Kubuntu 7.10 - Red mig fra min CPU blæser!
Fra : Rasmus Kjeldsen

Dato : 28-01-08 21:01

Jeg har for nylig (i dag) installeret Kubentu på min stationære. Næsten
alt virker og ser brandgodt ud - men inegn roser uden torne! For min CPU
blæser kører konstant for fuld udblæsning. Når jeg boot'er kører
blæseren, men hvis jeg boot'er til Win Xp slukker den kort tid efter at
Xp "load baren" kører. Når jeg boot'er til Kubuntu slukker den ikke. Jeg
har prøvet at google det, men har kun kunnet finde problemet omtalt på
bærbare.
Hjælp venligst - jeg vil virkelig gerne køre Linux men kan ikke holde
støjen ud.

Mvh Rasmus Kjeldsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-01-08 21:19

Rasmus Kjeldsen <kjeldsen.rasmus@gmail.com> writes:

> Jeg har for nylig (i dag) installeret Kubentu på min
> stationære. Næsten alt virker og ser brandgodt ud - men inegn roser
> uden torne! For min CPU blæser kører konstant for fuld udblæsning. Når

Har din stationære en producent og et modelnavn?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Rasmus Kjeldsen

Dato : 28-01-08 22:16

Dell Dimension 9150 kabinet med en Pentium D 960 processor. Det er havd
jeg umiddelbart kan læse fra fakturaen...

Mvh Rasmus Kjeldsen

Fra : Rasmus Kjeldsen

Dato : 30-01-08 08:34

Rasmus Kjeldsen skrev:
> [...]
> bærbare.
> Hjælp venligst - jeg vil virkelig gerne køre Linux men kan ikke holde

Det viste sig at det var mit nVidia grafikkort der larmede og løsningen
var at installere nVidias driver...

Mvh Rasmus Kjeldsen

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-01-08 11:09

Rasmus Kjeldsen wrote:

> Det viste sig at det var mit nVidia grafikkort der larmede og løsningen
> var at installere nVidias driver...

Mærkeligt!, Nvidia drivere findes da i kernel, Kubuntu vil 'af sig
selv' loade driveren.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-01-08 12:14

Jørgen Heesche wrote:

> Mærkeligt!, Nvidia drivere findes da i kernel, Kubuntu vil 'af sig
> selv' loade driveren.

Ikke closed-source driveren fra nVidia.

Jesper Poulsen

Fra : Rasmus Kjeldsen

Dato : 30-01-08 12:48

Jesper Poulsen skrev:

> Ikke closed-source driveren fra nVidia.

Både og. Den var der godt nok, men jeg skulle ind i "restricted drivers"
og slå den til.

Mvh Rasmus Kjeldsen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 30-01-08 13:25

Jesper Poulsen wrote:

> Ikke closed-source driveren fra nVidia.

Præcis!
Open-source projektet hedder driveren nv, og closed-source hedder den
nvidia.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-01-08 13:53

Jesper Staun Hansen wrote:

> Præcis!
> Open-source projektet hedder driveren nv, og closed-source hedder den
> nvidia.
I Mandriva 2007 hedder video-driveren nvidia.
Der forlyder ikke noget om at den skulle være restricted, den er bare
installeret uden at jeg har bedt om det.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jan Fjeldmark

Dato : 30-01-08 14:34

Jørgen Heesche skrev:
> I Mandriva 2007 hedder video-driveren nvidia.
> Der forlyder ikke noget om at den skulle være restricted, den er bare
> installeret uden at jeg har bedt om det.

Forskellen er politisk. I Ubuntu er alt open source af princip. Hvis man
ønsker noget proprietært installeret, kan man eksplicit vælge det. Måske
er Mandriva knap så "politisk korrekt".