Gode Linux begynder bøger
Fra : Rasmus Kjeldsen

Dato : 27-01-08 13:11

Så er jeg efterhånden ved at være klar til at køre Kubuntu for første
gang, og synes i den forbindelse at jeg mangler en god bog til at føre
mig sikkert og trygt ind i Ubuntu/Linux's mysterier. Og ja, jeg ved godt
at det er lidt oldnordisk, men jeg synes nu det er rart med en bog at
slå op i .
Jeg overvejer "Ubuntu Linux Bible", "Introducing Ubuntu", "Beginning
Ubuntu Linux" eller "The Official Ubuntu Book".
Er der nogen der har en mening om det / gode forslag?

Mvh Rasmus Kjeldsen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 27-01-08 13:59

Rasmus Kjeldsen wrote:
> [...]
> Ubuntu Linux" eller "The Official Ubuntu Book".
> Er der nogen der har en mening om det / gode forslag?

Hvorfor? Du får ikke meget som ikke er beskevet her:
http://ubuntuguide.org/wiki/Main_Page Her er der vejledninger til de
forskellige
versioner af ubuntu. Det kan være hjælpfuld at se tilbage i ældreversioner
fordi udviklingen har fjernet meget "grundlæggende linux viden" i de nye
guider.

Endvidre tilmæld dig til http://ubuntuforums.org/ Får du ikke andet ud af
det
får du et tillykke på din fødselsdag med e-mail

Ellers kan jeg anbefale nyhedsgruppen alt.os.linux.ubuntu

Ok Jeg indrømmer, har ikke læst nogle af bøgerne, men faldt over 2 af dem
i en nyhedsgruppe engang og skimmede dem igennem for et specefik problem.
De 2 bøger gav kun installations vejledning. Der var ikke noget om daglig
drift.

mvh
Henning

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-01-08 14:09

Rasmus Kjeldsen wrote:
> [...]
> Ubuntu Linux" eller "The Official Ubuntu Book".
> Er der nogen der har en mening om det / gode forslag?

F. eks. 'Running Linux', der anmeldels her:
http://www.sslug.dk/boganmeldelser/#Running%20Linux
"
Beskrivelse: Denne bog er ganske enkelt en guldgrube af information
for nye og let øvede Linux-brugere. Den behandler klart og
forbilledligt enkelt næsten alle aspekter af det at installere og
bruge Linux og er dermed også en rigtig god introduktion til alle
standardprogrammerne.
"
Der er ingen grund til at bruge bøger, der fokuserer på en bestemt
linux-distribution.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 27-01-08 19:02

Jørgen Heesche wrote:

> F. eks. 'Running Linux', der anmeldels her:
> http://www.sslug.dk/boganmeldelser/#Running%20Linux

Den er vist obsolete.

/Martin

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 27-01-08 22:35

Martin M. Pedersen wrote:

> Den er vist obsolete.

Nej, den er ikke obsolete, hvis den er det, så er linux også obsolete.
En gang sagde man at Linux havde en stejl indlæringstærkel, og at
Linux burde gøres mere såkaldt "brugervenlig". Jeg får desværre en
stærkere og stærkere fornemmelse af at ønsket om "brugervenlighed" har
sejret af helvede til. I dag tror folk at Linux, ligesom Windows, bare
kan køres med lidt klikkeri med musen. De har gjort Linux til en
'sort boks' ligesom Windows er en sort boks.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Martin M. Pedersen

Dato : 28-01-08 10:02

Jørgen Heesche wrote:

> Nej, den er ikke obsolete, hvis den er det, så er linux også obsolete.

Jeg har faktisk bogen liggende i kælderen og den (hvis det er samme
version) indeholder noget om opsætning af X, ISA devices og gammeldags
analog modems og kerne 2.0.x.

Hvis jeg husker rigtigt, så indeholder den intet om Gnome, KDE, procfs,
raid, grub etc.

Linux in a Nutshell er meget bedre.

/Martin

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-01-08 11:57

Martin M. Pedersen wrote:

> [...]
> analog modems og kerne 2.0.x.
>
> Hvis jeg husker rigtigt, så indeholder den intet om Gnome, KDE, procfs,

Din udgave af 'Running Linux' må være ældgammel. Den seneste udgave
er, så vidt jeg kan se, 5. udgave fra december 2005.
http://www.oreilly.com/catalog/runlinux5/?CMP=AK
Running Linux, Fifth Edition
den er sikkert uptodate.

Min udgave er fra 1998, den har ikke noget om analoge modems,
gammeldags device typer og gamle kernel-versioner,
men selvfølgelig noget om X-window.

Linux in a Nutshell er ikke bedre, men den er en fremragende
opslagsbog. Men også her bør man have den nyeste.
http://www.oreilly.com/catalog/linuxnut4/
Linux in a Nutshell, Fourth Edition

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-08 14:23

Rasmus Kjeldsen <kjeldsen.rasmus@gmail.com> writes:

> [...]
> bog at slå op i .

> Er der nogen der har en mening om det / gode forslag?

Det er en god ide med et opslagsværk.

Må jeg foreslå at du tager en tom PC til formålet og så installerer på
den? (Det sparer dig for en masse muligt bøvl med at få det til at
spille med Windows) Det er det installationsprorammet er bygget til,
og du kommer hurtigt i mål.

Når du så har fået lagt det ind, så meld tilbage hvad der er nemt og
hvad der ikke er nemt, SÅ kan du få en anbefaling af hvad der er godt :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-01-08 14:30

On Sun, 27 Jan 2008 13:08:33 +0000, Jørgen wrote:

> Der er ingen grund til at bruge bøger, der fokuserer på en bestemt
> linux-distribution.

Med mindre man ikke gider lære alle forskellene og i stedet er
interesseret i hvordan præcis den distribution man har valgt fungerer.

Mvh.

--
"I like maxims that don't Adam Sjøgren
encourage behavior modification" asjo@koldfront.dk

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-01-08 17:55

On Sun, 27 Jan 2008 15:26:29 +0000, Jørgen wrote:

> En linuxbog for begyndere handler grundlæggende om linux; ikke om
> distributioner.

Hvis man har valgt distribution X, og kan vælge mellem to bøger, en der
handler om Linux generelt, og dermed på mange områder må sige
"forskellige distributioner gør dette forskelligt" (konfigurering af
netværk, kunne være et eksempel, installering af programmer et andet),
og en tilsvarende bog specifikt om distribution X, hvor den kan forklare
præcis hvordan man gør tingene lige i X's tilfælde - så kan det sidste
godt være et fornuftigt valg.

Sagt på en anden måde: Jeg opponerer mod din påstand om at der ingen
grund er til at bruge en begynder-bog der fokuserer på en specifik
distribution. Min påstand er at der findes sådanne tilfælde.

Du bliver nød til at se ud over din egen næsetip og erkende at andre
mennesker kan have andre behov og lyst til andre udfordringer end du
har.

> Under den 'sminke' , som en distribution smører på, findes linux, og
> det er det handler om.

Det er din påstand. Min er at det kommer an på begynderen, der skal
vælge bog. Måske er begynderen interesseret i specifik viden om
distribution X og ikke generel, til en start.

Linux er i mine øjne ved at være "gammelt" og "modent" nok til at alle
der begynder at bruge det ikke behøver at være teknofetichister der
gerne vil vide alt om hvordan alting i alle variationer af systemet
fungerer.

Mvh.

--
"Sprecken Sie deutsch, baby" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-01-08 23:55

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> kan køres med lidt klikkeri med musen. De har gjort Linux til en 'sort
> boks' ligesom Windows er en sort boks.

Måske skulle du skifte til SCO Unix så?

Ellers kan en ældre Solaris anbefales. Jeg har en 7'er til PC hvis det
kan friste.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-01-08 11:39

Den Sun, 27 Jan 2008 13:10:37 +0100 skrev Rasmus Kjeldsen:

> [...]

> Jeg overvejer "Ubuntu Linux Bible", "Introducing Ubuntu", "Beginning
> Ubuntu Linux" eller "The Official Ubuntu Book". Er der nogen der har en

Jeg har selv Ubuntu Linux Bible, og jeg synes det er en god bog, der
kommer rundt om mange ting. Men den er også lidt tynd og overfladisk. Det
er en tyk bog, men der er mange billeder.

Jeg har lige taget hul på Ubuntu Unleashed (Sams), og det er også en tyk
bog, men den virker til at have noget mere kød på. Den vil jeg anbefale
til den rutinerede computerbruger, der vil have en grundig introduktion
til Ubuntu.

--
Thomas