Undgå relayhost ved intern videresendel
Fra : Morten Christensen

Dato : 28-01-08 11:03

På vores antikverede SLOX 4.1 med Postfix 1.1.12 er relayhost sat til at
sende al udgående post igennem vores eksterne spam-filter-udbyders
smtp-server. Spam-filter.udbyderen er MX-record for den indgående popst,
og opsætningen som realyhost skulle reducere risikoen for at vores post
bliver klassificeret som spam, fordi der er uoverensstemmelse mellem
mail-serverens ip-nummer og dens MX-record.

Førhen har vi haft nogen adresser, som i /etc/aliases blev
videredirigeret fra mail-serveren til filserveren, og på filserveren
kørte et perl-script, som arkiverede vedhæftede filer.

Den interne videredirigering virker ikke mere, fordi de mails også
bliver sendt ud til relayhost'en, hvor filserverens adresse ikke kan
opløses i et fqdn.

Kender I en måde, jeg kan udgå relayhost for nogen e-mail-adresser ?

--
Morten Christensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-01-08 11:08

Morten Christensen <mc@mc.sletmig.cx> writes:

> Førhen har vi haft nogen adresser, som i /etc/aliases blev
> videredirigeret fra mail-serveren til filserveren, og på filserveren
> kørte et perl-script, som arkiverede vedhæftede filer.

[...]

> Kender I en måde, jeg kan udgå relayhost for nogen e-mail-adresser ?

Jeg kan ikke lige på 27 millisekunder gennemskue om det er Den Rigtige
Løsning(tm), men mon ikke du vil kunne løse problemet med et transport
map?

I /etc/postfix/transport kan du så have en linje der siger

fileserver.localdomain smtp:filserver.localdomain

og i main en linje der siger

(Husk at køre postmap på transport-filen)

//Makholm

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-01-08 12:21

Peter Makholm skrev dette den 28-01-2008 11:08:

> [...]
>
> og i main en linje der siger
>
> transport_maps = hash:/etc/postfix/transport
>
> (Husk at køre postmap på transport-filen)

Det virker ihvertfald - også med ip-numre i firkant-paranteser istedet
for navne.

Tak for hjælpen

--
Morten Christensen