Hund og vinter ferie
Fra : OZ3BTO

Dato : 28-01-08 09:16

Ja vi daffer til norge i uge 13 for at få en bette ski på :D

Har en samojede med hundepas osv... Havde tænkt på at tage ham med men kan
han klare kulden ?
Ja han er jo oprindeligt fra noget koldere egne men er jo vant til det
danske klima betyder det noget ?

For tiden er han mest udendørs .. efter eget valg (Hundelem)

Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-01-08 09:39

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> [...]
> danske klima betyder det noget ?
>
> For tiden er han mest udendørs .. efter eget valg (Hundelem)

Umiddelbart ja. Det er jo ikke sådan at I vil lade ham ligge bundet
udendørs i længere perioder. Og så koldt er der nu heller ikke i Norge
- altså med mindre I har planer om at tage meget langt nord på. Ved
Lillehammer er der i dag omkring -5 grader.

Er den rabiesvaccineret og er det testet om vaccinen dækker? Ellers så
glem alt om det.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/ImportEksport/Rejse_med_kaeledyr/Hunde_katte_fritter/Norge.htm

Mvh Trine

Fra : OZ3BTO

Dato : 28-01-08 10:47

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Vi snakker hemsedal.. Ligger på 10-13minus i dagtimerne

Ville have ham med på langrend ture og så ellers i hytten sammen med min
fatter når den står på alpin om eftermiddagen.. Fatter står ikke på ski han
er bare med for at nyde naturen

Men lyder da til at han skal med så .. Er sikker på at han vil nyde det

Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 28-01-08 11:42

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> Men lyder da til at han skal med så .. Er sikker på at han vil nyde det

Og der er helt styr på rabiesvaccinationen og ormekuren? Jeg ville
absolut ikke turde tage chancen, de skulle være meget hysteriske i
Norge. I risikerer at han skal i karantæne og må sidde i et bur mens I
hygger jer på fjeldet.

Husk lige at tjekke reglerne for hunde på færgen.

Mvh Trine

Fra : Søren & Anita Anders~

Dato : 28-01-08 21:49

http://www.netdyredoktor.dk/sw15702.asp

Her er lige to link du bør tjække, god ferie

Husk vacinationer, og blodprøver
Mvh
Anita

Fra : OZ3BTO

Dato : 29-01-08 01:04

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Som skrevet i første post så har han hundepas og en hulens masse
vaccinationer da han jævnligt er med på familie besøg i sverige.. Mener det
er samme der skal til i de 2 lande

Har idag fået fremskaffet træksele og en bette slæde så det skal nok blive
sjovt

Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-01-08 09:29

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> Som skrevet i første post så har han hundepas og en hulens masse
> vaccinationer da han jævnligt er med på familie besøg i sverige..
> Mener det er samme der skal til i de 2 lande

Det er det IKKE.

Sverige kræver rabiesvaccination senest 21 dage før indrejse. Norge
kræver at det er tjekket at rabiesvaccinen virker 120 dage før
indrejse.

Sverige kræver ingen ormekur mod bændelorm. Norge kræver at hunden er
behandlet mod bændelom i løbet af de sidste 10 dage før indrejse og at
behandlingen bliver gentaget senest 7 dage efter indrejse. Begge
behandlinger skal dokumenteres i hundepasset.

Så har I ikke fået taget blodprøve senest 120 dage før i planlægger at
ankomme til Norge, så er det desværre for sent for i år.

Mvh Trine

Fra : Battlefield's

Dato : 29-01-08 13:20

> Det er det IKKE.
>
> Sverige kræver rabiesvaccination senest 21 dage før indrejse. Norge
> kræver at det er tjekket at rabiesvaccinen virker 120 dage før
> indrejse.

Hej Trine
Her er du lidt forkert på den. Vaccinationen skal rigtig nok checkes, men
det skal være 120 dage efter rabiesvaccinationen, ikke nødvendigvis 120 dage
før rejsen.
Se her hvad Fødevarestyrelsen skriver:

Norge
Selvom Norge ikke er en del af EU, så følger Norge de nye rejseregler.
Det betyder at passet skal bruges ved rejse til Norge.

Hunde og katte

1.. ID-mærkning. Tatovering eller mikrochip. Kun FECAVA eller
ISO-standard er accepteret. Ejer skal selv undersøge, om der forefindes
scanner på toldstedet, der ønske benyttet.

2.. Dyret skal ledsages af et pas udstedt af en autoriseret dyrlæge.

3.. Hunde og katte, der skal til Norge, skal ormebehandles mod
bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge ved brug af et præparat, der
indeholder praziquantel, i løbet af de sidste 10 dage før indførslen.
Behandlingen skal gentages senest 7 dage efter indførslen til Norge og skal
dokumenteres i passet.

4.. Dyret skal rabiesvaccineres med en inaktiveret vaccine i henhold
til vaccineproducentens anbefalinger.

5.. Der skal udtages en blodprøve til kontrol af
rabiesantistofniveau minimum 120 dage efter sidste rabiesvaccination. Der
skal foreligge svar fra et godkendt laboratorium på blodprøven, som viser at
dyret har et antistofniveau på mindst 0,5 IE/ml. For at dokumentationen for
tilstrækkelig højt antistoftiter skal beholde sin gyldighed, må dyreejeren
sørge for at dyret bliver revaccineret mod rabies indenfor den tidsramme,
som vaccineproducenten anbefaler.

Hilsen Vibeke

Fra : Battlefield's

Dato : 29-01-08 13:43

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

Hej Trine

Jo, kravene for indrejse til Norge og Sverige er næsten helt identiske, man
skal også checke antistoffer for rabies, hvis man skal til Sverige og en
ormekur slipper man heller ikke for, se her hvad Fødevarestyrelsen helt
nøjagtigt skriver angående Sverige:

Sverige
Regler om rejse med hunde og katte til Sverige er som følger:

a.. ID-mærkning med mikrochip eller en letlæselig tatovering.
b.. Dyrene skal ledsages af et pas udfærdiget af en autoriseret
dyrlæge.
c.. Vaccination og revaccination mod rabies i henhold til
anbefalingerne fra vaccinens forhandlere og brug af en vaccine godkendt af
WHO. De svenske myndigheder kræver at primær vaccinationen først gives, når
dyret ér 3 måneder gammel. Vaccination før 3 måneders alderen anses for
ugyldige. (Der kræves ingen rabiesvaccination ved direkte indførsel til
Sverige fra Storbritannien eller Irland).
d.. Antistoftest der viser antistoftitter for rabies på mindst 0,5
IU/ml. Denne test skal tages mindst 120 dage efter den sidste
rabiesvaccination (der kræves ingen antistoftest ved direkte indførsel til
Sverige fra Storbritannien eller Irland).
e.. Hunde og katte, der skal til Sverige, skal ormebehandles mod
bændelorm (Echinococcus spp.) af en dyrlæge ved brug af et præparat, der
indeholder praziquantel, i løbet af de sidste 10 dage før indførslen.
Dokumentation for ormebehandling kan enten skrives i passet ellet på én af
de to "intyg" (da: blanketter), som det svenske Jordbruksverket har
udarbejet. Blanketterne kan downloades fra linkene til højre herfor.
f.. Pendlere mellem Sverige og Danmark kan med fordel anvende
fyraveckorsintygget (da: fireugersblanketten).
g.. Dyret skal ledsages af både pas og blanket.
h.. Indførslen skal anmeldes til de svenske toldmyndigheder
umiddelbart efter indførslen.
i.. Antistoftest der viser antistoftitter for rabies på mindst 0,5
IU/ml. Denne test skal tages mindst 120 dage efter den sidste
rabiesvaccination (der kræves ingen antistoftest ved direkte indførsel til
Sverige fra Storbritannien eller Irland).

j.. ------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------

Hilsen Vibeke

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-01-08 14:36

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> writes:

> Her er du lidt forkert på den. Vaccinationen skal rigtig nok checkes, men
> det skal være 120 dage efter rabiesvaccinationen, ikke nødvendigvis 120 dage
> før rejsen.

Helt rigtig. Jeg har læst forkert. Tak for rettelsen. :)

Mvh Trine

Fra : Andersen

Dato : 30-01-08 11:31

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i meddelandet

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse

> kan

Det er jeg overbevist om han kan.
Forskellen er jo at luftfugtigheden er meget meget mindre end her på vores
breddegrader, det betyder en hel del

Vi har nu 2 gange haft vore 2 hunde med til det nordligste Sverige, temp
mellem -10 - -38, Det er absolut intet problem, De elsker at tumle rundt i
sneen, og gør det gerne i timevis, bliver de trætte, finder de en fordybning
i sneen og lægger sig der, ind vil de ihvertfald ikke. Regn med en meget
træt og glad hund.

Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 18:02

Jeg har også haft mine hunde med til Svarige og stå på ski - brugte dem
gerne til at trække mig, det eneste var, at de ikke må løbe på alle
løjperne, men kun på secielle hundeløjper, for ikke at ødelægge sporene med
deres poter - så er du nødt til jævnligt at efterse poterne for sne der har
samlet sig der i store klumper alt efter temperaturen. Men de havde absolut
ingen problemer med kulde (havde samme arrangement med langrend om
formiddagen og alpint om eftermiddagen)
Mvh Carina
www.aussies.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-01-08 19:03

"hybrid" <ask4it> writes:

> så er du nødt til jævnligt at efterse poterne for sne der har samlet
> sig der i store klumper alt efter temperaturen.

Siri har også altid bøvl med sneklumper. Problemet kan delvist løses
ved at klippe hårene mellem trædepuderne. De må ikke klippes helt
korte, det skal passe med at man klemmer trædepuderne sammen og så
klipper i niveau.

Alternativt kan man bruge sko til hunden. Det er der i hvert fald
nogle af de mere professionelle der bruger:
http://www.alaskatrekker.com/images/iditarod1.jpg Billede fra
Iditarod, vist nok verdens længste slædehundeløb.

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-08 21:07

> [...]
> ved at klippe hårene mellem trædepuderne. De må ikke klippes helt
> korte, det skal passe med at man klemmer trædepuderne sammen og så

Klumper sneen sig ikke også under maven på hende ?
Fimbe ligner en snebold, hvis han er langhåret og har været ude og løbe i
sneen, så jeg plejer, at klippe ham ned, så han ikke er for langhåret om
vinteren- nu er han jo også puddel, så det er jo så nemt.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-01-08 10:30

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> writes:

> Klumper sneen sig ikke også under maven på hende ?

Nej, det har vi faktisk ikke oplevet. Kun under poterne og i fanerne.
Så slemt var det sidste år: http://picasaweb.google.com/trinekc/SiriOgSneen/photo#5034794172100931506

> Fimbe ligner en snebold, hvis han er langhåret og har været ude og løbe i
> sneen, så jeg plejer, at klippe ham ned, så han ikke er for langhåret om
> vinteren- nu er han jo også puddel, så det er jo så nemt.

I år får hun også fjernet fanerne, hvis der kommer så meget sne!

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 11:39

> Nej, det har vi faktisk ikke oplevet. Kun under poterne og i fanerne.
> Så slemt var det sidste år:
http://picasaweb.google.com/trinekc/SiriOgSneen/photo#5034794172100931506

Ja, det er jo ikke så slemt. Sådan her så Fimbe ud for et par år tilbage,
hvor han var blevet lidt for langhåret:

http://tjekmig.dk/galleri/images/forum2/255614.jpg

Jeg måtte tø ham op under bruseren og han bliver altid klippet kort nu, hvis
der er sne på vej.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-01-08 12:10

> [...]

> http://tjekmig.dk/galleri/images/forum2/255614.jpg
>
> Jeg måtte tø ham op under bruseren og han bliver altid klippet kort nu, hvis

Stakkels vovse. Jeg kan godt forstå han bliver klippet!

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-08 14:31

> Stakkels vovse. Jeg kan godt forstå han bliver klippet!

Ja, det var nemlig synd for ham...

Nå, men godt, at det ikke hænger sådan ved i Siri og andre langhårede hunde-
det må jo være den krøllede pels, der holder ekstra på sneen i pudlens
tilfælde...

Fra : OZ3BTO

Dato : 31-01-08 01:04

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hunde-
> det må jo være den krøllede pels, der holder ekstra på sneen i pudlens

Nok har Bugsy lang pels men enste sted jeg har oplevet at der sidder sne på
ham er omkring poterne

Ok han stammer jo så også fra egne der får en hel del sne (Ural bjergene)

Erik

Fra : jopa

Dato : 31-01-08 14:27

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev

> [...]
> ham er omkring poterne
>
> Ok han stammer jo så også fra egne der får en hel del sne (Ural bjergene)

Hunde derfra er kendt for at æde gravhunde

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : OZ3BTO

Dato : 31-01-08 19:03

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev

> Hunde derfra er kendt for at æde gravhunde
>
> --
> Mvh. John
> www.web-graphic.dk
> www.johns-web.dk

Jae og katte :D

Naboen mangler vist nok 2-3 stykker efterhånden

Inden nogen får ondt i røven så skal det lige siges at naboen har mindast
15 katte som render meget rundt i vores have som også fungere som
hundegård... De rnder sågar helt her indenfor hvis de kan komme afsted med
det

Erik

Fra : jopa

Dato : 31-01-08 19:23

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev>
> [...]
> 15 katte som render meget rundt i vores have som også fungere som
> hundegård... De rnder sågar helt her indenfor hvis de kan komme afsted med

Det er der nok ingen der ikke har forståelse for
Mange katteelskere kan ikke se at det er et problem at deres elskede misser
render rundt skønt man har pligt til at holde dem på egen matrikel.

Nå det har jo ikke så meget med vinterferie at gøre, men da det er din egen
tråd har vi lov at være OT

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk