MS Windows
briani 27239
Valg af Vista udgave
Fra : IKJ

Dato : 29-01-08 15:45

Min ven skal købe en ny laptop, antagelig Dell, som leveres med Vista
business edition.

Hans anvendelse er nok mest privat med internet og billeder og tekstbeh.

Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.

Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

mvh IKJ

Fra : Hans

Dato : 29-01-08 15:54

IKJ wrote:
> [...]
> Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.
>
> Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

Her kan du sammenligne funktionerne i de forskellige udgaver af Vista:
http://www.microsoft.com/danmark/windows/products/windowsvista/editions/n/choose.mspx

Hans

Fra : Jim

Dato : 29-01-08 16:40

"IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.
>
> Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

Jeg ville med det, han primært skal bruge den til, vælge Home Premium Edit.
Jeg har selv en HP 6415eo som blev leveret med Home Prem. Edit., hvilket til
fulde opfylder mine behov, som er stort set det samme.

Fra : Peter Jensen

Dato : 29-01-08 17:11

> [...]
>
> Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.
>
> Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

Når man ser alle de spørgsmål om Vista problemer så ville jeg vælge XP og
Microsoft har jo forlænget supporten på XP på grund af den udeblevne succes
med Vista. Nu er det Windows 7 der satses på.

Peter Jensen

Fra : Kim S

Dato : 29-01-08 17:14

"IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.
>
> Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

Næhh... Business vil fint dække hans behov.
Han vil ikke udnytte de (få) ting han får mere i Ultimate.

Mvh, Kim

Fra : Baumspieler

Dato : 29-01-08 17:28

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "IKJ" <ikjsletdette@surfmail.dk> skrev i meddelelsen

Fik leveret min Dell med Vista - måske har jeg fortrudt?? Nogen der ved om
man blot kan bestille et medie uden licens af Vista Buisness ??? Har jo
betalt for licencen og der sidder et fint mærke i bunden med Vista Buisness
produkt kode.

/Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-01-08 19:32

Baumspieler wrote:
> [...]
> ved om man blot kan bestille et medie uden licens af Vista Buisness
> ??? Har jo betalt for licencen og der sidder et fint mærke i bunden

Forstår ikke helt spørgsmålet ?

Det er sandsynligvis en OEM version, der ikke må flyttes til andre
PC'er - så du har ikke noget at bruge mediet til så længe den version på
PC'en virker - og hvis den går død er der sikkert en recovery partition,
som den kan repareres fra.

Jan

--
Mvh Jan
Mail kan sendes fra hjemmesiden www.jve.dk

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 21:29

Den 29.01.2008 kl. 19:32 skrev Jan Vestergaard <jan@jve.invalid>:

> Forstår ikke helt spørgsmålet ?
Jamen det er da ikke så svært! Han spørger om han kan få en Vista
installationsplade gratis når han har Vista på sin PC! Altså en
I-N-S-T-A-L-L-A-T-I-O-N-S-plade mærket Windows Vista OEM, eller
lignende!-capice!!??

Er der nogle af alle de mange Vistakunder der kan besvare et så simpelt
spørgsmål?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Ole Bole

Dato : 29-01-08 21:53

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
news.t5pkiabycof222@lyrik.local...

> [...]
> lignende!-capice!!??
>
> Er der nogle af alle de mange Vistakunder der kan besvare et så simpelt

how charming you are....

inden du spiller dum-sarkastisk så læs lige igen - doooh

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 22:19

Den 29.01.2008 kl. 21:52 skrev Ole Bole <fake@fake.fake>:

> "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
> news.t5pkiabycof222@lyrik.local...

> how charming you are....
>
> inden du spiller dum-sarkastisk så læs lige igen - doooh
Det har ikke en skid med charme at gøre. Det handler om man kan få en
Windows Vista OEM plade når man har licens til Vista på sin PC. Men i
stedet for at svare vil du hellere imitere den åndsbollede
tegneseriepsykopat Homer Simpson.

Han har betalt for licensen. Der er MS-licensmærke på hans PC.- Kan han få
en OEM-Vistaplade som modsvarer licensen? Nej! Det der er i vejen med hele
MS handel med styresystemer er at ingen kan få noget at vide konkret! Det
er ligesom med Europark Parkering. Når de bliver stævnet i retten trækker
de sagen tilbage lige inden dommeren lader sin afgørelse falde som vil gå
dem imod.
For falder der en afgørelse, så kan denne afgørelse bruges af nye kunder!
Når der ingen afgørelse falder, så kan man prøve 100 tilsvarende sager i
retten. Lige inden afgørelsen skal falde så trækker man sagen tilbage.
Det gælder også deres licensbetiingelser. De postulerer det ene og det
andet, hvad man må eller ikke må. Men de sørger omhyggeligt for at retten
ikke afgør spørgsmålet. For hvis retten afgør spørgsmålet, så har de tabt
terræn! Den eneste dom der er faldet faldt i Tyskland og den afgjorde at
når man købte en Windows, så var den købt til ejendom og ikke leaset. Man
havde fuld ejendomsret over den og MS kunne ikke bag efter hævde at det
købte kun var udlejet!

Nu spørger jeg helt præcist, og uafhængig af Homer Simpson og hvad der
eller er spurgt om:
Hvis man har en maskine med en Windows OEM licens mærkat, kan man så få en
installationsplade til denne Windows-licens gratis?

--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Ole Bole

Dato : 29-01-08 22:26

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i meddelelsen
news.t5pmtoeccof222@lyrik.local...

> Det har ikke en skid med charme at gøre.

Næh - nu du siger det....

Fra : -= JF =-

Dato : 29-01-08 22:32

Lyrik skrev:
> Det har ikke en skid med charme at gøre.
Nej! Det har du helt ret i!

> Det handler om man kan få en
> Windows Vista OEM plade når man har licens til Vista på sin PC.

Er du sikker på det?
Han skriver:
"Fik leveret min Dell med Vista - måske har jeg fortrudt?? "
Det kunne også forståes som om han har fortrudt Vista, og vil have et
XP-medie på Vista-licensen.

--
Mvh. John

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 29-01-08 22:35

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote in news.t5pmtoeccof222@lyrik.local:

> Hvis man har en maskine med en Windows OEM licens mærkat, kan man så
> få en installationsplade til denne Windows-licens gratis?

Det korte svar: Måske. Det afhænger bl.a af hvordan du definerer "gratis",
og hvad du opfatter som en installationsdisk.

Plader var noget man fik musik på i min barndom, eller stak sin kæreste når
man havde været sammen med hendes veninde.

Fra : Lyrik

Dato : 29-01-08 22:52

Den 29.01.2008 kl. 22:34 skrev Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com>:

> [...]
> når
> man havde været sammen med hendes veninde.
Er der virkelig en vilje til at forstå spørgsmålet?))
Hvis man har en OEM-licens, kan man så erhverve en Windows Vista/Windows
XP installations-CD/DVD helt gratis/uden beregning?
Alternativt:
Hvis man har en OEM-licens, kan man så erhverve en Windows Vista/Windows
XP installations-CD/DVD mod et mindre gebyr for materialet, indpakningen
og evt. porto? Prisen?
--
Greetings from Jens "Lyrik" Bech.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-01-08 07:01

Lyrik <lyrik@heaven.dk> wrote in news.t5poczq9cof222@lyrik.local:

> Hvis man har en OEM-licens, kan man så erhverve en Windows
> Vista/Windows XP installations-CD/DVD helt gratis/uden beregning?

Det korte svar: Sikkert ikke.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 09-02-08 02:15

"Lyrik" wrote

> [...]
> lignende!-capice!!??

> Er der nogle af alle de mange Vistakunder der kan besvare et så

Med mindre OEM-leverandøren har lavet om på aftalen fra Microsoft er det
op til OEM-leverandøren at tilbyde DVD-skiven. OEM-leverandøren kan vælge
af tage betaling for det efter eget ønske.

Jeg har tidligere fået gratis OEM-skiver fra Compaq, hvis jeg selv kunne
hente hos dem, og betalt for at få dem sendt fra IBM/ Lenovo i Irland (det
var NT 4 fra Compaq og Windows 2000 og Windows XP fra IBM/ Lenovo).

Jeg har ikke lige en OEM-licens ved hånden og man skal åbenbart
registreres hos Microsoft for at kunne læse den på: http://oem.microsoft.com

Sidst jeg installerede Windows med en OEM-licens blev det også præsenteret
på skærmen som en del af installationen, jeg gætter på at det stadigvæk
fungerer på samme måde.

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-01-08 22:44

Baumspieler skrev:

> Nogen der ved om man blot kan bestille et medie
> uden licens af Vista Buisness?

Du skal selv brænde den ud på en DVD-skive fra
din recovery-partition, sådan er de fleste systemer
indrettet i dag.

Du kan godt købe den i løs vægt, men hvorfor give
penge for noget som du selv kan lave for noget få
kroner?

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Janner

Dato : 30-01-08 15:39

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
> indrettet i dag.
>
> Du kan godt købe den i løs vægt, men hvorfor give
> penge for noget som du selv kan lave for noget få

Hele historien er jo at Dell pc'en er leveret med XP installeret ,,, Vil
måske godt have vista istedet og jow der er en licens til Vista påklæbet -
men har jo ingen medie???

- Og nej kan jo med en xp installeret IKKE brænde en Vista ud så mangler
blot cd'en/pladen eller kald det hvad i vil *S

Sikke en masse sjov læsning der er igennem trådene

/JAn

Fra : jama

Dato : 30-01-08 12:02

> [...]
>
> Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.
>
> Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

Hvis det var mig skulle det være XP, og ikke Vista (det OS er simpelthen for
stort og langsom). Den lammer ens PC, så man tror Norton er kommet på PCen
ved en fejltagelse.
Min Personlige mening?
Mvh.Jama

Fra : IKJ

Dato : 30-01-08 18:54

> [...]
> Opgradering til "Ultimate" kan fås for nogle få hundrede kroner.
>
> Vil Ultimate edition være et godt valg til hans brug.??

Tak for alle relevante svar og linket til microsoft.

På bagrund heraf vil jeg anbefale at han får laptoppen med Vista Home
Premium versionen.

mvh IKJ