boot loader
Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-01-08 01:56

Jeg har på min pc 2 harddiske: en med ubuntu 7.10 og en med Windows
Vista. Jeg bruger grub som boot loader og vil spørge:
hvis jeg vil geninstallere Windows, hvordan kan jeg så geninstallere
boot loaderen, så jeg ikke behøver at geninstallere ubuntu også?
Jeg har været gennem en geninstallation af Windows, hvor jeg
efterfølgende måtte geninstallere ubuntu, da jeg jo manglede min boot
loader.
Hans

Fra : Lasse Jensen

Dato : 31-01-08 09:34

Hans Houmøller wrote:

> [...]
> Jeg har været gennem en geninstallation af Windows, hvor jeg
> efterfølgende måtte geninstallere ubuntu, da jeg jo manglede min boot

Start op fra Ubuntu CD'en. Hvis den ikke giver dig muligheden for at
installere bootloaderen igen kan du gå over i konsollen og gøre det der
fra.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 31-01-08 09:47

Hans Houmøller wrote:

> hvis jeg vil geninstallere Windows, hvordan kan jeg så geninstallere
> boot loaderen, så jeg ikke behøver at geninstallere ubuntu også?

Prøv at se den tråd jeg har startet det 30/11-2007 med emnet "Ta'r Grub
skade?".

Jesper Poulsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-01-08 11:33

Jesper Poulsen wrote:

> Prøv at se den tråd jeg har startet det 30/11-2007 med emnet "Ta'r Grub
> skade?".

Ja, kør grub-install fra en livecd.
I den nævnte tråd er giver Jesper Staun Hansen en præcis vejledning.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-01-08 17:47

Jeg vel da meget gerne læse den tråd, I omtaler, men jeg kan kun læse
tilbage til 4.1.08, så hvordan får jeg den fundet frem?
Hans

Fra : Kent Friis

Dato : 31-01-08 18:18

Den Thu, 31 Jan 2008 17:47:14 +0100 skrev Hans Houmøller:
> Jeg vel da meget gerne læse den tråd, I omtaler, men jeg kan kun læse
> tilbage til 4.1.08, så hvordan får jeg den fundet frem?

http://groups.google.com/
-> advanced group search.

Mvh
Kent

Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-01-08 18:26

Tak for link, hvor jeg fandt det og skal til at læse!
hans

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-01-08 22:21

Hans Houmøller wrote:
> Jeg vel da meget gerne læse den tråd, I omtaler, men jeg kan kun læse
> tilbage til 4.1.08, så hvordan får jeg den fundet frem?
> Hans

Den ældste post jeg kan se er dateret 08/07/07, men den er expired.
Den ældste der ikke expired er dateret 13/11/07.
Jeg har Thunderbird og newsserver news.inet.tele.dk.
I indstillingerne for kontoen har jeg markeret: Doen't delete any
messages.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-01-08 22:28

Jeg har det samme markeret, så det skyldes vel at jeg er kommet på for
ganske nylig og der kun blev hentet de seneste 500 meddelelser.
Kan man gen-hente gamle meddelelser?
Jeg har forresten bogmærket de to, gode tidligere links, så jeg kan
checke via Firerfox.
Hans

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 31-01-08 22:55

Hans Houmøller wrote:
> [...]
> Kan man gen-hente gamle meddelelser?
> Jeg har forresten bogmærket de to, gode tidligere links, så jeg kan
Download af 500 meddelser er default ved ny subscribtion, men man kan
vælge at få mere. Senere er det vist ikke muligt at downloade andet
end nye meddelser.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 31-01-08 23:57

Det anede mig, så det er fordi jeg har genistalleret ubuntu, jeg mangler
de gamle; men jeg kunne altså finde dem i Firefox, så hlet galt er det ikke!

Til gengæld har jeg checket min cd med ubuntu, og jeg kan ikke se, at
jeg fra den kan installere en boot loader på windows, så det er vel
sådan, at hvis jeg er nødt til at genistallere Windows, må jeg gøre det
amme med ubuntu?!

I tidligere versioner af ubuntu mener jeg at man ved installation kunne
vælge hvilke partitioner, man ville reformattere og genistallere. Jeg
jeg kan ikke se, om der er samme mulighed i ubuntu 7.10, men hvis nogen
ved noget andet, vil jeg meget gerne vide det.

Hans

Fra : Frank Damgaard

Dato : 01-02-08 10:12

Hans Houmøller skrev:
> [...]
> jeg fra den kan installere en boot loader på windows, så det er vel
> sådan, at hvis jeg er nødt til at genistallere Windows, må jeg gøre det

Nej, man kan geninstallere grub, også via boot/install-cd'en
det er bare lidt mere bøvlet .
Se hvordan i indlægget+tråden fra Jesper Staun Hansen den 1. dec 2007
om "Ta'r Grub skade?" :

http://groups.google.dk/group/dk.edb.system.unix/browse_thread/thread/c7990e6a7843ed7e/13b84f75749840fa#13b84f75749840fa

...snip....

...snip....

OBS med "mount harddisken" menes selvfølgelig partitionen :)

Har man flere harddiske og boot'er man ikke fra første disk (indstilles i bios)
eller har man blandet IDE og SATA (eller SCSI) , så skal man også
checke at filen device.map indeholder korrekt parring af grub-disknavn
og system disknavn.

Eventuelt kan man frakoble de ikke benyttede harddiske under grub-opdateringen af MBR

I stedet for ubuntu CD'en kan man også anvende f.eks. sysresccd -(system rescue cd)

> vælge hvilke partitioner, man ville reformattere og genistallere. Jeg
> jeg kan ikke se, om der er samme mulighed i ubuntu 7.10, men hvis nogen
> ved noget andet, vil jeg meget gerne vide det.

Jo, men det er slet ikke nødvendigt, det er kun Grub der skal (gen-) installeres
på partitionen. Det kræver dog at windows ikke har slettet dine paritioner, men kun
installeret sig på den ønskede parition.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 07-02-08 22:30

Sinde jeg spurgte første gang om sagen her, skete der det, at min enen
harddisk sprang i luften - der kom en gnist og en lille flamme fra den
og så stank der af brændt elektronik! det udviklede sig til ,at begge
harddiske døde, så jeg måtte krybe til korset og anskaffe en ny pc.
Det har jeg gjort, og denne gang kører jeg med to harddiske, men med
boot valg via F11, så diskene kører som seperate.
Indtil videre går det ok, men man ved jo aldrig!
Hans

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-08 19:02

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> writes:

> Jeg vel da meget gerne læse den tråd, I omtaler, men jeg kan kun læse
> tilbage til 4.1.08, så hvordan får jeg den fundet frem?

De danske grupper er også tilgængelige i lang tid på en offentligt
tilgængelig server. Se http://dotsrc.org/usenet/

--
Thorbjørn Ravn Andersen