NetworkManager og PCMCIA WIFI-kort
Fra : Thomas Jensen

Dato : 27-01-08 16:34

Hej

Jeg har lige fået et nyt PCMCIA WIFI-kort. Ifølge sælgeren skulle det
automatisk blive fundet i Ubuntu, og bare spille. Men det var jo ikke
tilfældet...

Det virker. Driveren er rt2500pci, og når Ubuntu er startet op, kan jeg
også se mit og mine naboers net. Og hvis jeg vælger WEP, så kører det også
uden problemer. Vælger jeg WPA, så er det at det driller.

Jeg sørger selvfølgelig for at slette nøglen i nøglehåndteringen, så
Ubuntu ikke førsøger at connecte med en forkert nøgle. Men herefter, når
jeg klikker på mit eget net i Networkmanagers oversigt over tilgængelige
net, så står den bare og forsøger at connecte, uden held. Hvis jeg sætter
det opmanuelt, eller hvis jeg vælger "Tilslut til andet trådløst
netværk...", og indtaster de relevante oplysninger, så kører det. Desværre
kører det kun indtil næste gang jeg booter, så har jeg problemet igen.

Nogen der har en idé om hvorfor?

--
Thomas Jensen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-08 17:01

Thomas Jensen <tj@fabel.dk> writes:

> Det virker. Driveren er rt2500pci, og når Ubuntu er startet op, kan jeg
> også se mit og mine naboers net. Og hvis jeg vælger WEP, så kører det også
> uden problemer. Vælger jeg WPA, så er det at det driller.

Jeg havde problemer med at der blev gættet forkert i boksen om det var
WPA eller WPA2. Prøv at vælge den modsatte af den den foreslår.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-01-08 20:30

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> også se mit og mine naboers net. Og hvis jeg vælger WEP, så kører det også
> uden problemer. Vælger jeg WPA, så er det at det driller.

Jeg mistænker problemet for at være i network-manager, som jeg også har
haft lidt problemer med.

> [...]
> netværk...", og indtaster de relevante oplysninger, så kører det. Desværre
> kører det kun indtil næste gang jeg booter, så har jeg problemet igen.

Ja, ide 1: Du har slået broadcast SSID fra? Det er netop en kendt fejl,
at den ikke husker det. Men det gælder SVJV både WEP og WPA.

Ja, ide 2: Der er 2 muligheder under WPA (auto og TI??-kan ikke huske
det). Jeg levede i den vildfarelse at "auto" var det bedste og så ville
den nok autokonfigurere sig selv, men det gør den altså ikke...

Under alle omstændigheder: Jeg tror det er softwaren og ikke
hardwaren... Linux er ikke altid lige så sjov, medmindre man er
super-programmør...

mvh.
Martin

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-01-08 06:21

Den Mon, 28 Jan 2008 20:29:55 +0100 skrev Martin Jørgensen:

> [...]

Opfølgning på mig selv:
Jeg har fundet ud af, at når jeg har sat det manuelt op, og jeg ikke
kommer på efter reboot, og så genstarter netværk, så virker det. Jeg er
ikke helt klar over hvorfor, men det er der måske en her der kan se:

thomas@x21$ sudo /etc/init.d/networking restart
[sudo] password for thomas:
There is already a pid file /var/run/dhclient.wlan0.pid with pid 4908
killed old client process, removed PID file
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.5
Copyright 2004-2006 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/sw/dhcp/

wmaster0: unknown hardware address type 801
wmaster0: unknown hardware address type 801
Listening on LPF/wlan0/00:0f:ea:eb:7f:92
Sending on LPF/wlan0/00:0f:ea:eb:7f:92
Sending on Socket/fallback
DHCPRELEASE on wlan0 to 192.168.1.1 port 67
ioctl[SIOCSIWAUTH]: Operation not supported
WEXT auth param 4 value 0x0 - ioctl[SIOCSIWAUTH]: Operation not supported
WEXT auth param 5 value 0x1 - There is already a pid file /var/run/
dhclient.wlan0.pid with pid 134519120
[...]

DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 3
DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval 6
DHCPOFFER from 192.168.1.1
DHCPREQUEST on wlan0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPACK from 192.168.1.1
bound to 192.168.1.4 -- renewal in 38341 seconds.

og herefter er der hul igennem. Min /etc/network/interfaces ser sådan ud:
auto lo
iface lo inet loopback

iface ppp0 inet ppp
provider ppp0