaffald

Ps.
Synes forøvrigt at dine besvarelser generelt ser lidt "mærklige" ud
mht indrykning, har du chekket din opsætning af OE.
Eller endnu bedre kan du installerer Quotefik som gør dine svar
let overskuelig for andre
http://www.snapfiles.com/get/oequotefix.html

/Jens

Fra : Harald Blaatand

Dato : 01-02-08 19:09

pwh wrote:

> [...]
> mht indrykning, har du chekket din opsætning af OE.
> Eller endnu bedre kan du installerer Quotefik som gør dine svar

Olivers ser ud til at være ok foder i forhold til prisen,som det eneste
får Purina Pro Plan Adult Salmon & Rice topkarakterer bortset fra i
"Doseringsanvisning",og koster en del mere...jeg forstår godt hvis den test
har været diskuteret en del !

Måske skal jeg så prøve Olivers næste gang,det er noget af en "videnskab"
at finde det "rigtige foder til den rigtige pris"

Jeg ville nu ikke være så bekymret over lidt roetrevler,mine hunde æder
gulerødder med jord på og guffer døde mus med velbehag,så slagteriaffald er
vel ikke så "farligt" ;.-))

Snapfiles er nu installeret

Mvh

Steen

Fra : pwh

Dato : 01-02-08 19:54

Harald Blaatand, skrev:
> [...]
> fra i "Doseringsanvisning",og koster en del mere...jeg forstår godt
> hvis den test har været diskuteret en del !

Der er også en del religion inden for det,
ligesom med Mc'er som du ved

> Måske skal jeg så prøve Olivers næste gang,det er noget af en
> "videnskab" at finde det "rigtige foder til den rigtige pris"

Mine hunde levede at Olivers inden jeg gik over til Barf,
Angel fungerede perfekt på det, Tyson havde til tider lidt tynd mave.
Vær lige obs på at Olivers giver mængderabat (%-15 før i tiden)
hvis du køber 4 sække, den besparelse er værd at tage med.

> Jeg ville nu ikke være så bekymret over lidt roetrevler,mine hunde
> æder gulerødder med jord på og guffer døde mus med velbehag,så
> slagteriaffald er vel ikke så "farligt" ;.-))

Farligt er det nok ikke ligefrem, men jeg har det personligt bedst med
selv at vide hvor stor en %-del af mine hundes kost der er kyllingenæb og fjer.
Jeg betaler så også gladeligt mere for at kunne serverer en lækker kost for
mine hunde, mad betyder meget for dem, så den glæde under jeg dem

/Jens

Fra : Harald Blaatand

Dato : 02-02-08 01:13

> [...]
for
> mine hunde, mad betyder meget for dem, så den glæde under jeg dem

Jeg kan sagtens følge den med næb og klør,jeg har bare på fornemmelsen at
jeg betaler for alt andet end indholdet i posen hvis jeg køber "lækker kost"
,og det er jo også svært at vide hvad de putter i,det er jo nok bare næb og
klør fra fritgående høns !

Hvis jeg køber 5 sække Kronch,får jeg en ekstra gratis,Hill's har samme
rabat,det ser ud til at Olivers er værd at overveje.

Mvh

Steen

Fra : pwh

Dato : 02-02-08 09:38

Harald Blaatand, skrev:

> [...]
> jeg køber "lækker kost" ,og det er jo også svært at vide hvad de
> putter i,det er jo nok bare næb og klør fra fritgående høns !

Det kan du da have ret i, men hvis du læser på indholdsfortegnelsen
på mange af de billige fodermærker vil du se at der hvor jeg personligt
gerne havde læst der stod kød, der står der animalske biprodukter.
Har man det fint med at ens hund lever af det er det da bare at
købe de mærker, hvis de ellers opfyder hundens behov.
Dog skal man lige huske at tage fodermængden med i regnestykket,
en del af de billige mærker kræver en større fodermængde (meget korn i).

Det eneste du kan gører i den retning, hvis du selv vil have styr på det,
er at lave hundens mad selv som feks jeg gør.
Den kylling de skal dele i aften er der hverken næb eller fjer i,
det er samme spisekvalitet fra Aldi som jeg selv spiser.
Men det koster flere penge at fodrer på den måde,
og det var jo ikke det du ville frem til

/Jens

Fra : Harald Blaatand

Dato : 02-02-08 13:44

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:%ZVoj.4$_c2.1@news.get2net.dk...

> [...]
> Men det koster flere penge at fodrer på den måde,
> og det var jo ikke det du ville frem til

Nej,ikke med 3 hunde

Jeg leder bare efter en god kvalitet til en god pris.....

Smagen er tilsyneladende ligegyldig ,de 2 spiser alt og nummer 3 spiser
alt med lidt leverpostej eller dåsehundemad blandet i ......

Mvh

Steen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 01-02-08 10:29

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
1
> uge ved skift til Hills og det tog også 1 uge ved skift til Specific

Hvis du ellers vil fortælle mig, hvor jeg kan få 125 Kg Kronch, for Kr 345,-
Så vil jeg love, at de vil komme til at stå for det meste af mit hundefoder

M.V.H....Benny..

Fra : Harald Blaatand

Dato : 01-02-08 14:18

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.inv> wrote in message

> [...]
345,-
> Så vil jeg love, at de vil komme til at stå for det meste af mit

Ok,men du må love ikke at fortælle de videre!

Mvh

Steen

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-02-08 18:36

> [...]
> 345,-
> hundefoder

> Ok,men du må love ikke at fortælle de videre!

Hej Steen

Du kan tro jeg kan være stille

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 28-01-08 19:19

Poul Nielsen, skrev:
> Er der nogen der ved om prisen på 15 kg hundemad ca 360 kr om måneden
> er dyrere eller billigere end hvis hunden fik menneskemad.

Du risikerer at komme til at betale det senere hen i dyrelægeregninger
hvis du lader din hund leve af menneskemad, det skal de kun have
i meget begrænset omfang.

Du kan derimod som jeg vælge at råfodrer (barfe) din hund,
alt efter hvor billigt du kan købe kød/ben og om du selv
gider tilberede grøntsager er det enten billigere eller dyrere end
god tørkost. Til gengæld får du en hund der dagligt savler
over madskålen, råfodring kan anbefales, men ikke menneskemad.

/Jens (hvis hunde lige har ædt hjerter+kallun+grøntmix og nu gumler ben)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 29-01-08 10:29

"Poul Nielsen" <pn@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der ved om prisen på 15 kg hundemad ca 360 kr om måneden er
> dyrere eller billigere end hvis hunden fik menneskemad.

Tja, mener du rester, jamen så er det da helt klart billigere, at lave lidt
for meget menneskemad.

Men du bliver jo nok nødt til, at gå på kompromis, eller lade en af jer,
tage hele skraldet.

Ingen af jer, vil i det lange løb, kunne tåle at leve af mad, baseret på den
anden...

Har du tendens til overvægt, skal du nok ikke lave mad på hundens præmisser

Da den skal have ikke så lidt mere fedt, end du skal.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 29-01-08 21:11

Benny Mortensen, skrev:
> [...]
> jer, tage hele skraldet.
>
> Ingen af jer, vil i det lange løb, kunne tåle at leve af mad, baseret

Nemlig

/Jens (som nok ville for maveinfektion af sine hundes mad)

Fra : JB

Dato : 29-01-08 21:52

> Nemlig
>
> /Jens (som nok ville for maveinfektion af sine hundes mad)

I dag fik jeg en opringning, en hund, jeg kendte, var død 16 år gammel. Jeg
snakkede lidt med ejeren om at det var flot, den blev 16 år. Så spurgte jeg,
hvordan de havde fodret den. "Ja den fik jo det samme som vi" var svaret.
Det giver mig stof til eftertanke. Vi går allesammen op i, at fodre vores
hunde på den helt rigtige måde. Men denne hund havde fået det samme som
ejerne, og den blev 16 år.

hilsen
Jytte

Fra : jopa

Dato : 29-01-08 22:28

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev >>
> [...]
> fodre vores hunde på den helt rigtige måde. Men denne hund havde fået det

Hunde kan sagtens leve , også godt af menneskeføde.
Om det lige er nok til hunde der "arbejder" kan jeg så stille mig tvivlende
overfor.
Vi skal ikke så mange år tilbage før det var almindeligt at hunde stort set
levede af leverpostejmadder.
--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Anette

Dato : 29-01-08 23:03

jopa wrote:
> Hunde kan sagtens leve , også godt af menneskeføde.
> Om det lige er nok til hunde der "arbejder" kan jeg så stille mig
> tvivlende overfor.

Det tror jeg heller ikke er nok for hunde der arbejder, eller motionerer
meget.
Med mindre den menneskeføde er meget fedtfattig, kødmæssigt alsidig kost
med mange rå grøntsager og rå kødben
Før der var noget der hed hundefoderproducenter fik hundene jo bare de rå
rester der var tilbage på køkkenbordet, når aftensmaden var sat i gang og de
tilberedte rester når familien havde spist - og det levede de jo glimrende
af- også arbejdshundene.

> Vi skal ikke så mange år tilbage før det var almindeligt at hunde
> stort set levede af leverpostejmadder.

Hvilket er aldeles fremragende hundemad - mener de firebenede her i huset
))
Der er i hvertfald ikke meget nærig tilbage efter lang tids stirren, når min
frokostmenu står på leverpostejmadder

Leverpostej er næringsmæssigt for fedt, med mindre hundene bruger meget
energi - og korn ( som i brød) kan hunde slet ikke omsætte, så nej
leverpostejmadder var god tone for år tilbage. I dag vil de fleste nok sige
at leverpostejmadder er "MacDonalds-junkfood" til hunde

Selvom det jo nok lige skal med at der dengang ikke var så mange hunde der
led af allergier eller albue-/hoftedysplasi som nu - det burde jo være stof
til eftertanke

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 29-01-08 23:16

jopa, skrev:

> Hunde kan sagtens leve , også godt af menneskeføde.

John, du ved ikke en fis om hundeernæring har jeg erfaret,
hvorfor bliver du ved med at udtale dig ?

/Jens

Fra : jopa

Dato : 30-01-08 00:19

"pwh" <gætselv@.dk> skrev >

> John, du ved ikke en fis om hundeernæring har jeg erfaret,
> hvorfor bliver du ved med at udtale dig ?

Jeg er overbevist om at masser af mennesker deler aftensmad med de firbenede
så det er ikke et ? om hvad jeg ved, men fakta.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 30-01-08 11:49

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev >

> Jeg er overbevist om at masser af mennesker deler aftensmad med de
> firbenede så det er ikke et ? om hvad jeg ved, men fakta.

Det har bare intet at gører med om det er sundt for hunden eller ej,
kommer jo også meget an på hvad folk selv lever af og deler med hunden.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 29-01-08 23:03

JB, skrev:

> [...]
> allesammen op i, at fodre vores hunde på den helt rigtige måde. Men
> denne hund havde fået det samme som ejerne, og den blev 16 år.

Det svarer lidt til historien om oldemoderen der blev 95 og
røg 20 kings om dagen.
Der er altid udtagelsen der bekræfter reglen (jeg ryger selv)

Sætter man sig lidt ind i stoffet taler al enernærings
fornuft imod at hunde lever af menneskemad.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-01-08 23:12

"pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Sætter man sig lidt ind i stoffet taler al enernærings
> fornuft imod at hunde lever af menneskemad.

Jo men det fjerner ikke det faktum at det var normalt år tilbage.
Det kan da godt være at det ikke var fornuftigt men det vidste man nok ikke
den gang.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 29-01-08 23:41

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev

> Jo men det fjerner ikke det faktum at det var normalt år tilbage.
> Det kan da godt være at det ikke var fornuftigt men det vidste man
> nok ikke den gang.

Dengang troede man nok heller ikke at rygning var usundt,
godt at man er blevt klogere.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-01-08 23:50

"pwh" <gætselv@.dk> skrev >
> Dengang troede man nok heller ikke at rygning var usundt,
> godt at man er blevt klogere.

Nå er det nu også usundt

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : pwh

Dato : 30-01-08 11:50

jopa, skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev >
>
> Nå er det nu også usundt

Jeg er ikke død endnu, så jeg tror det faktisk ikke

/Jens

Fra : Battlefield's

Dato : 30-01-08 10:01

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Jo men det fjerner ikke det faktum at det var normalt år tilbage.
> Det kan da godt være at det ikke var fornuftigt men det vidste man nok
ikke
> den gang.

Hej
Jeg sidder lige med en hundebog fra 1945: Hundens pleje, opdragelse og
dressur, af Hother Tolderlund Bergen.
Der er et langt afsnit om hundens fodring, der slutter med dette:
"Af den samlede fodermængde bør fra 1/3 til ½ være kød (og ben) resten brød
med påsmurt fedt, margarine, leverpostej (ukrydret) eller lign. Hundekiks
(indeholder ca. 20% kød), grød af forskellige kornsorter (ris) og lidt
kartofler. For brugshunde må kødrationen forhøjes, og om
vinteren gives et tilskud af fedstof."
Jeg kan også huske at vore hunde i 1960´erne fik tilskud af levertran, kalk
og kød- og benmel.
Hilsen Vibeke

Fra : Benny Mortensen

Dato : 30-01-08 10:15

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det giver mig stof til eftertanke. Vi går allesammen op i, at fodre vores
> hunde på den helt rigtige måde. Men denne hund havde fået det samme som

Hej Jytte

Tja, men de levede sikkert heller ikke, som helse guruer. Jeg gætter på, de
spiste, god gammel, almindelig kraftfuldt mad, med en fedtprocent, der ville
få et helsecenter til at styrte døde om.

Hvad der så kan undre en, hvordan bliver folk dog så fede, når de kun spiser
fedtfattig kost, drikker minimælk, eller det, der er tyndere.

Ikke så mærkeligt, at folk intet tåler i dag )

I øvrigt, til et senere indlæg.... Hunden er et rovdyr, og derfor fuldt i
stand til at konsumere et ådsel, som du nok skulle kunne finde ud af, at
lade ligge.... Hvorimod hunden ville betragte det, som en lækkerbidsken
)...

M.V.H....Benny..

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 29-01-08 23:39

Poul Nielsen <pn@get2net.dk> skrev:
>Er der nogen der ved om prisen på
>15 kg hundemad ca 360 kr om måneden er
>dyrere eller billigere end hvis
>hunden fik menneskemad.

Hej !!

Det vil være dyrplageri, udelukkende at give en hund menneskemad.
Husk på, at vi er ådsel-ædere, hundens natur er at få friske
råvarer.
Prøv at gå ind på Google under "hundefoder" og finde en test af
24 forskellige hundefoder. Der kan du også se hvad det koster at
bruge de enkelte fodertyper.
Hvis prisen på foderet er en belastning, burde du måske overveje
at have en Undulat i stedet for en hund
Mvh.
Hans

Fra : jopa

Dato : 30-01-08 12:30

"Hans Mikkelsen (slet 0P2WH)" <bkfoto3@0P2WHmail.dk> skrev

> Det vil være dyrplageri, udelukkende at give en hund menneskemad.
> Husk på, at vi er ådsel-ædere, hundens natur er at få friske
> råvarer.

Hundens mave tåler sagtens ådsler.
Mange hunde graver faktisk deres mad ned til senere fornøjelse.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-01-08 12:44

> "Hans Mikkelsen (slet 0P2WH)" <bkfoto3@0P2WHmail.dk> skrev

> Hundens mave tåler sagtens ådsler.
> Mange hunde graver faktisk deres mad ned til senere fornøjelse.

Hunde er da bestemt ådselsædere..
Der er da ikke noget bedre end en vellagret friskopgravet kødben.. (-;

Mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 30-01-08 13:03

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Hunde er da bestemt ådselsædere..
> Der er da ikke noget bedre end en vellagret friskopgravet kødben.. (-;

Vi andre sætter da også pris på at vores bøf er velhængt,
så forskellen ligger vel bare i hvor velhængt hunde foretrækker bøffen

/Jens