SQL mysql ??
Fra : ERLO

Dato : 28-01-08 10:21

Hej
Hvor finder jeg oplysninger om dette databaseprogram.
Det jeg efterlyser er en "sandkasse"- et sted hvor man kan øve sig og
lære om opsætning og brug.
Jeg er bekendt med at der følger en hel manual med når man downloader
fra SQL, men den er et nummer for avanceret pt.
Jeg kører linux KNOPPIX (Debian type) og har downloaded mysql 6.0.3 ****
tar.gz

Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-01-08 10:45

ERLO wrote:

> Jeg kører linux KNOPPIX (Debian type) og har downloaded mysql 6.0.3 ****
> tar.gz

Hvorfor ikke bare skrive 'apt-get install mysql-server' ?

Desuden:
http://www.aboutdebian.com/database.htm

Håber at det kan hjælpe.

Jesper Poulsen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-01-08 10:48

Ernst Løgstrup skrev:

> Det jeg efterlyser er en "sandkasse"- et sted hvor man kan
> øve sig og lære om opsætning og brug.

Hvis det er selve SQL-sproget, vil jeg anbefale at starte med SQLite,
som ikke kræver at man sætter en databaseserver op:

· http://sqlite.org/
· http://sqlite.org/quickstart.html

Men ellers må det vel være muligt at finde en "MySQL quickstart" et
sted på nettet?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : ERLO

Dato : 28-01-08 12:58

ERLO skrev:
> [...]
> Jeg er bekendt med at der følger en hel manual med når man downloader
> fra SQL, men den er et nummer for avanceret pt.

Tak for trådene - dem vil jeg prøve.
Mvh. Ernst L..

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-01-08 16:10

ERLO wrote:
> [...]
> Jeg er bekendt med at der følger en hel manual med når man downloader
> fra SQL, men den er et nummer for avanceret pt.

Det vil være en god ide at læse
MySQL 6.0 Reference Manual
http://dev.mysql.com/doc/refman/6.0/en/index.html
Den indholder også en tutorial
Chapter 3. Tutorial
http://dev.mysql.com/doc/refman/6.0/en/tutorial.html

Jeg ved ikke om det er den der følger med ved download af Mysql.
Hvis du synes MySQL 6.0 Reference Manual er for avanceret har du et
problem.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 29-01-08 12:51

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
>
> Jeg ved ikke om det er den der følger med ved download af Mysql.
> Hvis du synes MySQL 6.0 Reference Manual er for avanceret har du et

Hej
Det er fordi "jeg har et problem" at jeg henvender mig til de "øvede"
hjerner i denne gruppe.
Jeg har læst den omtalte reference-manual, men når der bliver ved at
komme fejlmeldinger må jeg gribe til at søge kontakt med folk jeg mener
ved mere om emnet end jeg.

Vedr. min tidligere forespørgsel:HP-Printer
Jeg fik tidligere en masse hints om opsætning af en HP-printer ( rådene
lød på at der skulle installeres en masse HP-lip/og foo m.m.) - jeg fik
det aldrig til at virke med den information som jeg modtog.
Så fandt jeg en NEM vej (via Google) til opsætning af HP-printer. Jeg
har skrevet et indlæg tidligere i denne gruppe om, hvordan jeg på en nem
måde fik printeren til at fungere (via adressen: http//localhost:631).
Det håber jeg kan være til gavn og glæde for andre "der har et problem"

Min cardreader/ USB har jeg endnu ikke fået til at fungere. Fejlmelding:
kender ikke filformatet. Men en dag lykkes det vel også.

Tak til alle for deres indlæg.
Mvh. Ernst Løgstrup (Knoppixbruger-en nem vej væk fra Windows))

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 29-01-08 22:52

ERLO wrote:

> [...]
> Jeg har læst den omtalte reference-manual, men når der bliver ved at
> komme fejlmeldinger må jeg gribe til at søge kontakt med folk jeg mener

Som jeg har forstået det, har du et problem med at manualen er for
avanceret.
Med hensym til at finde forklaring til fejlmeldinger har manualen to
appendices:
A. MySQL 6.0 Frequently Asked Questions
B. Errors, Error Codes, and Common Problems
Hvis du ikke kan finde hjælp der, kan du forelægge dit konkrete
problem her i dk.edb.system.unix.
Der er forøvrigt også en nyhedsgruppe dk.edb.database.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 30-01-08 10:42

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> her i dk.edb.system.unix.
> Der er forøvrigt også en nyhedsgruppe dk.edb.database.

Dit problem er måske, at du ikke har databaseerfaring?.
Der findes bøger om SQL-databaser. (SQL = Structured Query Language).

Learning SQL:
http://www.oreilly.com/catalog/learningsql/
Book description
This introductory guide gets you up and running on SQL in short order.
A series of helpful chapter exercises teaches you how to generate,
manipulate, and retrieve the data stored in your organization's
database. Ideal for anyone writing applications, performing
administrative tasks, or generating reports.

SQL in a Nutshell
http://www.oreilly.com/catalog/sqlnut2/?CMP=AK

Book description
This essential desktop reference drills down and documents every SQL
command and how to use it in both commercial (Oracle, DB2, and
Microsoft SQL Server) and open source implementations (PostgreSQL, and
MySQL). It includes the command syntax (by vendor, if the syntax
differs across implementations), a description, and practical
examples. And it also explains how the leading commercial and open
sources database product implement SQL. This wealth of information is
packed into a succinct, comprehensive, and extraordinarily easy-to-use
format.

Begge bøger beskriver forskellige databaser, også MySQL.
Jeg har ikke selv disse bøger, men edb-bøger fra Oreilly er gode.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : ERLO

Dato : 30-01-08 12:19

Jørgen Heesche skrev:

> [...]
>
> Begge bøger beskriver forskellige databaser, også MySQL.
> Jeg har ikke selv disse bøger, men edb-bøger fra Oreilly er gode.

Tak
Nu nærmer vi os mit "problem" tak.
Mvh. Ernst L..